IPTPP3/4512-181/15-7/UNR - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem praw do projektów architektoniczno - budowlanych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/4512-181/15-7/UNR Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem praw do projektów architektoniczno - budowlanych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2015 r. (data wpływu 25 maja 2015 r.), uzupełnionego pismami z dnia 17 sierpnia 2015 r. (data wpływu 19 sierpnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem praw do projektów architektoniczno - budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem budynków i budowli wraz z przynależnym do nich gruntem, których dostawa nie jest zwolniona z opodatkowania,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem udziału 70/100 w prawie użytkowania wieczystego gruntu działek 11/2 oraz 11/3,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem udziału 70/100 w prawie własności budynków niewynajętych i nieulepszonych,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem udziału 70/100 w prawie własności budynków niewynajętych ale ulepszonych,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem udziału 70/100 w prawie własności budynków wynajętych ale nieulepszonych,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem udziału 70/100 w prawie użytkowania wieczystego działek gruntu nr 10, 11/6, 11/7,11/8 w wysokości wykazanej na fakturze od Sprzedawcy,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem praw do projektów architektoniczno - budowlanych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2015 r. (data wpływu 19 sierpnia 2015 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego, przeformułowania pytań oraz w zakresie stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

1. Wstęp

"M." Spółka Akcyjna (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Wnioskodawca zamierza nabyć niżej opisaną nieruchomość, której stan prawny oraz cechy fizyczne, mające wpływ na obowiązki stron transakcji w zakresie opodatkowania transakcji podatkiem od towarów i usług (w tym uprawnienia Wnioskodawcy do rozliczenia naliczonego podatku od towarów i usług) są następujące.

W dniu 29 listopada 2005 r., podmiot, od którego Wnioskodawca ma zamiar nabyć przedmiotową nieruchomość (dalej: "Sprzedawca"), nabył od syndyka masy upadłości. "E." S.A. w upadłości, (dalej: "E. S.A."), na podstawie aktu notarialnego Repertorium A nr...., przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Transakcja ta nie była objęta opodatkowaniem podatkiem VAT. W skład przedsiębiorstwa wchodziła nieruchomość (dalej: "Nieruchomość"). Na Nieruchomość składa się prawo użytkowania wieczystego 5-ciu działek gruntu oraz własność zlokalizowanych na tych działkach budynków i budowli wybudowanych na przełomie XIX i XX wieku. Ich szczegółowy status zostanie opisany w dalszej części wniosku.

E. S.A. (podmiot, od którego Sprzedawca nabył przedsiębiorstwo) stało się właścicielem Nieruchomości w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną. Przekształcenie to miało miejsce w 1997 r. i nie podlegało podatkowi VAT. Przedsiębiorstwo państwowe utworzone natomiast zostało około lat 50-tych XX wieku, a więc jeszcze przed wejściem w życie przepisów dotyczących podatku VAT w Polsce (jednocześnie żadna cześć Nieruchomości nie została nabyta przez przedsiębiorstwo państwowe po 1993 r. tj. po dacie wejścia w życie przepisów o VAT w Polsce). Część budynków zlokalizowanych na Nieruchomości była (w całości lub częściowo) w przeszłości wynajmowana przez E. S.A.

W 2006 r. Sprzedawca odsprzedał 30/100 udziałów w Nieruchomości innemu podmiotowi. W chwili obecnej Wnioskodawca jest więc właścicielem udziału 70/100 Nieruchomości.

Wnioskodawca rozważa zakup ww. udziału 70/100 Nieruchomości od Sprzedawcy i następnie przeprowadzić na nim projekt deweloperski, który na nieruchomości ma zamiar przeprowadzić projekt deweloperski. Równocześnie, właściciel pozostałych 30/100 udziałów w Nieruchomości ma zamiar dokonać sprzedaży własnych udziałów do innemu niż Wnioskodawca nabywcy. Po dokonaniu transakcji obydwaj Wnioskodawca oraz ten drugi nabywca będą uczestniczyć we współwłasności oraz prawie użytkowania wieczystego działek gruntu w takiej samej proporcji jak Sprzedawca i drugi obecny współwłaściciel.

Ponieważ wątpliwości Spółki dotyczą zasad zakwalifikowania całej planowanej transakcji dla celów VAT, jak również zasad opodatkowania poszczególnych budynków, budowli oraz działek gruntu, w celu ustalenia zakresu prawa do rozliczenia podatku naliczonego VAT w tej transakcji, w dalszej części wniosku Spółka opisuje status prawny (historię) budynków oraz budowli istotną z punktu widzenia przepisów podatku VAT.

2. Status prawny Nieruchomości.

Na nieruchomość składa się sześć działek gruntu (prawo wieczystego użytkowania) oznaczone numerami 10, 11/2, 11/3, 11/6, 11/7, 11/8 oraz wzniesione na tych działkach, stanowiące odrębną własność, budynki oraz budowle (łącznie 25 budynków lub budowli).

W tym zakresie:

1. Działki gruntu o nr 11/2 oraz nr 11/3, odpowiednio o powierzchniach 1.952,00 m2 i 19.087,00 m2 nie są obecnie zabudowane żadnymi budynkami. Na działce nr 11/3 jest natomiast zlokalizowana budowla w postaci murowanego ogrodzenia. Na obu działkach zlokalizowana jest także ściana po dawnym budynku, która pełni funkcję ogrodzenia. Sprzedawca nie dokonał zwiększenia wartości początkowej budowli na skutek wydatków ponoszonych na budowlę, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej. Powierzchnia na ogrodzeniu była odpłatnie udostępniania do umieszczania na niej reklam.

2. Działka gruntu nr 10 o powierzchni 1.135,00 m2 jest zabudowana jednym budynkiem oznaczonym numerem, który był w przeszłości częściowo przedmiotem wynajmu, (który rozpoczął się co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją). Sprzedawca nie dokonał zwiększenia wartości początkowej budynku na skutek wydatków ponoszonych na budynek, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej.

3. Działka gruntu nr 11/5 o powierzchni 81.032,00 m2, obecnie zabudowana kilkunastoma budynkami. Budynki te można podzielić na: (a) budynki nigdy niewynajmowane, (b) budynki wynajęte częściowo, (co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją) oraz (c) budynki wynajęte w całości, (co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją). Na dwa budynki, (które nigdy nie były wynajęte) Sprzedawca poniósł nakłady inwestycyjne, które stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów Ustawy o p.d.o.p., które przekroczyły 30% ich wartości początkowej. W zakresie pozostałych budynków Sprzedawca nie dokonał zwiększenia wartości początkowej budynków na skutek wydatków ponoszonych na budynki, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej.

4. Działka gruntu nr 11/7 o powierzchni 434,00 m2 jest obecnie zabudowana jednym budynkiem, który w przeszłości był częściowo przedmiotem wynajmu, (który rozpoczął się co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją). Sprzedawca nie dokonał zwiększenia wartości początkowej budynku na skutek wydatków ponoszonych na budynek, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej.

5. Działka gruntu nr 11/8 o powierzchni 2.195,00 m2 jest zabudowana dwoma budynkami, o 3 (38/37), które były w całości przedmiotem wynajmu, (który rozpoczął się, co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją). Sprzedawca nie dokonał zwiększenia wartości początkowej budynków na skutek wydatków ponoszonych na budynki, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej.

Po nabyciu Nieruchomości Sprzedawca ponosił na Nieruchomość nakłady, w odniesieniu do których odliczany był podatek VAT naliczony. Nakłady te można podzielić na dwie kategorie:

* wydatki, które już zostały ujęte w wartość początkowej budynków (dokonano ulepszenia budynków w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tak, jak wskazano powyżej, ta kategoria nakładów dotyczy 2 budynków zlokalizowanych na działce 11/6, w odniesieniu do których ulepszenie przekroczyło 30% ich wartości początkowej. Innymi słowy te nakłady dotyczą tylko i wyłącznie tych 2 budynków;

* wydatki, które stanowią tzw. inwestycję w toku - dotyczyło to nabycia przez Sprzedawcę wstępnych prac architektonicznych oraz planistycznych związanych z przebudową/ rozbudową oraz modernizacją oraz rozbiórką poszczególnych budynków, w tym dotyczące całej nieruchomości. Wydatki te nie powiększyły wartości początkowej w rozumieniu Ustawy o p.d.o.p. budynków, z tego względu, że prace modernizacyjne/przebudowa nie rozpoczęły się (a tym samym nie doprowadziły jeszcze do ulepszenia), bądź nie da się ich przypisać do poszczególnych budynków. Zakładane jest, że cześć nakładów zostanie odsprzedana Wnioskodawcy. Dotyczy to takich nakładów, których sprzedaż na gruncie prawa cywilnego jest możliwa jak przykładowo autorskie prawa majątkowe do projektów architektonicznych. Wydatki na projekty budowlane były udokumentowane fakturami VAT, od których Sprzedawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w tych fakturach (Sprzedawca odliczył podatek VAT).

Możliwe jest, że część budynków zlokalizowanych na ww. działkach gruntu będzie korzystała z opodatkowania (bądź z możliwości rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 punkt 10 ustawy o VAT), natomiast część będzie korzystała z obowiązkowego zwolnienia z podatku VAT (o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 punkt 10a ustawy o VAT), czego ustalenie będzie miało wpływ na zakres prawa do rozliczenia podatku naliczonego przy sprzedaży w ramach transakcji, ze względu na przepis art. 87 ust. 3a punkt 2 ustawy o VAT. Dodatkowo, może zdarzyć się sytuacja, w której na jednej działce znajdowały się budynki częściowo opodatkowane oraz częściowo zwolnione, jak również budynki w całości opodatkowane i budynki w całości zwolnione. Dlatego też strony (Wnioskodawca i Sprzedawca) ustaliły, iż Sprzedawca ustali podstawę opodatkowania poprzez przypisanie wynagrodzenie otrzymane od Wnioskodawcy do poszczególnych budynków (a w konsekwencji również do poszczególnych działek gruntu) zgodnie z przyjętym kluczem powierzchniowym. Ustalenie wartości poszczególnych budynków jest niemożliwe.

Dla Nieruchomości został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (tereny przeznaczone pod zabudowę).

Należy także wskazać, że Sprzedawca oraz Wnioskodawca, jako Nabywca zamierzają wybrać opcję opodatkowania sprzedaży Nieruchomości w tym zakresie, w jakim wybór ten jest możliwy na gruncie przepisów Ustawy o VAT (a więc np. nie dotyczy budynków obowiązkowo zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT).

3. Planowana transakcja

W skład transakcji będą wchodziły:

* udział (70/100) w prawie użytkowania wieczystego opisanych powyżej działek gruntu;

* udział (70/100) w prawie własności Budynków oraz Budowli;

* z mocy prawa - Wnioskodawca jako nabywca nieruchomości stanie się stroną umów najmu powierzchni usytuowanych w Budynkach;

* odsprzedane koszty prac architektonicznych i projektowych związanych z przebudową/rozbudową Nieruchomości.

Natomiast w związku z planowaną transakcją, następujące składniki majątkowe nie zostaną zbyte na rzecz Wnioskodawcy jako nabywcy nieruchomości:

* zasadniczo, umowy związane z funkcjonowaniem Nieruchomości (inne niż umowy najmu) - z zastrzeżeniem, że w przypadku gdyby ze względu na okresy wypowiedzenia nie było możliwości rozwiązania powyższych umów przez Sprzedawcę na dzień sprzedaży, Wnioskodawca wobec części tych umów może wstąpić, jako nabywca nieruchomości w miejsce Sprzedawcy;

* umowa rachunku bankowego oraz środki pieniężne należące do Wnioskodawcy;

* umowy z pracownikami;

* wierzytelności przysługujące Wnioskodawcy;

* zobowiązania Wnioskodawcy;

* księgi rachunkowe, rejestry i inna dokumentacja rachunkowa Wnioskodawcy;

* firma Wnioskodawcy;

* inne prawa majątkowe Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że intencją Stron umowy jest objęcie planowaną transakcją składnika majątkowego (udziału w działkach gruntów, budynków i budowli), nie zaś przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, czy też zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Sprzedawca - po dokonaniu transakcji - będzie miał możliwość podejmowania nowych projektów na bazie posiadanych aktywów (w tym środków pieniężnych uzyskanych od Nabywcy za sprzedaż Nieruchomości).

Wnioskodawca wraz z drugim nabywcą nieruchomości, jako jej współwłaściciele/współużytkownicy wieczyści dokonają przebudowy wzniesionych budynków oraz będą je wykorzystywać, poprzez wynajmowanie ich powierzchni użytkowej, w calach komercyjnych tj. jako lokali użytkowych. Budynki nie będą wynajmowane w celach mieszkalnych, a nie też na nieruchomości nie będą wnoszone budynki zawierające lokale mieszkalne. Zatem nieruchomość będzie przez Wnioskodawcę i drugiego współwłaściciela wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Spółka otrzyma fakturę Sprzedawcy w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym transakcja zostanie dokonana.

W konsekwencji Sprzedawca opodatkuje i wykaże na fakturze dokumentującej transakcję, iż jest ona opodatkowana w sposób następujący: W odniesieniu do dostawy budowli zlokalizowanej na działkach 11/2 oraz 11 /3 oraz prawa użytkowania gruntu pod budowlą będzie wykazana jako sprzedaż zwolnioną z podatku od towarów i usług wraz z przynależnym do niej gruntem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT, przy czym strony transakcji nie dokonają wyboru opcji opodatkowania bowiem taka możliwość w ocenie stron będzie niedopuszczalna.

W odniesieniu do dostawy nigdy niewynajętych budynków (lub nigdy niewynajętej części budynków) zlokalizowanych na działkach 10, 11/6, 11/8 oraz 11/7, na które to budynki nakłady na ich ulepszenie nie przekroczyły 30% ich wartości początkowej, Sprzedawca uznając, iż będą one stanowiły dostawę towaru w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT i jednocześnie będą korzystały z obowiązkowego zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT, wykaże tą sprzedaż jako zwolnioną, zaś strony transakcji nie dokonają wyboru opcji opodatkowania uznając, że nie będą miały takiej możliwości.

W odniesieniu do dostawy nigdy niewynajętych budynków (lub nigdy niewynajętej części budynków) zlokalizowanych na działkach 10, 11/6, 11/8 oraz 11/7, na które nakłady na ich ulepszenie przekroczyły 30% ich wartości początkowej, Sprzedawca uznając, że sprzedaż ta będzie stanowiła dostawę w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, opodatkowaną podatkiem VAT z zastosowaniem stawki 23% oraz niekorzystającą ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT, wykaże na fakturze podatek od tej dostawy według stawki 23%.

W odniesieniu do dostawy budynków (lub ich części) wynajętych (po raz pierwszy dawniej niż 2 lata przed planowaną transakcją) oraz nieulepszonych w rozumieniu Ustawy o p.d.o.p. o co najmniej 30% ich wartości początkowej będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, strony złożą oświadczenie o wyborze opcji opodatkowania, i w konsekwencji Sprzedawca wykaże podatek od tej dostawy według stawki 23%.

W odniesieniu do ustalenia zasady opodatkowania dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu, opodatkowanie lub zwolnienie będą uzależnione od zasad opodatkowania dostawy budynków lub budowli na tych gruntach zlokalizowanych, przy czym w przypadku gdy na jednej działce gruntu znajdują się zarówno budynki zwolnione z VAT, jak również opodatkowane podatkiem VAT, to zastosowanie zwolnienia lub opodatkowania do dostawy takiej działki będą ustalane proporcjonalnie do powierzchni sprzedawanych budynków, lub budowli na niej wybudowanych.

W odniesieniu do odsprzedaży praw do projektów architektoniczno-budowlanych - na które wydatki nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów Ustawy o p.d.o.p. - powinny być zakwalifikowane jako świadczenie usług oddzielne od dokonanej dostawy Nieruchomości, które podlegało będzie opodatkowaniu na podstawie art. opodatkowana stawką 23% podatku VAT, zatem Sprzedawca wykaże z tego tytułu VAT na odrębnej fakturze.

Wnioskodawcą jest Spółka M. SA, wskazanie jako Wnioskodawcy Sprzedawcy H. Sp. z o.o. nastąpiło na skutek omyłki pisarskiej, która została usunięta w powyższym stanie faktycznym.

Nie jest możliwym ustalenie wartości rynkowej poszczególnych budynków. Natomiast jest możliwym ustalenie powierzchni wszystkich budynków oraz działek gruntów i przypisanie globalnej ceny za całą nieruchomość stosując klucz powierzchniowy, tj. ustalając wartość poszczególnych budynków stosownie do ich powierzchni. Zatem użyty zwrot "nie da się ustalić wartości poszczególnych budynków" oznaczał, iż niemożliwie jest ustalenie wartości rynkowej każdego z budynków z osobna, ale jest możliwe ustalenie ich wartości dla potrzeb transakcji i ustalenia podstawy opodatkowania, stosując klucz powierzchniowy.

Przedmiot sprzedaży nie będzie stanowił zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedmiot sprzedaży nie stanowi wyodrębnionego na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej jak i na płaszczyźnie funkcjonalnej zespołu składników niematerialnych i materialnych przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej. Składniki majątku przeznaczone do sprzedaży nie były i nie są wykorzystywane do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług przez Zbywcę. Zbywcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem składników majątku mających być przedmiotem sprzedaży.

Zbywca przedmiotowych nieruchomości jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca, nabywca przedmiotowych nieruchomości jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wraz z Nabywcą złożą, przed dniem dokonania przedmiotowej dostawy właściwemu Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy poszczególnych budynków i budowli lub ich części w zakresie opisanym powyżej. W niniejszym formularzu został uzupełniony opis zdarzenia przyszłego o wskazanie zakresu w jakim strony złożą oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania.

Od dnia 08/11/2014 r. nakłady ponoszone przez Zbywcę przekroczyły 30% wartości początkowej dwóch budynków nigdy niewynajętych znajdujących się na działce gruntu nr 11/6 o powierzchni 81.032,00 m2, zabudowanej kilkunastoma budynkami.

Na budynki o numerze:

Nr/Nr inwentarzowy/Nr budynku wg załącznika/budynek/Wyłączenie z użytkowania/Wartość początkowa/Nakłady

w pln

1)100043/5/Farbiarnia tkanin/05/2008/29 987,38/176 409,12

2)100034/6/Apretura, bielnik/05/2008/12736,07/105 969,88

(które nigdy nie były wynajęte) Zbywca ponosił nakłady inwestycyjne, które stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów Ustawy o p.d.o.p., które przekroczyły 30% ich wartości początkowej. W zakresie pozostałych budynków Zbywca nie dokonał zwiększenia wartości początkowej budynków na skutek wydatków ponoszonych na budynki, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej.

Wykaz wydatków na ulepszenie budynków oznaczonych nr inwentarzowym 100043 i 100034.

Data wydatku/Nr dokumentu/Dostawca towaru lub usługi/kwota/opis

2014-04-04/02/04/14(...)7 700,00/Opinia techniczna, projekt wzmocnienia i rozbiórki budynku 34,43

2014-04-15/0004/14/FVS (...)8 400,00/projekt techniczny wzmocnień budynków 34,43

2014-06-05/007/14/FVS/..../1 400,00/projekt techniczny wzmocnień budynków 34,43

2014-11-08/7/2014/..../140 000,00/prace zabezpieczające budynek 34,43

2014-11-12/17/14/FVS (...)560,00/dodatkowe 4 kopie projektu wzmocnień bud. 34,43

2014-12-08/01AB/12/14/..../2 450,00/pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru dla prac zabezpieczających bud. 34,43

2014-12-30/8/2014/..../112 000,00/prace zabezpieczające budynek 34,43

2015-01-20/01A/2015/..../2 450,00/pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru dla prac zabezpieczających bud. 34,43 (ABCEDARIO)

2015-02-02/0002/15/FVS (...)2 100,00/projekt techniczny zamienny wzmocnień bud. 34,43 (ABCEDARIO)

2015-03-02/29/2015/..../2 450,00/pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru dla prac zabezpieczających bud. 34,43

2015-03-02/52/2015/..../2 450,00/pełnienie funkcji inspektora Nadzoru dla prac zabezpieczających bud. 34,43

(/Razem/281 960,00)

Dwa nigdy niewynajęte budynki znajdujące się na działce 11/6, na które Wnioskodawca poniósł nakłady ponad 30% ich wartości początkowej nie były wykorzystywane przez 5 lat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Obiekty położone na dziełkach 10, 11/6, 11/7, 11/8 (które przedstawiono w poniższych tabelach) są budynkami w myśl art. 3 ustawy - Prawo budowlane i są trwale związane z gruntem. Kwalifikacja budynków wg PKOB

Tabela nr 1

Nr działki/Nr księgi wieczystej/Nr w rejestrze/Nr inwentarzowy budynku/opis/Pow. użytkowa budynku w m2/Nr PKOB 11/8/...../d-1/100036/Składalnia, portiernia/99,00/1251

//d-2/100037/Składalnia, portiernia/1 322,00/1251

11)7/..../a-1/100090/Biurowiec-kamienica/341,74/1251

10)....1/a-2/100099/Biurowiec-kamienica/2 700,00/1251

11)6/..../b-14/100062/Warsztat samochodowy/920,00/1251

11)6/..../b-16/100065/Warsztat hydrauliczny/232,00/1251

11)6/..../b-19/100038/Przędzalnia, przewijalnia/273,00/1251

11)6/..../b-20/100039/Magazyn przygotowalni/198,00/1251

11)6(...) b-21/100040/Biuro przędzalni/424,00/1251

11)6/..../I-1/100085/Magazyn chemikaliów/1 182,00/1251

11)6/..../k-1/100075/Garaż wózków/596,00/1251

11)6/..../e-9/100054/Wieża ciśnień/36,00/1251

11)6/..../j-1/100044/Kaliko cz pld/1 312,00/1251

//j-2/100045/Kaliko cz płn/150,00/1251

11)6/..../I-3/100113/Szatnia działu transportu/204,00/1251

11)6/..../I-2/100016/Warsztat stolarski/326,00/1251

11)6/..../f-3/100041/Drukarnia/299,00/1251

11)6/..../b-1/100046/Oddział przygotowalni/2 770,00/1251

//b-15/100064/Rozdzielnia pary/164,00/1251

//b-17/100063/Pomiesz klimatyzacji/132,00/1251

//c-2/100071/Trafostacja/135,00/1251

//e-1/100043/Farbiarnia tkanin/814,00/1251

//e-6/100086/100098/Farbiarnia tkanin/236,00/1251

//e-7/100066/Wykańczalnia/172,00/1251

//e-13/100034/Apretura, bielnik/523,00/1251

//h-3/100072/Trafo-stacja/72,00/1251

Zbywca w ramach umów najmu (w ramach umów najmu przejętych od Syndyka jak i nowo zawiązanych umów najmu zawartych po dniu nabycia nieruchomości) uzyskiwał we wskazanych w tabeli nr 2 okresach opodatkowane podatkiem VAT przychody ze sprzedaży usług i wystawiał faktury VAT, a w konsekwencji naliczał podatek VAT.

Tabela nr 2 - pierwsze zasiedlenie określone na podstawie okresu najmu dla poszczególnych obiektów budowlanych

Nr działki/Nr inwen-tarzowy/budynek/Pow. użytkowa bud./Łączna pow. wynajmowana/% pow. wynajmowany/Umowa najmu od dnia/pierwsze zasiedlenie w ramach wynajmu/Umowa najmu do dnia/Pow. wynajmu

11)8/100036/Składalnia, portiernia/99,00/83,40/84,24%/2006-01-12

2005-06-01/2006-01-31/28,40

55,00

11)8/100037/Składalnia, portiernia/1 322,00/1322,00/100%/2006-03-01

2007-03-01

2006-02-01/Obowiązuje

Obowiązuje

2012-08-31/19,5

130

1626

11)7/100090/Biurowiec-kamienica/341,74/283,00/82,81%/2004-12-01

2004-12-01/2005-05-31

2006-01-31/133,00

150,00

10)100099/Biurowiec-kamienica/2 700,00/705,00/26,11%/2005-12-01

2004-12-01/2006-12-31

2006-01-31/612,00

93,00

11)6/100062/Warsztat samochodowy/920,00/784,00/85,22%/2006-02-01

2003-02-01

2004-11-30/2012-10-31

2006-02-15

2006-04-30/390,00

300,00

94,00

11)6/100065/Warsztat hydrauliczny/232,00/153,00/65,95%/2004-12-01/2011-10-30/153

11)6/100038/Przędzalnia, przewijalnia/273,00/528,64//2006-02-01/2010-01-31/528,64

11)6/100039/Magazyn przygotowalni tkanin//198,00////

11)6/100040/Biuro przędzalni/424,00//59,07%///

11)6/100085/Magazyn chemikaliów/1 182,00/615,00/52,03%/2009-10-26

2006-06-01/2012-12-31/360

255

11)6/100075/Garaż wózków/596,00/105,60/17,72%/2006-09-19

2006-04-01/2006-11-03

2007-09-15/40

65,6

11)6/100054/Wieża ciśnień/36,00/30,00/83,33%/2006-07-01/Obowiązuje/30

11)6/100044/Kaliko cz pld/1 312,00/1312,00/100%/2006-02-01/Obowiązuje/1462,00

11)6/100045/Kaliko cz płn/150,00/150,00/100%///

11)6/100113/Szatnia działu transportu/204,00/204,00/100%/2009-12-01

2006-03-01

2006-02-01/Obowiązuje

Obowiązuje

Obowiązuje/23,50

158,00

22,50

11)6/100016/Warsztat stolarski/326,00/324,00/99,39%/2006-02-01

2012-01-01

2011-10-01/2012-05-31

2012-03-09

Obowiązuje/79,00

130,00

115,00

11)6/100041/Drukarnia/299,00/279,00/93,31%/2006-03-01

2007-01-02

2006-02-01/Obowiązuje

2007-08-31

obowiązuje/29,00

60,00

190,00

11)6/100046/Oddział przygotowalni/2 770,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100064/Rozdzielnia pary/164,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100063/Pomiesz klimatyzacji/132,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100071/Trafostacja/135,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100043/Farbiarnia tkanin/814,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100086 ( 100098/Farbiarnia tkanin/236,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia/)

11)6/100066/Wykańczalnia/172,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100034/Apretura, bielnik/523,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100072/Trafo-stacja/72,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

Pierwsze zasiedlenie w poszczególnych budynkach wystąpiło w ramach umowy najmu a miedzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Nabyte przez Wnioskodawcę prawa do projektów budowlanych będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zbywca wystawi fakturę dokumentującą sprzedaż przedmiotowej nieruchomości na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Kwalifikacja odsprzedaży praw do projektów architektonicznych.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przez Sprzedawcę z tytułu odsprzedaży praw do projektów architektoniczno-budowlanych - na które wydatki nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów Ustawy o p.d.o.p., bowiem będzie to świadczenie usług oddzielne od dokonanej dostawy Nieruchomości, które podlegało będzie opodatkowaniu stawką 23% podatku VAT, a przepis art. 88 ust. 3a punkt 2 ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania... (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 7)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kwalifikacja odsprzedaży praw do projektów architektonicznych.

Odsprzedaż praw do projektów architektoniczno-budowlanych - na które wydatki nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów Ustawy o p.d.o.p.- powinny być zakwalifikowane jako świadczenie usług oddzielne od dokonanej dostawy Nieruchomości, które podlegało będzie opodatkowaniu na podstawie art. opodatkowana stawką 23% podatku VAT, co oznacza, iż Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przez Sprzedawcę od dostawy tych składników majątku, a przepis art. 88 ust. 3a punkt 2 ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki w zakresie pytania.

W opinii Spółki odsprzedaż praw do projektów architektoniczno-budowlanych - na które wydatki nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów Ustawy o p.d.o.p. - powinno być zakwalifikowane jako świadczenie usług oddzielne od dokonanej dostawy Nieruchomości, które podlegało będzie opodatkowaniu na podstawie art. opodatkowana stawką 23% podatku VAT.

Tak jak wskazano w stanie faktycznym wniosku, wraz z nabyciem Nieruchomości Wnioskodawca jako nabywca nieruchomości może być zainteresowany odkupieniem od Sprzedawcy zakupionych przez nią prac architektonicznych oraz planów dotyczących rozbudowy, przebudowy oraz modernizacji budynków zlokalizowanych na Nieruchomości. Wydatki na nabycie przez Sprzedawcę ww. usług nie były traktowane jako wydatki na ulepszenie nieruchomości w rozumieniu Ustawy o p.d.o.p. (a więc nie powiększyły wartości początkowej budynku), lecz traktowane były jako wydatki inwestycyjne, które - w przypadku gdyby Sprzedawca podjął oraz zakończył prace budowlane - zostałyby uwzględnione w wartości początkowej budynków (zwiększyłyby ich obecną wartość początkową).

W opinii Spółki, nakłady na ww. prace architektoniczne mogą być przedmiotem odrębnego obrotu (teoretycznie, mogłyby one zostać odsprzedane do innego podmiotu niż podmiot nabywający Nieruchomość). W konsekwencji, ich sprzedaż przez Spółkę powinna być potraktowana, jako odrębna od dostawy Nieruchomości transakcja opodatkowana VAT.

Na gruncie podatku VAT sprzedaż nakładów inwestycyjnych powinna zostać zakwalifikowana jako odpłatne świadczenie usług, opodatkowane stawką 23%.

Stanowisko takie zostało zaprezentowane, przykładowo, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji o nr IBPP2/443-523/08/LŻ, w której wskazano: "Nakład jest prawem majątkowym, który może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Zatem sprzedaż nakładów inwestycyjnych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Województwo przekazuje w drodze darowizny 26/100 udziału w prawie własności nieruchomości zabudowanych budynkiem szkoły na rzecz Miasta. Prezydent Miasta zaproponował Województwu, iż w ramach rekompensaty za przekazanie mienia. Miasto zrefunduje poniesione przez Województwo koszty remontów przeprowadzonych w budynku szkoły. Z umowy wynika, iż Gmina, w związku z prowadzoną procedurą darowizny, na jej rzecz 26/100 udziału Województwa Ś. w prawie własności nieruchomości, zobowiązuje się do zwrotu nakładów poniesionych przez Województwo Ś. w latach 2002-2005 na remont budynku.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż opisana we wniosku czynność polegająca na zwrocie nakładów będzie stanowić odpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem powyższa czynność powinna zostać udokumentowane fakturą VAT."

Powyższe oznacza, iż skoro przedmiotowe świadczenie usług będzie opodatkowane, to stosując a contrario przepis art. 88 ust. 3a punkt 2 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwać uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przez Sprzedawcę z tytułu świadczenia tych usług. Dodać przy tym należy, iż Wnioskodawca będzie używał tych nabytych składników majątku do wykonywania czynności opodatkowanych, przebudowy budynków i wzniesienia nowych, służących do wynajmowania lokali użytkowych w tych budynkach po ich przebudowie i modernizacji. Spełniona zatem jest przesłanka zawarta w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz 86 ust. 2 punkt 1 litera a ustawy o VAT. To obniżenie zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10, ust. 10 oraz 86 ust. 11 ustawy o VAT nastąpi w rozliczaniu za okres rozliczeniowy, w którym u Sprzedawcy powstanie obowiązek podatkowy (który będzie się pokrywał z miesiącem otrzymania faktury), oraz w miesiącu następnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że przez usługę należy rozumieć każde odpłatne świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy), w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych.

Odpłatność czynności (dostawy towarów, czy świadczenia usług) oznacza wykonanie tej czynności za wynagrodzeniem. Aby uznać daną czynność za odpłatną konieczny jest bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być konkretną wielkością wyrażalną w pieniądzu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Z powyższego wynika, iż w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Natomiast jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Z kolei art. 86 ust. 13 ustawy stanowi, iż jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Wnioskodawca zamierza oprócz Nieruchomości nabyć autorskie prawa majątkowe do projektów architektoniczno - budowlanych. Wnioskodawca wskazał, że wydatki na te projekty nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów Ustawy o p.d.o.p. i powinny być zakwalifikowane jako świadczenie usług oddzielne od dokonanej dostawy Nieruchomości, które podlegało będzie opodatkowaniu stawką 23% podatku VAT, zatem Sprzedawca wykaże z tego tytułu VAT na odrębnej fakturze.

Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem praw majątkowych do projektów, bowiem Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte projekty architektoniczno - budowlane będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem praw do projektów architektoniczno - budowlanych. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w pozostałym zakresie został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Nadmienia się, iż w związku z okolicznością, że tut. Organ wydał interpretację w zakresie siedmiu zdarzeń przyszłych, natomiast Wnioskodawca dokonał wpłaty w łącznej kwocie 320 zł - odpowiadającej ośmiu zdarzeniom, zatem kwota 40 zł, wniesiona na podstawie art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego wskazany w części F wniosku ORD-IN, zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl