ITPP2/443-594/14/EB - VAT w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-594/14/EB VAT w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu 6 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. R... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. R....

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Izba funkcjonuje od 1991 r. na podstawie ustawy o izbach gospodarczych, jako pozarządowa organizacja non profit. Prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność statutową i jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług. W dniu 25 listopada 2013 r. za pośrednictwem Stowarzyszenia Lokalna Grupa Rybacka Izba złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie operacji pn. R... w ramach środka 4.1. - Rozwój obszarów zależnych od rybactwa. Operacja polega na przeprowadzeniu w okresie lipiec-grudzień 2014 r. kompleksowej ogólnopolskiej kampanii promocyjnej Pojezierza, polegającej na realizacji cyklu akcji promocyjnych, w tym:

* 5 akcji o charakterze eventowym (nieodpłatny pięciodniowy obóz, warsztaty dziennikarsko-reporterskie dla młodzieży szkół średnich, nieodpłatny pięciodniowy obóz połączony z warsztatami i zajęciami animacyjnymi dla dzieci szkół podstawowych, nieodpłatny rajd rowerowy, nieodpłatne seminarium biznesowe dla właścicieli biur podróży, prezentacja oferty i dostępnej infrastruktury Regionu, nieodpłatne seminarium dla przedstawicieli 16 ośrodków telewizji regionalnych),

* 1 kompleksowej kampanii bilbordowej obejmującej swoim zasięgiem 5 największych miast w Polsce,

* 1 kampanii komunikacji wewnętrznej (spotkania i warsztaty z przedstawicielami samorządów, przedsiębiorcami, wydanie bezpłatnych gadżetów promocyjnych, promocja w mediach regionalnych).

Celem realizacji operacji jest promocja i kreowanie wizerunku Regionu, aby w przyszłości nastąpiło zwiększenie ruchu turystycznego na obszarze Pojezierza, w miesiącach poza ścisłym sezonem turystycznym.

Działania projektu skierowane są przede wszystkim do rodzin z dziećmi, dzieci, młodzieży, pasjonatów turystyki aktywnej, wędkarzy. W ramach projektu nie będą pobierane żadne opłaty za udział w poszczególnych wydarzeniach oraz nie będzie prowadzona działalność zarobkowa. Do realizacji zadań zaplanowanych w ramach kampanii została wyłoniona doświadczona firma, która w ramach zamówienia będzie realizowała całą kampanię. Środki przeznaczone na realizację projektu (85% dofinansowania) pochodzą z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Ich przyznawanie i wydatkowanie reguluje rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 listopada 2011 r. Na etapie składania projektu Izba załączyła oświadczenie o kwalifikowaności podatku naliczonego, deklarując, że w żaden sposób nie może odzyskać podatku. W niniejszym oświadczeniu Izba zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej części poniesionego podatku, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające jego odzyskanie. W dniu 3 marca 2014 r. została wezwana przez Samorząd Województwa do uzupełnienia braków i dostarczenia indywidualnej interpretacji potwierdzającej, że beneficjent nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy podatek naliczony od planowanych zakupów towarów i usług w ramach ww. projektu, które nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi, może być odzyskany poprzez obniżenie (odliczenie) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony od towarów i usług, które zostaną zakupione w ramach realizowanej operacji, nie obniża kwoty podatku należnego. Izba stwierdziła, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podniosła, że nabyte towary i usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej. Izba wskazała, że warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a warunek ten nie zachodzi w tym przypadku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro Izba w związku z realizowaną w ramach projektu kampanią promocyjną Pojezierza, nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych (nie będzie pobierała od uczestników żadnych opłat), nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie należy wskazać, że Izba nie będzie także uprawniona do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl