0111-KDIB1-1.4010.74.2020.1.BK - Rozliczenia CIT w związku z podziałem spółki działającej w SSE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.74.2020.1.BK Rozliczenia CIT w związku z podziałem spółki działającej w SSE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lutego 2020 r. (data wpływu 24 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dokonanie podziału Spółki z o.o. w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, tj. poprzez wydzielenie części majątku obejmującego wyłącznie nieruchomości zabudowane, nabyte w ramach wydatków kwalifikowanych zgodnie z Zezwoleniem na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej stanowi naruszenie § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia i prowadzi do utraty uzyskanego zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji uzyskanego w ramach Zezwolenia z dnia 8 marca 2011 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ww. strefy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2020 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy dokonanie podziału Spółki z o.o. w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, tj. poprzez wydzielenie części majątku obejmującego wyłącznie nieruchomości zabudowane, nabyte w ramach wydatków kwalifikowanych zgodnie z Zezwoleniem na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej stanowi naruszenie § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia i prowadzi do utraty uzyskanego zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji uzyskanego w ramach Zezwolenia z dnia 8 marca 2011 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ww. strefy.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzoną w wyniku podpisania w dniu 16 listopada 2010 r. Umowy Spółki. Jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym od 10 stycznia 2011 r. Przedmiotem działalności Spółki są wskazane w Krajowym Rejestrze Sądowym następujące zakresy:

Przedmiot przeważającej działalności przedsiębiorcy: * 25.61.Z obróbka metali i nakładanie powłok na metale i obróbka mechanicznych elementów metalowych

Przedmiot pozostałej działalności przedsiębiorcy:

* 25.9. produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych;

* 28.13.Z produkcja pozostałych pomp i sprężarek;

* 28.15.Z produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych;

* 32.9. produkcja wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana;

* 16.29. produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania;

* 22.19.Z produkcja pozostałych wyrobów z gumy;

* 24.5. odlewnictwo metali;

* 25.50.Z usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali; usługi w zakresie metalurgii proszków.

Aktualnie jedynym Wspólnikiem Spółki Wnioskodawcy jest Spółka B., zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, która posiada 100 udziałów o łącznej wartości 5.000 zł.

Spółka nieprzerwanie od 2011 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wskazanym powyżej. W 2011 r. Wnioskodawca ubiegał się w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: "Strefa") o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w Strefie. Ostatecznie po przeprowadzeniu przetargu Specjalna Strefa Ekonomiczna udzieliła zezwolenia Wnioskodawcy w dniu 8 marca 2011 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy w wymienionych w powołanym zezwoleniu następujących zakresach:

* 16.29. pozostałe wyroby z drewna; wyroby z korka, słomy i materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania;

* 22.19. pozostałe wyroby z gumy;

* 24.5. usługi wykonywania odlewów z metali;

* 25.5 usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali; usługi w zakresie metalurgii proszków.

* 25.6. usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych;

* 25.9. pozostałe gotowe wyroby metalowe;

* 28.13. pozostałe pompy i sprężarki;

* 28.15. łożyska, koła zębate, przekładnie zębate i elementy napędowe;

* 32.9. wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W treści udzielonego zezwolenia dokonano również ustalenia warunków na jakich prowadzenie działalności gospodarczej w Strefie winno nastąpić. Warunkami tymi były:

1. Poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych (w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.; dalej: "Rozporządzenie"), o łącznej wartości co najmniej 2.500.000 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2013 r.

2. Zatrudnienie przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności na terenie Strefy po dniu uzyskania zezwolenia co najmniej 15 nowych pracowników w terminie do 31 grudnia 2013 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 15 pracowników do dnia 31 grudnia 2018 r. Liczba pracowników oznacza pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie roku wraz z pracownikami zatrudnionymi w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz pracownikami sezonowymi, w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy. Liczbę pracowników ustala się w przeliczeniu na pełne etaty jako średnią zatrudnienia w danym roku, począwszy od 1 stycznia 2014 r.

3. Zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2013 r.

4. Przestrzeganie Regulaminu Specjalnej Strefy Ekonomicznej i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania Strefy.

Jednocześnie rozstrzygnięto, iż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych wyniesie:

1. W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, o których mowa w § 6 Rozporządzenia wyniesie 3.750.000,00 ZŁ.

2. W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, o których mowa § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, do obliczenia maksymalnej wysokości dwuletnich kosztów pracy przyjmuje się koszty pracy 15 nowo zatrudnionych pracowników.

Realizując warunki udzielonego zezwolenia Wnioskodawca, jak zostało to przewidziane w Zezwoleniu, w terminie do 31 grudnia 2013 r. poniósł wydatki inwestycyjne na następujące działania:

1. Nabycie nieruchomości gruntowej położonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (tj. 18 działek gruntowych oraz 2/3 udziału w jednej działce).

Przedmiotowa nieruchomość gruntowa obejmująca wskazane w wymienionych księgach wieczystych działki, została wprowadzona do ewidencji środków trwałych w kwietniu 2011 r.

2. Następnie podjęte zostały nakłady inwestycyjne, zmierzające do budowy w obrębie nieruchomości, budynku produkcyjno-magazynowego, który został przyjęty do użytkowania i wprowadzony do ewidencji środków trwałych 31 grudnia 2013 r. w kwocie 827.063,67 zł.

W tym samym terminie przyjęte do użytkowania zostały wybudowane drogi i place zgodnie ze sporządzoną ówcześnie dokumentacją projektową, których wartość w momencie przyjmowania do ewidencji środków trwałych wyniosła 464.402,82 zł.

Przedmiotowe nieruchomość oraz poniesione na nią nakłady były wykorzystywane zgodnie z warunkami zezwolenia na wykonywanie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej stanowiącej przedmiot jej działalności wskazany w treści Zezwolenia z 8 marca 2011 r.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami prowadzenia działalności w strefie Specjalna Strefa Ekonomiczna dokonywała w trybie przewidzianym ustawą o specjalnych strefach ekonomicznych z 20 października 1994 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 482) kontroli spełniania warunków prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z udzielonym zezwoleniem.

Wynikiem przeprowadzonych kontroli było stwierdzenie, iż warunki Zezwolenia z dnia 8 marca 2011 r. udzielone Wnioskodawcy zostały całkowicie spełnione w wymaganym okresie, tj. do dnia 31 grudnia 2018 r. Tym samym Wnioskodawca na dzień sformułowania niniejszego zapytania zachowuje wszelkie prawa wynikające z udzielonego zezwolenia, a w szczególności możliwość dalszego korzystania z pomocy publicznej w postaci kwoty obniżającej ewentualny podatek pochodowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółkę.

Obecnie Wnioskodawca stanowi część większej grupy kapitałowej (dalej: "Grupa"), która jest jednocześnie jedynym Wspólnikiem Spółki z o.o. B., tj. Spółki posiadającej wszystkie udziały Wnioskodawcy.

3. W ramach realizacji strategii wewnątrzgrupowej planowane jest wyłączenie z majątku Wnioskodawcy części nieruchomości, w tym zabudowanych budynkiem produkcyjno - magazynowym, a także zorganizowanymi na jego terenie drogami i placami i przeniesienie ich do nowo utworzonej Spółki z o.o. C.

Planowany proces wydzielania i przeniesienia ma zostać dokonany w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, czyli poprzez wydzielenie części mienia Wnioskodawcy do nowo utworzonej w tym celu Spółki z o.o. C.

W odniesieniu do przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego, którego dotyczy niniejszy wniosek w ocenie Wnioskodawcy znajdują zastosowanie następujące przepisy:

* art. 17 ust. 1 pkt 34 i następne ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865);

* art. 16 ust. 1 ustawy o Specjalnych strefach ekonomicznych z 20 października 1994 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 482);

* § 5 i § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedstawicielom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 121);

* art. 529 § 1 pkt 4 oraz następne ustawy z dnia z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 505 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dokonanie podziału Spółki z o.o. w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, tj. poprzez wydzielenie części majątku obejmującego wyłącznie nieruchomości zabudowane, nabyte w ramach wydatków kwalifikowanych zgodnie z Zezwoleniem na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej stanowi naruszenie § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia i prowadzi do utraty uzyskanego zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji uzyskanego w ramach Zezwolenia z dnia 8 marca 2011 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ww. Strefy?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie podziału Spółki Wnioskodawcy w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 505 z późn. zm.; dalej: "K.s.h"), tj. poprzez wydzielenie z majątku Spółki Wnioskodawcy części przedsiębiorstwa obejmującej m.in. nieruchomości nabyte i wytworzone w ramach wykorzystania Zezwolenia z 8 marca 2011 r. nie spowoduje utraty uzyskanego zwolnienia od podatku dochodowego.

Uzasadniając powyższe Wnioskodawca wskazał, iż w momencie formułowania niniejszego wniosku Spółka winna być zaliczona do kategorii małych przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1292).

W § 7 (winno być art. 7) ww. ustawy zdefiniowano pojęcie małego przedsiębiorcy, który co najmniej w jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

* zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników,

* oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług, oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 min euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat, nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.

W 2018 r. Wnioskodawca osiągnął obrót w kwocie 7.604.102,87 zł, zaś suma jego aktywów netto wyniosła 16.709.719,70 zł. Dla porównania do 30 listopada 2019 r. osiągnął obrót w kwocie 5.687.376,90 zł, a suma aktywów netto wyniosła 17.537.299,61 zł.

W 2018 r. Wnioskodawca zatrudniał w oparciu o umowę o pracę 22 osoby, zaś 3 osoby pozostawały zatrudnione w oparciu o umowy zlecenia. Ten sam stan zatrudnienia utrzymany był do 30 listopada 2019 r.

Zestawienie tych parametrów wskazuje jednoznacznie, iż z uwagi na osiągnięcie w 2018 r. poziomu obrotów i zatrudnienia poniżej limitu wskazanego przez ustawodawcę w art. 7 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ww. ustawy, oznacza, iż Wnioskodawca winien być zakwalifikowany do kategorii małych przedsiębiorców.

Jak było to przedstawione w ramach prezentacji zdarzenia przyszłego, realizacja Zezwolenia na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej została uznana za prowadzoną zgodnie z warunkami wynikającymi z udzielonego zezwolenia, które utrzymane zostały przez cały okres, tj. do 31 grudnia 2018 r.

Tym samym, co potwierdza stanowisko Specjalnej Strefy Ekonomicznej wyrażonej w treści protokołu z dnia 8 sierpnia 2019 r. stwierdzić można, iż zarówno poniesienie wydatków inwestycyjnych w zakresie ich kwalifikacji rodzajowej, jak i limitu kwotowego jest w pełni zgodne z warunkami udzielonego Zezwolenia.

Tym samym do dnia dzisiejszego nie ma żadnych uchybień i naruszeń zasad udzielonego Zezwolenia, które mogłyby uzasadniać cofnięcie przyznanej w ramach pomocy publicznej kwoty zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Przytoczone rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia, zawiera w § 5 ust. 2 pkt 1 określenie czasu, w jakim przedsiębiorca korzystający z korzyści z tytułu udzielonego zezwolenia na działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej winien jest utrzymać własność składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne.

Podstawowym okresem wskazanym przez ustawodawcę jest czas 5 lat od dnia wprowadzenia poniesionego wydatku do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, zaś w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw, okres ten został skrócony do lat 3.

Mając zatem na uwadze wcześniej przeprowadzoną klasyfikację Wnioskodawcy, do kategorii małych przedsiębiorców, stwierdzić należy, iż zgodnie § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów w odniesieniu do Wnioskodawcy, warunkiem utrzymania zwolnienia od podatku dochodowego i korzystania, aż do wyczerpania pomocy regionalnej jest okres 3 lat, liczony od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych dokonanych nakładów inwestycyjnych, kosztów nowej inwestycji.

Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) nieruchomości, które Wnioskodawca planuje przenieść w ramach wydzielenia, zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 K.s.h do nowo utworzonej Spółki z o.o. C wprowadzone zostały do ewidencji środków trwałych (ostatnie z dniem 31 grudnia 2013 r.).

Tym samym stosując się do wymogów przewidzianych w cytowanym § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów graniczny upływ okresu w jakim Wnioskodawca był zobowiązany do utrzymania i nienaruszania zasad własności przedmiotowych składników majątku upłynął 31 grudnia 2016 r.

Mając na uwadze fakt, iż niniejsze wystąpienie i planowane działania Wnioskodawcy mają przypadać w 2020 r., stwierdzić należy, iż stanowisko prezentowane powyżej w odpowiedzi na sformułowane zapytanie jest prawidłowe na tle brzmienia powołanych przepisów, tj. § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów, a także art. 7 ust. 1 pkt 2 Ustawy Prawo przedsiębiorców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że w kontekście zadanego pytania oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie wyznaczających zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej było wyłącznie ustalenie, czy dokonanie podziału Spółki z o.o. w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, tj. poprzez wydzielenie części majątku obejmującego wyłącznie nieruchomości zabudowane, nabyte w ramach wydatków kwalifikowanych zgodnie z Zezwoleniem na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej stanowi naruszenie § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia i prowadzi do utraty uzyskanego zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji uzyskanego w ramach Zezwolenia z dnia 8 marca 2011 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ww. strefy. Tym samym nie była przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia ocena, czy Wnioskodawca spełniał przed podziałem warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.).

Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 482; dalej: "ustawa o SSE"), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Jednocześnie, art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 482, z późn. zm., dalej: "ustawa o SSE"), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 3 ustawy o SSE zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

1.

zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub

2.

rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

3.

nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18 ustawy o SSE, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Jak wynika bowiem z § 5 ust. 1 rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 121), zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, jest:

1.

utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisowo podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym,

2.

utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Z treści złożonego wniosku wynika m.in., że Specjalna Strefa Ekonomiczna udzieliła Wnioskodawcy w dniu 8 marca 2011 r. zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy. W treści udzielonego zezwolenia dokonano również ustalenia warunków na jakich prowadzenie działalności gospodarczej w Strefie winno nastąpić. Realizując warunki udzielonego zezwolenia Wnioskodawca, jak zostało to przewidziane w zezwoleniu, w terminie do 31 grudnia 2013 r. poniósł wydatki inwestycyjne na nabycie nieruchomości gruntowej położonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (tj. 18 działek gruntowych oraz 2/3 udziału w jednej działce), podjął nakłady inwestycyjne, zmierzające do budowy w obrębie nieruchomości budynku produkcyjno-magazynowego, który został przyjęty do użytkowania i wprowadzony do ewidencji środków trwałych 31 grudnia 2013 r. oraz przyjął do użytkowania wybudowane drogi i place, zgodnie ze sporządzoną ówcześnie dokumentacją projektową. Przedmiotowe nieruchomości oraz poniesione na nią nakłady były wykorzystywane zgodnie z warunkami zezwolenia na wykonywanie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, stanowiącej przedmiot jej działalności wskazany w treści Zezwolenia z 8 marca 2011 r. Zgodnie z obowiązującymi zasadami prowadzenia działalności w Strefie Specjalna Strefa Ekonomiczna dokonywała w trybie przewidzianym ustawą o specjalnych strefach ekonomicznych kontroli spełniania warunków prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z udzielonym Zezwoleniem. Wynikiem przeprowadzonych kontroli było stwierdzenie, iż warunki Zezwolenia z dnia 8 marca 2011 r. udzielone Wnioskodawcy zostały całkowicie spełnione w wymaganym okresie, tj. do dnia 31 grudnia 2018 r. Tym samym Wnioskodawca na dzień sformułowania niniejszego zapytania zachowuje wszelkie prawa wynikające z udzielonego zezwolenia, a w szczególności możliwość dalszego korzystania z pomocy publicznej w postaci kwoty obniżającej ewentualny podatek pochodowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółkę. Wnioskodawca planuje wydzielić i przenieść części posiadanego mienia do nowo utworzonej w tym celu Spółki z o.o. C.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż w okolicznościach przedstawionych we wniosku dokonanie podziału Spółki z o.o. w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, poprzez wydzielenie części majątku obejmującego wyłącznie nieruchomości zabudowane, nabyte w ramach wydatków kwalifikowanych zgodnie z Zezwoleniem nie stanowi naruszenia § 5 ust. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia, bowiem zgodnie z opisem sprawy upłynął okres 3 lat, o którym mowa w § 5 ust. 2 ww. Rozporządzenia. W związku z czym podejmując wskazane we wniosku działania restrukturyzacyjne Wnioskodawca nie utraci prawa do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji uzyskanego w ramach Zezwolenia z dnia 8 marca 2011 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193). wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl