0111-KDIB1-1.4010.578.2019.1.MF - Zwolnienie z CIT sprzedaży gruntów rolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.578.2019.1.MF Zwolnienie z CIT sprzedaży gruntów rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2019 r. (data wpływu 19 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 30 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie:

* ustalenia, czy w przypadku dokonania opisanej w zdarzeniu przyszłym transakcji sprzedaży gruntów rolnych Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe,

* konieczności wykazania dla możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, że Nabywca przeznaczy zakupiony grunt na cele rolnicze - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2019 r. wpłynął do organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w przypadku dokonania opisanej w zdarzeniu przyszłym transakcji sprzedaży gruntów rolnych Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w zakresie konieczności wykazania dla możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, że Nabywca przeznaczy zakupiony grunt na cele rolnicze.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo (dalej jako: "Wnioskodawca" lub "Spółka") prowadzi działalność rolniczą w zakresie hodowli ryb. Spółka zarejestrowana jest w Krajowym Rejestrze Sądowym od 2004 r. w formie sp. z o.o. (wcześniej działalność prowadzona była w innych formach). Wnioskodawca od 1993 r. zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT.

Głównym przedmiotem działalności Spółki, zgodnie z PKD, wskazany jest: Chów i hodowla ryb oraz pozostałych organizmów wodnych w wodach śródlądowych (PKD 03.22.Z). Spółka prowadzi działalność rolniczą, którą stanowi chów i hodowla ryb słodkowodnych w cyklu 3 letnim od wylęgu po narybek, kroczek i handlówkę. Spółka produkuje na własne potrzeby materiał zarybieniowy, którym obsadza własne stawy. Sprzedaż prowadzona jest głównie w sposób hurtowy oraz marginalnie w sposób detaliczny.

Wnioskodawca w 1998 r. nabył nieruchomość rolną, której był wcześniej dzierżawcą. Zgodnie z aktem notarialnym Wnioskodawca nabył wówczas:

* nieruchomość rolną, objętą księgą wieczystą, zabudowaną;

* nieruchomość rolną, objętą księgą wieczystą, zabudowaną;

* nieruchomość rolną, objętą księgą wieczystą, zabudowaną;

* nieruchomość rolną, objętą księgą wieczystą, zabudowaną;

* nieruchomość rolną, objętą księgą wieczystą, niezabudowaną.

W momencie sporządzania niniejszego wniosku łączna powierzchnia nieruchomości rolnych, będących własnością Spółki wynosi 308,32 ha. Grunty te zostały nabyte w związku z prowadzoną działalnością rolniczą przez Wnioskodawcę, z zamiarem ich wykorzystania zgodnie z takim przeznaczeniem. W trakcie użytkowania wskazanych terenów nie zostało zmienione ich przeznaczenie - jest to ciągle przeznaczenia na cele rolne.

Spółka planuje dokonanie sprzedaży części z posiadanych nieruchomości rolnych. Sprzedaż ta będzie dokonana na rzecz potencjalnego nabywcy, który jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność rolniczą (dalej jako: "Nabywca"). Nabywca jest w posiadaniu gruntów rolnych o powierzchni powyżej 300 ha i zamierza włączyć do swojego gospodarstwa nowo nabyte grunty. Nabywca nie planuje w przyszłości dokonać zmiany dotychczasowego przeznaczenia i charakteru zakupionych od Wnioskodawcy działek. Nabywca złoży w tym celu oświadczenie, w którym zadeklaruje, że nie zmieni charakteru użytkowania gruntów. Ponadto Spółka będzie dysponowała od Nabywcy zaświadczeniem z urzędu gminy. Wnioskodawca nie wyklucza również zawarcia stosownych zapisów w powyższym zakresie w akcie notarialnym, zawartym z Nabywcą. Dodatkowo Nabywca przejmie od Wnioskodawcy zobowiązanie do realizacji zadań wynikających z umowy o dofinansowanie na lata 2020-2022 w zakresie rekompensat wodno-środowiskowych. Umowa ta wiąże Nabywcę do kontynowania działalności w zakresie chowu oraz hodowli ryb na tym terenie.

Spółka planuje sprzedaż gruntów rolnych (5 działek), wchodzących w skład opisanego powyżej gospodarstwa rolnego. Zgodnie z uproszczonym wypisem z rejestru gruntów, grunty podlegające planowanej sprzedaży obejmują:

a.

działkę o pow. 0,36 ha, klasyfikowaną jako rodzaj ŁIV - łąki trwałe, zgodnie z aktem notarialnym jest to działka niezabudowana;

b.

działkę o pow. 46,93 ha, klasyfikowaną jako rodzaj Wsr-RVI - grunty pod stawami, zgodnie z aktem notarialnym jest to działka niezabudowana;

c.

działkę o pow. 54,35 ha, klasyfikowaną jako rodzaj Wsr-RVI - grunty pod stawami, zgodnie z aktem notarialnym jest to działka niezabudowana;

d.

działkę o pow. 2,30 ha, klasyfikowanej jako rodzaj RIVb RV - grunty orne, zgodnie z aktem notarialnym jest to działka niezabudowana;

e.

działkę o pow. 2,38 ha, klasyfikowaną jako rodzaj Wsr-ŁIV - grunty pod stawami, zgodnie z aktem notarialnym jest to działka niezabudowana.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, na podstawie Uchwał w sprawie uchwalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego wskazane działki mają następujące zagospodarowanie:

a.

działka - teren rolniczy, łąki, pastwiska, nieużytki;

b.

działka - teren wód;

c.

działka - teren wód;

d.

działka - teren rolniczy:

e.

działka - teren wód.

Na wskazanych powyżej terenach rolniczych, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, zabrania się tworzenia obiektów kubaturowych. Na terenie wód dopuszcza się przebudowę i realizację nowych urządzeń wodnych pod warunkiem ich zgodności z obowiązującymi przepisami szczególnymi.

Ponadto Wnioskodawca pragnie podkreślić, że wskazana powyżej nieruchomość wchodzi w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2019. 1256 z późn. zm.; dalej jako ustawa o podatku rolnym), ponieważ:

a.

nieruchomość jest sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne (wg ewidencji gruntów w skład nieruchomości wchodzą łąki trwałe klasy ŁIV, grunty pod stawami klasy Wsr-RVI, grunty orne klasy RIVb oraz RV oraz grunty pod stawami klasy Wsr-ŁIV;

b.

nieruchomość nie jest zajęta na żadną inną działalność gospodarczą pozarolniczą;

c.

nieruchomość stanowi obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha - łączna powierzchnia posiadanych gruntów wynosi 308,32 ha, a sprzedawana część gruntów stanowi obszar o łącznej powierzchni 106,32 ha;

d.

nieruchomość stanowi własność Wnioskodawcy (spółki kapitałowej).

Przedmiotowa nieruchomość spełnia więc wszystkie przesłanki do uznania jej za wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym pojawiły się po stronie Wnioskodawcy wątpliwości czy będzie on zobowiązany do zapłacenia podatku dochodowego w przypadku dokonania sprzedaży oraz czy przedstawiony sposób udokumentowania charakteru Nabywcy oraz późniejszego, planowanego przeznaczenia nabytych przez niego gruntów rolnych będzie stanowiło potwierdzenie, że charakter rolny tych gruntów nie ulegnie zmianie.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na przedstawione we wniosku pytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku dokonania opisanej w zdarzeniu przyszłym transakcji sprzedaży gruntów rolnych Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Czy w sytuacji gdy przeznaczenie sprzedawanych gruntów rolnych nie ulegnie zmianie, to tym samym Wnioskodawca, przy spełnieniu pozostałych warunków wyrażonych w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego?

(część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2)

Ad. 1. Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w przypadku dokonania transakcji sprzedaży gruntów rolnych, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, ponieważ spełnia on wszystkie przesłanki wskazane w tym przepisie.

Ad. 2. Zdanie Wnioskodawcy, będzie on dysponował właściwymi dokumentami (oświadczenia i zapisy w akcie notarialnym), poświadczającymi fakt, że charakter rolny sprzedawanych gruntów nie ulegnie zmianie w wyniku dokonanej sprzedaży. Tym samym, przy spełnieniu pozostałych warunków, będzie on uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT.

UZASADNIENIE w zakresie pytania nr 1:

Możliwość zwolnienia z opodatkowania od podatku dochodowego od osób prawnych czynności zbycia nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego reguluje art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865; dalej jako: "ustawa o CIT"). Zgodnie treścią ww. przepisu, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Z treści powyższego przepisu wynika zatem, że ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:

1.

podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,

2.

przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

3.

w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Zatem, dla zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego należy dokonać analizy, czy dana sprzedaż spełnia wszystkie te przesłanki.

Ad. 1. Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego umowa sprzedaży zostanie zawarta w formie aktu notarialnego. Zatem pierwszy warunek należy uznać w opinii Wnioskodawcy za spełniony.

Ad. 2. Wnioskodawca dokona sprzedaży gruntów rolnych, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zgodnie z definicją przedstawioną w art. 2 ust. 4 ustawy CIT ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Mając na uwadze powyższe przepisy, Wnioskodawca spełnia przesłanki wyrażone, zarówno definicji działalności rolniczej, jak i gospodarstwa rolnego. Spółka jest bowiem w posiadaniu gruntów rolnych, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha oraz są one klasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Należy zatem uznać, że warunek ten również zostanie spełniony.

Ponadto Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że grunty, które będą przedmiotem niniejszej sprzedaży nie utracą swojego charakteru rolnego. Sprzedaż będzie bowiem dokonana na rzecz Nabywcy, który prowadzi działalność rolniczą, a nabyte grunty zamierza przeznaczyć wyłącznie na cele tej działalności. Wnioskodawca, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, uzyska w tym zakresie oświadczenia od Nabywcy oraz zawrze odpowiednie zapisy w tym zakresie w akcie notarialnym. Dodatkowo Nabywca przejmie od Wnioskodawcy zobowiązania wynikające z umowy o dofinansowanie na lata 2020-2022 w zakresie rekompensat wodno-środowiskowych, które obligują go do kontynowania chowu i hodowli ryb na tych terenach.

Ad. 3. W kontekście zastosowania przedmiotowego zwolnienia zaznaczyć należy, że dokonanie sprzedaży nastąpić powinno po upływie pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości. Zgodnie z aktem notarialnym nabycie gruntów, które mają zostać sprzedane nastąpiło w 1998 r., a zatem upłynął już okres 5 lat liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Zatem uznać należy, że i ten warunek został spełniony.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, kiedy spełnia wszystkie wyrażone w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przesłanki, warunkujące zwolnienie z podatku dochodowego, transakcja sprzedaży będzie mogła korzystać z tego zwolnienia.

UZASADNIENIE w zakresie pytania nr 2:

Możliwość zwolnienia sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę, przedstawioną w opisie zdarzenia przyszłego, z opodatkowania podatkiem CIT może mieć miejsce w przypadku, gdy zbywana nieruchomość ma charakter rolny. Przy dokonywaniu oceny czy wskazana przesłanka została spełniona należy mieć na uwadze przede wszystkim faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia tych terenów. Jest to jeden z warunków dla zastosowania zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z bieżącym orzecznictwem nie ma wskazanego jednego sposobu na udokumentowanie dalszego przeznaczenia tych gruntów przez nabywcę. Cel nabycia gruntów wynikać może zarówno z aktu notarialnego, złożonego przez nabywcę oświadczenia, charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją (tak przykładowo DIS w Bydgoszczy z dnia 22 lutego 2017 r. w interpretacji Znak: 0461- ITPB4.4511.851.2016.1.MK). Przy tym należy mieć na uwadze, że przy dokonywanej sprzedaży, utrata rolnego charakteru może nastąpić bezpośrednio przy sprzedaży, jak i w przyszłości. Nie zmienia to jednak faktu, że strony umowy powinny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów już na moment dokonywania sprzedaży.

O utracie charakteru rolnego gruntów świadczyć może wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, niezależnie od statusu prawnego tych gruntów i zmian w stosownych ewidencjach i dokumentach. Przy ocenie utraty charakteru rolnego nie jest zatem podważany czy kwestionowany status prawny gruntów, lecz ocenie podlega całokształt okoliczność faktycznych, które mogą świadczyć o utracie ich rolnego sposobu użytkowania.

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie sprzedającego, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki dla zastosowania tego zwolnienia. Ponadto okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży utraciła charakter rolny może podlegać szczegółowej weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia.

Zgodnie ze wskazanym opisem zdarzenia przyszłego, sprzedaż gruntów ma być dokonana na rzecz osoby fizycznej, prowadzącej działalność rolniczą, posiadającej już ponad 300 ha gruntów. Nabywca nie planuje w przyszłości dokonać zmiany dotychczasowego przeznaczenia i charakteru zakupionych od Wnioskodawcy działek. Na moment sprzedaży Wnioskodawca będzie dysponował zaświadczeniem z urzędu gminy oraz oświadczeniem Nabywcy o tym, że ten będzie kontynuował działalność w takim samym zakresie jak dotychczas prowadzona przez Wnioskodawcę. Nie wyklucza on również zwarcia odpowiednich zapisów w tym zakresie w umowie sprzedaży (akcie notarialnym).

Dodatkowo Nabywca przejmie od Wnioskodawcy zobowiązanie do realizacji zadań wynikających z umowy o dofinansowanie na lata 2020-2022 w zakresie rekompensat wodno-środowiskowych. Umowa ta obliguje Nabywcę do kontynowania działalności w zakresie chowu oraz hodowli ryb na tym terenie. Tym samym jednoznacznie wskazuje to na fakt, że Nabywa nie będzie mógł dokonać zmiany przeznaczenia tych gruntów, jeśli będzie chciał zachować dofinansowanie i wywiązać się z umowy.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie dysponował właściwymi dokumentami, poświadczającymi fakt, że charakter rolny sprzedawanych gruntów nie ulegnie zmianie w wyniku dokonanej sprzedaży, a tym samym, przy spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych dla zwolnienia, zgodnie z uzasadnieniem dla pytania nr 1, będzie on uprawniony do zastosowania omawianego zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"), wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1256 z późn. zm.; dalej: "ustawa o podatku rolnym"), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

* grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,

* łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

* grunty muszą być skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

* grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej stanowiącej gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Nieruchomość tę nabył ponad pięć lat temu licząc od końca roku kalendarzowego (nabycie nastąpiło w 1998 r.). Grunty te nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Wnioskodawca planuje dokonanie sprzedaży części z posiadanych nieruchomości rolnych. Sprzedaż ta będzie dokonana na rzecz potencjalnego nabywcy, który jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność rolniczą. Nabywca jest w posiadaniu gruntów rolnych o powierzchni powyżej 300 ha i zamierza włączyć do swojego gospodarstwa nowo nabyte grunty. Nabywca nie planuje w przyszłości dokonać zmiany dotychczasowego przeznaczenia i charakteru zakupionych od Wnioskodawcy działek. Nabywca złoży w tym celu oświadczenie, w którym zadeklaruje, że nie zmieni charakteru użytkowania gruntów. Ponadto Spółka będzie dysponowała od Nabywcy zaświadczeniem z urzędu gminy. Wnioskodawca nie wyklucza również zawarcia stosownych zapisów w powyższym zakresie w akcie notarialnym, zawartym z Nabywcą. Dodatkowo Nabywca przejmie od Wnioskodawcy zobowiązanie do realizacji zadań wynikających z umowy o dofinansowanie na lata 2020-2022 w zakresie rekompensat wodno-środowiskowych. Umowa ta wiąże Nabywcę do kontynowania działalności w zakresie chowu oraz hodowli ryb na tym terenie.

Spółka planuje sprzedaż gruntów rolnych (5 działek), wchodzących w skład opisanego powyżej gospodarstwa rolnego.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym pojawiły się po stronie Wnioskodawcy m.in. wątpliwości czy będzie on zobowiązany do zapłacenia podatku dochodowego w przypadku dokonania sprzedaży oraz czy w sytuacji gdy przeznaczenie sprzedawanych gruntów rolnych nie ulegnie zmianie, to tym samym Wnioskodawca, przy spełnieniu pozostałych warunków wyrażonych w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nabył nieruchomość gruntową, sklasyfikowaną w Ewidencji Gruntów i Budynków jako użytki rolne, wchodzącą obecnie w skład jego gospodarstwa rolnego, ponad 20 lat przed jej planowaną sprzedażą (nabycie nastąpiło w 1998 r.), a do chwili sprzedaży ww. nieruchomość będzie użytkowana rolniczo, to dochód ze sprzedaży tej nieruchomości, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, nawet w sytuacji, gdy po sprzedaży nieruchomości dojdzie do utraty przez tę nieruchomość charakteru rolnego.

Wskazać bowiem należy, że dla możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazania i udokumentowania czy nieruchomości gruntowa zostanie przekazana przez nabywcę na cele rolnicze. Istotne jest w tym względzie spełnienie jedynie warunków wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, a one nie nakładają na podatnika obowiązku wykazania na jaki cel przeznaczy tą nieruchomość Nabywca.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* ustalenia, czy w przypadku dokonania opisanej w zdarzeniu przyszłym transakcji sprzedaży gruntów rolnych Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe,

* konieczności wykazania dla możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, że Nabywca przeznaczy zakupiony grunt na cele rolnicze - jest nieprawidłowe.

Nadmienić przy tym należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy w przypadku dokonania opisanej w zdarzeniu przyszłym transakcji sprzedaży gruntów rolnych Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz konieczności wykazania dla możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, że Nabywca przeznaczy zakupiony grunt na cele rolnicze. Natomiast w zakresie dotyczącym ustalenia, czy przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego oświadczenia Nabywcy oraz odpowiedni zapis w akcie notarialnym, stanowiące o tym, że Nabywca nabędzie grunty rolne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego oraz tylko w takim zakresie będzie je wykorzystywał, a do tego przejmie zobowiązania Wnioskodawcy wynikające z umowy o dofinansowanie w ramach rekompensat wodno-środowiskowych, będzie stanowiło potwierdzenie, że przeznaczenie sprzedawanych gruntów rolnych nie ulegnie zmianie, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl