0111-KDIB1-2.4010.170.2017.1.MS - Zwolnienie z CIT dochodów stowarzyszenia przeznaczonych na udzielenie pożyczki spółce kapitałowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.170.2017.1.MS Zwolnienie z CIT dochodów stowarzyszenia przeznaczonych na udzielenie pożyczki spółce kapitałowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 lipca 2017 r. (data wpływu 26 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Stowarzyszenia przeznaczone na udzielenie pożyczki Spółce kapitałowej będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2017 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Stowarzyszenia przeznaczone na udzielenie pożyczki Spółce kapitałowej będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego. Cele działania Stowarzyszenia określa jego Statut. Zgodnie z § 2 Statutu, Stowarzyszenie działa m.in. na rzecz inicjowania i wspierania działalności oświatowej. W tym zakresie działalność Stowarzyszenia polega m.in. na prowadzeniu wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących (§ 2 ust. 4 Statutu).

W ramach podejmowanych działań Stowarzyszenie planuje prowadzenie niepublicznego przedszkola. Budynek przedszkola jest budowany obecnie przez podmiot trzeci (dalej: "Spółka"). Z kolei właścicielem gruntu, na którym znajdę się budynek przedszkola jest Fundacja. Celem działania Fundacji jest m.in. prowadzenie i wspieranie działalności edukacyjnej, oświatowej i kulturalnej oraz dążenie do umożliwienia dzieciom i młodzieży zdobycia wykształcenia na najwyższym poziomie (§ 2 Statutu Fundacji). Z racji tego, że jedynym udziałowcem Spółki jest Fundacja, Spółka realizuje bezpośrednio cele Fundacji.

W celu realizacji powyższego przedsięwzięcia (budowy budynku przedszkola) Stowarzyszenie udzieliło 6 marca 2017 r. na rzecz Spółki pożyczki. Pożyczka ma charakter celowy i uwzględnia statutowe cele oświatowe Stowarzyszenia (pkt 3 Preambuły Umowy). Cel pożyczki został wskazany w § 3 ust. 1 Umowy, zgodnie z którym kwota pożyczki powinna zostać spożytkowana na cele bieżącego finansowania procesu budowlanego budynku. W budynku tym znajdzie się wspomniane przedszkole. Co istotne, nieprawidłowe wydatkowanie środków (a zatem skorzystanie z nich na cele inne niż statutowe cele oświatowe Stowarzyszenia) uzasadnia rozwiązanie umowy i postawienie wszelkich należności w stan natychmiastowej wymagalności. Prawidłowe wykonanie umowy zostało zabezpieczone poprzez wystawienie weksla in blanco.

Ponadto tego samego dnia, Stowarzyszenie zawarło przedwstępną umowę poddzierżawy ze Spółką, na podstawie której po wybudowaniu budynku, Stowarzyszenie będzie mogło dzierżawić go celem prowadzenia w nim działalności oświatowej. Natomiast w przypadku uchylenia się od zawarcia umowy przyrzeczonej, zobowiązanie Spółki wynikające z umowy pożyczki zostanie postawione w stan natychmiastowej wymagalności.

Tym samym Stowarzyszenie wyeliminowało całkowicie możliwość wydatkowania środków na inne cele, a współpraca ze Spółką została zawężona jedynie do celów oświatowych. Natomiast posłużenie się w celu realizacji przedsięwzięcia Spółką, wynika z jego rozmiaru, uwarunkowań prawnych Stowarzyszenia oraz ograniczonych możliwości prowadzenia przez nie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody Stowarzyszenia przeznaczone na udzielenie Spółce, której jedynym udziałowcem jest Fundacja o zbieżnych ze Stowarzyszeniem celach statutowych pożyczki, na podstawie której udzielone środki mają zostać przeznaczone na cele budowy przedszkola, które ma być wynajmowane Stowarzyszeniu w celu prowadzenia działalności oświatowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie przedmiotowej pożyczki na zasadach opisanych wyżej może korzystać ze zwolnienia z podatku CIT, gdyż środki te zostały przeznaczone na cele oświatowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Poniżej Stowarzyszenie przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwolnione z podatku dochodowego są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Powyższe zwolnienie, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Oznacza to, że dochody Stowarzyszeń, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa, są zwolnione z podatku CIT w części przeznaczonej na ten cel. Z konstrukcji tego przepisu należy zatem wyprowadzić dwa warunki zwolnienia:

1.

celem statutowym podatnika jest cel wskazany w ustawie (m.in. działalność oświatowa),

2.

dochód przeznaczany jest na jeden z celów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (m.in. działalność oświatową).

W przedstawionym wyżej stanie faktycznym należy wskazać, że oba warunki zostały zrealizowane.

Ad. 1. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt a Statutu, celem Stowarzyszenia jest m.in. działanie w celu inicjowania i wspierania działalności oświatowej.

Ad. 2. W zakresie przeznaczenia dochodu Stowarzyszenie wskazuje, że dochód został przeznaczony na cele działalności oświatowej. Świadczą o tym:

1.

celowy charakter pożyczki,

2.

cele statutowe Stowarzyszenia, wyrażające się m.in. we wspieraniu działalności oświatowej, kulturalnej oraz naukowej.

Ad.a. Jak wskazano wcześniej, celowy charakter udzielonej Spółce pożyczki wynika z zapisów umowy, a w szczególności z jej § 3 ust. 1 i ust. 3. Z powyższych unormowań wynika, iż kwota pożyczki ma zostać spożytkowana na cele budowy budynku przedszkola. Natomiast ewentualne nieprawidłowości w tym zakresie (tj. wydatkowanie środków udzielonych Spółce na cele inne niż działalność oświatowa) skutkują rozwiązaniem umowy pożyczki oraz postawieniem wszelkich należności w stan natychmiastowej wymagalności. Jednocześnie w niniejszej sprawie prawidłowe wykonanie umowy zostało zabezpieczone poprzez wystawienie przez Spółkę weksla in blanco. Poprzez powyższe działania Stowarzyszenie wyeliminowało możliwość wydatkowania udostępnionych Spółce środków na cele inne niż działalność statutowa (oświatowa), realizowane poprzez budowę budynku szkoły i przedszkola. Stowarzyszenie wskazuje jednocześnie, że zawarcie umowy pożyczki ze Spółką i realizacja celów statutowych za jej pośrednictwem, a nie bezpośrednio, znajduje swoje uzasadnienie w rozmiarze przedsięwzięcia, które przekracza możliwości organizacyjne Stowarzyszenia, a także uwarunkowaniach prawnych i ograniczonych możliwościach prowadzenia przez nie działalności gospodarczej.

Co więcej, Stowarzyszenie zawarło ze Spółką przedwstępną umowę poddzierżawy, na podstawie której po wybudowaniu budynku, Stowarzyszenie będzie mogło dzierżawić go celem prowadzenia w nim działalności oświatowej. Natomiast w przypadku uchylenia się od zawarcia umowy przyrzeczonej, zobowiązanie Spółki wynikające z umowy pożyczki zostanie postawione w stan natychmiastowej wymagalności.

Ad.b. Zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia, celem jego działania jest m.in. inicjowanie i wspieranie działalności oświatowej, kulturalnej oraz naukowej (§ 2 ust. 1 pkt a Statutu). Działania te polegają m.in. na zakładaniu nowych placówek edukacyjnych (szkół i przedszkoli). Co prawda, Statut nie wskazuje jednoznacznie, że Stowarzyszenie może w celu realizacji swoich zadań udzielać pożyczek innym podmiotom, niemniej jednak, formy realizacji zadań zostały wskazane w Statucie tylko przykładowo (o czym świadczy użyty w § 2 ust. 2 zwrot "w szczególności"). Tym samym Statut przewiduje, iż swoje cele Stowarzyszenie może realizować również poprzez inne, nieprzewidziane w nim formy działania. Ponadto, Statut stanowi o "wspieraniu działalności oświatowej", nie ograniczając przy tym tego wspierania do określonych form. Tym samym, należy uznać, iż w zapisie tym chodzi również o finansowe formy wsparcia (takie jak darowizny czy pożyczki).

Stowarzyszenie wskazuje ponadto, że ustawa o CIT nie przewiduje, w jakiej formie ma nastąpić przeznaczenie dochodu na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Przepisy nie wprowadzają wymogu, zgodnie z którym to Stowarzyszenie miałoby bezpośrednio nabywać usługi budowlane związane z budowaniem przedszkola i szkoły. Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w tym przepisie nie przewidziano wymogu samodzielnego, osobistego działania podatnika. Skoro tak, to nic nie stoi na przeszkodzie posłużeniu się do tego celu innym podmiotem (np. Spółką), który uzyska na ten cel wsparcie finansowe w formie pożyczki od Stowarzyszenia. Co więcej, ustawa nie uzależnia zastosowania powyższego zwolnienia od przewidzianej w statucie formy działania, a jedynie od tego, by cel przeznaczenia środków pieniężnych był celem statutowym i mieścił się w katalogu celów wskazanych w ustawie. Kluczowym zatem dla możliwości skorzystania z tego zwolnienia jest ustalenie celu, na który są przeznaczane środki, a nie formy w jakiej następuje ich spożytkowanie (bezpośrednio lub za pośrednictwem innego podmiotu). Forma ta jest kwestią wyboru samego podatnika.

Na potwierdzenie swoich tez Stowarzyszenie wskazuje również poniższe interpretacje:

1.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 czerwca 2013 r., sygn. ILPB3/423-122/13-4/KS, w której uznano, że dochód Fundacji przekazany na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmów, na realizację celu określonego w statucie Fundacji jakim jest m.in. kultura, sztuka i ochrona dóbr kultury i tradycji, z przeznaczeniem na produkcję filmów, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT,

2.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 kwietnia 2013 r., sygn. IPPB5/423-31/13-2/KS, w której uznano, że "pod pojęciem »których celem statutowym jest działalność« należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność. Oznacza to, że przez pojęcie: »których celem statutowym jest działalność« należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. prowadzenie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu",

3.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 października 2016 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.844.2016.1.MR, w której uznano, iż "dochód Fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego, w części przeznaczonej i przekazanej na cel statutowy, jakim będzie udzielenie zwrotnego finansowania polegającego na udzieleniu pożyczki na rzecz Spółki, w zakresie zgodnym z celami statutowymi Fundacji, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych",

4.

pismo Ministra Finansów z 16 marca 1995 r., sygn. PO4/P-722-265/95, w którym stwierdzono, iż "przez sformułowanie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od osób prawnych »których celem statutowym jest działalność« należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie działalności przez ww. jednostki, ale także wspieranie takiej działalności".

Niezależnie od powyższego Stowarzyszenie wskazuje, że pożyczka ze względu na swój zwrotny charakter jest neutralna podatkowo. Jej udzielenie nie stanowi dla Stowarzyszenia kosztu, a zwrot przychodu. Tym samym trudno uznać, że stanowi ona formę definitywnego wydatkowania środków. To z kolei oznacza, że jej udzielenie nie może zostać uznane za wydatkowanie środków na cele inne, niż statutowa działalność oświatowa Stowarzyszenia.

Ze względu na powyższe, w niniejszej sprawie należy uznać, że dochód został przeznaczony na cele statutowe, a tym samym dochody te mogą korzystać ze zwolnienia z podatku CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 tej ustawy, organizacjami pozarządowymi są:

1.

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2.

niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1.

podatku dochodowego od osób prawnych,

2.

podatku od nieruchomości,

3.

podatku od czynności cywilnoprawnych,

4.

opłaty skarbowej,

5.

opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm. - dalej: "u.p.d.o.p.").

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Artykuł 17 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach (art. 17 ust. 1c pkt 1 u.p.d.o.p.).

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli - z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

1.

prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

2.

może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

3.

nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

4.

ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru

a.

nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

b.

nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

c.

mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;

5.

członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

6.

statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 6 omawianego artykułu.

u.p.d.o.p. ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, tj.:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać także inne cele działalności,

2.

uzyskane dochody musza być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin wydatkowane na te cele.

Natomiast dla skorzystania ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p. konieczne jest:

1.

posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2.

przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu, t.j. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym wyż. cyt. przepis wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w ww. przepisach tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego. Zgodnie z § 2 Statutu, Stowarzyszenie działa m.in. na rzecz inicjowania i wspierania działalności oświatowej. W tym zakresie działalność Stowarzyszenia polega m.in. na prowadzeniu wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących (§ 2 ust. 4 Statutu). W ramach podejmowanych działań Stowarzyszenie planuje prowadzenie niepublicznego przedszkola. Budynek przedszkola jest budowany obecnie przez podmiot trzeci (Spółkę). Z kolei właścicielem gruntu, na którym znajduje się budynek przedszkola jest Fundacja. Celem działania Fundacji jest m.in. prowadzenie i wspieranie działalności edukacyjnej, oświatowej i kulturalnej. Fundacja jest jedynym udziałowcem Spółki.

W celu realizacji powyższego przedsięwzięcia (budowy budynku przedszkola) Stowarzyszenie udzieliło na rzecz Spółki pożyczki. Stowarzyszenie zawarło przedwstępną umowę poddzierżawy ze Spółką, na podstawie której po wybudowaniu budynku, Stowarzyszenie będzie mogło dzierżawić go celem prowadzenia w nim działalności oświatowej.

Należy podkreślić, że przekazanie środków pieniężnych spółce kapitałowej w postaci pożyczki będzie wspieraniem działalności komercyjnej, odpłatnej, o której mowa w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p. Wobec powyższego, w przedstawionym opisie sprawy nie można zastosować zwolnienia wynikającego z ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6c u.p.d.o.p., gdyż działania Stowarzyszenia niezgodne są z art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p. Z treści art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p. można wywieść, że intencją ustawodawcy jest wspieranie, poprzez zastosowanie zwolnienia, jednostek innych niż wymienione w tym przepisie.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia z podatku dochody podatników (w tym organizacje pożytku publicznego) o ile podmioty te przeznaczają dochody wyłącznie na działalność statutową (preferowaną przez ustawodawcę). Skoro przekazane Spółce tytułem umowy pożyczki środki pieniężne nie służyły bezpośrednio realizacji celów statutowych Stowarzyszenia, to brak jest podstawy do zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego zarówno w art. 17 ust. 1 pkt 4 jak i pkt 6c u.p.d.o.p. Należy bowiem zwrócić uwagę na fakt, że norma wynikająca z ww. przepisów, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony warunek związany z przeznaczeniem i wydatkowaniem dochodów na działalność statutową (działalność statutową preferowaną). Wnioskodawca przeznaczając dochód na udzielenie pożyczki Spółce, wydatkuje dochód na cel inny niż cel statutowy.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy, który został przekazany na udzielenie pożyczki Spółce w celu spożytkowania jej na cele bieżącego finansowania procesu budowalnego budynku nie będzie wydatkowany na cele statutowe Stowarzyszenia. Oceny takiej nie zawiera okoliczność, że Wnioskodawca będzie w przyszłości dzierżawił budowany przez Spółkę budynek w celu prowadzenia w nim przedszkola. Wskazać należy, że z przepisów art. 17 u.p.d.o.p. wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe lub cele społecznie użyteczne i preferowane przez ustawodawcę. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p., nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6c u.p.d.o.p.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa. Interpretacje wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Ponadto, co istotne, powołane przez Stowarzyszenie interpretacje zapadły w odmiennych od przedstawionych we wniosku stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl