0111-KDIB1-2.4010.389.2018.1.MS - Zwolnienie z CIT dochodu spółki w związku z ustawą o wspieraniu nowych inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.389.2018.1.MS Zwolnienie z CIT dochodu spółki w związku z ustawą o wspieraniu nowych inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 września 2018 r. (data wpływu 21 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

* czy Spółka po wejściu w życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji uprawniona jest do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach dotychczasowych tj. na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe,

* czy poniesione przez Spółkę wydatki na wykup akcji od pozostałych akcjonariuszy tj. wartość zakupu akcji oraz opłaty notarialne, z zamiarem połączenia spółek, polegającego na przejęciu całego majątku spółki, której nabyto akcje, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowić będą dochód zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

* czy Spółka po wejściu w życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji uprawniona jest do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach dotychczasowych tj. na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej,

* czy poniesione przez Spółkę wydatki na wykup akcji od pozostałych akcjonariuszy tj. wartość zakupu akcji oraz opłaty notarialne, z zamiarem połączenia spółek, polegającego na przejęciu całego majątku spółki, której nabyto akcje, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowić będą dochód zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej: "Spółką", "Zarządzającym") został zawiązany w 1997 r. Statut Spółki został sporządzony w formie aktu notarialnego 29 kwietnia 1997 r.

Spółka działa w oparciu o przepisy kodeksu spółek handlowych, przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 282 z późn. zm.), ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162) oraz na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej.

Spółka do dnia 30 czerwca 2018 r. korzystała na podstawie § 2 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka zarządza specjalną strefą ekonomiczną ustanowioną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów.

Celem Spółki zarówno przed jak i po wejściu w życie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji jest wspieranie rozwoju nowych inwestycji.

Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji nałożyła na Spółkę jako Zarządzającego szereg obowiązków m.in.: udostępnianie przedsiębiorcom składników mienia; świadczenie nieodpłatnych usług informacyjnych na rzecz przedsiębiorców, a także innych usług, wskazanych w planie rozwoju inwestycji; prowadzenie działań promujących działalność gospodarczą i nowe inwestycje; udzielanie przedsiębiorcom informacji pozyskanych od powiatowych urzędów pracy oraz partnerów społecznych funkcjonujących w obszarze przypisanym zarządzającemu obszarem, istotnych z punktu widzenia realizacji nowej inwestycji; podejmowanie działań przyczyniających się do polepszenia współpracy między przedsiębiorcami, lokalną społecznością oraz partnerami społecznymi; pomoc przedsiębiorcom w kontaktach z administracją publiczną; współpraca w zakresie uwzględniania w procesie kształcenia potrzeb rynku pracy; tworzenie narzędzi na rzecz rozwoju innowacyjnej gospodarki.

Zarządzający posiada akcje w innej spółce akcyjnej, której akcje posiadają też inne podmioty. Akcjonariusze Zarządzającego zamierzają podjąć uchwałę o odkupieniu akcji od pozostałych akcjonariuszy Spółki, w której to Spółka posiada akcje. Zamiarem bowiem akcjonariuszy Zarządzającego jest doprowadzenie do połączenia dwóch spółek akcyjnych przez przejęcie, polegające na przeniesieniu całego majątku spółki przejmowanej na Zarządzającego (zwaną spółką przejmującą). W tym celu Zarząd Zarządzającego zamierza odkupić od pozostałych akcjonariuszy akcje Spółki, a następnie doprowadzić do połączenia Spółek.

Spółka mająca zostać przejęta posiada grunty inwestycyjne, położone niedaleko centrum miasta, mające charakter przemysłowy. Posiada biurowiec wielkopowierzchniowy służący przede wszystkim pod wynajem dla małych i średnich przedsiębiorców. Przede wszystkim posiada obiekt biurowo-konferencyjny wyposażony w dodatkową infrastrukturę w postaci sal konferencyjnych, centrum wystawienniczego, laboratoriów komputerowych i rapid prototyping oraz restauracji i hotelu.

Wykup akcji przez Zarządzającego a następnie doprowadzenie do połączenia dwóch spółek akcyjnych przejmowanych ma na celu sprostanie celom i zadaniom nałożonym na Zarządzającego ustawą o wspieraniu nowych inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka po wejściu w życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji uprawniona jest do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach dotychczasowych tj. na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej?

2. Czy poniesione przez Spółkę wydatki na wykup akcji od pozostałych akcjonariuszy tj. wartość zakupu akcji oraz opłaty notarialne, z zamiarem połączenia spółek, polegającego na przejęciu całego majątku spółki, której nabyto akcje, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowić będą dochód zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Spółki, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 uprawniona jest ona do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach dotychczasowych tj. na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej.

Do dnia 30 czerwca 2018 r. zwolnienie zarządzającego od podatku dochodowego od osób prawnych regulowała ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zgodnie z art. 25 ust. 2 ww. ustawy Rada Ministrów w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej może zwolnić od podatku dochodowego od osób prawnych dochody zarządzającego w części wydatkowanej w roku podatkowym lub roku po nim następującym na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

Na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej została ustanowiona specjalna strefa ekonomiczna pod nazwą "X".

W myśl § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia zarządzającym strefą została Spółka.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej dochody Spółki zostały zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji został uchylony art. 25 ust. 2 zwalniający od podatku dochodowego od osób prawnych dochody zarządzającego w części wydatkowanej w roku podatkowym lub roku po nim następującym na cele rozwoju strefy - art. 38 pkt 11 ustawy.

Ustawodawca przewidział jednak możliwość zachowania uprawnień zarządzającego w zakresie zwolnienia dochodu od opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych.

W art. 41 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji ustawodawca stwierdził mianowicie, że zarządzający specjalną strefą ekonomiczną, uprawnieni do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 38 w brzmieniu dotychczasowym zachowują to uprawnienie na zasadach dotychczasowych.

Spółka uprawniona była do korzystania z przedmiotowego zwolnienia na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. i z uprawnienia tego korzystała, m.in. w dniu 30 marca 2018 r. złożyła zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za 2017 r., w którym wykazała dochód wolny od opodatkowania.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż po dniu wejścia w życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji tj. po dniu 30 czerwca 2018 r. w dalszym ciągu jest uprawniona do zwolnienia, o którym mowa w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej w związku z art. 25 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 poniesione przez Spółkę wydatki na wykup akcji od pozostałych akcjonariuszy tj. wartość zakupu akcji oraz opłaty notarialne z zamiarem połączenia spółek polegającego na przejęciu całego majątku spółki, której nabyto akcje, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowić będą dochód zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka zarządza X ustanowioną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej. Spółka w związku z celami nałożonymi na nią ustawą o wspieraniu nowych inwestycji celów zobowiązana jest do realizacji działań zmierzających do wspierania rozwoju inwestycji na obszarze jej działania poprzez m.in. udostępnianie przedsiębiorcom składników mienia, prowadzenie działań promujących działalność gospodarczą i nowe inwestycje oraz tworzenie narzędzi na rzecz rozwoju innowacyjnej gospodarki oraz podejmowanie działań przyczyniających się do polepszenia współpracy między przedsiębiorcami.

Dlatego też Spółka dążąc do stworzenia jak najlepszych warunków przedsiębiorcom, w celu rozwoju przez nich inwestycji, zmuszona jest podejmować wszelkie działania, które będą temu sprzyjały. Jednym z takich działań ma być przejęcie majątku spółki przejmowanej. Posiada ona grunty inwestycyjne, które Zarządzający zamierza sprzedać potencjalnym inwestorom. Posiada ona też obiekty biurowo-konferencyjne, które zarządzający będzie mógł wynajmować przedsiębiorcom. Posiadane sale konferencyjne umożliwią Zarządzającemu prowadzenie konferencji i szkoleń zarówno dla przedsiębiorców jak i dla szkół i uczelni. Staną się miejscem spotkań przedsiębiorców, lokalnej społeczności oraz administracji publicznej i organizacji społecznych w celu wypracowywania różnych projektów wspierających rozwój nowych inwestycji. Przyczynią się do wymiany poglądów pomiędzy różnymi grupami społecznymi.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że wszystkie te obiekty są gotowe i zdatne do użytku.

Budowa przez Zarządzającego nowych obiektów o podobnym charakterze musiałaby zostać rozłożona na wiele lat i nie wiadomo czy zostałaby ostatecznie zrealizowana.

W tej sytuacji w ocenie Spółki połączenie spółek poprzez przejęcie na chwilę obecną jest najlepszym sposobem zapewniania realizacji celów, jakie zostały na nią nałożone.

W chwili obecnej kwestie zwolnienia dochodu w podatku dochodowym od osób prawnych regulują dwie ustawy, a mianowicie:

1.

ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji oraz

2.

ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm.).

W art. 41 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji Zarządzający specjalną strefą ekonomiczną, uprawnieni do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 38 w brzmieniu dotychczasowym zachowują to uprawnienie na zasadach dotychczasowych.

W myśl § 2 rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej dochody Spółki są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

W tym miejscu Zarządzający zauważa, że ustawodawca powiązał prawo do zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji. Tymi celami w przedmiotowym przypadku są cele rozwoju strefy. Ustawodawca podaje przykład wydatków, które zalicza się do tej kategorii wydatków, a mianowicie mowa jest o wydatkach na nabycie przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

Z brzmienia przepisu wynika, że nie jest to katalog zamknięty. W katalogu tym znajduje się więc bardzo szeroka lista wydatków, ważne jest tylko aby były związane z celem określonym w rozporządzeniu.

Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 59 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody zarządzającego, o których mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele wymienione w art. 7 ust. 1 tej ustawy.

W ocenie Zarządzającego wydatki na zakup akcji od pozostałych akcjonariuszy w celu połączenia spółek poprzez przejęcie całego majątku spółki, której nabyto akcje, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowić będą dochód zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych, zarówno na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji jak też ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1010 z późn. zm.; dalej: "ustawa o SSE"), Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, ustanawia strefę w drodze rozporządzenia. W treści tego rozporządzenia określa się:

1.

nazwę, teren i granice strefy,

2.

zarządzającego strefą,

3. okres, na jaki ustanawia się strefę - biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia realizacji celów, o których mowa w art. 3, na terenie obejmowanym strefą.

W myśl art. 25 ust. 2 ustawy o SSE, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2018 r., Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 4 ust. 1, może zwolnić od podatku dochodowego od osób prawnych dochody zarządzającego w części wydatkowanej w roku podatkowym lub roku po nim następującym na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Zarządzającym Specjalną Strefą Ekonomiczną. Spółka działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych dochody Zarządzającego strefą w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie przez Zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

Z dniem 30 czerwca 2018 r. na mocy art. 38 pkt 11 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1162) został uchylony art. 25 ust. 2 ustawy o SSE.

Zgodnie jednak z art. 41 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, zarządzający specjalną strefą ekonomiczną, uprawnieni do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 38 w brzmieniu dotychczasowym zachowują to uprawnienie na zasadach dotychczasowych.

Tym samym Spółka po wejściu w życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji będzie nadal uprawniona do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej w związku z art. 25 ust. 2 ustawy o SSE. Innymi słowy Spółka jako Zarządzający będzie uprawniona do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu na dotychczasowych zasadach, tj. obowiązujących do 30 czerwca 2018 r. Wobec powyższego, nowe przepisy obowiązujące w związku z wejściem życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji nie będą miały w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Zwolnienie dochodu z opodatkowania wiąże się z uprzednim określeniem jego prawidłowej wysokości.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z powyższego wynika, że podmiot zarządzający strefą nie jest zwolniony z prawidłowego ustalenia dochodu lecz jego dochody mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych pod warunkiem wydatkowania ich na cele rozwoju strefy. Dochód ten wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli wydatek z niego sfinansowany wiąże się bezpośrednio z realizacją celów rozwoju strefy. Jeżeli jednak wydatki nie wiążą się z realizacją takich celów to równowartość dochodów odpowiadająca tym wydatkom będzie podlegała opodatkowaniu. Odnosząc niniejsze do wskazanych powyżej unormowań należy stwierdzić, że Spółka winna obliczyć dochód do opodatkowania zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. uwzględniając przychody oraz koszty uzyskania przychodów danego roku podatkowego, a następnie od tak wyliczonego dochodu odjąć wydatki poniesione na cele rozwoju strefy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym i wykazać je jako dochód wolny od podatku.

Zwolnienie zawarte w powyższym przepisie jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez Wnioskodawcę warunku wydatkowania uzyskanych dochodów na cele rozwoju strefy (w tym na nabycie nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na jej terenie) w roku podatkowym lub roku po nim następującym. Innymi słowy, Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia pod warunkiem przeznaczenia (w roku podatkowym lub roku po nim następującym) pozostających w jego dyspozycji środków finansowych w wysokości zwolnionego dochodu na cele rozwoju strefy w tym na nabycie nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na jej terenie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Zarządzającym Specjalną Strefą Ekonomiczną. Spółka do dnia 30 czerwca 2018 r. korzystała na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej w związku z art. 25 ust. 2 ustawy o SSE ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Celem Spółki zarówno przed jak i po wejściu w życie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji jest wspieranie rozwoju nowych inwestycji.

Zarządzający posiada akcje w innej spółce akcyjnej, której akcje posiadają też inne podmioty. Akcjonariusze Zarządzającego zamierzają podjąć uchwałę o odkupieniu akcji od pozostałych akcjonariuszy Spółki, w której to Spółka posiada akcje. Zamiarem bowiem akcjonariuszy Zarządzającego jest doprowadzenie do połączenia dwóch spółek akcyjnych przez przejęcie, polegające na przeniesieniu całego majątku spółki przejmowanej na Zarządzającego. W tym celu Zarząd Zarządzającego zamierza odkupić od pozostałych akcjonariuszy akcje Spółki, a następnie doprowadzić do połączenia Spółek. Spółka mająca zostać przejęta posiada grunty inwestycyjne, położone niedaleko centrum miasta, mające charakter przemysłowy. Posiada biurowiec wielkopowierzchniowy służący przede wszystkim pod wynajem dla małych i średnich przedsiębiorców. Przede wszystkim posiada obiekt biurowo-konferencyjny wyposażony w dodatkową infrastrukturę w postaci sal konferencyjnych, centrum wystawienniczego, laboratoriów komputerowego i rapid prototyping oraz restauracji i hotelu. Wykup akcji przez Zarządzającego a następnie doprowadzenie do połączenia dwóch spółek akcyjnych przejmowanej ma na celu sprostanie celom i zadaniom nałożonym na Zarządzającego ustawą o wspieraniu nowych inwestycji.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że - jak wskazano powyżej - zwolnione z opodatkowania mogą być dochody zarządzającego strefą wyłącznie w części przeznaczonej na cele rozwoju strefy.

Zgodnie z art. 8 ustawy o SSE do zadań zarządzającego należy prowadzenie - zgodnie z planem rozwoju strefy określonym w art. 9, regulaminem strefy, o którym mowa w art. 10, oraz przepisami prawa - działań zmierzających do rozwoju działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (...). Uznając wagę tego zadania, ustawodawca w art. 25 ust. 2 tej ustawy dopuścił możliwość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów zarządzającego w części wydatkowanej na cele rozwoju strefy. Ustawodawca w rozporządzeniach ustanawiających strefy umożliwił wszystkim zarządzającym skorzystanie z tego udogodnienia. Udogodnienie to jest traktowane jako nadzwyczajne m.in. z uwagi na to, iż pozycja podmiotu zarządzającego jest uprzywilejowana ze względu na zwolnienia z opłat oraz możliwości zwolnienia z podatku. Ustawodawca zwolnił bowiem zarządzającego z obowiązku ponoszenia kosztów związanych z opłatą skarbową z tytułu nabycia lub zbycia prawa do nieruchomości położonych na terenie SSE. Zwolnienie ma charakter całościowy. Ponadto przepisy przewidują możliwość zwolnienia zarządzającego od podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do dochodów w części wydatkowanych w roku podatkowym lub roku po nim następującym na cele rozwoju strefy. Zwolnienie z podatku dotyczy w szczególności nabycia przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy. Zwolnienie zostało zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów ustanawiającym SSE. Zwolnienia od opodatkowania są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania i dlatego przepisy, które je wprowadzają (ustanawiają) muszą być interpretowane ściśle z ich brzmieniem.

W niniejszej sprawie należy zatem dokonać analizy wskazanych przez Wnioskodawcę wydatków pod kątem realizacji ww. celu. Przede wszystkim wskazać należy, iż nie wszystkie ponoszone przez Zarządzającego wydatki mogą być uznane za ponoszone na cele rozwoju strefy.

Za wydatki takie nie mogą być uznane wydatki związane z funkcjonowaniem Spółki, które jest ona zobowiązana ponosić jak każdy inny podmiot funkcjonujący w obrocie prawnym (np. wpłaty na PFRON, składki na rzecz organizacji zrzeszających, ekwiwalent za odzież roboczą itp.), jak również koszty wypłacanych odszkodowań lub odsetek od zobowiązań budżetowych. Gdyby bowiem przyjąć, że zwolnienie obejmuje koszty bieżącej działalności podmiotu zarządzającego oznaczałoby to, że wystarczy, iż podmiot zarządzający będzie konsumował na bieżąco wszystkie nadwyżki finansowe bez rozwijania strefy (por. wyrok NSA z 16 kwietnia 2013 r. sygn. akt II FSK 1679/11 oraz wyrok WSA we Wrocławiu z 10 marca 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 1450/10).

Za wydatki takie nie mogą być zatem również uznane wydatki związane z wykupem akcji od pozostałych akcjonariuszy, bowiem nie realizują one ustawowo określonego celu rozwoju strefy, lecz - co wynika z przedstawionego opisu sprawy - mają w konsekwencji doprowadzić do połączenia dwóch spółek akcyjnych przez przejęcie.

W efekcie przejęcia i połączenia ze spółką przejętą Wnioskodawca może dopiero wejść w posiadanie nieruchomości, które będzie mógł przeznaczyć na rozwój strefy, a więc na cele preferowane. Taki skutek może zostać osiągnięty dopiero w wyniku ziszczenia się kilku różnych czynności prawnych, z których zakup akcji będzie pierwszą. Ostateczne przejęcie nieruchomości - jak wynika z opisu sprawy - jest zatem zdarzeniem przyszłym i niepewnym. Tymczasem omówiona wcześniej zasada interpretowania przepisów dotyczących zwolnień w sposób ścisły nakazuje, aby skutek w postaci realizacji celu, dla którego wprowadzono zwolnienie był widoczny w momencie wydatkowania dochodu. Innymi słowy zakup akcji spółki przejmowanej nie realizuje celu uprawniającego do zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na ten zakup. Zakup akcji nie został bowiem w omawianych przepisach wskazany jako skutkujący zwolnieniem z opodatkowania.

Należy zatem uznać, że bezpośrednim celem Zarządzającego nie jest nabycie nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizacja i rozbudowa infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy, lecz - jak podał Wnioskodawca - odkupienie akcji od pozostałych akcjonariuszy spółki akcyjnej, w której to Wnioskodawca posiada akcje.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wydatki na zakup akcji od pozostałych akcjonariuszy Spółki, w której to Spółka posiada akcje i związane z tym opłaty notarialne, mimo iż zamiarem jest połączenie Spółek nie są wydatkami na rozwój strefy. Wydatków na nabycie akcji innej spółki i opłat notarialnych nie można bezpośrednio połączyć z nabyciem nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności na terenie SSE, które Zarządzający nabędzie dopiero w momencie połączenia.

Tym samym należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

* czy Spółka po wejściu w życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji uprawniona jest do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach dotychczasowych tj. na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe,

* czy poniesione przez Spółkę wydatki na wykup akcji od pozostałych akcjonariuszy tj. wartość zakupu akcji oraz opłaty notarialne, z zamiarem połączenia spółek, polegającego na przejęciu całego majątku spółki, której nabyto akcje, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowić będą dochód zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl