0111-KDIB1-1.4010.14.2019.2.MG - Zwolnienie z CIT przychodu fundacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.14.2019.2.MG Zwolnienie z CIT przychodu fundacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2019 r.), uzupełnionym 19 i 26 marca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania otrzymanych dopłat w ramach "....", o którym mowa we wniosku - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej tego zwolnienia - jest nieprawidłowe,

* nieuznania otrzymanych dopłat za przychód-jest nieprawidłowe,braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z ww. dopłat - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania dopłat w ramach ".....", o którym mowa we wniosku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 11 marca 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.14.2019.1.MG, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 19 i 26 marca 2019 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Fundacją "Z." (dalej także jako: "Fundacja"), ustanowioną aktem notarialnym z dnia 17 sierpnia 2015 r. Fundacja ma osobowość prawną, może prowadzić działalność gospodarczą. Fundacja jest wpisana w rejestrze przedsiębiorców. Fundacja nie jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

W statucie Fundacji zapisano m.in. następujące cele:

1. Niesienie pomocy poszkodowanym rolnikom i sadownikom w utracie plonów.

2. Wspieranie rolników i sadowników, którzy zniszczyli swoje plony poprzez zastosowanie oryginalnego środka ochrony roślin.

3. Poszerzanie wiedzy rolników i sadowników na temat stosowania środków ochrony roślin.

4. Promocja polskiego rolnictwa i sadownictwa za granicą.

5. Promocja i wspieranie działań mających na celu rozwój obszarów wiejskich.

6. Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą m.in. w następujących dziedzinach określonych według Polskiej Klasyfikacji Działalności:

1. Wytwarzanie energii elektrycznej (35.11).

2. Sprzedaż hurtowa owoców i warzyw (46.31).

3. Sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych (46.75 Z).

4. Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana (22.96.09 Z).

Prowadzona przez Fundację działalność gospodarcza polega na uczestnictwie w programie pod nazwą "Program dla Szkół". Program ten jest realizowany przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (dalej: "KOWR"). Celem "...." jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz upowszechnianie zdrowej, zbilansowanej diety oraz wzrost świadomości społecznej w tym zakresie wśród dzieci i rodziców.

W tym celu Fundacja jest uczestnikiem programu realizowanego poprzez dokonywanie dopłat przez KOWR. Dopłaty realizowane są ze środków połączonych, unijnych i krajowych, jednakże są otrzymywane od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: "ARiMR"). W praktyce oznacza to, że szkoły podstawowe otrzymują produkty bezpłatnie, a za dostarczenieich Fundacja otrzymuje pomoc z budżetu wypłacaną przez ARiMR. Dopłaty dokonywane przez ARiMR pochodzą ze środków europejskich (Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnych) oraz budżetu Państwa. ARiMR udziela dopłat zatwierdzonych przez oddziały terenowe wnioskodawcom wg zatwierdzonej procedury. KOWR nie podpisuje z podmiotami realizującymi "Program dla szkół" umów dotyczących realizacji. Fundacja jest wpisana na listę prowadzoną przez KOWR, jako Zatwierdzony Dostawca dla owoców i warzyw. W ramach Programu dla szkół Wnioskodawca dostarcza owoce i warzywa i za to na podstawie wniosku o płatność, który składa do KOWR, otrzymuje dopłatę. KOWR wniosek rozpatruje i wydaję decyzję o przyznaniu dopłaty, następnie ARiMR na podstawie tej decyzji wypłaca dotację.

Program dla Szkół finansowany jest ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (49,71%) oraz środków pochodzących z budżetu krajowego (50,29%). W Polsce obecnie program skierowany jest do uczniów klas I-V szkół podstawowych, a jego celem jest trwała zmiana nawyków żywieniowych u dzieci. Program trwa przez okres 12 wybranych tygodni w semestrze, w tym czasie Fundacja dostarcza do szkół owoce i warzywa zgodnie z programem. Każde dziecko przez okres 12 tygodni w semestrze otrzymuje ok. 40 porcji owoców i warzyw. Wnioski o płatność do KOWR o wypłatę pomocy wspólnotowej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw Fundacja składa w dwojaki sposób. Może złożyć dwa wnioski, pierwszy po 6 tygodniach, drugi po kolejnych 6 tygodniach, albo jeden wniosek o płatność po 12 tygodniach. Wniosek o płatność Fundacja może złożyć dopiero po dostarczeniu przez Zatwierdzonego dostawcę wszystkich porcji owocowych i warzywnych wg wytycznych KOWR na dany semestr. Do wniosku o płatność załącza się dokument pt. "Oświadczenie szkoły podstawowej o liczbie porcji owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych udostępnionych dzieciom", który stanowi potwierdzenie otrzymania przez szkołę podstawową danej liczby porcji owoców i warzyw w danym semestrze roku szkolnego. Wnioskowana kwota we wniosku o płatność jest kwotą netto bez podatku VAT, liczona jako koszt porcji owocowej lub warzywnej ustalony dla danego okresu rozliczeniowego pomnożonej przez liczbę dzieci w danej placówce szkolnej. Dotacja ta nie jest dopłatą do ceny wydawanych produktów owocowych i warzywnych.

Pomoc ze środków UE nie jest dotacją celową związaną z dofinansowaniem konkretnego wydatku ponoszonego przez Fundację oraz nie można w sposób bezpośredni powiązać dopłaty unijnej z konkretnymi wydatkami czy kosztami. KOWR nie podpisuje umów ze szkołami podstawowymi na dostarczanie owoców i warzyw. Fundacja, jako zatwierdzony dostawca ma obowiązek zapewnić uczniom dostęp do owoców i warzyw o ściśle określonych w ustawie parametrach i dopiero wówczas Fundacja może wystąpić o dopłatę. Oznacza to, że dopłaty nie są bezwarunkowo obligatoryjne. To Fundacja, jako zatwierdzony dostawca zawiera ze szkołami podstawowymi umowy o dostawy, zakupuje od dostawców lub producentów owoce i warzywa zgodnie z wytycznymi KOWR, odpowiada za organizację magazynu i przechowywanie zakupionych towarów w odpowiednich warunkach, organizację dostaw itp.

Aby spełnić warunki do uzyskania dopłaty Fundacja musi znaleźć odpowiednich dostawców owoców i warzyw, wizytować placówki, do których Fundacja będzie dostarczała owoce i warzywa, przejść odpowiednie szkolenie w celu prawidłowego działania w ramach programu, zapewnić stałą dostawę owoców i warzyw do placówek. Także w przypadku awarii w procesie logistycznym, bez względu na koszty Fundacja musi dostarczyć produkty do placówek. KOWR nie podpisuje umów z placówkami. Fundacja ma obowiązek zapewnić uczniom szkół podstawowych codzienny dostęp do owoców i warzyw o ściśle określonych w ustawie parametrach i dopiero wówczas mogę wystąpić o dopłatę. Oznacza to, że dopłaty nie są bezwarunkowo obligatoryjne.

Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania jakiejkolwiek rekompensaty w przypadkach awaryjnych, cały ciężar ryzyka ponosi Fundacja. Zakres działalności Fundacji nie jest działalnością o wyjątkowym charakterze, która jest obligatoryjnie dotowana. W przypadku poniesienia większych kosztów, Fundacja nie może podnieść ceny sprzedaży owoców i warzyw, jak to mogą zrobić inne podmioty. Fundacja jako przedsiębiorca uczestniczący w opisanym programie nie ma pewności, czy uzyska dopłaty na każdy złożony wniosek o płatność, a owoce i warzywa zostały i tak dostarczone do szkoły, czyli działalność prowadzona przez Fundację, jako Podatnika jest działalnością handlową niosącą za sobą ryzyko, jak każda inna działalność handlowa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z 19 marca 2019 r.):

1. Czy dotacja w ramach "...." wypłacona z ARiMR może zostać uznana jako przychód wolny od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Czy poniesione koszty związane z rozliczaniem dotacji w ramach "....." (zakup owoców i warzyw, koszty pakowania, magazynowania i transportu) mogą być wyłączone z kosztów uzyskania przychodu do wysokości kwoty otrzymanych dopłat na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Stanowisko Wnioskodawcy, sformułowanym ostatecznie w ww. piśmie z 19 marca 2019 r.:

Ad. 1

Dopłaty uzyskane w ramach "...." wypłacone przez ARiMR nie są przychodem, ponieważ służą pokryciu wydatków związanych z zakupem owoców i warzyw, pakowaniem, magazynowaniem i transportem gotowych porcji owoców i warzyw do szkół. Stąd dotacja będzie stanowić dla Wnioskodawcy dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2

Jeżeli przyjmiemy, że przychody z otrzymanych dotacji są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, to poniesione koszty związane z dostawami gotowych porcji owoców i warzyw do szkół, a za takie uważa się koszty zakupu owoców i warzyw, pakowania, magazynowania, transportu, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodów z działalności gospodarczej do wysokości kwoty otrzymanej dotacji. Za pieniądze z dofinansowania Fundacja kupuje przede wszystkim owoce i warzywa, pakuje je oraz dostarcza do szkół.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w części za prawidłowe, a w części za nieprawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w związku z którą uczestniczy Rolnictwa. Celem ww. programu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz upowszechnianie zdrowej, zbilansowanej diety oraz wzrost świadomości społecznej w tym zakresie wśród dzieci i rodziców. W związku z powyższym Wnioskodawca otrzymuje dopłaty wypłacane przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w ramach zadań delegowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W praktyce oznacza to, że szkoły podstawowe otrzymują produkty bezpłatnie, a za dostarczenie ich Wnioskodawca otrzymuje pomoc z budżetu wypłacaną przez ww. Agencję. Program..... finansowany jest ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (49,71%) oraz środków pochodzących z budżetu krajowego (50,29%). W ramach Programu Wnioskodawca dostarcza owoce i warzywa i za to na podstawie wniosku o płatność, który składa do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, który rozpatruje wniosek i wydaję decyzję o przyznaniu dopłaty. Następnie Agencja na podstawie tej decyzji wypłaca dotację. Dotacja nie jest dopłatą do ceny wydawanych produktów owocowych i warzywnych. Pomoc ze środków UE nie jest dotacją celową związaną z dofinansowaniem konkretnego wydatku ponoszonego przez Wnioskodawcę oraz nie można w sposób bezpośredni powiązać dopłaty unijnej z konkretnymi wydatkami czy kosztami.

Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1036, z późn. zm.; dalej: "ustawa CIT"), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów (...). Natomiast, zgodnie z ust. 2 tego przepisu, dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.

Ww. ustawa nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 tej ustawy o CIT, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje jedynie rodzaje przychodów. Ponadto wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4 ustawy CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Powyższe oznacza, że, za wyjątkami wyraźnie wskazanymi w ustawie, przychodem podmiotu gospodarczego jest każde przysporzenie majątkowe powiększające jego aktywa, mające definitywny charakter, którym może on rozporządzać jako właściciel.

Otrzymywane przez podmioty gospodarcze dopłaty/dofinansowania spełniają co do zasady, warunek uznania ich za przychód w rozumieniu ww. art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że dopłaty uzyskane przez niego w ramach "...." wypłacone przez ARiMR nie są przychodem, ponieważ służą pokryciu wydatków związanych z zakupem owoców i warzyw, pakowaniem, magazynowaniem i transportem gotowych porcji owoców i warzyw do szkół.

Nie oznacza to jednak, że otrzymane środki finansowe zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje bowiem szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Przy czym zastosowanie właściwej podstawy tego zwolnienia uzależnione jest od źródła pochodzenia otrzymanych środków, celu przyznania oraz podmiotu wypłacającego określone środki.

W sytuacji gdy podmiot gospodarczy jest beneficjentem "...." związanego z dostarczaniem do szkół świeżych owoców i warzyw, realizowanego przez agencję rządową, otrzymane przez niego dopłaty korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jak bowiem wynika z art. 1 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 624, z późn. zm.) z dniem 1 września 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1154 z późn. zm.).

Stosownie do art. 1 ww. ustawy o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa ustawa określa organizację i zadania Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, zwanego dalej "Krajowym Ośrodkiem".

Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy, Krajowy Ośrodek jest państwową osobą prawną będącą agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.). Przy czym jak wynika z art. 9 ust. 3 tej ustawy, Krajowy Ośrodek wykonuje również zadania inne niż wymienione w ust. 2, w szczególności zadania delegowane, jeżeli odrębne przepisy tak stanowią. W myśl art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. e ww. ustawy, przychodami Krajowego Ośrodka są środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych.

W myśl art. 18 ustawy o finansach publicznych, agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje. Dotacjami, w myśl art. 126 ww. ustawy, są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. d ww. ustawy, dotacjami celowymi są środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

Przy czym zauważyć należy, że zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1) oraz Programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy, w budżecie środków europejskich - ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

W myśl art. 186 ww. ustawy, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Podkreślić należy, że w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. U.UE.L 2013 Nr 347 str. 671), programem pomocy, który ma poprawić dystrybucję produktów rolnych i polepszyć nawyki żywieniowe dzieci, objęte są dzieci, które regularnie uczęszczają do żłobków, przedszkoli lub szkół podstawowych lub średnich zarządzanych lub zatwierdzonych przez właściwe organy państw członkowskich.

Stosownie do art. 23 ust. 1 lit. a ww. rozporządzenia, przyznaje się pomoc unijną w odniesieniu do dzieci w placówkach oświatowych, o których mowa w art. 22 na dostarczanie i dystrybucję kwalifikujących się produktów, o których mowa w ust. 3, 4 i 5 niniejszego artykułu.

Państwa członkowskie, które chcą skorzystać z programu pomocy ustanowionego zgodnie z ust. 1 (zwanego dalej ".....") i wnioskujące o odpowiednią pomoc unijną, traktują na zasadzie priorytetu - przy uwzględnieniu uwarunkowań krajowych - dystrybucję produktów m.in. w grupie z jednej lub obu poniższych grup:

a.

owoce i warzywa oraz świeże produkty sektora bananów;

b.

mleko spożywcze i jego odmiany bezlaktozowe (art. 23 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z art. 23a ust. 6 ww. rozporządzenia, w ramach uzupełniania pomocy unijnej państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc krajową na rzecz finansowania programu.....

Z kolei, zgodnie z art. 38t ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 945) na finansowanie programu dla szkół poza środkami z budżetu Unii Europejskiej przeznacza się środki z budżetu państwa.

Stosownie do § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół (Dz. U. z 2018 r. poz. 1468) rozporządzenie określa szczegółowy zakres zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, zwany dalej "Krajowym Ośrodkiem", związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół, zwanego dalej "programem", oraz sposób i tryb realizacji tych zadań.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia, Krajowy Ośrodek realizuje zadania związane z wdrożeniem programu w zakresie udostępniania dzieciom uczęszczającym w roku szkolnym 2018/2019 do klas I-V szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz do klas I i II ogólnokształcących szkół baletowych, zwanych dalej "szkołami podstawowymi", jabłek, gruszek, śliwek, truskawek, marchwi, rzodkiewek, papryki słodkiej, pomidorów, kalarepy zwanych dalej: "owocami i warzywami", oraz mleka białego, jogurtu naturalnego, kefiru naturalnego, serka twarogowego, zwanych dalej "mlekiem" (...).

W myśl § 8 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia dostawcy, którzy uzyskali zatwierdzenie, o którym mowa w § 4, w odniesieniu do owoców i warzyw, zawierają ze szkołami podstawowymi, o których mowa w § 6 pkt 1, umowę nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw do szkół podstawowych w celu udostępnienia ich dzieciom w jednym z okresów, o których mowa w § 2.

Zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, wniosek o pomoc z tytułu realizacji dostaw składa się po upływie pierwszych pięciu i dziesięciu albo dziesięciu tygodni udostępniania w danym semestrze owoców i warzyw wskazanych w umowie, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, zgodnie z § 8 ust. 3 pkt 2, albo w oświadczeniu, o którym mowa w § 5 ust. 3.

Natomiast stosownie do § 11 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, pomoc z tytułu udostępniania dzieciom owoców i warzyw lub mleka przyznaje się w wysokości stanowiącej iloczyn stawki pomocy określonej na rok szkolny 2018/2019 w przepisach wydanych na podstawie art. 38z ustawy na jedną porcję owoców i warzyw oraz liczby porcji owoców i warzyw udostępnionych dzieciom, o których mowa w § 2, dostarczonych na podstawie umowy, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, albo zgodnie z oświadczeniem, o którym mowa w § 5 ust. 3.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że uzyskana pomoc finansowa z tytułu uczestnictwa w programie "......" stanowi dla Wnioskodawcy przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystający ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy. Konsekwencją powyższego jest brak możliwości zaliczania w ciężar kosztów podatkowych wydatków poniesionych na nabycie, pakowanie, magazynowanie i transport przekazanych do szkół owoców i warzyw do wysokości otrzymanej dopłaty. W myśl bowiem art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56 i 59.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania otrzymanych dopłat w ramach "....", o którym mowa we wniosku - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej tego zwolnienia - jest nieprawidłowe,

* nieuznania otrzymanych dopłat za przychód - jest nieprawidłowe,

* braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z ww. dopłat - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl