0111-KDIB1-1.4010.59.2020.1.NL - Koszty ponoszone na rzecz podmiotów powiązanych - wyłączenie z kosztów podatkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.59.2020.1.NL Koszty ponoszone na rzecz podmiotów powiązanych - wyłączenie z kosztów podatkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lutego 2020 r. (data wpływu 13 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy limit określony w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oblicza się jako sumę: (i) 3.000.000 zł i (ii) 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszoną o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16 m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odsetek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2020 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy limit określony w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oblicza się jako sumę: (i) 3.000.000 zł i (ii) 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszoną o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16 m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odsetek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółą z ograniczoną odpowiedzialnością, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Wnioskodawca jest właścicielem i zarządzającym zakładem zagospodarowania odpadów, który jest najnowocześniejszym tego rodzaju obiektem na terenie województwa.

Spółka należy do grupy kapitałowej X w Polsce, która z kolei jest częścią grupy kapitałowej Y (dalej: "Grupa"). Grupa dąży do optymalnego wykorzystywania posiadanych zasobów i efektywnego prowadzenia działalności, stąd poszczególne spółki z Grupy mają możliwość zgłaszania zapotrzebowania na wsparcie w prowadzonej działalności operacyjnej w obszarach, w których nie dysponują wystarczającymi zasobami własnymi.

W związku z powyższym, Spółka nabywa od Spółki Akcyjnej (dalej: "Spółka Dominująca") usługi m.in. w zakresie:

1.

doradztwa technicznego, w tym m.in. w zakresie:

* bieżącego operacyjnego wsparcia technicznego,

* analiz koncepcyjnych rozwiązań technologicznych, budowlanych, instalacyjnych, przeciwpożarowych,

* pozyskiwania decyzji administracyjnych związanych z bieżącą działalnością oraz realizacją inwestycji,

* przygotowania inwestycji w zakresie formalno-prawnym oraz dokumentacji technicznej,

* realizacji procedur zakupowych,

* organizacji i nadzoru nad realizacją inwestycji,

2.

obsługi prawnej, obejmującej zapewnienie możliwości korzystania przez Spółkę z pomocy współpracujących ze Spółką Dominującą radców prawnych, adwokatów, prawników, w tym prawników zagranicznych, specjalistów z zakresu ochrony danych osobowych oraz ochrony środowiska,

3.

usług technicznych IT, w tym m.in. w zakresie:

* obsługi sieci i urządzeń sieciowych,

* usług sieciowych,

* obsługi serwerów bazodanowych,

* obsługi pamięci masowych,

* archiwizacji danych,

* przygotowywania kopii zapasowych i odtwarzania danych,

* usuwania awarii i wznawiania działania systemów,

* zapewnienia bezpieczeństwa infrastruktury sieciowej,

* obsługi stanowisk roboczych,

* zapewnienia obsługi wsparcia użytkownika,

4.

usług klienckich IT, w tym m.in. w zakresie:

* systemu finansowo-księgowego,

* systemu kadrowo-płacowego,

* hurtowni danych,

* poczty elektronicznej,

* Internetu i portali internetowych,

5.

obsługi zakupu sprzętu i oprogramowania komputerowego zgodnie z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez Spółkę,

6.

usług biura technicznego, w tym m.in. w zakresie:

* wsparcia obsługi projektów,

* wsparcia operacji,

* dokonywania ocen,

* zarządzania projektem i wdrożeniami,

7.

zarządzania ryzykiem, w tym m.in. w zakresie:

* analizy wymogów prawnych,

* wsparcia operacji,

* wsparcia w zakresie przeglądów technicznych,

* due diligence,

* raportów technicznych dotyczących nowych rozwiązań,

* raportów technicznych dla działu prawnego,

* planowania i udzielania zezwoleń,

* audytów technicznych,

8.

innowacji i rozwoju, w tym m.in. w zakresie:

* monitorowania rynku,

* oceny technologii,

* testowania i pilotażu,

* uzyskiwania dotacji,

* prowadzenia projektów,

9.

strategii, w tym m.in. w zakresie:

* współpracy z instytucjami badawczymi i ośrodkami akademickimi,

* działalności w zakresie komunikacji i CSR,

* wsparcia w zakresie zarządzania jakością i ochroną środowiska naturalnego,

* identyfikowania nowych możliwości biznesowych,

* wsparcia w zakresie modelu biznesowego,

* wsparcia w zakresie strategii korporacyjnej,

10.

przetargów, w tym m.in. w zakresie:

* zapewnienia dostępu do bazy klientów,

* wsparcia w zakresie ofertowania,

11.

zarządzania finansami, w tym m.in. w zakresie:

* wymiany wiedzy,

* możliwości uzyskania gwarancji,

12.

procedur, w tym tworzenia polityki inwestycyjnej, księgowej, procedur BHP,

13.

operacji, w tym wymiany wiedzy w zakresie procedur prawnych i administracyjnych

Spółka Dominująca do świadczenia ww. usług wykorzystuje zatrudniany przez siebie personel, ale również umożliwia świadczenie niektórych usług przez zagraniczne podmioty z Grupy - wówczas Spółka Dominująca pełni funkcję centrum rozliczającego koszty usług świadczonych przez inne podmioty na rzecz podmiotów z Grupy, w tym Spółki.

Spółka może nabywać również inne usługi od Spółki Dominującej i innych spółek z Grupy.

Część z ww. usług może podlegać ograniczeniom wynikającym z art. 15e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z tej perspektywy Spółka chciałaby potwierdzić jak prawidłowo powinna liczyć limit wynikający z art. 15e ww. ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy limit określony w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oblicza się jako sumę: (i) 3.000.000 zł i (ii) 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszoną o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16 m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odsetek?

Zdaniem Wnioskodawcy, limit określony w art. 15e ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.), oblicza się jako sumę: (i) 3.000.000 zł i (ii) 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszoną o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16 m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odsetek (dalej: "wskaźnik EBITDA").

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Aby dany wydatek poniesiony przez podatnika mógł być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, musi spełnić określone kryteria przyjęte w ugruntowanej już linii interpretacyjnej, tj. wydatek:

* jest poniesiony przez podatnika (oznacza to, że w ostatecznym rozrachunku jest on pokryty z zasobów majątkowych podatnika),

* jest definitywny (rzeczywisty), co oznacza, że wartość tego wydatku nie została podatnikowi w żaden sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć na wielkość tych przychodów wpływ,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w katalogu wydatków określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są zobowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty:

1.

usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,

2.

wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7,

3. przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze - poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16m, i odsetek.

Jak wynika z treści tego przepisu, dotyczy on kosztów związanych z umowami o usługi niematerialne a także z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych oraz z przeniesieniem ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek. Zatem, pierwszą przesłanką stosowania art. 15e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest to, aby dany wydatek znajdował się wśród kosztów wymienionych w ustępie 1. Drugą przesłanką wynikającą z ustępu 1 art. 15e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest fakt poniesienia tych kosztów w sposób bezpośredni lub pośredni na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 15e ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazano, że przepis art. 15e ust. 1 stosuje się do nadwyżki wartości kosztów wskazanych w tym przepisie, z wyłączeniem kosztów, o których mowa w ust. 11, przekraczającej w roku podatkowym łącznie kwotę 3 000 000 zł. Jeżeli rok podatkowy podatnika jest dłuższy albo krótszy niż 12 miesięcy, kwotę tego progu oblicza się, mnożąc kwotę 250 000 zł przez liczbę rozpoczętych miesięcy roku podatkowego podatnika.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, omawiane ograniczenie dotyczy tylko tej części omawianych wydatków, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% kwoty wskaźnika EBITDA. Limit ten znajdzie zastosowanie do kosztów z tytułu ww. opłat i należności, których suma przekracza w roku podatkowym kwotę 3 000 000 zł. Nielimitowane są zatem wydatki, które nie przekraczają łącznie w roku podatkowym 3 000 000 zł.

W związku z powyższym, próg, który należy najpierw wziąć pod uwagę wynosi 3 000 000 zł (art. 15e ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i odnosi się on do łącznej sumy wszystkich kosztów, o których mowa w art. 15e ust. 1 i nie obejmuje kosztów wyłączonych z limitowania na podstawie ust. 11 i ust. 15 tego przepisu. Jeżeli zatem podatnik poniesie na przestrzeni roku podatkowego wydatki na nabycie usług, o których mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości nieprzekraczającej 3 000 000 zł i wydatki te spełniają pozostałe warunki umożliwiające zaliczenie ich do kosztów podatkowych, to będą one stanowić w całości koszty uzyskania przychodów.

Jeżeli jednak koszty na nabycie tych usług przekroczą w roku podatkowym kwotę 3 000 000 zł, wówczas należy odnieść się dodatkowo do drugiego progu, tj. 5% wskaźnika "podatkowej" EBITDA (art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), obliczanego według wzoru:

Limit = 5% ((suma przychodów ze wszystkich źródeł - przychody z tytułu odsetek) - (suma kosztów uzyskania przychodów - odpisy amortyzacyjne - koszty odsetkowe)]

W ocenie Spółki, wykładnia literalna prowadzi zatem do wniosku, że wydatki na nabycie usług niematerialnych wskazanych w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów do wysokości sumy: 3 000 000 zł oraz 5% wskaźnika "podatkowej" EBITDA.

Zatem przykładowo, zakładając dla uproszczenia, że podatnik poniósłby w roku podatkowym koszty nabycia usług niematerialnych w wysokości 8 000 000 zł, oraz:

* osiągnął przychody w wysokości 100 000 000 zł, w tym podatkowe przychody odsetkowe w wysokości 3 000 000 zł,

* poniósł koszty uzyskania przychodów w łącznej wysokości 50 000 000 zł, z czego podatkowe odpisy amortyzacyjne wyniosły 10 000 000 zł, a zapłacone odsetki 2 000 000 zł,

prawidłowe określenie przysługującego w ramach art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych limitu powinno wyglądać następująco:

Limit = 5%[ (100 000 000 - 3 000 000) - (50 000 000 - 10 000 000 - 2 000 000)) + 3 000 000 = (5% x 59 000 000) + 3 000 000 = 2 950 000 + 3 000 000 = 5 950 000

W powyższym przykładzie podatnik byłby uprawniony do zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na nabycie usług niematerialnych do kwoty 5 950 000 zł.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym limit, o którym mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć jako 3 000 000 zł + 5% wskaźnika EBITDA znajduje również potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, przykładowo:

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 czerwca 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.159.2019.1.MBD organ uznał, że " (...) koszty usług niematerialnych i praw o których mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do kwoty 3.000.000 zł mogą być w całości ujęte w kosztach uzyskania przychodów (o ile spełniają warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodów wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), niezależnie od wysokości obowiązującego podatnika w danym okresie limitu. Zatem, limit umożliwiający zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów ww. wydatków należy liczyć jako 3.000.000 zł plus 5% wskaźnika EBITDA";

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 czerwca 2018 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.199.2018.1.EN, zgodnie z którą " (...) koszty usług niematerialnych i praw, o których mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do kwoty 3.000.000 zł mogą być w całości ujęte w kosztach uzyskania przychodów (o ile spełniają warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodów wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), niezależnie od wysokości obowiązującego podatnika w danym okresie limitu. Zatem, limit umożliwiający zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów ww. wydatków należy liczyć jako 3.000.000 zł plus 5% wskaźnika EBITDA";

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 listopada 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.458.1.APO, w której organ uznał "Limit ten znajdzie zastosowanie do kosztów z tytułu ww. opłat i należności, których suma przekracza w roku podatkowych kwotę 3.000.000 zł. Nielimitowane są zatem wydatki, które nie przekraczają łącznie w roku podatkowym 3.000.000 zł (...) Zatem, limit umożliwiający zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów ww. wydatków należy liczyć jako 3 mln zł plus 5% wskaźnika EBITDA";

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 listopada 2018 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.487.2018.1AG " (...) limit umożliwiający zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków, o których mowa w art. 15e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy liczyć jako 3 000 000 zł plus 5% wskaźnika EBITDA";

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 sierpnia 2018 r., Znak: 0114-KDIP2-3.4010.169.2018.1.MS " (...) wzór na wyliczenie limitu określającego wysokość "kwalifikowanych" usług i praw, jaką podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów: Limit = 5% x ((Psuma - Podsetki) - (Ksuma - Amortyzacja - Odsetki)) + kwota progu".

Jednocześnie, kwestia metodologii obliczania limitu była również przedmiotem wyjaśnień Ministerstwa Finansów z dnia 25 kwietnia 2018 r., w których wskazano, że "Limit ten wynosi 5% kwoty "podatkowej EBITDA" i oblicza się go według poniższego wzoru: Limit = 5% x ((Psuma - Podsetki) - (Ksuma - Amortyzacja - Odsetki)) + kwota progu". W dalszej kolejności posłużono się konkretnym przykładem liczbowym, w którym "kwota progu" była równa 3.000.000 zł, o których mowa w art. 15e ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, limit określony w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oblicza się jako sumę 3.000.000 zł i 5% wskaźnika EBITDA.

Powyższa metodologia ustalenia limitu ma i będzie miała zastosowanie do usług nabywanych przez Spółkę od Spółki Dominującej, jak i innych spółek z Grupy (pośrednio lub bezpośrednio), o ile będą one kwalifikowały się do katalogu usług niematerialnych wskazanych w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (odpowiednia kwalifikacja usług do powyższego katalogu nie jest jednak przedmiotem wniosku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl