0111-KDIB1-1.4010.617.2019.1.AB - Zwolnienie z CIT sprzedaży nieruchomości rolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.617.2019.1.AB Zwolnienie z CIT sprzedaży nieruchomości rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2019 r. (data wpływu 18 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 24 lutego 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy sprzedaż nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tj. działki rolnej zabudowanej budynkami będzie podlegała zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy sprzedaż nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tj. działki rolnej zabudowanej budynkami będzie podlegała zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 14 lutego 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.575.2019.1.AB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 24 lutego 2020 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką wielozakładową, zlokalizowaną w dwóch kompleksach - A. oraz B. Spółka prowadzi działalność rolniczą, w szczególności w zakresie chowu i hodowli świń, sprzedaży hurtowej żywych zwierząt oraz sprzedaży hurtowej mięsa. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Kompleks B. obejmuje:

1. Biuro Zarządu w B.,

2. Fermę Trzody Chlewnej w C. (dalej: "Ferma C."),

3. Ubojnię Trzody Chlewnej w C. (dalej: "Ubojnia C."),

4. Bazę Magazynową Zbóż w D.,

5. Bazę Załadunkową Żywca Wieprzowego w D.,

6. Bazę Załadunkową Trzody Padłej w D.,

7. Gospodarstwo Rolne w E.,

8. Fermę Trzody Chlewnej w E. wraz z Bazą Załadunkową,

9. Fermę Trzody Chlewnej w F.,

10. Fermę Trzody Chlewnej G. II A w H.,

11. Fermę Trzody Chlewnej G. II B w H.,

12. Fermę Trzody Chlewnej G. II C w H.

Wyodrębnienie powyższych obiektów ze struktur Spółki nie jest dokonane w jakikolwiek formalny sposób (t.j. na bazie regulaminu wewnętrznego, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze).

Ferma C. na dzień dzisiejszy znajduje się w normalnym cyklu produkcyjnym. Składają się na nią nieruchomości wraz z posadowionymi na nich budynkami, budowlami i urządzeniami (t.j. działka zabudowana budynkami produkcyjnymi i pomocniczymi, jak również trzoda chlewna oraz zapasy). Ubojnia C. od ok. 3-4 lat jest nieczynna. Składa się na nią działka zabudowana budynkiem ubojni wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W ramach Fermy C. zatrudnionych jest ponad 30 pracowników. Ferma C. sama nie zawierała i nie zawiera samodzielnie umów związanych z jej działalnością gospodarczą. Zawarte umowy dotyczą obsługi całej Spółki lub obsługi całego Kompleksu B. Umowami, które można przypisać jedynie do działalności Fermy i Ubojni C. są umowy ubezpieczenia budynków na nich się znajdujących. Ferma i Ubojnia C., w ramach zakładowego planu kont posiadają wyodrębnione konta przychodowe (częściowo), kosztowe, dotyczące ewidencji majątku trwałego i ewidencji zapasów. Jednakże sposób ewidencji księgowej dla całego kompleksu B. nie pozwala na wyodrębnienie precyzyjnie wszystkich zobowiązań przypisanych do Fermy i Ubojni C. Ponadto, Ferma oraz Ubojnia C., nie posiadają samodzielnie wystarczających składników materialnych i niematerialnych, aby na moment ich przeniesienia stanowić samodzielne, w pełni funkcjonujące przedsiębiorstwo, w tym nie dysponują one przysiółkami przeznaczonymi do dalszego tuczenia trzody chlewnej.

Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży wybranych składników majątkowych wchodzących w skład Fermy C., w toku normalnego cyklu produkcyjnego, oraz obecnie nieczynnej (od ok. 3-4 lat) Ubojni C., na rzecz podmiotu/podmiotów trzecich. Transakcja sprzedaży nie obejmowałaby zobowiązań i należności związanych z działalnością Fermy i Ubojni C. (które pozostaną w części będącej we władaniu Spółki), niektórych przyrządów, ruchomości, wyposażenia oraz określonych środków trwałych. W wynik sprzedaży Fermy i Ubojni C., nie wykluczone, iż dotychczasowi pracownicy Fermy C. zostaliby przeniesieni do nabywcy składników majątkowych wchodzących w ich skład, jako nowego pracodawcy. Potencjalny nabywca Fermy i Ubojni C. oraz wchodzących w ich skład składników majątkowych, na dzień dzisiejszy nie rozstrzygnął jeszcze sposobu w jaki nabędzie przedmiotowe składniki. Możliwe jest, iż zostaną one wszystkie nabyte przez jeden podmiot, bądź przez kilka podmiotów, w podziale na dwie części (1. nieruchomości oraz 2. trzoda chlewna, zapasy i stany magazynowe), bądź na cztery części (1. nieruchomości związane z Fermą C., 2. nieruchomości związane z Ubojnią C., 3. trzoda chlewna oraz 4. zapasy i stany magazynowe).

Mając powyższe na uwadze, na przedmiot przyszłej transakcji sprzedaży mogą się składać następujące składniki:

* zabudowane nieruchomości Fermy oraz Ubojni C.;

* trzoda chlewna (która przetrzymywana jest w obrębie Fermy C. przez co najmniej 2 miesiące od dnia jej nabycia);

* materiały, pasze i mieszanki paszowe stanowiące zapasy w księgach rachunkowych Spółki, związane produkcją rolniczą prowadzoną w obrębie Fermy C.

Ponadto, jak zostało wskazane powyżej, niewykluczone, iż dotychczasowi pracownicy Fermy C. zostaną przeniesieni do nowego pracodawcy, który nabędzie składniki majątkowe wchodzące w jej skład.

Zabudowane nieruchomości Fermy oraz Ubojni C., będące w przyszłości przedmiotem sprzedaży to:

* działka I. zabudowana budynkami Fermy C., która została zakupiona przez Spółkę dnia 14 grudnia 2001 r. od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa za łączną kwotę 1.033.632,28 zł. Powierzchnia działki wynosi 11,8560 ha. W ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane (w części o powierzchni 11.2896 ha) oraz jako drogi (w części o powierzchni 0,0264 ha (dalej: "Nieruchomości rolne")). Od momentu przyjęcia do używania, do dnia dzisiejszego, przedmiotowa działka jest wykorzystywana na cele działalności rolniczej, tj. chowu i hodowli trzody chlewnej i tuczników a także na potrzeby prowadzenia produkcji rolniczej oraz zapewnienia bazy warsztatowo-magazynowej w związku z prowadzoną działalnością rolniczą. Przedmiotowa działka jest zabudowana budynkiem administracyjno-socjalnym, budynkiem gospodarczym, budynkiem hydroforni, budynkiem kwarantanny, budynkami wagi, chlewniami, szopo-garażem oraz wiatą stalową, jak również licznymi budowlami (w tym kanalizacją, zbiornikami wody itp.) wykorzystywanymi w działalności Fermy C. Powyższe składniki nie są wyodrębnione w ramach Spółki i same w sobie nie stanowiłyby odrębnego przedsiębiorstwa.

* działka J. zabudowana budynkami Ubojni C., która została zakupiona przez Spółkę dnia 14 grudnia 2001 r. od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa za łączną kwotę 48.011,87 zł. Powierzchnia działki wynosi 0,3244 ha. W ewidencji gruntów sklasyfikowana jest jako tereny przemysłowe. Od momentu przyjęcie przedmiotowej nieruchomości do używania, do sierpnia 2016 r. (tj. do zaprzestania jej użytkowania), była ona wykorzystywana na cele działalności gospodarczej w zakresie uboju trzody chlewnej. Na dzień dzisiejszy Ubojnia C. nie prowadzi działalności w zakresie uboju trzody chlewnej. Działka J. jest zabudowana budynkiem produkcyjnym ubojni, wiatą nad wagą ubojni oraz budynkiem gospodarczo-magazynowym, jak również budowlami (w tym kanalizacją, zbiornikami oraz drogami).

Powyższe składniki nie są wyodrębnione w ramach Spółki i same w sobie nie stanowiłyby odrębnego przedsiębiorstwa. Co więcej, na moment wydzielenie ze struktur Spółki, nie funkcjonowałyby one jako samodzielne przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy transakcja sprzedaży powyższych składników majątkowych będzie stanowić transakcje sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy sprzedaż Nieruchomości rolnych będzie podlegała zwolnieniu, zaś sprzedaż trzody chlewnej, która jest przetrzymywana na Fermie C. przez przynajmniej 2 miesiące, będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 18 lutego 2020 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że zgodnie z ewidencją gruntów i budynków działka I. o powierzchni 11,8560 ha składa się z:

* drogi o powierzchni 0,0264 ha - sklasyfikowanej w ewidencji gruntów i budynków pod symbolem Dr;

* gruntów rolnych zabudowanych o powierzchni 9,4948 ha - sklasyfikowanej w ewidencji gruntów i budynków pod symbolem R III b;

* gruntów rolnych zabudowanych o powierzchni 2,3348 ha - sklasyfikowanej w ewidencji gruntów i budynków pod symbolem R IV a.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że wszystkie wyżej wskazane części działki I. wchodzą w skład gospodarstwa rolnego i są użytkowane rolniczo. W szczególności, cześć działki oznaczona symbolem Dr użytkowana jest jako droga dojazdowa do pozostałych części działki I. Wnioskodawca zauważa, że na możliwość uznania drogi za część gospodarstwa rolnego zwraca się również uwagę w interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 grudnia 2018 r., Znak: 0111-KDIB1- 2.4010.424.2018.5.DP.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, sprzedaż nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tj. działki I., zabudowanej budynkami Fermy C., będzie podlegała zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tj. działki I., zabudowanej budynkami Fermy C., będzie podlegała zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT").

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Jak zatem wynika z powyższego, skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jest możliwe w przypadku spełnienia następujących przesłanek:

* przedmiotem sprzedaży jest całość, część lub udział w nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego,

* podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,

* w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości, części lub udziału w zbywanej nieruchomości.

Odnosząc się do pierwszej z wymienionych przesłanek, przez nieruchomości, z braku osobnej definicji w przepisach ustawy o CIT, należy rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1145), części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zatem, zwolnieniem może być objęta tak sprzedaż nieruchomości gruntowych, jak i budynków na nich posadowionych. Przy czym istotne jest, aby budynki te stanowiły część gospodarstwa rolnego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i nie były zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 6 grudnia 2016 r. nr 2461-IBPB-1-2.4510.837.2016.2.MS).

Należy, bowiem wskazać, iż z art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Z kolei, jak wynika z analizy postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1256), aby mówić o gospodarstwie rolnym w rozumieniu jej przepisów, a w konsekwencji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

* grunty te nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza,

* grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej,

* grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

* łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Nieruchomości rolne wchodzące w skład Fermy C., znajdujące się na działce I., mające być w przyszłości zbyte na rzecz podmiotów trzecich, od 2001 r. stanowią własność Wnioskodawcy. Przedmiotowe Nieruchomości rolne, tj. działka I., zabudowana budynkami Fermy C, wykorzystywane są przez cały okres posiadania przez Wnioskodawcę do działalności rolniczej, tj. do produkcji zwierzęcej typu przemysłowo-fermowego. Co więcej, Nieruchomości rolne są sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków, jako grunty rolne zabudowane oraz drogi. W końcu, ich łączna powierzchnia wynosi znacznie powyżej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego. Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż Nieruchomości rolne stanowiące przedmiot przyszłej sprzedaży, na gruncie przepisów ustawy o podatku rolnym, a co za tym idzie, przepisów ustawy o CIT, będą wchodziły w skład gospodarstwa rolnego.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż pierwsza przesłanka zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w przypadku sprzedaży Nieruchomości rolnych będzie spełniona, bowiem przedmiotem sprzedaży będą nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, w tym budynki wykorzystywane na cele działalności rolniczej.

Również pozostałe przesłanki będą spełnione, jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w przyszłości Spółka zamierza sprzedać przedmiotowe Nieruchomości rolne. Co więcej, Nieruchomości rolne wraz z posadowionymi na nich budynkami zostały zakupione przez Spółkę w 2001 r., zatem bezsprzecznie również warunek upływu 5 lat od nabycia nieruchomości zostanie spełniony.

W obliczu powyższego, należy wskazać, iż w przypadku sprzedaży przez Spółkę Nieruchomości rolnych na rzecz podmiotów trzecich, spełnione zostaną wszystkie warunki określone przepisem art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Zatem, jak zostało wskazane na wstępie, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży Nieruchomości rolnych będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl