0111-KDIB1-2.4010.228.2018.2.MS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.228.2018.2.MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2018 r. (data wpływu 5 czerwca 2018 r.), uzupełnionym 26 lipca 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy nabycie przez Gminę Wyznaniową Żydowską od Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej prawa własności nieruchomości posadowionych na terenie działania Gminy będzie wolne od podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy nabycie przez Gminę Wyznaniową Żydowską od Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej prawa własności nieruchomości posadowionych na terenie działania Gminy będzie wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 12 lipca 2018 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.228.2018.1.MS wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 26 lipca 2018 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie uchwały Rady Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej z dniem 1 stycznia 2018 r. powstała Gmina. W dniu 2 stycznia 2018 r. odpowiednie powiadomienie zostało doręczone wojewodzie stosownie do przepisów art. 7 ust. 2, ust. 3 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Gmin Wyznaniowych Żydowskich (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1798). Zgodnie z treścią powołanej uchwały Rady Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej, majątek Gminy mają stanowić ruchomości, nieruchomości oraz inne prawa, które w dniu podjęcia uchwały znajdowały się w zarządzie oddziału związku gmin wyznaniowych żydowskich w RP, zostały powołane w załączniku do uchwały. Dotychczasowy oddział związku gmin wyznaniowych żydowskich w RP stanowił zorganizowaną część związku, ponieważ działał na terenie dawnych województw, wg podziału administracyjnego na 1998 r. Nadto zakresem działania obejmuje wykonywanie kultu religijnego i posług religijnych, działalność charytatywno - opiekuńczą polegającą na prowadzeniu koszernej stołówki oraz pomoc socjalną, prowadzenie centrum informacji żydowskiej, wynajmowanie nieruchomości na rzecz osób trzecich, działanie i utworzenie cmentarzy. Wraz z utworzeniem Gminy, przejęła ona powołany zakres działań, na wskazanym terenie, od oddziału związku gmin wyznaniowych żydowskich w RP, który z dniem 1 stycznia 2018 r. został zlikwidowany. Zgodnie z przepisami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Gmin Wyznaniowych Żydowskich w zw. z art. 51 ust. 2 Prawa Wewnętrznego Wyznaniowej Wspólnoty Żydowskiej w Rzeczypospolitej Polskiej wyposażenie Gmin w składniki majątku następuje w drodze określenia terenu działania Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabycie przez Gminę Wyznaniową Żydowską od Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej prawa własności nieruchomości posadowionych na terenie działania Gminy, powołanych w uchwale Rady Związku Gmin o utworzeniu tej Gminy jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie przez Gminę od związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej prawa własności nieruchomości posadowionych na terenie działania Gminy, powołanych w uchwale Rady Związku Gmin o utworzeniu Gminy oraz w związku z utworzeniem tej Gminy, wyposażenia jej w majątek, jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych. Jak wynika bowiem z przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej, jak również z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo - wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno - opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne. Zgodnie z art. 37 pkt 2 Prawa wewnętrznego wyznaniowej wspólnoty żydowskiej w Rzeczypospolitej Polskiej do zakresu działania Rady związku gmin należy tworzenie, przekształcanie, znoszenie gmin, w tym określanie terenów ich działania. Z powołanego stanu prawnego wynika, że utworzenie Gminy oraz nabycie przez tę Gminę prawa własności nieruchomości w związku z jej utworzeniem, usytuowanych na terenie działania tej Gminy, zgodnie z uchwałą o utworzeniu podjętą przez Radę Związku Gmin stanowi dochód z niegospodarczej działalności statutowej Gminy. Zgodnie z art. 51 ust. 1, ust. 2 Prawa wewnętrznego wyposażenie Gminy w składniki mienia następuje w drodze określenia terenu działania Gminy. Nadto jak wynika z przepisów art. 13 ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o Gwarancjach wolności sumienia i wyznania osoby prawne związków wyznaniowych są zwolnione z opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W ocenie Wnioskodawcy utworzenie nowej Gminy oraz wyposażenie jej w majątek stanowi działalność niegospodarczą Gminy, zwolnioną z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie uchwały Rady Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej z dniem 1 stycznia 2018 r. powstała Gmina (Wnioskodawca). Zgodnie z treścią powołanej uchwały, majątek Gminy mają stanowić ruchomości, nieruchomości oraz inne prawa, które w dniu podjęcia uchwały znajdowały się w zarządzie oddziału związku gmin wyznaniowych żydowskich w RP. Zakres działania Gminy obejmuje wykonywanie kultu religijnego i posług religijnych, działalność charytatywno - opiekuńczą polegającą na prowadzeniu koszernej stołówki oraz pomoc socjalną, prowadzenie centrum informacji żydowskiej, wynajmowanie nieruchomości na rzecz osób trzecich, działanie i utworzenie cmentarzy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1798), gminy żydowskie posiadają osobowość prawną.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1153) w sprawach majątkowych kościoły i inne związki wyznaniowe działają poprzez swoje osoby prawne. Jak stanowi art. 28 ust. 2 ww. ustawy, osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych, ich organy, zakres kompetencji i sposób powoływania oraz reprezentacji określają statuty (prawo wewnętrze, zwane dalej: "statutami").

Z wyrażonej woli ustawodawcy, rolę statutu pełni dla kościelnych osób prawnych prawo wewnętrzne kościoła i innych związków wyznaniowych.

Zgodnie z art. 37 pkt 2 Prawa Wewnętrznego Wyznaniowej Wspólnoty Żydowskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, do zakresu działania Rady Związku Gmin należy tworzenie, przekształcanie, znoszenie gmin, w tym określanie terenów ich działania oraz tworzenie oddziałów związku i filii gmin na wniosek Zarządu Związku Gmin lub Zarządów Gmin.

W myśl art. 50 ust. 1 Prawa Wewnętrznego Wyznaniowej Wspólnoty Żydowskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, mienie Wspólnoty stanowią nieruchomości, ruchomości, środki pieniężne, papiery wartościowe oraz prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 51 ust. 1 ww. aktu, podstawowy zasób mienia tworzy się z nieruchomości historycznych gmin wyznaniowych żydowskich i innych wyznaniowych żydowskich osób prawnych, podlegających procesowi regulacji przewidzianej Ustawą.

Stosownie do art. 51 ust. 2 tej ustawy, wyposażenie gmin w składniki mienia, z którego dochodów zaspokajane są potrzeby lokalnej części Wspólnoty następuje w drodze określenia terenu działania gminy.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Znajdzie ona zatem zastosowanie w przedmiotowej sprawie albowiem, jak już wcześniej wskazano, Wnioskodawca (Gmina) posiada osobowość prawą.

Stosownie do art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.).

Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. przychodów i kosztów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku (art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 u.p.d.o.p.).

W art. 17 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p. zawarto zwolnienie przedmiotowe, w myśl którego wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a.

z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie maja obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b.

z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzeniem punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Należy wskazać, że ustawa podatkowa nie definiuje pojęcia "niegospodarcza działalność statutowa". W celu określenia zakresu tego pojęcia należy zdefiniować znaczenie poszczególnych słów. I tak, działalnością jest "zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu lub w jakimś zakresie, czynny udział w czymś; działanie, praca" (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego PWN). Przez pojęcie "działalność gospodarcza" - w myśl art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Zgodnie natomiast z art. 3 Prawa przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Działalność, która nie spełnia kryteriów przedstawionych wyżej nie może stanowić działalności gospodarczej. Natomiast działalność statutowa to każda działalność, która została określona, dopuszczona, przewidziana w statucie. Pojęcie "niegospodarcza działalność statutowa" należy więc rozumieć jako przeciwieństwo działalności gospodarczej w rozumieniu Ordynacji podatkowej, zaś dodanie przymiotnika "statutowa" oznacza ograniczenie zwolnienia dochodów kościelnej osoby prawnej tylko do dochodów z takiej działalności niegospodarczej, która znajduje odzwierciedlenie w prawie wewnętrznym danego kościoła, czy związku wyznaniowego. Nie jest więc działalnością gospodarczą w rozumieniu ww. przepisów prowadzona przez kościelne osoby prawne działalność opiekuńczo-wychowawcza, oświatowo-wychowawcza, opiekuńczo-lecznicza oraz w zakresie pomocy społecznej w formie prowadzenia przedszkoli, placówek opieki nad dzieckiem, internatów, burs, szkół, zakładów opiekuńczo-leczniczych, domów pomocy, itp.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz lit. b u.p.d.o.p., należy rozróżnić wyłącznie "niegospodarczą działalność statutową" oraz "pozostałą działalność". Opodatkowanie dochodów kościelnych osób prawnych uzależnione jest od sposobu uzyskania, a także celu przeznaczenia tych dochodów. Kościelne osoby prawne oprócz niegospodarczej działalności statutowej mogą również prowadzić działalność gospodarczą uregulowaną przepisami ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Niegospodarczą działalność statutową stanowi każda działalność, niebędąca działalnością gospodarczą i będąca działalnością wynikającą z samej istoty Kościoła lub związku wyznaniowego oraz specyfiki ich działalności. Dochody uzyskiwane z niegospodarczej działalności statutowej Kościoła i innych związków wyznaniowych są wolne od podatku, bez względu na cel ich przeznaczenia i ostatecznego wydatkowania.

W świetle powyższych przepisów dochody z każdej działalności wynikającej z istoty funkcjonowania Kościoła i innych związków wyznaniowych niebędącej działalnością gospodarczą (działalność statutowa) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Natomiast dochody z pozostałej działalności są zwolnione z podatku dochodowego tylko, jeżeli zostaną przeznaczone, a następnie wydatkowane na cele wymienione w art. 17 pkt 4a lit. b u.p.d.o.p.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Gmina jest osobą prawną, uzyskującą dochody z niegospodarczej działalności statutowej.

Zatem nabycie przez Gminę od Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej prawa własności nieruchomości posadowionych na terenie działania Gminy, które następuje na podstawie prawa wewnętrznego (statutu) Związku Gmin (art. 51 ust. 1 i 2 Prawa Wewnętrznego Wspólnoty Żydowskiej w Rzeczypospolitej Polskiej) powołanych w uchwale Rady Związku Gmin o utworzeniu tej Gminy będzie wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a u.p.d.o.p.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl