IPPP1/443-877/14-2/AW - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od poszczególnych rodzajów wydatków związanych z projektem

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-877/14-2/AW Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od poszczególnych rodzajów wydatków związanych z projektem

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od poszczególnych rodzajów wydatków związanych z projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od poszczególnych rodzajów wydatków związanych z projektem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, będąca czynnym podatnikiem VAT zawarła umowę na realizację projektu finansowanego w 100% z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej jako projekt). Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty i nie jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Projekt dofinansowywany będzie w 100%, jego uczestnicy nie wnoszą wkładu własnego.

Zasadniczym celem projektu Spółki będzie wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych pracowników dla przedsiębiorstw z obszaru 5 województw. Cel ten będzie realizowany poprzez prowadzenie szkoleń i doradztwa dla przedsiębiorców przez specjalistów. Grupą docelową, do której kierowane będą planowane działania są audytorzy wewnętrzni bądź kandydaci na audytorów/osoby posiadające wiedzę z zakresu wymagań zarz. środowiskiem przedsiębiorstw MMSP. Projekt ma na celu podniesienie kwalifikacji z zakresu audytu środowiskowego i energetycznego wewnętrznego u 640 pracowników niezbędnych do funkcjonowania 320 MMSP w całej Polsce w obszarze działań proekologicznych.

W projekcie przewidziano szkolenia pt. "Audytor wewnętrzny systemu zarządzania środowiskiem oraz systemu zarządzania energią". Ogólna tematyka szkoleń zostanie doprecyzowana na podstawie analizy potrzeb, w związku z czym przewiduje się dodatkowe tematy szkoleń z zakresu dokumentacji audytowej, wymagań norm ISO itd. Usługi te zostały przez Spółkę zakwalifikowane jako usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego w oparciu o art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, z którego wynika, że usługi w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Po szkoleniach Spółka przewiduje doradztwo indywidualne - konsultacje dla audytorów w zakresie wykonywania audytów oraz opracowanie strategii wdrożenia działań proekologicznych w przedsiębiorstwie. Podczas doradztwa nastąpi pogłębienie zdobytej na szkoleniu wiedzy oraz w oparciu o wyniki analizy potrzeb - opracowanie planu wdrażania konkretnych działań proekologicznych dla każdego przedsiębiorstwa objętego wsparciem (320 firm) lub - jeśli istnieje - jego aktualizacja. Doradztwo to ma na celu, w oparciu o analizy, zdiagnozowanie konkretnych problemów uczestników Projektu i przedstawienie działań mających na celu wprowadzenie konkretnych działań proekologicznych, uwzględniając indywidualne cechy każdego przedsiębiorstwa - uczestnika Projektu.

W budżecie projektu poza wydatkami przewidzianymi na wskazane powyżej działania czyli prowadzenie szkoleń i doradztwo zostały również zabudżetowane wydatki na takie działania związane z realizacją projektu jak: rekrutacja uczestników (kampania rekrutacyjna), opracowanie materiałów informacyjnych, opracowanie strony WWW, administrowania stroną WWW, opracowania sylabusów i wydruk materiałów, wynagrodzenia dla koordynatora projektu, wsparcie zarządzania i rozliczania. Powyższe czynności stanowią niezbędny element służący do realizacji całości projektu.

Wskazać należy, iż w złożonym wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w przypadku usług cateringu i zakwaterowania w hotelach podane we wniosku kwoty są kwotami brutto zawierającymi podatek VAT. Natomiast w przypadku pozostałych usług we wniosku podane są kwoty netto (bez podatku VAT).

Ponadto w związku z projektem powstały i będą powstawać w związku z jego realizacją koszty, które są uznawane za niekwalifikowane koszty projektu, tzn. że nie są one finansowane ze środków uzyskanych z dofinansowania, tylko ze środków własnych Wnioskodawcy. Te kategorie wydatków nie zostały ujęte w budżecie Projektu, są one jednak ściśle związane z jego realizacją. Do tych wydatków należą - m.in. koszty opinii podatkowych, koszty obsługi księgowej, obsługi prawnej, ogłoszeń na portalu. Część z powyższych kosztów to koszty jednorazowe ale przykładowo obsługa księgowa jest kosztem miesięcznym, który ponoszony jest/będzie cyklicznie (miesięcznie).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na zakup usług doradztwa jako część zabudżetowanych działań w projekcie świadczonych przez firmy zewnętrzne, będącymi podwykonawcami Wnioskodawcy w projekcie (dalej usługi doradztwa).

2. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na działania służące realizacji projektu takich jak: rekrutacja uczestników (kampania rekrutacyjna), opracowanie materiałów informacyjnych, opracowanie strony WWW, administrowania stroną WWW, opracowania sylabusów i wydruk materiałów szkoleniowych, wynagrodzenia dla koordynatora projektu, wsparcie zarządzania i rozliczania - które to zostały ujęte w budżecie projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w pełnej wysokości) wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na zakup usług doradztwa świadczone przez firmy zewnętrzne na rzecz Wnioskodawcy w ramach projektu.

Jak wskazano powyżej w ramach realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca będzie realizować szkolenia, jak również usługi doradztwa indywidualnego - konsultacji dla audytorów w zakresie wykonywania audytów oraz opracowanie strategii wdrożenia działań proekologicznych w przedsiębiorstwach. Usługa doradcza stanowi w analizowanym przypadku odrębną od szkolenia usługę, ma samoistny charakter i może ona stanowić cel sam w sobie zarówno dla Wnioskodawcy jak i klientów zainteresowanych tego rodzaju usługą. Zatem, w opisanej sprawie usługa szkolenia oraz usługa doradcza zmierzają do zaspokojenia odrębnych potrzeb uczestników Projektu.

Podkreślić należy, iż w interpretacji z dnia 9 czerwca 2014 r. sygn. IPPP3/443-334/14-2/MKw Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie za prawidłowe uznał stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług doradczych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w przedmiotowej interpretacji uznał, iż w analizowanej sprawie nie ma podstaw do rozszerzania zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla usług szkolenia, stanowiących usługi kształcenia bądź przekwalifikowania na usługę doradczą świadczoną dla uczestników Projektu. Usługa doradcza nie jest usługą pomocniczą w stosunku do usługi szkolenia lecz stanowi odrębne świadczenie, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach odrębnych od tych dotyczących usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania.

W konsekwencji organ podatkowy uznał, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi doradztwa dla uczestników Projektu nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Tym samym, nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 13 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Zatem wykonywane w ramach prowadzonego projektu usługi doradcze stanowią czynności opodatkowane VAT.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art, 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 1 20 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika i tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada, wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

W praktyce występują sytuacje, w których podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje zarówno czynności, od których przysługuje odliczenie, jak również czynności, od których takie odliczenie nie przysługuje. W takich sytuacjach zastosowanie znajduje regulacja zawarta w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy). Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 10, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%,

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż proporcja wyliczana jest jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 91 ust. 1. ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika aktywnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni, co potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 marca 2011 r. sygn. I FSK 571/10.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wydatki ponoszone na zakup usług doradztwa świadczonych przez firmy zewnętrzne na rzecz Wnioskodawcy będą ponoszone wyłącznie na potrzeby realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach Projektu usług doradztwa indywidualnego, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę fakt, że Wnioskodawca będzie wykonywał usługę doradztwa indywidualnego w zakresie przedstawionym powyżej na terytorium Polski (w ramach czynności opodatkowanych VAT), zdaniem Wnioskodawcy istnieje bezsporny związek pomiędzy nabyciem usług doradczych od firm będących podwykonawcami Wnioskodawcy w projekcie a realizowanymi czynnościami opodatkowanymi VAT.

Zgodnie z cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia przysługuje w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa o VAT wskazuje, że odliczeniu może podlegać podatek naliczony (lub jego część), który wynika z zakupów związanych z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Natomiast w przypadku, gdy nie jest możliwe odrębne określenie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, następuje oznaczanie tej części z zastosowaniem proporcji.

Wnioskodawca nabywa usługę doradczą od podwykonawcy tylko wyłącznie w celu realizacji usług doradczych zgodnie z realizowanym projektem, która to czynność podlega opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym kwoty podatku naliczonego wynikające z otrzymywanych od podwykonawców za realizowane usługi doradcze pozostają w bezpośrednim związku z realizacją czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na usługi doradztwa świadczone przez firmy zewnętrzne na rzecz Wnioskodawcy, a pokrywane dotacją w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowiskach prezentowanych przez organy podatkowe, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 marca 2009 r. sygn. ILPP1/443-10/09-6/AW, w której organ podatkowy uznał, iż zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przeprowadzaniem szkolenia oraz świadczeniem usług doradczych w zakresie, w jakim zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną - zgodnie z art. 86 ust. I ustawy o VAT.

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 16 kwietnia 2010 r., sygn. IPPP2-443-35/10-6/JB uznał, iż "w odniesieniu do pozostałych wydatków (wymienionych w opisie stanu faktycznego) ponoszonych w ramach przedmiotowego projektu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy, a zatem w takim zakresie w jakim służą do wykonywania czynności opodatkowanych, pod warunkiem, że nie występują inne przesłanki ograniczające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy".

Co istotne, ww. organ podatkowy podkreślił, iż "prawo do odliczenia podatku naliczonego w żaden sposób nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków, z których finansowane jest nabycie przedmiotowych towarów i usług."

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 18 kwietnia 2014 r. sygn. IPPP3/443-52/14-2/k.c. zajął pozytywne stanowisko w kwestii odliczenia podatku VAT uznając iż w sytuacji, kiedy "Wnioskodawca dokona przyporządkowania swoich wydatków do określonych rodzajów czynności, tj. czynności opodatkowanych, świadczonych w ramach udzielania sublicencji podmiotom z grupy kapitałowej, przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zrealizowanego nabycia licencji na użytkowanie znaku towarowego". Organ podatkowy uznał, iż Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego z tytułu importu usług w postaci nabycia licencji na użytkowanie Znaku towarowego, gdyż nabycie to związane jest jedynie z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych".

W analizowanej sprawie Wnioskodawca oprócz udzielania sublicencji, prowadził również działalność w zakresie udzielania pożyczek (zwolnionych z VAT).

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na działania służące realizacji całego projektu m.in. takich jak: rekrutacja uczestników (kampania rekrutacyjna), opracowanie materiałów informacyjnych, opracowanie strony WWW, administrowania stroną WWW, opracowania sylabusów i wydruk materiałów szkoleniowych, wynagrodzenia dla koordynatora projektu i wsparcia zarządzania i rozliczania - które to zostały ujęte w budżecie projektu.

Jak wskazano powyżej w ramach realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca będzie realizować zarówno szkolenia, jak również usługi doradztwa indywidualnego - konsultacji dla audytorów w zakresie wykonywania audytów oraz opracowanie strategii wdrożenia działań proekologicznych w przedsiębiorstwach. Jak już podkreślano usługa doradcza stanowi w analizowanym przypadku odrębną od szkolenia usługę, ma samoistny charakter i może ona stanowić cel sam w sobie zarówno dla Wnioskodawcy jak i klientów zainteresowanych tego rodzaju usługą.

Ujęte w budżecie projektu wydatki takie jak: rekrutacja uczestników (kampania rekrutacyjna), opracowanie materiałów informacyjnych, opracowanie strony WWW, administrowania stroną WWW, opracowania sylabusów i wydruk materiałów, opracowanie strony WWW, administrowania stroną WWW, opracowania sylabusów i wydruk materiałów, wynagrodzenie koordynatora projektu, wsparcie zarządzania i rozliczania - służą realizacji całego projektu. Bez powyższych działań realizacja całego przedsięwzięcia nie jest możliwa. Zatem wymienione powyżej działania (czynności) służą realizacji celów całego projektu czyli zarówno realizacji szkoleń, jak również usług doradztwa indywidualnego.

Zgodnie z cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia przysługuje w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa o VAT wskazuje wprost, że odliczeniu może podlegać podatek naliczony (lub jego część), który wynika z zakupów związanych z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Natomiast w przypadku, gdy nie jest możliwe odrębne określenie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, następuje oznaczanie tej części z zastosowaniem proporcji,

Wnioskodawca będzie ponosił przedmiotowe wydatki na zakup usług nabywanych w celu realizacji usług doradczych zgodnie z realizowanym projektem, która to czynność podlega opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym kwoty podatku naliczonego wynikające z otrzymywanych faktur za realizowane usługi będą pozostawały w bezpośrednim związku z realizacją czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wskazać jednak należy, iż przedmiotowe wydatki związane z realizacją całego projektu będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (doradztwo indywidualne) jak i zwolnionymi od podatku (szkolenia). Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, w której istnieje możliwość przyporządkowania zakupów do poszczególnych rodzajów czynności tj. opodatkowanych lub zwolnionych od podatku, to Wnioskodawcy, zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w części, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

Natomiast jeśli Wnioskodawca nie będzie w stanie bezpośrednio przyporządkować kwot podatku do czynności opodatkowanych i zwolnionych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów związanych z tym projektem, z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, przy zastosowaniu współczynnika struktury sprzedaży, ustalonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

Powyższe znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej Ministra Finansów, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 25 września 2013 r. sygn. IPTPP4/443-466/13-4/BM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Przedmiotowa interpretacja rozstrzyga w zakresie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w części dotyczącej zdarzenia przyszłego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy zaznaczyć, że z dniem 1 kwietnia 2011 r. zmieniła się treść art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. Powyższa zmiana pozostaje jednak bez wpływu na rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl