0111-KDIB1-2.4010.446.2022.1.DP - Spółka prowadząca w Polsce działalność w zakresie dzierżawy gruntów jako podatnik podatku CIT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.446.2022.1.DP Spółka prowadząca w Polsce działalność w zakresie dzierżawy gruntów jako podatnik podatku CIT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 czerwca 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie dotyczącym ustalenia, czy Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej także jako: "Spółka") jest spółką osobową z ograniczoną odpowiedzialnością (ang. Limited Liability Partnership), utworzoną i posiadającą siedzibę w Wielkiej Brytanii. Spółka to podmiot transparentny podatkowo tj. podmiot który zgodnie z prawem obowiązującym w kraju swojej siedziby nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osiąganych dochodów. Opodatkowaniu podlegają jego wspólnicy. Spółka posiada trzech wspólników tj. osoby fizyczne: AB i CB oraz osobę prawną: XYZ z siedzibą na (...). Wspólnicy Spółki nie są rezydentami podatkowymi w Polsce.

Spółka nabywa w Polsce nieruchomości tj. działki gruntów, na których posadowione są (...). Następnie Spółka osiąga przychody z wydzierżawiania nabytych gruntów na rzecz firm (...) takich jak: (...) itp.

Spółka nie posiada w Polsce siedziby lub zarządu, jak również nie prowadzi działalności poprzez położony w Polsce zagraniczny zakład. Forma prawna Wnioskodawcy została kompleksowo uregulowana w brytyjskiej ustawie Limited Liability Partnerships Act 2000 (Chapter 12), (dalej jako: "LLPA").

Zgodnie z art. 1 (2) LLPA, podmiot w formie limited liability partnership jest podmiotem korporacyjnym (body corporate) posiadającym osobowość prawną odrębną od osobowości jego wspólników. Z kolei w art. 1 (3) LLPA zostało odrębnie potwierdzone posiadanie przez taki podmiot nieograniczonej zdolności do czynności prawnych. Wskazany podmiot dysponuje własnym majątkiem. Ponadto, z art. 1 (4) wynika, że wspólnicy podmiotu utworzonego w tej formie odpowiadają za jego długi i zobowiązania do wysokości zadeklarowanych przez nich wkładów. W podmiocie tego rodzaju nie występują wspólnicy, którzy odpowiadaliby całym swoim majątkiem za długi i zobowiązania tego podmiotu. Mocą przepisu art. 10 LLPA do określonych brytyjskich ustaw podatkowych (w tym do ustawy the Income and Corporation Taxes Act 1988 oraz the Taxation of Chargeable Gains Act 1992) zostały wprowadzone przepisy, na podstawie których podmioty w formie LLP są podmiotami transparentnymi podatkowo w zakresie podatków dochodowych. Dochody takich podmiotów w tym dochody z działalności gospodarczej, handlowej i wykonywanej osobiście, dla celów podatkowych powinny być traktowane jako dochody ich wspólników.

Pytanie

Czy Spółka prowadząca w Polsce działalność w zakresie dzierżawy gruntów, będzie w Polsce traktowana jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, opodatkowany w Polsce od dochodów osiąganych na terytorium Polski z wydzierżawiania gruntów?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka prowadząca w Polsce działalność w zakresie dzierżawy gruntów, będzie w Polsce traktowana jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, opodatkowany w Polsce od dochodów osiąganych na terytorium Polski z wydzierżawiania gruntów.

Zakres podmiotowy stosowania ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "Ustawa CIT") został zawarty w art. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, regulacje dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie między innymi do:

1) Osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

2) Spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Przepisy Ustawy CIT nie zawierają definicji terminu "osoba prawna". W myśl art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. Wskazany przepis wprowadza do polskiego porządku prawnego normatywną (formalną) metodę regulacji osobowości prawnej osób prawnych. Oznacza ona, że przepis prawa wskazuje explicite jednostki organizacyjne, które uznaje za osoby prawne.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 1792 z późn. zm., dalej jako: "PPM") osoba prawna podlega prawu państwa, w którym ma siedzibę. Jeżeli jednak prawo wskazane w przepisie ust. 1 przewiduje właściwość prawa państwa, na podstawie którego osoba prawna została utworzona, stosuje się prawo tego państwa. Na podstawie art. 17 ust. 3 PPM prawu wskazanemu w przepisach ust. 1 i 2 podlegają w szczególności:

1)

powstanie, łączenie, podział, przekształcenie lub ustanie osoby prawnej;

2)

charakter prawny osoby prawnej;

3)

nazwa oraz firma osoby prawnej;

4)

zdolność osoby prawnej;

5)

kompetencje i zasady działania oraz powoływanie i odwoływanie członków organów;

6)

reprezentacja;

7)

nabycie i utrata statusu wspólnika lub członkostwa oraz prawa i obowiązki z nimi związane;

8)

odpowiedzialność wspólników lub członków za zobowiązania osoby prawnej;

9)

skutki naruszenia przez osobę reprezentującą osobę prawną ustawy, aktu założycielskiego lub statutu.

W ocenie Wnioskodawcy z powyższych regulacji wynika, że prawem właściwym do ustalenia, czy Spółka jest osobą prawną będzie prawo Zjednoczonego Królestwa. Jednocześnie jeżeli prawo państwa, w którym zagraniczny podmiot posiada siedzibę i na podstawie którego został utworzony, klasyfikuje taki podmiot jako osobę prawną, to należy uznać, że podmiot taki powinien być również uznany za desygnat pojęcia osoby prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 Ustawy CIT. Zgodnie z brzmieniem brytyjskiej ustawy LLPA, Spółka jest odrębną osobą prawną w rozumieniu tamtejszego prawa. Niezależnie od przepisu, który wprost przyznaje Spółce przymiot osobowości prawnej, odrębny przepis potwierdza również posiadanie przez Spółkę zdolności do czynności prawnych. Ponadto, konstrukcja prawna tego podmiotu, w szczególności brak wspólników odpowiadających za jego zobowiązania całym swoim majątkiem, wskazuje na istotne podobieństwo tej formy prawnej do polskich spółek kapitałowych.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka jest osobą prawną w rozumieniu art. 1 ust. 1 Ustawy CIT. W rezultacie Spółka prowadząca w Polsce działalność w zakresie dzierżawy gruntów, będzie w Polsce traktowana jako podatnik podatku CIT, opodatkowany w Polsce od dochodów osiąganych na terytorium Polski z wydzierżawiania gruntów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl