0111-KDIB1-1.4010.143.2020.2.AW - Powstanie przychodu w związku z połączeniem spółek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.143.2020.2.AW Powstanie przychodu w związku z połączeniem spółek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym 12 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy planowane połączenie spółek spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy planowane połączenie spółek spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 28 maja 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.143.2020.1.AW wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 12 czerwca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W skład grupy kapitałowej X wchodzą różne podmioty, m.in.: osoby fizyczne (dalej zwani: "Właścicielami"), Sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka przejmująca"), Q. S.A., M. Sp. z o.o. (dalej: "Spółka przejmowana") oraz T. Sp. z o.o. Właściciele posiadają 100% udziałów w Spółce przejmującej, która z kolei posiada 100% udziałów w Spółce przejmowanej - spółka z siedzibą i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz mająca charakter holdingowy. Spółka przejmowana posiada 100% udziałów w T. Sp. z o.o. oraz 72% akcji i 79% głosów w Q. S.A. Wnioskodawca oraz Spółka przejmowana są podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p.") i podlegają opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów. W grupie kapitałowej X planowana jest reorganizacja struktury. Struktura ma zostać uproszczona poprzez pozbawienie bytu prawnego podmiotów holdingowych, których istnienie nie jest konieczne do prawidłowego prowadzenia działalności przez podmioty operacyjne, a w dodatku generuje zbędne koszty i utrudnia dystrybucję zysków do Właścicieli, znacznie wydłużając czas niezbędny na jej przeprowadzenie. W związku z powyższym, obecnie planowane jest połączenie Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną, w ramach tzw. "łączenia się przez przejęcie" (dalej zwane "przejęcie" lub "połączenie"), na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 505 z późn. zm.; dalej zwana "k.s.h."), tj. Wnioskodawca przejmie Spółkę przejmowaną. Zasadniczymi powodami, które przyświecają powyższemu procesowi są: ograniczenie kosztów, jakie generuje istnienie Spółki przejmowanej, zniwelowanie ogniwa pośredniego w dystrybucji zysków do Właścicieli, które stanowi Spółka przejmowana oraz usunięcie ze struktury podmiotu, który przestał pełnić istotną funkcję w grupie kapitałowej. Planowane połączenie zostanie dokonane w trybie art. 515 k.s.h., tj. bez podwyższania kapitału zakładowego Wnioskodawcy. W takiej sytuacji i ze względu na fakt, że Spółka przejmowana stanowi w 100% własność Wnioskodawcy, znajdzie zastosowanie zakaz obejmowania udziałów własnych za udziały, które posiada w Spółce przejmowanej. Połączenie będzie skutkowało przeniesieniem całego majątku Spółki przejmowanej na Spółkę przejmującą i wstąpieniem przez Wnioskodawcę w ogół praw i obowiązków Spółki przejmowanej, a w konsekwencji "wchłonięcie" Spółki przejmowanej przez Wnioskodawcę i rozwiązanie jej bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy planowane połączenie spółek spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostępne sposoby łączenia się spółek zostały uregulowane w art. 492 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 505 z późn. zm.; dalej zwana "k.s.h."), który konstytuuje, że połączenie może być dokonane albo przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie), albo przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki). Wnioskodawca planuje przejąć Spółkę przejmowaną w ramach "łączenia się przez przejęcie". W związku z przekształceniem, łączeniem czy podziałem spółek, powstaje tzw. przychód z zysków kapitałowych, o którym mowa w art. 7b ust. 1 lit. m ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p."). W myśl tego przepisu, "za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym: przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki, przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej, przychody spółki dzielonej". Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o p.d.o.p., przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności ustalona na dzień łączenia lub podziału wartość majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną. Jednakże, do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej, odpowiadającej procentowemu udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, określonemu na ostatni dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, otrzymanego przez spółkę przejmującą, posiadającą w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości nie mniejszej niż 10%, o czym mowa w art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o p.d.o.p. Przepis art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o p.d.o.p. ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami wymienionymi w przepisie art. 12 ust. 15 ustawy o p.d.o.p., a więc m.in. do podatników, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (art. 3 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.), którzy przejmują majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są, zgodnie z art. 1 i 1a ustawy o p.d.o.p.: osoby prawne; spółki kapitałowe w organizacji; jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 1 i 3 ustawy o p.d.o.p.; spółki komandytowo-akcyjne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania; podatkowe grupy kapitałowe, po spełnieniu warunków określonych w art. 1a ust. 2 ustawy o p.d.o.p. "Spółką" w rozumieniu art. 4a pkt 21 ustawy o p.d.o.p. jest także: spółka posiadającą osobowość prawną, w tym także spółka zawiązana na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251); spółka kapitałowa w organizacji; spółka komandytowo-akcyjna mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; spółka niemająca osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Oprócz pojęcia "spółki", w ustawie o p.d.o.p. zostało również zdefiniowane pojęcie "spółki niebędącej osobową prawną", którą jest spółka inna niż określona w art. 4a pkt 21 p.d.o.p. Co jednak ważne, neutralność podatkowa połączenia (brak przychodu dla spółki przejmującej) ma miejsce jedynie w przypadku, kiedy jest respektowana klauzula ekonomicznego uzasadnienia transakcji ujęta w art. 12 ust. 14 ustawy o p.d.o.p.: "jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania." Przepis art. 12 ust. 13 ustawy o p.d.o.p. porusza natomiast zagadnienie tzw. małej klauzuli przeciwko unikania opodatkowania konstytuując, że "przepisów ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania."

Powyższe przepisy wprowadzają kilka istotnych kryteriów, których spełnienie jest niezbędne, aby po stronie spółki przejmującej nie powstał przychód z tytułu przejęcia spółki przejmowanej:

1.

spółka przejmująca jest objęta obowiązkiem podatkowym w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., czyli ze względu na posiadanie siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od całych swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

2.

spółka przejmowana ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3.

spółka przejmująca i spółka przejmowana są spółkami w rozumieniu art. 4a pkt 21 lit. a, b lub c ustawy o p.d.o.p., czyli spółką posiadającą osobowość prawną, którymi są spółki kapitałowe-zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 k.s.h. są to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna, tzw. spółką europejską, spółką kapitałową w organizacji lub spółką komandytowe-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

4.

udział spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej na dzień poprzedzający dzień połączenia jest niemniejszy niż 10%;

5.

połączenie jest dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, tj. nie ma na celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, zestawiając go z wymienionymi kryteriami, należy stwierdzić, iż ze względu na to, że Wnioskodawca, czyli Spółka przejmująca ma siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co przesądza o jej statusie podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, odprowadzającym podatek od całych swoich dochodów, bez względu na miejsce ich uzyskania. Poza tym, Spółka przejmowana ma siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zarówno Spółka przejmująca, jak i Spółka przejmowana, są spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, a więc spółkami w rozumieniu art. 4a pkt 21 lit. a ustawy o p.d.o.p. Dodatkowo, udział Wnioskodawcy w kapitale zakładowym Spółki przejmowanej wynosi 100% i będzie tyle wynosił na ostatni dzień poprzedzający dzień łączenia. Połączenie jest zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i biznesowych oraz nie ma na celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania, ponieważ jest skierowane na: eliminację rozbudowanych rozliczeń wewnątrzgrupowych, uproszczenie i skrócenie czasu oraz optymalizację dystrybucji zysków do Właścicieli, co aktualnie utrudnia istnienie spółki, stanowiącej ogniwo pośrednie oraz uproszczenie struktury organizacyjnej poprzez usunięcie spółki niespełniającej istotnej dla grupy funkcji, której działalność nie będzie już rozwijana, która nie posiada istotnych aktywów, poza akcjami w Q. S.A. i udziałami w T. Sp. z o.o., która nie zatrudnia pracowników, a jej dalsze utrzymywanie w grupie generowałoby zbędne koszty, wynikające m.in. z konieczności korzystania z obsługi księgowej czy sporządzania corocznych sprawozdań finansowych; należy stwierdzić, że połączenie Spółki przejmowanej z Wnioskodawcą w ramach przejęcia, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy żadnego przychodu do opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 491 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 505 z późn. zm.), spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

Stosownie do art. 492 § 1 Kodeksu spółek handlowych, połączenie może być dokonane:

1.

przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie);

2.

przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).

W odniesieniu do skutków podatkowych łączenia spółek kapitałowych należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.), podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Stosownie natomiast do treści art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Jednocześnie, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

* przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątku lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

* przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

* przychody spółki dzielonej.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi ponadto, że przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności ustalona na dzień łączenia lub podziału wartość majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej, odpowiadającej procentowemu udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, określonemu na ostatni dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, otrzymanego przez spółkę przejmującą posiadającą w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości nie mniejszej niż 10%.

Na podstawie powyższego zauważyć należy, że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3f, przychód po stronie spółki przejmującej nie wystąpi w sytuacji, gdy wysokość udziału w kapitale zakładowym spółki przejmowanej jest nie mniejsza niż 10%.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca posiada 100% udziałów w Spółce Przejmowanej.

Stosownie do art. 12 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1.

przepisie art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

2.

przepisie art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3.

przepisie art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepis art. 12 ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.

Należy zatem stwierdzić, że opisane we wniosku połączenie przez przejęcie spółki przejmowanej, spełnia dyspozycję przepisu art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż Wnioskodawca, będący polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, posiada nie mniej niż 10% udziałów w kapitale zakładowym spółki przejmowanej, będącej również polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym miejscu należy zauważyć, że stosownie do postanowień zawartych w art. 12 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisu art. 12 ust. 4 pkt 3f nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, zasadniczymi powodami, które przyświecają powyższemu procesowi są: ograniczenie kosztów, jakie generuje istnienie Spółki przejmowanej, zniwelowanie ogniwa pośredniego w dystrybucji zysków do Właścicieli, które stanowi Spółka przejmowana oraz usunięcie ze struktury podmiotu, który przestał pełnić istotną funkcję w grupie kapitałowej.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby celem operacji było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jednakże zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia spółek jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym, zbadanie, czy połączenie Spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tut. Organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zauważyć przy tym należy, że uregulowane w art. 14b-14 h Ordynacji podatkowej postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje ww. ustawy nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Należy jednocześnie wskazać, że to podatnik stosując przepis art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie zobowiązany do wskazania dowodów, że połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

W związku z powyższym, mając na uwadze treść opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz przywołane przepisy prawa, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w niniejszej sprawie nie powstanie przychód podatkowy, gdyż udział Wnioskodawcy w kapitale zakładowym spółki przejmowanej na ostatni dzień poprzedzający dzień połączenia będzie wynosił 100% (a więc nie mniej niż 10%) oraz głównym lub jednym z głównych celów połączenia nie jest uniknięcie lub uchylanie się od opodatkowania.

Podsumowując, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie znajdzie zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc połączenie Wnioskodawcy ze spółką przejmowaną nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl