0111-KDIB1-2.4010.223.2020.1.BD - Przesłanki preferencyjnej 9% stawki CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.223.2020.1.BD Przesłanki preferencyjnej 9% stawki CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 czerwca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-puap 4 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

* na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2018 r. Bank posiadał w roku 2019 status "małego podatnika" i może zastosować preferencyjną stawkę podatku 9% do wyliczenia należnego podatku od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a także dokonać korekty podatku dochodowego za ten rok - jest prawidłowe,

* na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2019 r. Bank posiada w roku 2020 status "małego podatnika" i może zastosować preferencyjną stawkę podatku 9% do wyliczenia należnego podatku od przychodów innych niż z zysków kapitałowych - jest prawidłowe,

* Bank powinien brak pod uwagę wartość papierów wartościowych (obligacji skarbowych) utrzymywanych do terminu zapadalności przy wyliczaniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statutu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w 2020 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

* na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2018 r. Bank posiadał w roku 2019 status "małego podatnika" i może zastosować preferencyjną stawkę podatku 9% do wyliczenia należnego podatku od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a także dokonać korekty podatku dochodowego za ten rok,

* na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2019 r. Bank posiada w roku 2020 status "małego podatnika" i może zastosować preferencyjną stawkę podatku 9% do wyliczenia należnego podatku od przychodów innych niż z zysków kapitałowych,

* Bank powinien brak pod uwagę wartość papierów wartościowych (obligacji skarbowych) utrzymywanych do terminu zapadalności przy wyliczaniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statutu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Bank Spółdzielczy prowadzi działalność od 1905 r. i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Funkcjonuje w formie spółdzielni na podstawie przepisów ustawy - Prawo Bankowe, Prawo spółdzielcze oraz ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i Bankach zrzeszających. Rokiem podatkowym dla Banku jest rok kalendarzowy.

W 2018 r. Bank osiągnął następujące przychody:

1.

przychody z tytułu odsetek: 2.169.696,81 zł, w tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 441.543,08 zł,

2.

przychody z tytułu prowizji: 785.046,70 zł,

3.

pozostałe przychody operacyjne 274.467,77 zł,

4.

przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 105.915,85 zł.

W 2018 r. Bank dokonał zakupu krótkoterminowych bonów pieniężnych NBP na łączną kwotę 1.516.418.456,92 zł, oraz wykupu krótkoterminowych bonów pieniężnych przez NBP na łączną kwotę 1.516.860.000 zł.

Łącznie przychody wyniosły: 3.335.127,13 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 2 i 4 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w punkcie 3 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wynosiła: 45.719 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 10.515 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości 3.374.807,02 zł.

Bank na koniec roku 2018 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę: 37.835.329,48 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 37.835.329,48 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2018 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2019 r. Bank osiągnął następujące przychody:

1.

przychody z tytułu odsetek: 2.339.364,59 zł, w tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 480.418,39 zł,

2.

przychody z tytułu prowizji: 841.296,48 zł,

3.

pozostałe przychody operacyjne: 68.612,35 zł,

4.

przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 302.036,02 zł.

W 2019 r. Bank dokonał zakupu krótkoterminowych bonów pieniężnych NBP na łączną kwotę 1.668.569.581,61 zł, oraz wykupu krótkoterminowych bonów przez NBP na łączną kwotę 1.669.050.000 zł.

Łącznie przychody wyniosły: 3.551.309,44 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 2 i 4 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w punkcie 3 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wynosiła: 50.627 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 11.645 zł. Łącznie przychody wyniosły: 3.551.309,44 zł.

Przychody osiągnięte i wykazane w zeznaniu CIT-8 przez Bank za rok podatkowy 2019 r. wyniosły 3.154.745,18 zł. Bank na koniec roku 2019 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę: 28.177.681,19 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 28.177.681,19 zł.

Zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w 2019 r. były odprowadzone przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

Bank na koniec kwietnia 2020 r. osiągnął następujące przychody:

1.

przychody z tytułu odsetek: 762.090,16 zł, w tym z uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 96.487,18 zł,

2.

przychody z tytułu prowizji: 282.447,07 zł,

3.

pozostałe przychody operacyjne: 14.605,75 zł,

4.

przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 13.631,30 zł.

Łączne przychody wyniosły: 1.072.774,28 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 2 i 4 Bank uzyskał z działalności z tytułu, którego nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT. Na koniec kwietnia Bank posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 20.807.794,14 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 20.807.794,14 zł.

W 2020 r. Bank zakupi papiery wartościowe (obligacje skarbowe 5-letnie) utrzymywane do terminu zapadalności. Termin wykupu obligacji skarbowych to 2025 rok. Bank w związku z zakupem obligacji skarbowych będzie uzyskiwał roczne dyskonto oraz odsetki. Zarówno dyskonto, jak i odsetki będą miały wpływ na wynik finansowy i będą stanowić przychody z tytułu odsetek. Nabyte przez Bank obligacje skarbowe będą utrzymywane do terminów zapadalności i nie są przedmiotem dalszego obrotu.

Do Banku nie mają zastosowania okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, 1b, 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.). Zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w 2020 r. odprowadzane są przy zastosowaniu stawki 19%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 r. Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a co za tym idzie dokonać korekty podatku za 2019 rok obliczając podatek wg stawki preferencyjnej 9%?

2. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2019 r. Bank posiada w roku 2020 status małego podatnika i może zastosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych?

3. Czy Bank powinien brać pod uwagę wartość papierów wartościowych (obligacji skarbowych) utrzymywanych do terminu zapadalności przy wyliczaniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statutu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w 2020 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 stosują stawkę podatku 9% jeżeli posiadają status małego podatnika. Bank w 2018 r. osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z dyskonta bonów pieniężnych oraz przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości), która nie przekroczyła równowartości 1.200.000,00 euro wyrażonych w złotych, tj. 5.135.000,00 zł.

W ocenie Banku, w 2019 r. Bank posiadał status małego podatnika. Wartość wszystkich przychodów osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym, nie przekroczyła limitu przychodów 1.200.000,00 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, tj. 5.162.000,00 zł.

Wobec powyższego w ocenie Banku, w 2019 r. Bank posiada status małego podatnika i jest uprawniony do zastosowania stawki referencyjnej 9% podstawy opodatkowania w 2019 r., a co za tym idzie dokonania korekty podatku dochodowego za 2019 r. przy zastosowaniu stawki preferencyjnej 9%.

Ad. 2

Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 stosują stawkę podatku 9% jeżeli posiadają status małego podatnika. Bank w 2019 r. osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z dyskonta bonów pieniężnych oraz przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości), która nie przekroczyła równowartości 2.000.000,00 euro wyrażonych w złotych, tj. 8.747.000,00 zł.

W ocenie Banku, w 2020 r. Bank posiada status małego podatnika. Bank przewiduje, iż wartość wszystkich przychodów osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym, nie przekroczy limitu przychodów 1.200.000,00 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, tj. 5.110.000,00 zł. Zdaniem Banku wobec powyższego Bank będzie posiadał status małego podatnika oraz może zastosować stawkę preferencyjną 9% do podstawy opodatkowania za 2020 rok.

Ad. 3

Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., małym podatnikiem jest podatnik u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Wobec powyższej definicji Bank uznaje, że przychodami ze sprzedaży są przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji oraz pozostałe przychody operacyjne powiększone o podatek VAT.

Zdaniem Banku, wartość przychodów z rozwiązania rezerw nie stanowi przychodów ze sprzedaży, ponieważ są to przychody z tytułu rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie zmaterializowania się ewentualnego ryzyka kredytowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz. U. z 2019 r. poz. 520).

Ponadto, wartość papierów wartościowych (bony pieniężne NBP, obligacje skarbowe) utrzymywanych do terminu zapadalności, transakcje związane z ich zakupem i wykupem w ciągu roku podatkowego, przychód z wykupu, jak i sama wartość nominalna nie stanowi przychodów ze sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 u.p.d.o.p. Od tego okresu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1.

19% podstawy opodatkowania;

2.

9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych-w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a u.p.d.o.p., podatnik, który został utworzony:

1.

w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2.

w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 - nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b u.p.d.o.p., wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c u.p.d.o.p., przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1.

spółki dzielonej,

2.

podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

a.

uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

b. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p., podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e u.p.d.o.p.).

Powyższe przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia "małego podatnika". Definicja "małego podatnika" została zawarta w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. i na tle przepisów obowiązujących od 2017 r. do końca 2019 r. nie uległa zmianie. Zgodnie z tym przepisem, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r., ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Z kolei, zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2020 r., ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że w 2019 r. za małego podatnika uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła kwoty 5.135.000 zł. W 2018 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2018 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2018 r. Nr 190/A/NBP/2018) wynosił 4,2795 zł x 1.200.000 = 5.135.400 zł, w zaokrągleniu 5.135.000 zł.

Z kolei, w 2020 r. za małego podatnika uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2019 r. nie przekroczyła kwoty 8.747.000 zł. W 2019 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2019 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2019 r. Nr 190/A/NBP/2019) wynosił 4,3734 zł x 2.000.000 = 8.746.800 zł, w zaokrągleniu 8.747.000 zł.

W konsekwencji w 2020 r. za małego podatnika uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2019 r. nie przekroczyła równowartości kwoty 2.000.000 euro.

Ad. 1

Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. i wyliczonych przychodów ze sprzedaży, Bank posiadał w roku 2019 status "małego podatnika" i był uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej stawki podatku 9%, stwierdzić należy, że jeżeli w 2018 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, a do Banku nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a i ust. 1b u.p.d.o.p., to oznacza, że Bank posiadał w 2019 r. status "małego podatnika" w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy.

W konsekwencji, w roku podatkowym 2019 przysługiwało mu prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 9% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a u.p.d.o.p. Stawka ta może być zastosowana do przychodów (dochodu), którego źródłem nie są zyski kapitałowe.

Mając na uwadze natomiast okoliczność ustalenia, czy Bank powinien wykonać korektę zeznania podatkowego za 2019 r. oraz obliczyć zaliczki na podatek według stawki 9%, wskazać należy że zgodnie z art. 81 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Ponadto, w myśl art. 70 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W związku z powyższym, Bank może dokonać korekty zeznania podatkowego za 2019 r. obliczając podatek według stawki 9%.

Reasumując, stanowisko Banku dotyczące ustalenia, czy uzasadnione jest zastosowanie stawki podatku dochodowego od osób prawnych 9% za 2019 r. oraz dokonanie korekty zeznania podatkowego za ten rok, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Natomiast mając na uwadze okoliczność ustalenia, czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2019 r. Bank posiada w roku 2020 status "małego podatnika" i jest uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej stawki podatku 9%, stwierdzić należy, że jeżeli w 2019 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 2.000.000 euro wyrażonej w złotych, a do Banku nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a i ust. 1b u.p.d.o.p., to oznacza, że Bank posiada w 2020 r. status "małego podatnika" w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawca posiadając status małego podatnika, będzie mógł w 2020 r. korzystać z 9% stawki podatkowej, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a u.p.d.o.p. do opodatkowania przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, aż do osiągnięcia limitu 1.200.000 euro.

Reasumując, stanowisko Banku dotyczące ustalenia, czy uzasadnione jest zastosowanie stawki podatku dochodowego od osób prawnych 9% w 2020 r. należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3

Wątpliwości Banku wynikające z pytania oznaczonego nr 3, na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, dotyczą kwestii ustalenia, czy do limitu przychodów ze sprzedaży, decydującego o statusie "małego podatnika" dla celów podatku dochodowego, w rozumieniu art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., Bank powinien brać pod uwagę wartość papierów wartościowych (obligacji skarbowych) utrzymywanych do terminu zapadalności, w tym transakcje związane z ich zakupem/wykupem, przychód z wykupu, czy też ich wartość nominalną.

Kluczowym aspektem analizy tego zagadnienia jest rozumienie sformułowania "wartość przychodu ze sprzedaży", wskazanego w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. Zauważa się, że pojęcie to nie zostało zdefiniowane w tej ustawie. Wskazać także należy, że nie można tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym, należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja "przychodu ze sprzedaży" koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odwoływanie się do definicji "sprzedaży" zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia "wartości przychodów ze sprzedaży" w rozumieniu u.p.d.o.p. nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę - posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług - że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Wobec powyższych wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza to, że limitu decydującego o uznaniu podatnika za "małego" w rozumieniu u.p.d.o.p., należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikające z czynności sprzedaży).

Odnosząc się zatem do kwestii ustalenia, czy wymienione obligacje skarbowe (ich wartość nominalna) oraz wartość transakcji związanych z zakupem/wykupem tych papierów wartościowych, Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu, czy posiada status małego podatnika, należy zauważyć, że jeśli podatnik uzyska przychód z zakupu obligacji skarbowych, to przychód ten nie powinien być uwzględniony w przychodach decydujących o statusie małego podatnika. Sama wartość nominalna obligacji skarbowych nie stanowi także przychodów ze sprzedaży, nie jest więc zaliczana do limitu przy określaniu statusu małego podatnika.

Podsumowując, zdaniem Organu, obligacje skarbowe, w tym ich wartość nominalna, a także wartość transakcji związanych z ich zakupem/wykupem, nie są wynikiem przeprowadzonej transakcji sprzedaży, nie generują więc przychodów ze sprzedaży, w rozumieniu art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.

Tym samym, stanowisko Banku dotyczące ustalenia, czy do limitu przychodów dla statusu "małego podatnika" w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. nie należy wliczać wartość obligacji skarbowych oraz transakcji związanych z ich kupnem/wykupem należy uznać za prawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalenia, czy Bank powinien brak pod uwagę wartość papierów wartościowych (obligacji skarbowych) utrzymywanych do terminu zapadalności przy wyliczaniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statutu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. jest prawidłowe.

Końcowo należy dodać, że tut. Organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do danych liczbowych przedstawionych przez Wnioskodawcę. Weryfikacja danych liczbowych może mieć miejsce wyłącznie w toku postępowania podatkowego, w którym możliwa jest analiza dokumentów i weryfikacja ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl