0111-KDIB1-2.4010.195.2020.1.ANK - Zwolnienie z CIT dochodu fundacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.195.2020.1.ANK Zwolnienie z CIT dochodu fundacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 marca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem e-PUAP 23 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy poczynienie wydatku na zakup nieruchomości, które będą przeznaczone na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej Fundacji, z której dochód następnie będzie przeznaczany na zakup kolejnych nieruchomości przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, w celu rozszerzenia możliwości prowadzenia działalności charytatywnej będzie zrealizowaniem wymogów art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy poczynienie wydatku na zakup nieruchomości, które będą przeznaczone na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej Fundacji, z której dochód następnie będzie przeznaczany na zakup kolejnych nieruchomości przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, w celu rozszerzenia możliwości prowadzenia działalności charytatywnej będzie zrealizowaniem wymogów art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja zamierza podjąć działalność gospodarczą. Fundacja jest właścicielem trzech lokali mieszkalnych. Jako statutowe zadanie Fundacji określono: "Prowadzenie działalności charytatywnej mającej na celu zabezpieczenie potrzeb mieszkaniowych osobom chwilowo wykluczonym mieszkaniowo, np. dorosłym wychowankom domów dziecka lub rodzin zastępczych, samotnym młodym matkom, osobom samotnym kończącym odbywanie kary pozbawienia wolności itp.". Ponadto w statucie Fundacji przewidziano możliwość prowadzenia działalności gospodarczej z przeznaczeniem dochodu na realizację celów statutowych.

Fundacja zamierza działać w sposób następujący:

1. Działalność charytatywna - polegająca na tym, iż jedno z mieszkań będzie udostępnione dla osób potrzebujących za odpłatą w wysokości kosztów utrzymania mieszkania i mediów, bądź też w całości lub w części nieodpłatnie (w zależności od sytuacji materialnej potrzebującego)

2. Działalność gospodarcza - będzie polegała na wynajmowaniu dwóch lokali mieszkalnych, które Fundacja otrzymała w drodze darowizny. Czynsz najmu będzie przeznaczany na utrzymanie jednego mieszkania oddanego na wyżej opisaną działalność charytatywną, w części w jakiej opłaty nie pokryją tychże kosztów. Reszta będzie przeznaczona na zakup kolejnych mieszkań.

Nabycie kolejnych mieszkań nastąpi z przeznaczeniem na działalność charytatywną lub też z przeznaczeniem na najem na zasadach rynkowych.

Założeniem działalności jest ciągłe powiększanie majątku Fundacji dla rozszerzania możliwości prowadzenia działalności charytatywnej. Każde trzecie zakupione mieszkanie będzie przeznaczone dla osób chwilowo wykluczonych mieszkaniowo. Reasumując, w założeniu 2/3 majątku Fundacji będzie generowało dochód przeznaczony na utrzymanie 1/3 majątku przeznaczonego na działalność charytatywną oraz na zwiększanie liczby mieszkań w majątku Fundacji.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy poczynienie wydatku na zakup nieruchomości, które będą przeznaczone na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej Fundacji, z której dochód następnie będzie przeznaczany na zakup kolejnych nieruchomości przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, w celu rozszerzenia możliwości prowadzenia działalności charytatywnej będzie zrealizowaniem wymogów art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ściślej: czy zakup nieruchomości będzie uważany jako służący bezpośrednio realizacji celów statutowych Fundacji nawet jeżeli wydatek będzie poczyniony w odległym czasie od uzyskania dochodu? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

W ocenie Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy dochód z działalności gospodarczej Fundacji będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Do rozważenia pozostaje czy nabywanie kolejnych nieruchomości, z przeznaczeniem na wynajem na zasadach rynkowych, będzie wydatkiem pozwalającym na uzyskanie zwolnienia podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy zostanie zachowana bezpośredniość pomiędzy wydatkiem a realizacją celu statutowego. Nabywanie nieruchomości, nawet jeżeli w konsekwencji będą one przeznaczone na potrzeby działalności gospodarczej, to w istocie będzie nabyciem poczynionym by zwiększyć możliwości prowadzenia działalności charytatywnej. Nieruchomości te będą bowiem generować środki, z których utrzymywane będą pozostałe lokale i nabywane nowe do czasu aż skala działania Fundacji będzie wystarczająca.

Zdaniem Wnioskodawcy zachowana będzie bezpośredniość pomiędzy wydatkiem a realizacją celu statutowego, nawet jeżeli wydatek będzie poczyniony w odległym czasie od uzyskania dochodu. Działalność Fundacji będzie bowiem zakładała gromadzenie środków pochodzących z najmu lokali do czasu, aż zgromadzona suma pozwoli na zakup kolejnego lokalu. Niekiedy może się zdarzyć, że okres "przechowywania" środków potrwa kilka lat. Jednak ze względu na kategoryczne brzmienie przepisu 17 ust. 1b we fragmencie "bez względu na termin" należy uznać, że i w opisywanym stanie faktycznym Fundacja będzie zwolniona z podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1491 z późn. zm.), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 tej ustawy, fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Jednocześnie fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 u.p.d.o.p., jako podmioty, które są zwolnione od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, na podstawie treści art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p., podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy.

Stosownie do art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k; 2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ze zwolnień, o których mowa powyżej, nie mogą także korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p., przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Artykuł 17 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

* podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej - w art. 17 ust. 1 pk4 u.p.d.o.p.),

* podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p.,

* podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.,

* źródłem dochodów zwolnionych nie mogą być dochody/przychody z działalności wskazanych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

W tym miejscu należy podkreślić, że art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

W konsekwencji skoro Fundacja nabędzie mieszkania nie służące bezpośrednio celom statutowym, ale na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, wydatek w części dotyczącej działalności gospodarczej, będzie pokryty z dochodu, który nie jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Dochód wydatkowany na nabycie mieszkań z przeznaczeniem na cele inne niż bezpośrednio związane z celami statutowymi podatnika czyli na prowadzenie działalności gospodarczej nie korzysta ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Wskazać należy że art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. reguluje kategorie dochodów korzystających ze zwolnienia z opodatkowania, a nie dochodów wykluczających konkretne zwolnienie. Przepis ten nie jest "wyjątkiem od wyjątku" opodatkowania konkretnego dochodu lecz wskazuje na co dany dochód musi być przeznaczony, aby mógł skorzystać ze zwolnienia.

Zatem, w sytuacji gdy Fundacja przeznaczy dochód na zakup mieszkania wykorzystywanego na działalność gospodarczą to taki cel nie korzysta ze zwolnienia nawet, gdy dochód z takiej działalności będzie przeznaczany na działalność statutową preferowaną zwolnieniem z opodatkowania.

Zwolnieniem o którym mowa w art. 17 ust. 1b są objęte wyłącznie wydatki na nabycie, wytworzenie jak i modernizację środka trwałego, ale pod warunkiem, że wydatek ten służy bezpośrednio realizacji celów o jakich mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Ustawodawca wskazując na bezpośredniość danego wydatku z realizacją celów statutowych wykluczył możliwość zwolnienia dla wydatków pośrednio ponoszonych dla realizacji tych celów, jak ma to miejsce w sytuacji Fundacji, gdy z czynszu najmu będzie wydatkowała środki na zakup nieruchomości, które będą przeznaczone na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej Fundacji, z której dochód następnie będzie przeznaczany na zakup kolejnych nieruchomości przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, w celu rozszerzenia możliwości prowadzenia działalności charytatywnej.

Dokonaną wykładnię potwierdza wyrok NSA z 4 grudnia 2018 r. sygn. akt II FSK 3595/16: Dokonując wykładni powyższej normy prawnej w pierwszym rzędzie należy wskazać, że wynikające z niej zwolnienie podatkowe stanowi instrument, za pomocą którego ustawodawca wspiera i ułatwia realizację preferowanych przez niego celów społecznych, wskazanych enumeratywnie w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Należy mieć przy tym na uwadze, że norma ta, konstytuuje zwolnienie podatkowe jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji RP, uzasadnione jako przejaw polityki podatkowej koniecznością realizacji tychże celów społecznie użytecznych. Tym samym zwolnienie to powinno realizować cel założony i preferowany przez ustawodawcę, nie może zaś służyć uchyleniu się od opodatkowania, jeżeli uzyskany dochód przeznaczony zostanie na inne niż określone w ustawie cele. Odwołanie się w powyższym przepisie do celów statutowych, na podstawie których działają podatnicy oznacza, że zwolnienie może dotyczyć wyłącznie tych celów statutowych. Jeżeli zatem statut danego podmiotu przewiduje realizację niewymienionych w ustawie celów, dochód przeznaczony na ich realizację, nie będzie podlegał zwolnieniu. Po drugie, treść przepisu art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p. nie pozostawia żadnych wątpliwości interpretacyjnych, że zwolnienie nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., czyli cele preferowane przez ustawodawcę. W końcu przepis art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., ma niejako charakter dopełniający, precyzujący, że zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy poczynienie wydatku na zakup nieruchomości, które będą przeznaczone na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej Fundacji, z której dochód następnie będzie przeznaczany na zakup kolejnych nieruchomości przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, w celu rozszerzenia możliwości prowadzenia działalności charytatywnej będzie zrealizowaniem wymogów art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. - jest nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku należy stwierdzić, że został on wydany w indywidualnej sprawie i nie jest wiążący dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane orzeczenie sądowe nie stanowi źródła prawa. Ponadto, co istotne, powołany przez Spółkę wyrok zapadł w odmiennym od przedstawionego we wniosku stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników w noszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl