Nowość 0111-KDIB1-2.4010.322.2024.2.AK - Zwolnienie z CIT dofinansowania wspólnoty mieszkaniowej przez gminę

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.322.2024.2.AK Zwolnienie z CIT dofinansowania wspólnoty mieszkaniowej przez gminę

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

1)

przychód Wspólnoty Mieszkaniowej wykazany w deklaracji CIT-8 z tytułu otrzymanej dotacji od Gminy na remont elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych,

2)

kwota pozyskana z dotacji od Gminy przeznaczona na zapłatę faktur za remont elewacji frontowej ściany oraz bramy przejazdowej budynku Wspólnoty Mieszkaniowej powinna być wykazana w deklaracji CIT-8 jako koszty uzyskania przychodu,

3)

kwota udzielonej dotacji od Gminy przeznaczona na remont elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku, w deklaracji CIT-8 powinna być wykazana jednocześnie w przychodach i kosztach uzyskania przychodu.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 lipca 2024 r. (wpływ 1 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

X (...) działa w imieniu Wspólnoty Mieszkaniowej (...) na podstawie umowy o sprawowaniu zarządu nieruchomością wspólną (...).

Wspólnota Mieszkaniowa (...) funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.

Wspólnotę Mieszkaniową (...) tworzy (...) właścicieli (... właścicieli prywatnych lokali mieszkalnych, 1 właściciel Gmina (...) posiadająca (...) mieszkania komunalne oraz (...) lokal użytkowy w którym znajduje się (...).

Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych wynosi (...) m2, natomiast lokali użytkowych (...) m2.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali właściciele lokali ponoszą wydatki związane z utrzymaniem swojego lokalu, oprócz tego partycypują w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej; ponoszą również wydatki związane z dostawą mediów oraz wydatki funduszu remontowego wspólnoty.

W 2022 r. zgodnie z Uchwałą nr (...) z dnia (...) 2022 r. wyrażono zgodę na przeprowadzenie remontu elewacji frontowej ściany budynku oraz bramy przejazdowej Wspólnoty Mieszkaniowej (...).

Koszt remontu wyceniono na kwotę ok. (...) zł, który sfinansowany został w kwocie (...) zł, z dotacji udzielonej przez Gminę (...) na dofinansowanie prac związanych z remontem elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku przy ulicy (...) oraz (...) zł, z funduszu remontowego Wspólnoty. Ostateczny koszt remontu wyniósł (...) zł.

Dotację udzielono na podstawie Umowy nr (...) zawarta w dniu (...) 2023 r., pomiędzy Gminą (...), a Wspólnotą Mieszkaniową (...).

Podstawą udzielenie dotacji był obowiązujący budżet Gminy (...) na 2023 r.

Kwotę dotacji należało przeznaczyć wyłącznie na zapłatę za prace i dokumentację związaną z realizacją remontu elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku przy ulicy (...).

Dotację należało wykorzystać do 31 grudnia 2023 r., wskazany termin został dotrzymany.

Gmina (...) była jednocześnie podmiotem udzielającym dotacji i wypłacającym środki finansowe.

Udzielona dotacja w kwocie (...) zł, wpłynęła (...) 2023 r., na konto funduszu remontowego Wspólnoty Mieszkaniowej (...).

W terminie do dnia (...) 2024 r. należało rozliczyć się z udzielonej dotacji, przestawiając Gminie dokumenty potwierdzające wykonanie wydatków i wykorzystanie dotacji zgodnie z umową.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1. Czy przychód Wspólnoty Mieszkaniowej (...) wykazany w deklaracji CIT-8 z tytułu otrzymanej dotacji od Gminy (...) na remont elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku przy ulicy (...) w wysokości (...) zł, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?

2. Czy kwota (...) zł pozyskana z dotacji od Gminy (...) przeznaczona na zapłatę faktur za remont elewacji frontowej ściany oraz bramy przejazdowej budynku Wspólnoty Mieszkaniowej (...) powinna być wykazana w deklaracji CIT-8 jako koszty uzyskania przychodu?

3. Czy w zaistniałej sytuacji kwota udzielonej dotacji od Gminy (...) w wysokości (...) zł przeznaczona na remont elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku przy ulicy (...) w deklaracji CIT-8 powinna być wykazana jednocześnie w przychodach i kosztach uzyskania przychodu?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1. Dotacja w kwocie (...) zł udzielona przez Gminę (...) na remont elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku przy ulicy (...), zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznaliście Państwo, że ww. kwota udzielonej dotacji jest zwolniona z podatku dochodowego, co zostało ujęte w deklaracji CIT-8/O.

2. Kwota (...) zł dotacji przeznaczona na pokrycie kosztów remontu elewacji frontowej ściany oraz bramy przejazdowej budynku Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. (...) zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie została ujęta w deklaracji CIT-8 jako koszty uzyskania przychodu.

W związku z powyższym w deklaracji CIT-8/O wykazany został wysoki dochód wolny.

3. Deklaracja CIT-8 i CIT-8/0 została sporządzona w sposób wskazany wyżej w punktach 1 i 2. Pojawiła się jednak wątpliwość czy deklaracja została wypełniona prawidłowo stąd pytanie nr 3.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do danych liczbowych przedstawionych przez Państwa. Weryfikacja danych liczbowych może mieć miejsce wyłącznie w toku postępowania podatkowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawiera legalnej definicji przychodu. Zwrócić należy uwagę, że katalog przychodów wymienionych w ustawie ma charakter otwarty i jedynie przykładowy. Ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

Należy zaznaczyć, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.

Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

W świetle ww. przepisu, otrzymane w sposób definitywny środki pieniężne (np. w postaci pomocy publicznej) stanowią, co do zasady, przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W tym miejscu zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych nie definiują pojęcia "dotacja". Brak ustawowej definicji pojęcia "dotacja" nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego.

Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.), w zakresie rozumienia sformułowania "dotacja" zawartego w przepisach podatkowych.

I tak, stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia, czy przychód Wspólnoty Mieszkaniowej wykazany w deklaracji CIT-8 z tytułu otrzymanej dotacji od Gminy na remont elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Z opisu sprawy wynika, że koszty remontu elewacji frontowej ściany budynku oraz bramy przejazdowej został sfinansowany w części z dotacji udzielonej przez Gminę. Dotację udzielono na podstawie Umowy zawarte w dniu (...) 2023 r., pomiędzy Gminą a Wspólnotą Mieszkaniową. Podstawą udzielenie dotacji był obowiązujący budżet Gminy na 2023 r. Kwotę dotacji należało przeznaczyć wyłącznie na zapłatę za prace i dokumentację związaną z realizacją remontu elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej. Dotację należało wykorzystać do (...) 2023 r., wskazany termin został dotrzymany. Gmina była jednocześnie podmiotem udzielającym dotacji i wypłacającym środki finansowe. Udzielona dotacja wpłynęła (...) na konto funduszu remontowego Wspólnoty Mieszkaniowej. W terminie do dnia (...) 2024 r. należało rozliczyć się z udzielonej dotacji, przestawiając Gminie dokumenty potwierdzające wykonanie wydatków i wykorzystanie dotacji zgodnie z umową.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że skoro remont elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku został sfinansowanych w części z dotacji udzielonej przez Gminę a więc jednostkę samorządu terytorialnego i środki te podlegają rozliczeniu to dotacja ta będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Kolejną Państwa wątpliwość budzi kwestia ustalenia, czy kwota pozyskana z dotacji od Gminy przeznaczona na zapłatę faktur za remont elewacji frontowej ściany oraz bramy przejazdowej budynku Wspólnoty Mieszkaniowej powinna być wykazana w deklaracji CIT-8 jako koszty uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zauważyć należy, że ustawodawca w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawarł katalog kosztów, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

I tak zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56 m i 59.

W przepisie tym wskazano m.in. art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, który stanowi podstawę zwolnienia z opodatkowania otrzymanej przez Państwa dotacji z budżetu Gminy.

Z treści powyższego przepisu wynika, że nie uważa za koszty uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dochodów zwolnionych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, zatem wydatki, które pokryli Państwo otrzymaną dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.

Rozwiązania przyjęte w przepisach ustawy o CIT przewidują, że jeśli dotacja stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, to wydatki pokrywane środkami z dotacji są kosztami uzyskania przychodów. Jeśli natomiast korzysta ona ze zwolnienia od podatku, to takie wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, co wynika z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT.

Skoro otrzymana przez Państwa dotacja korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, to wydatki pokryte z tej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Kolejną kwestią, która budzi Państwa wątpliwości jest prawidłowość wypełnienia deklaracji CIT-8 i CIT-8/O w związku z otrzymaną dotacją.

Formularz CIT-8 jest to zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i należnego podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast CIT-8/O to informacja o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach (przychodach) wolnych od podatku.

Dotacja udzielona przez Gminę na remont elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku, która zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT jest zwolniona z podatku dochodowego powinna zostać wykazana jako przychód w CIT-8, a także jako dochód (przychód) zwolniony w CIT-8/O.

Natomiast kwota dotacji przeznaczona na remont elewacji frontowej oraz bramy przejazdowej budynku, która zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, nie stanowi kosztów uzyskania przychodów nie może zostać ujęta w zeznaniu podatkowym CIT-8 jako koszty uzyskania przychodu.

W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako "PPSA"). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl