0111-KDIB1-1.4010.499.2021..2.ŚS - Zwolnienie z CIT dochodu stowarzyszenia ze sprzedaży nieruchomości

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.499.2021..2.ŚS Zwolnienie z CIT dochodu stowarzyszenia ze sprzedaży nieruchomości

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 października 2021 r. (data wpływu 8 października 2021 r.), uzupełnionym 4 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

- czy dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

z planowanej sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce przeznaczony w całości na działalność statutową Stowarzyszenia korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT - jest nieprawidłowe,

- czy dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych także na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, biorąc pod uwagę cele wymienione w statucie stowarzyszenia, na których realizację stowarzyszenie przeznacza całość uzyskanych dochodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2021 r. do Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

- czy dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z planowanej sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce przeznaczony w całości na działalność statutową Stowarzyszenia korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT,

- czy dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych także na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, biorąc pod uwagę cele wymienione w statucie stowarzyszenia, na których realizację stowarzyszenie przeznacza całość uzyskanych dochodów.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 31 grudnia 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.499.2021.1.ŚS, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 4 stycznia 2022 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem prawa brytyjskiego zarejestrowanym jako "spółka

z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji, nie posiadająca kapitału zakładowego" (oryginalne określenie formy prawnej w języku angielskim: company limited by guarantee not having share capital, numer spółki (...), dalej także zwany: "Stowarzyszeniem") zgodnie z przepisami brytyjskiej ustawy o spółkach z 1948 r. (ang. The Companies Act, 1948). (...)

Zgodnie z aktem założycielskim Stowarzyszenia, przyjętym w 1964 r. i obowiązującym do dziś, jego celami statutowymi są m.in.:

A. Działanie na rzecz oraz szerzenie oświaty i wiedzy w dziedzinie historii, sztuki, literatury, języków i kultury Polski oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

i ogólnie krzewienie oświaty, a nie ograniczając powyższych ogólnie określonych celów urzeczywistnianie ich w szczególności z myślą o pogłębianiu, rozwijaniu i sprzyjaniu lepszemu wzajemnemu zrozumieniu i poszerzaniu współpracy intelektualnej i kontaktów kulturalnych między osobami, które są w pełni bądź częściowo pochodzenia polskiego

i które obecnie lub w dowolnym czasie będą na stale lub tymczasowo mieszkały na terytorium Zjednoczonego Królestwa (dalej jako: "Polacy") z jednej strony oraz innymi mieszkańcami Zjednoczonego Królestwa z drugiej strony.

B. Pogłębianie, promowanie, finansowanie, sprzyjanie, udzielanie pomocy, krzewienie

i rozwijanie oświaty, szkoleń i wiedzy w każdej dziedzinie sztuki, nauki, literatury, kultury, filozofii, techniki, mechaniki, studiów zawodowych i wyższych oraz innych dziedzinach,

a w szczególności kształcenie i szkolenie Polaków oraz tworzenie warunków do zdobywania przez nich wiedzy.

C. Z myślą o wspieraniu realizacji celów przedstawionych w podpunktach (A) i (B) podejmowanie wszystkich lub dowolnego z następujących działań:

a. zakładanie, prowadzenie, wspieranie, finansowanie, wyposażanie, zatrudnianie pracowników, utrzymywanie, rozbudowa oraz udzielanie wszelkiej pomocy

w zakładaniu, prowadzeniu, wspieraniu, finansowaniu, wyposażaniu, zatrudnianiu pracowników, utrzymaniu i rozbudowie szkól, uczelni, stowarzyszeń, warsztatów, laboratoriów, instytucji szkolnictwa zawodowego i wyższego, domów akademickich

i innych domów mieszkalnych dla studentów, bibliotek, ośrodków badawczych, czytelni, sal wykładowych, galerii sztuki, kin, teatrów, klubów i muzeów, w tym muzeum, którego celem byłaby prezentacja pozostawionych przez Polaków pamiątek związanych z drugą wojną światową oraz uczczenie i wyjaśnienie roli, jaką Polacy odegrali w drugiej wojnie światowej,

b.

przygotowanie, drukowanie, publikowanie, sprzedaż i dystrybucja oraz udzielanie pomocy w przygotowaniu, drukowaniu, publikowaniu, sprzedaży i dystrybucji książek, gazet, czasopism, magazynów, broszur, płyt, raportów, prac naukowych i innych dzieł,

c.

prowadzenie oraz działanie na rzecz i udzielanie pomocy

w prowadzeniu badań literackich, naukowych i innych, sondaży i zajęć uniwersyteckich oraz zabezpieczanie i organizowanie szkoleń, zajęć, pokazów, wykładów, seminariów, wystaw, wieczorów literackich, przedstawień, pokazów filmowych i spotkań, d. dbanie o interesy studentów w placówkach wychowawczych, szkolnictwa wyższego, zawodowego i szkoleniowych poprzez przyznawanie lub zapewnianie stypendiów lub innej pomocy finansowej lub materialnej.

D. Łagodzenie oraz działanie na rzecz i udzielanie pomocy w łagodzeniu ubóstwa i skutków chorób wśród Polaków oraz ich żon, mężów i członków ich rodzin (spokrewnionych lub spowinowaconych), w tym Polaków, którzy brali udział w drugiej wojnie światowej oraz ich żon, mężów i krewnych, w tym celu zakładanie, utrzymywanie, wspieranie i finansowanie szpitali, schronisk, klinik, domów opieki, leczenia, sanatoriów, domów spokojnej starości oraz innych podobnych instytucji i organizacji.

E. Tworzenie i udzielanie pomocy w stworzeniu możliwości rekreacji i innych zajęć w czasie wolnym od pracy dla osób, których warunki życia ulegną poprawie poprzez zapewnienie tego rodzaju możliwości, a które same nie mogą stworzyć sobie takich możliwości ze względu na młody lub podeszły wiek, chorobę lub kalectwo, ubóstwo lub sytuację życiową i ekonomiczną, a w szczególności tworzenie i udzielanie pomocy w stworzeniu wspomnianych możliwości Polakom, w tym Polakom, którzy brali udział w drugiej wojnie światowej, których warunki życia ulegną poprawie w ten sposób, a którzy sami nie mogą stworzyć sobie wspomnianych możliwości z dowolnego z wymienionych wyżej względów, a w związku z powyższym zapewnienie lub udzielanie pomocy w zapewnieniu wszelkiego rodzaju gotowej żywności, posiłków, deserów oraz gorących i zimnych napojów.

Stowarzyszenie ma status organizacji pożytku publicznego w Wielkiej Brytanii, zgodnie z prawem brytyjskim. W szczególności cele statutowe Stowarzyszenia obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego zgodnie z prawem brytyjskim, w tym ustawą o działalności pożytku publicznego z 2011 r. (ang. The Charities Act, 2011). Stowarzyszenie nie działa w celu osiągnięcia zysku, natomiast przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych. Stowarzyszenie nie przeznacza zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy ani pracowników. Dochody Stowarzyszenia wydatkowane na cele statutowe korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego (w tym również z podatku od dochodu ze sprzedaży nieruchomości) w Wielkiej Brytanii z uwagi na fakt, iż Stowarzyszenie ma status organizacji pożytku publicznego. Na potwierdzenie tego faktu Stowarzyszenie może przedstawić pismo urzędowe uzyskane z Urzędu Podatkowego Wielkiej Brytanii potwierdzające, iż: "jest spółką charytatywną i jako takiej przysługuje jej zwolnienie z Podatku zgodnie z Paragrafami 471-517 Prawa Podatkowego 2010". Stowarzyszenie jest właścicielem nieruchomości położonej w Polsce, zabudowanej budynkiem o charakterze mieszkalno-biurowym. Wnioskodawca rozważa sprzedaż przedmiotowego budynku, z tym że dochód ze sprzedaży zostałby również przeznaczony na cele statutowe. Stowarzyszenie, co do zasady, nie prowadzi działalności gospodarczej, a jeżeli ją prowadzi to tylko na potrzeby realizacji swoich celów statutowych, na które przeznacza wszelkie dochody z takiej działalności.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 4 stycznia 2022 r. Wnioskodawca wskazał, że osiągnie wyłącznie dochód z planowanej sprzedaży nieruchomości. Nie osiągnie innych dochodów w szczególności nie osiągnie dochodów z wynajmu nieruchomości położonej w Polsce. Wnioskodawca przeznaczy wszystkie osiągnięte dochody ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce na cele statutowe Wnioskodawcy (Stowarzyszenia).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z 4 stycznia 2021 r.):

1. Czy dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z planowanej sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce przeznaczony w całości na działalność statutową Stowarzyszenia korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT?

2. Czy dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych także na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, biorąc pod uwagę cele wymienione w statucie stowarzyszenia, na których realizację stowarzyszenie przeznacza całość uzyskanych dochodów?

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z 4 stycznia 2022 r.), dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z planowanej sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce przeznaczony w całości na działalność statutową Stowarzyszenia korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z 4 stycznia 2022 r.), dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych także na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT przeznaczony w całości na cele statutowe Stowarzyszenia korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

UZASADNIENIE

Ad. 1

Wnioskodawca uzyskał interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 16 maja 2017 r. Znak: IPPB5/4240-71/13-5/KS/JC, dalej: "Interpretacja". Interpretacja potwierdziła, że: "Językowa i systemowa wykładnia przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p. pozwala zatem na uznanie, iż ze zwolnienia korzysta również organizacja pożytku publicznego utworzona zgodnie z prawem brytyjskim i realizująca działalność pożytku publicznego zgodnie z tym prawem.

W szczególności, zwolnienie winno przysługiwać również Stowarzyszeniu, którego celem jest działalność wymieniona w statucie, obejmująca swoim zakresem sferę zadań publicznych, o których mowa we właściwych (brytyjskich) przepisach o działalności pożytku publicznego, a uzyskane przez Stowarzyszenie dochody są przeznaczane wyłącznie na działalność statutową, a następnie wydatkowane na te cele.

Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p. należy, interpretować w ten sposób, iż przyznaje on zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych Stowarzyszeniu w zakresie dochodów uzyskiwanych na terytorium RP, w części przeznaczonej na działalność statutową Stowarzyszenia, chociażby była ona prowadzona poza terytorium RP".

W ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowa Interpretacja potwierdzająca zwolnienie od opodatkowania dochodów Stowarzyszenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "Ustawy o CIT") pozostaje w mocy i potwierdza, że dochody uzyskane w przyszłości przez Stowarzyszenie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca podtrzymuje w całości swoje stanowisko wyrażone we wniosku o wydanie Interpretacji, które następnie zostało podtrzymane i rozszerzone w postępowaniu sądowo-administracyjnym zakończonym wydaniem prawomocnego wyroku przez Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 30 listopada 2016 r., sygn. akt II FSK 3161/14 oddalającym skargę kasacyjną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego w imieniu Ministra Finansów. Zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT w ocenie Stowarzyszenie ma zastosowanie także do podatników mających siedzibę na terytorium Wielkiej Brytanii. Potwierdziła to Interpretacja, w której uznano że zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT dotyczy nie tylko podatników posiadających siedzibę na terytorium Polski. W uzupełnieniu do stanowiska należy podnieść, że Wnioskodawca uważa, że zwolnienie pozostaje aktualne także w roku 2021 i latach następnych.

W pierwszej kolejności, Stowarzyszenie podnosi, że zastosowanie powinna mieć obecnie także umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji, podpisana w Londynie dnia 8 grudnia 1987 r. (Dz. U. z 1988 r. Nr 12, poz. 93), której postanowienia zachowują moc obowiązującą do dnia 22 listopada 2034 r. (dalej: "Umowa BIT").

W szczególności z art. 2 i art. 3 wprowadzają zakaz dyskryminowania, wynikającego z zasady największego uprzywilejowania, podmiotów z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Także art. 412-413 umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

z drugiej strony z 30 kwietnia 2021 (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L 149, 30 kwietnia 2021) potwierdzają zakaz stosowania arbitralnej lub nieuzasadnionej dyskryminacji. W związku z powyższym, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że powinno mieć nadal prawo do korzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT. Pozbawienie prawa do korzystania z tego zwolnienia należałoby ocenić jako działanie dyskryminujące podmioty posiadające siedzibę w Wielkiej Brytanii. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE") podkreśla w swoim orzecznictwie zakaz dyskryminacji podmiotów nieposiadających siedziby w krajach członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego na gruncie zwolnień podatkowych w podatku dochodowym w Polsce. TSUE w wyroku z 10 kwietnia 2014 r. w sprawie C-190/12 (w sprawie Emerging Markets Series of DFA Investment Trust Company) podkreślił, że państwo członkowskie nie może wyłączyć ze zwolnienia od podatku dywidend wypłaconych przez spółki z siedzibą w kraju na rzecz funduszu inwestycyjnego znajdującego się w tzw. państwie trzecim.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, iż dochody osiągane przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczane w całości na działalność statutową Stowarzyszenia korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c.

Ad. 2

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT, Ustawa o CIT reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Z kolei na podstawie art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, wolne od podatku są, m.in. dochody podatników

(z zastrzeżeniem ust. 1c), których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT, omawiane zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie. Stowarzyszenie nie posiada siedziby Rzeczypospolitej Polskiej i w związku z tym, może podlegać w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Stowarzyszanie osiąga dochody z najmu nieruchomości oraz może w przyszłości uzyskać dochody ze sprzedaży nieruchomości. Dochody takie mogą być opodatkowane na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 3 pkt 2 Ustawy o CIT

w związku z art. 6 Konwencji.

Jednakże, zdaniem Stowarzyszania, jego dochody z majątku nieruchomego położonego w Polsce i uzyskiwane w Polsce przeznaczone na jej cele statutowe będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT. Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać

z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej organizacji.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego dochody uzyskane

z nieruchomości położonych w Polsce będą przeznaczone wyłącznie na cele określone

w statucie Stowarzyszenia. Dla oceny możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT należy zestawić cele statutowe Stowarzyszenia z celami wskazanymi przez ustawodawcę w ww. przepisie.

W szczególności należy podkreślić, że cele statutowe Stowarzyszenia są zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT tj.:

1. Cel statutowy: "Działanie na rzecz oraz szerzenie oświaty i wiedzy w dziedzinie historii, sztuki, literatury, języków i kultury Polski oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej i ogólnie krzewienie oświaty, a nie ograniczając powyższych ogólnie określonych celów urzeczywistnianie ich w szczególności z myślą o pogłębianiu, rozwijaniu

i sprzyjaniu lepszemu wzajemnemu zrozumieniu i poszerzaniu współpracy intelektualnej i kontaktów kulturalnych między osobami, które są w pełni bądź częściowo pochodzenia polskiego i które obecnie lub w dowolnym czasie będą na stale lub tymczasowo mieszkały na terytorium Zjednoczonego Królestwa (dalej jako: "Polacy") z jednej strony oraz innymi mieszkańcami Zjednoczonego Królestwa z drugiej strony" oznacza prowadzenie działalności w zakresie oświaty i kultury;

2. Cel statutowy: "Pogłębianie, promowanie, finansowanie, sprzyjanie, udzielanie pomocy, krzewienie i rozwijanie oświaty, szkoleń i wiedzy w każdej dziedzinie sztuki, nauki, literatury, kultury, filozofii, techniki, mechaniki, studiów zawodowych i wyższych oraz innych dziedzinach, a w szczególności kształcenie i szkolenie Polaków oraz tworzenie warunków do zdobywania przez nich wiedz" oznacza prowadzenie działalności w zakresie oświaty w tym również polegającej na kształceniu studentów, kultury, pomocy społecznej;

3. Cel statutowy: "Z myślą o wspieraniu realizacji celów przedstawionych w podpunktach

(A) i (B) podejmowanie wszystkich lub dowolnego z następujących działań:

a. zakładanie, prowadzenie, wspieranie, finansowanie, wyposażanie, zatrudnianie pracowników, utrzymywanie, rozbudowa oraz udzielanie wszelkiej pomocy w zakładaniu, prowadzeniu, wspieraniu, finansowaniu, wyposażaniu, zatrudnianiu pracowników, utrzymaniu i rozbudowie szkól, uczelni, stowarzyszeń, warsztatów, laboratoriów, instytucji szkolnictwa zawodowego i wyższego, domów akademickich

i innych domów mieszkalnych dla studentów, bibliotek, ośrodków badawczych, czytelni, sal wykładowych, galerii sztuki, kin, teatrów, klubów i muzeów, w tym muzeum, którego celem byłaby prezentacja pozostawionych przez Polaków pamiątek związanych z drugą wojną światową oraz uczczenie i wyjaśnienie roli, jaką Polacy odegrali w drugiej wojnie światowej.

b.

przygotowanie, drukowanie, publikowanie, sprzedaż i dystrybucja oraz udzielanie pomocy w przygotowaniu, drukowaniu, publikowaniu, sprzedaży i dystrybucji książek, gazet, czasopism, magazynów, broszur, płyt, raportów, prac naukowych i innych dzieł.

c.

prowadzenie oraz działanie na rzecz i udzielanie pomocy

w prowadzeniu badań literackich, naukowych i innych, sondaży i zajęć uniwersyteckich oraz zabezpieczanie i organizowanie szkoleń, zajęć, pokazów, wykładów, seminariów, wystaw, wieczorów literackich, przedstawień, pokazów filmowych i spotkań.

d. dbanie o interesy studentów w placówkach wychowawczych, szkolnictwa wyższego, zawodowego i szkoleniowych poprzez przyznawanie lub zapewnianie stypendiów lub innej pomocy finansowej lub materialnej"

- określa formy, w których realizowane są cele statutowe wskazane w podpunktach A i B w statutu.

4. Cel statutowy: "Łagodzenie oraz działanie na rzecz i udzielanie pomocy w łagodzeniu ubóstwa i skutków chorób wśród Polaków oraz ich żon, mężów i członków ich rodzin (spokrewnionych lub spowinowaconych), w tym Polaków, którzy brali udział w drugiej wojnie światowej oraz ich żon, mężów i krewnych, w tym celu zakładanie, utrzymywanie, wspieranie i finansowanie szpitali, schronisk, klinik, domów opieki, leczenia, sanatoriów, domów spokojnej starości oraz innych podobnych instytucji i organizacji", oznacza prowadzenie działalności w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów;

5. Cel statutowy: "Tworzenie i udzielanie pomocy w stworzeniu możliwości rekreacji i innych zajęć w czasie wolnym od pracy dla osób, których warunki życia ulegną poprawie poprzez zapewnienie tego rodzaju możliwości, a które same nie mogą stworzyć sobie takich możliwości ze względu na młody lub podeszły wiek, chorobę lub kalectwo, ubóstwo lub sytuację życiową i ekonomiczną, a w szczególności tworzenie i udzielanie pomocy w stworzeniu wspomnianych możliwości Polakom, w tym Polakom, którzy brali udział w drugiej wojnie światowej, których warunki życia ulegną poprawie w ten sposób, a którzy sami nie mogą stworzyć sobie wspomnianych możliwości z dowolnego z wymienionych wyżej względów, a w związku z powyższym zapewnienie lub udzielanie pomocy

w zapewnieniu wszelkiego rodzaju gotowej żywności, posiłków, deserów oraz gorących i zimnych napojów" oznacza prowadzenie działalności w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.

W ocenie Stowarzyszenia wszystkie jego cele statutowe są zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT. W konsekwencji, wszelkie dochody Stowarzyszenia uzyskane w Polsce będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w części za prawidłowe a w części za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm. dalej: "ustawa o CIT"), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości (art. 3 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego

i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057., dalej "OPP"), organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1.

podatku dochodowego od osób prawnych,

2.

podatku od nieruchomości,

3.

podatku od czynności cywilnoprawnych,

4.

opłaty skarbowej,

5. opłat sądowych - w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przepisu art. 3 ust. 1 ustawy OPP wynika, że działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem ust. 2 tego artykułu organizacjami pozarządowymi są:

1.

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2.

niedziałające w celu osiągnięcia zysku-osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy OPP, organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, z zastrzeżeniem art. 21, która spełnia łącznie następujące wymagania:

1.

prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

2.

może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

3.

nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

4.

ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:

a)

nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

b)

nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

c)

mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;

5.

członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

6.

statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, zabraniają:

a)

udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",

b)

przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,

w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

c)

wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,

d)

zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Dodatkowo, ustawa OPP przewiduje, że w przypadku stowarzyszeń działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 1, nie może być prowadzona wyłącznie na rzecz członków stowarzyszenia (ust. 2).

Organizacja pozarządowa oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4 mogą uzyskać status organizacji pożytku publicznego pod warunkiem, iż działalność o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 prowadzona jest nieprzerwanie przez co najmniej 2 lata (art. 22 ust. 1 ustawy OPP).

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ww. ustawy, organizacja pozarządowa oraz podmioty wymienione

w art. 3 ust. 3 pkt 4 podlegające obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskują status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do tego Rejestru informacji

o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 20, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Podsumowując powyższe, w celu uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego, należy:

1.

założyć organizację społeczną i prowadzić ją nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat,

2.

prowadzić działalność w zakresie przewidzianym ustawą w art. 4,

3.

upewnić się, że zapisy statutu odpowiadają ustawowym wymogom,

4.

uzyskać wpis do KRS.

W tym miejscu warto podkreślić, że ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dotyczy organizacji pożytku publicznego, wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego, działających na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i objętych nadzorem ministra właściwego do spraw zabezpieczeń społecznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. kwestii ustalenia, czy dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z planowanej sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce przeznaczony w całości na działalność statutową Stowarzyszenia korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prawa brytyjskiego zarejestrowanym jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji, nieosiadającą kapitału zakładowego. Wnioskodawca działa na rzecz społeczności polskiej w Wielkiej Brytanii. Stowarzyszenie ma status organizacji pożytku publicznego w Wielkiej Brytanii, zgodnie z prawem brytyjskim.

W szczególności cele statutowe Stowarzyszenia obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego zgodnie z prawem brytyjskim, w tym ustawą o działalności pożytku publicznego z 2011 r. (ang. The Charities Act, 2011). Stowarzyszenie nie działa w celu osiągnięcia zysku, natomiast przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych. Stowarzyszenie nie przeznacza zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy ani pracowników. Dochody Stowarzyszenia wydatkowane na cele statutowe korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego (w tym również z podatku od dochodu ze sprzedaży nieruchomości) w Wielkiej Brytanii z uwagi na fakt, iż Stowarzyszenie ma status organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie jest właścicielem nieruchomości położonej w Polsce, zabudowanej budynkiem o charakterze mieszkalno-biurowym. Wnioskodawca rozważa sprzedaż przedmiotowego budynku, z tym że dochód ze sprzedaży zostałby również przeznaczony na cele statutowe. Stowarzyszenie, co do zasady, nie prowadzi działalności gospodarczej, a jeżeli ją prowadzi to tylko na potrzeby realizacji swoich celów statutowych, na którą przeznacza wszelkie dochody z takiej działalności. Wnioskodawca wskazał, że osiągnie wyłącznie dochód z planowanej sprzedaży nieruchomości. Nie osiągnie innych dochodów w szczególności nie osiągnie dochodów z wynajmu nieruchomości położonej w Polsce. Wnioskodawca przeznaczy wszystkie osiągnięte dochody ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce na cele statutowe Wnioskodawcy (Stowarzyszenia).

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie spełnił wszystkich warunków koniecznych przewidzianych przepisami prawa, aby móc skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w artykule 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca jest podmiotem prawa brytyjskiego, nieposiadającym siedziby na terytorium RP, co uniemożliwia wpisanie Stowarzyszenia do rejestru KRS. Zatem, skoro Wnioskodawca nie spełnia warunków niezbędnych, aby uzyskać przedmiotowe zwolnienie, dochody Stowarzyszenia podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy wynika, że wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W przepisie tym ustawodawca nie przewiduje zwolnienia dla podmiotów zagranicznych. Ratio legis wyznaczenia przez ustawodawcę zwolnień, przewidzianych w art. 17 ust. 1 ustawy, wiąże się z intencją propagowania zachowań oraz nakłaniania podmiotów do określonego typu postępowania w sferach preferowanych przez państwo. W znakomitej większości przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidują określonego typu zwolnienia podatkowe podmiotom, których działalność nie jest ukierunkowana jedynie na uzyskanie zysku, lecz na osiąganie zysku celem przeznaczenia go na działalność użyteczną społecznie, ściśle określoną w przepisach prawa przez ustawodawcę.

Przedstawiona wykładnia znajduje wsparcie w jednoznacznym stanowisku doktryny prawa, wskazującym, iż "Zgodnie z pkt 6c zwolnione są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Ustawa odsyła zatem do ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w celu określenia zakresu podmiotów, którym może przysługiwać to zwolnienie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.d.p.p.w. działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. (...)

Podmioty będące organizacjami pozarządowymi, zgodnie z definicją legalną określoną w art. 3 ust. 2 u.d.p.p.w., oraz podmioty wymienione w jej art. 3 ust. 3 mogą uzyskać status organizacji pożytku publicznego, jeżeli spełniają łącznie wymagania określone w art. 20 u.d.p.p.w. (...)

Takie organizacje spełniające powyższe kryteria uzyskują stosowny status z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego informacji o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 22 ust. 3 u.d.p.p.w.). Dopiero od tego dnia mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT." (A. Mariański, D. Strzelec, M. Wilk, Komentarz do art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, LEX, 2013).

Podkreślenia wymaga fakt, że zwolnienia przewidziane w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią formę ulg, które mogą stać w sprzeczności z zasadą równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinny być interpretowane w sposób literalny i ścisły.

Za literalnym i ścisłym interpretowaniem art. 17 ust. 1 przemawia również fakt, że w przepisie tym nie ma żadnego dodatkowego zapisu, który wskazywałby, że intencją ustawodawcy jest jakiekolwiek rozszerzenie danego zwolnienia, jak to jest, na przykład w art. 18 ustawy, który podobnie jak w przypadku omawianego przepisu przewiduje pewne ulgi podatkowe. W art. 18 ust. 1 ustawodawca wyraźnie podaje, że podstawą opodatkowania jest dochód (...) po odliczeniu darowizn przekazanych na określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innych niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Powyżej cytowany przepis, podobnie jak art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT dotyczy ulg podatkowych i również dotyczy organizacji pożytku publicznego. W przepisie tym ustawodawca wyraźnie wskazuje, że odnosi się on do organizacji pożytku publicznego i równoważnych organizacji obowiązujących w innych niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele. Jeśli intencją ustawodawcy, w świetle zmian do ustawy odnośnie art. 18, byłaby również zmiana art. 17 z pewnością taki zapis znalazłby się w ustawie, tym bardziej, że jak podano wyżej artykuły te dotyczą analogicznych zdarzeń. Wobec powyższego, w przypadku kiedy w art. 17 ust. 1 zapis taki nie ma miejsca, jakakolwiek rozszerzająca interpretacja tego przepisu byłaby działaniem niezgodnym z prawem.

Z natury rzeczy istnienie osób prawnych, organizacji pożytku publicznego, powoływanych do życia wolą ustawodawcy, opiera się na działaniu na podstawie i zgodnie z przepisami prawa. Skoro jednak zapis art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT został przez ustawodawcę wprowadzony w cytowanej formie to, biorąc pod uwagę wskazany powyżej kontekst, nie można stwierdzić, że dotyczy on wszystkich podmiotów, które utworzone zostały na podstawie jakichkolwiek przepisów "o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie" w dowolnym państwie. Przedstawiona wykładnia znajduje wsparcie w jednoznacznym stanowisku doktryny prawa, wskazującym np., iż "Zgodnie z pkt 6c zwolnione są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Ustawa odsyła zatem do ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w celu określenia zakresu podmiotów, którym może przysługiwać to zwolnienie. Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.d.p.p.w. działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

(...) Podmioty będące organizacjami pozarządowymi, zgodnie z definicją legalną określoną w art. 3 ust. 2 u.d.p.p.w., oraz podmioty wymienione w jej art. 3 ust. 3 mogą uzyskać status organizacji pożytku publicznego, jeżeli spełniają łącznie wymagania określone w art. 20 u.d.p.p.w.

W świetle dokonanej analizy powołanych przepisów i w odniesieniu do opisu sprawy należy stwierdzić, że do dochodów które zostaną osiągnięte na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej z planowanej sprzedaży nieruchomości przez Stowarzyszenie będące podmiotem prawa brytyjskiego nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca nie spełnia przesłanek niezbędnych do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem Nr 1, dot. ustalenia, czy dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z planowanej sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce przeznaczony w całości na działalność statutową Stowarzyszenia korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii objętej pytaniem Nr 2 dot. ustalenia, czy dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, wskazać należy, że zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są, m.in. dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Mając powyższe na uwadze, skoro jak wynika z wniosku celem statutowym Stowarzyszenia jest m.in. działanie na rzecz oraz szerzenie oświaty i wiedzy w dziedzinie historii, sztuki, literatury, języków i kultury Polski oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej i ogólnie krzewienie oświaty, to cele te są zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT. Ponadto Wnioskodawca przeznaczy wszystkie osiągnięte dochody ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce na ww. cele statutowe Stowarzyszenia.

Powyższe oznacza, że dochód osiągnięty przez Stowarzyszenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt

z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl