ITPB2/4511-202/16/IB - PIT w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/4511-202/16/IB PIT w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2016 r. (data wpływu 26 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalnością gospodarczą.

We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizatorem programu "X" organizowanym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Uczestnikami programu mogą stać się podmioty, których działalność polega na prowadzeniu detalicznych sklepów drogeryjnych i zielarskich, prowadzące działalność gospodarczą w formie przedsiębiorstw indywidualnych jako osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki osobowe, osoby prawne. Uczestnicy programu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie zaopatrują się bezpośrednio u Wnioskodawcy, ale u dystrybutorów Wnioskodawcy. Program rozpocznie się 1 marca i zakończy 31 lipca 2016 r. Warunkiem uczestnictwa w programie jest pisemne zgłoszenie uczestnictwa, pisemna akceptacja regulaminu programu oraz dokonanie w okresie od 1 marca do 31 lipca 2016 r. zakupów kosmetyków o minimalnej wartości wskazanej w regulaminie programu. Uczestnik programu w okresie trwania programu zobowiązany jest do: ekspozycji przy kasie displaya z ofertą promocyjną towarów marki X, umieszczenia w widocznym miejscu plakatu informującego o obowiązującej w danym miesiącu ofercie promocyjnej, umieszczenia na drzwiach wejściowych/witrynie lub innym widocznym miejscu plakatu elektrostatycznego reklamującego markę X, ekspozycji kosmetyków marki X oraz utrzymania przez okres trwania programu minimum 80% całego asortymentu produktów X. Koszty przygotowania materiałów reklamowych, wyklejenia reklamy ponosi Wnioskodawca. Dodatkowo w okresie trwania programu Uczestnik zobowiązany jest do terminowego regulowania wszelkich płatności względem Dystrybutora. Uczestnik programu otrzyma pakiet materiałów reklamowych: ulotki, próbki produktów X, siatki reklamowe w celu nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych swoim klientom.

Uczestnikom programu, którzy w okresie jego trwania dokonają największego, wartościowego wzrostu obrotów w segmencie kosmetyków X zostaną przyznane nagrody pieniężne. Przewidziano nagrody pieniężne za 3 pierwsze miejsca, przy czym nagrody będą przyznawane w ramach danego regionu oraz w skali całego kraju. Nagrody pieniężne będą płatne na rachunek prowadzonej przez Uczestnika działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - zadano następujące pytanie.

Czy od nagrody przyznanej zgodnie regulaminem programu "X" Wnioskodawca będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - czy też podmiot nagrodzony powinien o wartość nagrody zwiększyć dochód z działalności gospodarczej i odprowadzić podatek na zasadach ogólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) zawiera w art. 10 ust. 1 katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia w pkt 3 pozarolniczą działalność gospodarczą. Za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy).

Biorąc pod uwagę przedstawiony przyszły stan faktyczny należy uznać, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagroda w konkursie zorganizowanym wyłącznie dla osób prowadzących działalność gospodarczą, kwalifikowana jest do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej. Istnieje ścisły związek przyczynowo - skutkowy między prowadzoną przez podmioty nagrodzone działalnością gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej kosmetyków a uzyskanym przychodem, za osiągnięcie określonego wzrostu obrotów w segmencie kosmetyków X oraz wypełnienie wymogów ujętych w regulaminie w zakresie podejmowanych w okresie trwania programu działań reklamowych.

Przychód z tytułu uzyskanej nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód z prowadzonej działalności gospodarczej. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, czy to w formie indywidualnej działalności gospodarczej, czy też w formie spółek osobowych będą zobowiązane do doliczenia wartości otrzymanych nagród do przychodów podatkowych z prowadzonej działalności gospodarczej.

W takim przypadku nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową. Powyższe oznacza, że na Wnioskodawcy, czyli organizatorze konkursu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, przewidziane w art. 41 ust. 4 ustawy, na podstawie którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Podobne stanowisko zajął Minister Finansów w interpretacji DD9.8222.2.41.2015.JQP z 30 listopada 2015 r. oraz DD9.8220.2.151.2015.JQP z 12 stycznia 2016 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl