ITPB3/4510-90/15/KK - PIT w zakresie rozpoznania przychodu w związku z otrzymanym odszkodowaniem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/4510-90/15/KK PIT w zakresie rozpoznania przychodu w związku z otrzymanym odszkodowaniem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2015 r. (data wpływu 2 marca 2015 r.), uzupełnionym w dniu 11 maja 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu w związku z otrzymanym odszkodowaniem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 maja 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie rozpoznania przychodu w związku z otrzymanym odszkodowaniem.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła umowę ubezpieczenia należności handlowych, należnych jej od klientów, którym Spółka sprzedała towary handlowe z odroczonym terminem płatności, w okresie obowiązywania umowy ubezpieczenia. Z tytułu zawartej umowy Spółka opłaca koszty ochrony ubezpieczeniowej strat należności. Należności objęte ubezpieczeniem stanowiły dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w oparciu o art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z umową, która została zawarta z Towarzystwem Ubezpieczeń S.A. (dalej zwany Ubezpieczycielem), w przypadku niewypłacalności dłużnika Spółki (zdefiniowanej postanowieniami umowy) lub opóźnieniu się w płatności należności Spółki przez dłużnika, Spółka otrzyma od Ubezpieczyciela odszkodowanie w wysokości do 90% należności objętej ubezpieczeniem. Spółka otrzymała odszkodowanie w wysokości 90% ubezpieczonych należności kilku klientów i planuje po upływie 150 dni od terminu płatności określonych na fakturze dokonać korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w oparciu o art. 89a ust. 1.

Na powyższe należności Spółka utworzyła odpis aktualizujący niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.

W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku, Spółka potwierdza, że postanowienia umowy z firmą, nie przewiduje, że w momencie wypłaty odszkodowania, roszczenia ubezpieczającego względem kontrahenta z tytułu niespłaconych wierzytelności przechodzą na ubezpieczyciela do wysokości wypłaconego odszkodowania tj. czy firma ubezpieczeniowa nabywa wierzytelności (w części lub w całości). Spółka wskazuje, że wszelkie dokumenty, tj. umowę oraz ogólne warunki umowy wraz z dokumentacja dołączył do wniosku. Ponieważ kwestia nie jest jasno określona, Spółka chce potraktować wypłatę odszkodowania z jako przychód.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

Czy kwota wypłaconego odszkodowania jest dla Spółki przychodem.

Zdaniem Spółki, wypłacona przez Ubezpieczyciela kwota w wysokości 90% wartości należności nie stanowi uregulowania wierzytelności, więc kwota ta stanowi przychód z tytułu odszkodowania dla Spółki w dacie otrzymania odszkodowania na rachunek bankowy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka załącza do wniosku o interpretację kserokopię polisy ubezpieczenia należności handlowych wraz z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia Należności Handlowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast art. 12 ust. 3 ww. ustawy wskazuje, iż za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przychodem należnym, jest zatem przychód, który w następstwie działalności gospodarczej stał się należnością (wierzytelnością) ustaloną pomiędzy stronami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowę ubezpieczenia należności handlowych, należnych jej od klientów, którym Spółka sprzedała towary handlowe z odroczonym terminem płatności. Należności objęte ubezpieczeniem stanowiły dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w oparciu o art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z umową, w przypadku niewypłacalności dłużnika Spółki lub opóźnieniu się w płatności należności Spółki przez dłużnika, Spółka otrzyma od Ubezpieczyciela odszkodowanie w wysokości do 90% należności objętej ubezpieczeniem.

Stwierdzić zatem należy, że sama wypłata odszkodowania przez ubezpieczyciela, w celu zaspokojenia wierzytelności Spółki, powinna być potraktowana jako zapłata należności.

Powyższe potwierdzają przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 z późn zm.). W myśl art. 828 § 1 tej ustawy, jeżeli nie umówiono się inaczej, z dniem zapłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela roszczenie ubezpieczającego przeciwko osobie trzeciej odpowiedzialnej za szkodę przechodzi z mocy prawa na ubezpieczyciela do wysokości zapłaconego odszkodowania (...). Oznacza to, że w momencie wypłaty przez ubezpieczyciela odszkodowania pokrywającego wierzytelność, należności objęte tym odszkodowaniem wygasają. Taki sposób spełnienia świadczenia można uznać za częściową spłatę zobowiązania. Jak wskazano wyżej, w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma znaczenia, kto dokonał spłaty zobowiązania, w szczególności, że przychód należny z tego tytułu nie powstaje w momencie zapłaty, lecz z chwilą zaistnienia zdarzeń wskazanych w ustawie.

W świetle powyższych przepisów, jeżeli Spółka zaliczyła do przychodów należnych kwotę należności wynikającą z danej transakcji w chwili wystawienia faktury, uregulowanie części tej należności przez ubezpieczyciela (90% należności zgodnie z warunkami umowy), nie spowoduje obowiązku wykazania otrzymanego z tego tytułu odszkodowania jako przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Otrzymane odszkodowanie należy potraktować na równi z otrzymaniem zapłaty od kontrahenta.

Stanowisko Spółki wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego jest zatem nieprawidłowe.

Zaznaczyć równocześnie należy, że taki sposób rozliczenia kwoty z odszkodowania, będzie uzależniony od tego, czy w danej sytuacji Spółka nie zaliczy uprzednio do kosztów uzyskania przychodów kwoty należnej od dłużnika kierując się treścią art. 16 ust. 1 pkt 25, czy też art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, w przypadku otrzymania od ubezpieczyciela odszkodowania, którego wartość przekraczać będzie wartość należności zaliczonej uprzednio do przychodów należnych, część tego odszkodowania stanowiąca nadwyżkę nad wartością netto wierzytelności, której dotyczy, stanowić będzie jednak przychód podatkowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl