0111-KDIB1-2.4010.180.2020.1.ANK - Zwolnienie z CIT dochodu ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.180.2020.1.ANK Zwolnienie z CIT dochodu ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2020 r. (data wpływu 4 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży opisanej Nieruchomości, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży opisanej Nieruchomości, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka") prowadzi działalność w zakresie chowu i hodowli zwierząt, produkcji materiału zarodowego zwierząt oraz rozrodu zwierząt. Ponadto Spółka organizuje kursy inseminacyjne oraz oferuje dodatki paszowe, środki do mycia i dezynfekcji urządzeń udojowych oraz artykuły zootechniczne.

Spółka - jako sprzedający - zawarła w dniu 31 marca 2020 r. umowę sprzedaży warunkową nieruchomości obejmującej działkę nr (...), która według ewidencji gruntów i budynków obejmuje użytki o oznaczeniu W Ps, Ls, W Ł, Ps, Ł, Br R oraz R (dalej: "wszystkie grunty określane jako Nieruchomość"). Powierzchnia użytku (obszaru) oznaczonego symbolem Ls to 934 m2. Łączna powierzchnia działki nr (...) wynosi (...) hektarów. W dniu 28 kwietnia 2020 r. Spółka zawarła umowę przenoszącą własność powyższej działki. Nieruchomość położona jest w miejscowości (...), dla których Sąd Rejonowy (...) prowadzi księgę wieczystą (dalej: Nieruchomość).

W przeszłości Nieruchomość była wykorzystywana w całości do działalności rolniczej, gdyż zlokalizowana tam była (...) - hodowla knurów i produkcja nasienia knurów. Przez kilka lat obiekt był też przeznaczony do hodowli i obrotu materiałem zarodowym (jałówki), który Spółka skupowała, przetrzymywała przez okres kilku tygodni i odsprzedawała klientom. Na gruntach rolnych były uprawy oraz były utrzymywane zwierzęta hodowlane, a ostatnio grunty użytkowane były jako łąki dla pozyskiwania siana.

Nieruchomość na moment obecny jest zabudowana:

1.

budynkiem administracyjno-laboratoryjnym o powierzchni 325 m2 - klasyfikacja środków trwałych nr 105. W okresie gdy funkcjonowała (...) na parterze budynku były: maneż, laboratorium produkcji nasienia, magazyn środków i materiałów do produkcji. Te pomieszczenia na moment sprzedaży były puste, gdyż sprzęt przekazano do innych jednostek wewnętrznych Wnioskodawcy.

2.

budynkami i budowami o łącznej powierzchni 1733 m2 w tym:

* garaż 3-blokowy klasyfikacja środków trwałych nr 102,

* garaż na ciągniki klasyfikacja środków trwałych nr 102,

* garaż z warsztatem klasyfikacja środków trwałych nr 102,

* zbiornik p-pożarowy klasyfikacja środków trwałych nr 104,

* zbiornik żelbetowy 3-komorowy klasyfikacja środków trwałych nr 104,

* szatnia z umywalnią klasyfikacja środków trwałych nr 105,

* izolatka klasyfikacja środków trwałych nr 108,

* obora na 40 stanowisk klasyfikacja środków trwałych nr 108,

* piwnica klasyfikacja środków trwałych nr 108,

* szopa 7 segmentowa klasyfikacja środków trwałych nr 108,

* studnia głębinowa klasyfikacja środków trwałych nr 210,

* linia niskiego napięcia klasyfikacja środków trwałych nr 211,

* rurociąg i kanał klasyfikacja środków trwałych nr 211,

* zewnętrzna sieć wodociągowa kanalizacyjna klasyfikacja środków trwałych nr 211,

* drogi i dojazdy klasyfikacja środków trwałych nr 220,

* płyta gnojowa przy izolatce klasyfikacja środków trwałych nr 291,

* płyta gnojowa przy kwarantannie klasyfikacja środków trwałych nr 291,

* płyta gnojowa zadaszona klasyfikacja środków trwałych nr 291,

* wybiegi dla cieląt klasyfikacja środków trwałych nr 291.

Nieruchomość została nabyta przez Spółkę w 2001 r.

28 marca 2017 r. Wnioskodawca złożył w Urzędzie Miejskim w (...) wniosek - w trybie art. 27 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - o zmianę przeznaczenia działek numer... położonych w miejscowości (...) z terenów obecnie przeznaczonych pod: tereny rolne, łąki i pastwiska nie przeznaczone pod zabudowę, pozostające w dotychczasowym użytkowaniu, na przeznaczone pod tereny usług przemysłowych, składowych, w tym budowlanych i handlowych.

Ponowny wniosek został złożony dnia 7 marca 2018 r. w Urzędzie Miejskim w (...) - w trybie art. 27 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - o zmianę przeznaczenia działek numer (...) położonych w miejscowości (...) z terenów obecnie przeznaczonych pod: tereny rolne, łąki i pastwiska nie przeznaczone pod zabudowę pozostające w dotychczasowym użytkowaniu, na przeznaczone pod tereny budownictwa mieszkaniowego jedno-lub wielorodzinnego. Powyższe wnioski pozostały bez rozpatrzenia.

Na dzień 1 kwietnia 2020 r. zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy (...) w granicach administracyjnych obejmujących wyodrębnione obszary funkcjonalne, zatwierdzonym uchwałą Nr (...) Rady Miejskiej w (...) z dnia 27 grudnia 2001 r. (...) między innymi działka o numerze geodezyjnym (...) położona w obrębie wsi (...), gmina (...) jest przeznaczona:

a.

w około 85% pod tereny rolne, łąki i pastwiska nie przeznaczone pod zabudowę, pozostające w dotychczasowym użytkowaniu. Wprowadza się zakaz zabudowy na terenach nie przeznaczonych w planie na cele budowlane;

b.

w około 14% pod tereny usług związanych z produkcją i przetwórstwem rolnym. Profil usług bez ograniczeń w zależności od potrzeb właściciela pod warunkiem zawarcia ewentualnych uciążliwości w graniach własnej nieruchomości;

c.

w około 1% pod tereny lasów ochronnych miasta (...).

Obecnie w ramach nieruchomości z łąk zbiera się siano lub sianokiszonkę na zapasy paszy, a pastwiska mogą być spasane przez zwierzęta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomości, w tym wszystkich budynków oraz budowli zlokalizowanych na działce nr (...) z wyłączeniem jedynie obszaru oznaczonego symbolem Ls o powierzchni 934 m2 będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

W ocenie Wnioskodawcy, dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomość, w tym wszystkich budynków oraz budowli - z wyłączeniem jedynie obszaru oznaczonego symbolem LS - będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy CIT ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1256 z późn. zm.; dalej: "ustawa o podatku rolnym"), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższych regulacji wynika, iż dla uznania, iż dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

1.

grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu, m.in. osoby prawnej,

2.

łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

3.

grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

4.

grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W opinii Spółki pierwsze dwa warunki są niewątpliwie spełnione - Spółka ma status osoby prawnej, a powierzchnia Nieruchomości to (...) hektarów.

Ponadto, zdaniem Spółki opisana w stanie faktycznym działka nr (...) (z wyjątkiem obszaru oznaczonego symbolem Ls) może być zaklasyfikowana jako użytki rolne.

Ostatnim punktem analizy jest zagadnienie zajęcia gruntów na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Jak wynika ze stanu faktycznego przedmiotowa nieruchomość znajduje się w posiadaniu Spółki i nie jest już obecnie wykorzystywana do prowadzenia zorganizowanej działalności rolniczej, co miało miejsce wcześniej. W chwili dokonania sprzedaży nieruchomość nadal częściowo zajęta jest na prowadzenie działalności poprzez użytkowane przemiennie (z łąk zbiera się siano lub sianokiszonkę na zapasy paszy a pastwiska mogą być spasane przez zwierzęta na bieżąco.)

Wskazanie jak oceniać przesłankę "zajęcie gruntów na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza" odnajdziemy w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 grudnia 2015 r. sygn. II FSK 2555/13 gdzie wskazano: "Przy czym sformułowania "zajęte" wbrew temu co twierdzi pełnomocnik Skarżącej nie można ograniczyć jedynie do fizycznej ingerencji przedsiębiorcy w nieruchomość i rozpoczęciu na niej prac budowlanych. O działalności gospodarczej innej niż rolnicza mogą świadczyć działania faktyczne i prawne podejmowane przez podatnika w odniesieniu do konkretnie oznaczonego gruntu, które przeczą istocie działalności rolniczej, za którą zgodnie z art. 2 ust. 2 u.p.r. uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb. Nie ulega wątpliwości, że żadna tego rodzaju działalność nie była co najmniej od listopada 2003 r. prowadzona na sprzedanych w 2008 r. gruntach. Nie można podzielić w tym zakresie koncepcji prezentowanej w skardze kasacyjnej, że jedynie działania fizyczne dokonywane na gruncie, bez względu na zamiary właściciela mogą świadczyć o zajęciu go na działalność gospodarczą inną niż działalność rolnicza. Obiektywna ocena wszystkich działań podatnika pozwala bowiem nie tylko na rekonstrukcję jego zamysłu co do traktowania i wykorzystywania określonej nieruchomości, lecz pozwala także na stwierdzenie, czy mamy do czynienia z zajęciem gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza".

W opinii Spółki należy uznać, iż sprzedawana nieruchomość była wykorzystywana do celów rolniczych i nigdy nie była przeznaczona do działalności innej niż rolnicza. Spółka prowadziła cały czas na tych terenach działalność rolniczą. W konsekwencji, zdaniem Spółki ostatnia przesłanka dla zwolnienia też jest spełniona.

Mając na uwadze powyższy fakt należy przyjąć, iż dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomości, w tym wszystkich budynków oraz budowli z wyłączeniem jedynie obszaru oznaczonego symbolem Ls będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez spółdzielnię z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 333, dalej: "ustawa o podatku rolnym"), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

* grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,

* łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

* grunty muszą być skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

* grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r., w sprawie ewidencji gruntów i budynków (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 393) użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1.

grunty rolne;

2.

grunty leśne;

3.

grunty zabudowane i zurbanizowane (...).

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na użytki rolne, do których zalicza się:

a.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

b.

sady, oznaczone symbolem - S,

c.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

d.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

e.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,

f.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

g.

grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,

h.

grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - jako sprzedający - zawarł w dniu 31 marca 2020 r. umowę sprzedaży warunkową nieruchomości obejmującej działkę, która według ewidencji gruntów i budynków obejmuje użytki o oznaczeniu W Ps, Ls, W Ł, Ps, Ł, Br R oraz R. Powierzchnia użytku (obszaru) oznaczonego symbolem Ls to 934 m2. Łączna powierzchnia działki przekracza 1 ha. W dniu 28 kwietnia 2020 r. Spółka zawarła umowę przenoszącą własność powyższej działki. W przeszłości Nieruchomość była wykorzystywana w całości do działalności rolniczej. Przez kilka lat obiekt był też przeznaczony do hodowli i obrotu materiałem zarodowym (jałówki), który Spółka skupowała, przetrzymywała przez okres kilku tygodni i odsprzedawała klientom. Na gruntach rolnych były uprawy oraz były utrzymywane zwierzęta hodowlane, a ostatnio grunty użytkowane były jako łąki dla pozyskiwania siana. Nieruchomość została nabyta przez Spółkę w 2001 r. Nieruchomość na moment obecny jest zabudowana budynkiem administracyjno-laboratoryjnym oraz budynkami i budowami. Spółka dwukrotnie występowała do Urzędu Miejskiego z wnioskiem o zmianę przeznaczenia działek numer (...) z terenów obecnie przeznaczonych pod: tereny rolne, łąki i pastwiska nie przeznaczone pod zabudowę, pozostające w dotychczasowym użytkowaniu na przeznaczone:

1.

pod tereny usług przemysłowych, składowych, w tym budowlanych i handlowych;

2.

pod tereny budownictwa mieszkaniowego jedno-lub wielorodzinnego.

Powyższe wnioski pozostały bez rozpatrzenia.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, pojawiły się po stronie Wnioskodawcy wątpliwości, czy dochód ze sprzedaży nieruchomości należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy można skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że sprzedana Nieruchomość, sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne które jako użytki rolne są oznaczone symbolami W Ps, W Ł, Ps, Ł, Br R oraz R, z wyłączeniem obszaru oznaczonego symbolem Ls, stanowiły gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Spółka była właścicielem tych gruntów przez okres dłuższy niż 5 lat. Powierzchnia sprzedanych gruntów przekraczała 1 hektar. Grunty te były sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne oraz nie były zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Wystąpienie do Urzędu Miejskiego z wnioskiem o zmianę przeznaczenia działek, które to wnioski w ostateczności zostały pozostawione bez rozpatrzenia, również nie spowodowało że doszło "zajęcia gruntów na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza". Ponadto na dzień 1 kwietnia 2020 r. zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy w granicach administracyjnych obejmujących wyodrębnione obszary funkcjonalne, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 grudnia 2001 r., między innymi działka będąca przedmiotem sprzedaży jest przeznaczona w około 85% pod tereny rolne, łąki i pastwiska nie przeznaczone pod zabudowę, pozostające w dotychczasowym użytkowaniu. Wprowadza się zakaz zabudowy na terenach nie przeznaczonych w planie na cele budowlane; w około 14% pod tereny usług związanych z produkcją i przetwórstwem rolnym. Profil usług bez ograniczeń w zależności od potrzeb właściciela pod warunkiem zawarcia ewentualnych uciążliwości w graniach własnej nieruchomości; w około 1% pod tereny lasów ochronnych miasta.

W związku z powyższym sprzedaż tych gruntów korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W odniesieniu do nieruchomości, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków, jako grunty leśne (lasy oznaczone symbolem Ls), należy stwierdzić, że nie stanowią one gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Jak wskazano powyżej, przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - musi być spełniona m.in. przesłanka, iż grunty muszą być skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Dlatego też, Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w stosunku do nieruchomości sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako lasy.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl