IPPP1/443-870/14-2/IGo - Ustalenie stawki podatku VAT przy sprzedaży nachos

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-870/14-2/IGo Ustalenie stawki podatku VAT przy sprzedaży nachos

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2014 r. (data wpływu 31 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży nachos - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży nachos.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Polski, polskim podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca m.in. zarządza centrami kinowymi w Polsce, w ramach których zlokalizowane są punkty gastronomiczne Wnioskodawcy, gdzie sprzedawane są napoje i produkty żywnościowe. Klientami Wnioskodawcy są głównie osoby fizyczne (niestanowiące podmiotów / osób powiązanych z Wnioskodawcą).

Sposób sprzedaży napojów i produktów żywnościowych

Sprzedaż napojów i produktów żywnościowych w centrach kinowych jest realizowana przez Spółkę na wydzielonych stoiskach, w których dochodzi do przygotowania napojów i produktów żywnościowych (na zlecenie / życzenie klientów), a następnie do ich wydania klientom. Co istotne, Spółka nie zapewnia obsługi czy specjalnie dedykowanych miejsc restauracyjnych, w których mogłaby następować konsumpcja nabywanych produktów żywnościowych. Niemniej jednak, napoje i produkty żywnościowe sprzedawane na takich stoiskach są bezpośrednio gotowe do spożycia (w opakowaniach jednorazowych), co oznacza, iż klienci kupując te produkty i napoje mogą niezwłocznie zacząć ich konsumpcję.

W tym kontekście Spółka podkreśla, że uzyskała interpretację podatkową wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 12 września 2011 r., sygn. IPPP1-443-1039/11-2/PR (dalej: Interpretacja), w której potwierdzono, iż ten sposób sprzedaży napojów i produktów żywnościowych przez Spółkę, z perspektywy VAT, oznacza, iż Spółka dokonuje sprzedaży (dostawy) towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT (innymi słowy, sprzedaż napojów i produktów żywnościowych w centrach kinowych jest traktowana jako dostawca towarów, a nie świadczenie usług przez Spółkę).

Rodzaje sprzedawanych produktów żywnościowych i sposób ich przygotowania

W wydzielonych punktach gastronomicznych zlokalizowanych w centrach kinowych Spółka oferuje różnego rodzaju napoje (m.in. kawa, herbata, woda, napoje gazowane itd.), różnego rodzaju gotowe produkty żywnościowe (m.in. popcorn, nachos, hot-dogi czy ciepłe przekąski), jak również słodycze (m.in. batoniki i wafelki). Przedmiotem niniejszego wniosku jest jednak tylko jeden rodzaj produktów żywnościowych sprzedawanych przez Spółkę w centrach kinowych - nachos (dalej: Produkt), sposób przygotowania i podania którego jest specyficzny w porównaniu do pozostałych towarów oferowanych / sprzedawanych przez Spółkę (Spółka zaznacza, iż Produkt nie zawiera alkoholu).

Przez nachos oferowane w centrach kinowych Spółka rozumie prażone płatki kukurydziane / mini tortille (podgrzewane w punktach gastronomicznych zlokalizowanych w centrach kinowych) serwowane ze specjalną porcją sera żółtego lub dipu / sosu (salsy). Wszystkie towary niezbędne do przygotowania nachos (w postaci i formie oferowanej w centrach kinowych) Spółka nabywa od zewnętrznych dostawców. Towary te, w przypadku zamówienia klienta, są następnie przygotowywane (podgrzewane w specjalnych maszynach), pakowane w sposób zgodny z procedurą handlową i podawane w specjalnym jednorazowym pojemniku jako nachos. W efekcie klient otrzymuje gotowy produkt żywnościowy, który może skonsumować w dowolnym miejscu. Należy dodać, iż tego typu nachos mogą być oferowane w zestawach z napojami.

Klasyfikacja statystyczna Produktu

Jak potwierdza praktyka rynkowa oraz jak wskazano w niektórych interpretacjach podatkowych (m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowe w Warszawie z dnia 30 sierpnia 2012 r., sygn. IPPP3/443-682/12-2/RD), występowanie z wnioskami o dokonanie klasyfikacji statystycznych produktów żywnościowych, które są specjalnie przygotowywane i podawane klientowi (bez obsługi kelnerskiej) jest bezcelowe oraz nieadekwatne. W takich przypadkach organy statystyczne klasyfikują takie produkty żywnościowe jako usługa gastronomiczna, co stoi w sprzeczności w przepisami w zakresie VAT.

W tym miejscu Spółka podkreśla, że otrzymała opinię klasyfikacyjną dotyczącą transakcji sprzedaży Produktu, w której Urząd Statystyczny zakwalifikował te transakcje dla celów statystycznych jako świadczenie usługi gastronomicznej (PKWIU 56.10.1 "usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych") według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. (dalej PKWiU). Niemniej jednak, zastosowanie się do takiej opinii Urzędu Statystycznego dla potrzeb VAT stałoby w oczywistej sprzeczności z zarówno przepisami ustawy o VAT, przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L z 2006 r. Nr 347. s. 1; dalej: Dyrektywa), jak również orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), które nakazują traktować tego typu sprzedaż jako dostawę towarów dla potrzeb VAT.

W związku z rozbieżnością pomiędzy otrzymaną Interpretacją nakazującą traktowanie sprzedaż Produktu w centrach kinowych jako dostawy towarów u rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a opinią klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego kwalifikującą transakcję sprzedaży jako świadczenie usługi gastronomicznej (PKWiU 56.10.1), Spółka była obciążona obowiązkiem dokonania samodzielnej oceny co do klasyfikacji Produktu. Mając na uwadze wagę takiej oceny, tj. zastosowanie odpowiedniej stawki VAT przy sprzedaży Produktu, Spółka zwróciła się do eksperta kierownika Zakładu Żywności Funkcjonalnej i Towaroznawstwa Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (prof. dr hab.) z prośbą o wydanie opinii dotyczącej klasyfikacji wg PKWiU Produktu - chipsów typu Nachos (dalej: Opinia). Z Opinii sporządzonej w oparciu o skład, przeznaczenie i opis produktu wynika, iż Produkt mieści się w grupowaniu PKWiU 10.85.1 - Gotowe posiłki i dania. Zgodnie z Opinią;

"Objaśnienia do PKWiU nie wyjaśniają, co należy rozumieć pod pojęciem dań gotowych, czy posiłków. Sugeruje się jednak, że pod pojęciem "dania gotowego (posiłku)" należy rozumieć taki produkt, który może stanowić samodzielną pozycję menu, czy też samodzielny posiłek, i który zasadniczo jest zdatny do spożycia w jego aktualnym stanie bądź po obróbce termicznej. Dania gotowe (posiłki) mogą być więc uznane jako " żywność wygodna".

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, że Produkt klasyfikuje się w grupie produktów gotowych do spożycia "ready to eat", gdyż stanowi ciepły posiłek przeznaczony do bezpośredniego spożycia (sprzedawany po podgrzaniu), zdaniem eksperta jak najbardziej uzasadniona jest klasyfikacja ocenianych produktów jako "Gotowe posiłki i dania" (symbol grupowania PKWiU 10.85.1). Klasyfikacja dokonana przez eksperta jest zgodna z oceną Spółki i na jej podstawie Spółka zamierza stosować stawkę VAT właściwą dla tego grupowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle okoliczności przedstawionych w stanie faktycznym sprzedaż Produktu (nachos) w punktach gastronomicznych zlokalizowanych w centrach kinowych należy traktować jako dostawę gotowych posiłków i dań (poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy o VAT) opodatkowanych stawką VAT 5% na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, w świetle okoliczności przedstawionych w stanie faktycznym sprzedaż Produktu (nachos) w punktach gastronomicznych zlokalizowanych w centrach kinowych należy traktować jako dostawę gotowych posiłków i dań (poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy o VAT) opodatkowanych stawką VAT 5% na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisami w zakresie VAT, sprzedaż produktów żywnościowych może być traktowana jako dostawa towarów bądź jako świadczenie usług. Odpowiednia klasyfikacja jest uzależniona od tego, czy podaniu produktów żywnościowych towarzyszą dodatkowe świadczenia (które "dominują" i są istotniejsze z perspektywy klienta niż sama sprzedaż produktów żywnościowych), czy też nie.

Takie stanowisko można wywieść z przepisów unijnego rozporządzenia wykonawczego. W art. 6 ust. 1 unijnego rozporządzenia wskazano, iż usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. A contrario, jeśli dostarczeniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów nie towarzyszą odpowiednie usługi wspomagające, to takie świadczenie stanowi dostawę towarów.

W przypadku Spółki (co zresztą potwierdza interpretacja podatkowa uzyskana przez Spółkę) sprzedaż Produktu w punktach gastronomicznych zlokalizowanych w centrach kinowych powinna być klasyfikowana jako dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Wynika to głównie z faktu, iż Spółka nie zapewnia obsługi czy specjalnie dedykowanych miejsc restauracyjnych, w których mogłaby następować konsumpcja nabywanych produktów żywnościowych.

W tym kontekście należy wskazać, iż klasyfikacje wydawane przez organy statystyczne w podobnych sprawach, zgodnie z którymi sprzedaż produktów żywnościowych przygotowywanych na życzenie klienta jest utożsamiana ze świadczeniem usług gastronomicznych, nie powinny być brane pod uwagę. Klasyfikacje wydawane przez organy statystyczne nie są żadnymi aktami administracyjnymi o charakterze władczym, lecz stanowią wyłącznie opinie organów na temat klasyfikacji danej aktywności. Dla celów VAT istotne jest natomiast, czy dane świadczenie spełnia definicje usługi czy dostawy towarów określoną w oparciu o przepisy w zakresie VAT, w tym przepisy unijnego rozporządzenia wykonawczego.

Stąd, z perspektywy Spółki, klasyfikacje statystyczne zgodnie z którymi sprzedaż Produktu powinna być traktowana jako świadczenie usługi gastronomicznej, są nieadekwatne (interpretacje statystyczne w tym zakresie nie dają możliwości odpowiedniej klasyfikacji świadczenia). Jeśli Spółka sprzedaje Produkt gotowy do spożycia, po jego uprzednim przygotowaniu, ale m.in. bez zapewnienia obsługi kelnerskiej i wydzielonej powierzchni restauracyjnej, to taka sprzedaż Produktu stanowi dostawę towarów (w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Dlatego też, jeśli przedmiotem sprzedaży jest towar będący gotowym do spożycia produktem żywnościowym, to określenie stawki VAT dla tej sprzedaży powinno nastąpić przy założeniu, iż sprzedawany jest towar.

Mając na względzie, iż Spółka sprzedaje Produkt (nachos), który jest przygotowywany na zamówienie klienta z różnych towarów (półproduktów), podgrzewane, komponowanie i podawane w precyzyjnie określony sposób, to taki Produkt stanowi danie i posiłek gotowy do bezpośredniego spożycia przez klienta. W tym kontekście więc, opodatkowanie sprzedaży takiego Produktu powinno nastąpić według stawki wynikającej z poz. 28 załącznika 10 do ustawy o VAT, tj. według 5% stawki VAT (właściwej dla gotowych posiłków i dań niezawierających alkoholu o zawartości powyżej 1,2%). Jest to bowiem prawidłowy sposób opodatkowania sprzedaży Produktu, specjalnie przygotowywanego i gotowego do konsumpcji przez klientów.

Należy wskazać, iż powyższe stanowisko znajduje poparcie w praktyce organów podatkowych. Potwierdza ona, iż sprzedaż przygotowywanych posiłków nadających się do bezpośredniej konsumpcji przez klientów (przy założeniu, że przy ich sprzedaży brak jest m.in. obsługi kelnerskiej czy stolików) podlega opodatkowaniu VAT według stawki 5% (zgodnie z poz. 28 załącznika 10 do ustawy o VAT). Takie stanowisko zajął m.in.:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 4 września2012 r., sygn. IPPP1/443-501/12-2/MPe,

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 maja 2012 r., sygn. IPPP3/443-483/12-2/RD:" (...) Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż będące przedmiotem zapytania Produkty do których należą: Kanapki typu F., C. z szynką i z serem, Tortilla śniadaniowa, Kanapki typu T., Placek ziemniaczany, Kanapki z wkładem mięsnym, N., Sałatka Kurczak Premium, Frytki i Pieczone Kartofelki jak i zestawy (za wyjątkiem dołączanego napoju) sprzedawane przez Spółkę w systemie "drive in" i "walk through" począwszy od 1 stycznia, traktowane jako towar w postaci gotowych posiłków i dań sklasyfikowanych w grupowaniu 10.85.1 PKWiU, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 5%, na mocy wyżej powołanego art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług (...)".;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 października 2011 r., sygn. akt IPPP1-4441-74/11-2/PR:" (...) Orzeczenia TSUE (Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - przyp. Spółki) wskazane powyżej potwierdzają stanowisko Spółki, zgodnie z którym sprzedaż hot dogów oraz tzw."produktów z pieca" stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i w konsekwencji powinna być na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT objęta stawką 5% jako pozycja 28 załącznika 10 tej ustawy (...)".

Z uwagi na fakt, iż Urząd Statystyczny wydał na wniosek Spółki opinię klasyfikacyjną rozbieżną z praktyką podatkową (tekst jedn.: wskazującą, iż sprzedaż Produktu w warunkach przedmiotowej sprawy stanowi świadczenie usługi), Spółka posiłkując się Opinią eksperta sporządzoną w oparciu o skład, przeznaczenie i opis produktu, klasyfikuje Produkt jako mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.85.1 - Gotowe posiłki i dania.

Mając powyższe na uwadze, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż w przypadku dostawy Produktu w warunkach opisanych w niniejszym wniosku, w oparciu o poz. 28 załącznika 10 do ustawy o VAT podlega opodatkowaniu stawką 5% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 cyt. ustawy.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Jak wynika z art. 2 pkt 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L06.347.1 z dnia 11 grudnia 2006 r.), opodatkowaniu VAT podlegają (...) odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze. Przepis ten odpowiada art. 2 pkt 1 Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. U.UE.L77.145.1), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej podlega dostawa towarów lub usług świadczona odpłatnie na terytorium kraju przez podatnika, który jako taki występuje.

Z treści natomiast art. 14 ust. 1 Dyrektywy 112, wynika, że "dostawa towarów" oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel. Pojęcie "dostawy towarów" w Szóstej Dyrektywie definiował art. 5 ust. 1, który stanowił, że "dostawa towaru" oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania dobrami materialnymi jako właściciel.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 Dyrektywy 112, "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów. Natomiast w świetle art. 6 ust. 1 Szóstej Dyrektywy, termin "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję niestanowiącą dostawy towarów w rozumieniu art. 5.

Z treści art. 6 ust. 1 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej wynika, że "usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy". Zgodnie z art. 6 ust. 2, za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

Powyższe uregulowania, które na mocy art. 65 tego rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 lipca 2011 r., określają cechy charakterystyczne oraz sposób identyfikacji usług cateringowych i restauracyjnych.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Polski, polskim podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca m.in. zarządza centrami kinowymi w Polsce, w ramach których zlokalizowane są punkty gastronomiczne Wnioskodawcy, gdzie sprzedawane są napoje i produkty żywnościowe. Klientami Wnioskodawcy są głównie osoby fizyczne (niestanowiące podmiotów / osób powiązanych z Wnioskodawcą).

Sprzedaż napojów i produktów żywnościowych w centrach kinowych jest realizowana przez Spółkę na wydzielonych stoiskach, w których dochodzi do przygotowania napojów i produktów żywnościowych (na zlecenie / życzenie klientów), a następnie do ich wydania klientom. Co istotne, Spółka nie zapewnia obsługi czy specjalnie dedykowanych miejsc restauracyjnych, w których mogłaby następować konsumpcja nabywanych produktów żywnościowych. Niemniej jednak, napoje i produkty żywnościowe sprzedawane na takich stoiskach są bezpośrednio gotowe do spożycia (w opakowaniach jednorazowych), co oznacza, że klienci kupując te produkty i napoje mogą niezwłocznie zacząć ich konsumpcję.

W wydzielonych punktach gastronomicznych zlokalizowanych w centrach kinowych Spółka oferuje różnego rodzaju gotowe produkty żywnościowe (m.in. popcorn, nachos, hot-dogi czy ciepłe przekąski). Przedmiotem niniejszego wniosku jest jednak tylko jeden rodzaj produktów żywnościowych sprzedawanych przez Spółkę w centrach kinowych - nachos (dalej: Produkt), sposób przygotowania i podania którego jest specyficzny w porównaniu do pozostałych towarów oferowanych / sprzedawanych przez Spółkę (Spółka zaznacza, iż Produkt nie zawiera alkoholu).

Przez nachos oferowane w centrach kinowych Spółka rozumie prażone płatki kukurydziane / mini tortille (podgrzewane w punktach gastronomicznych zlokalizowanych w centrach kinowych) serwowane ze specjalną porcją sera żółtego lub dipu / sosu (salsy). Wszystkie towary niezbędne do przygotowania nachos (w postaci i formie oferowanej w centrach kinowych) Spółka nabywa od zewnętrznych dostawców. Towary te, w przypadku zamówienia klienta, są następnie przygotowywane (podgrzewane w specjalnych maszynach), pakowane w sposób zgodny z procedurą handlową i podawane w specjalnym jednorazowym pojemniku jako nachos. W efekcie klient otrzymuje gotowy produkt żywnościowy, który może skonsumować w dowolnym miejscu. Należy dodać, iż tego typu nachos mogą być oferowane w zestawach z napojami.

Spółka zwróciła się do eksperta kierownika Zakładu Żywności Funkcjonalnej i Towaroznawstwa Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (prof. dr hab.) z prośbą o wydanie opinii dotyczącej klasyfikacji wg PKWiU Produktu - chipsów typu Nachos (dalej: Opinia). Z Opinii sporządzonej w oparciu o skład, przeznaczenie i opis produktu wynika, iż Produkt mieści się w grupowaniu PKWiU 10.85.1 - Gotowe posiłki i dania.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto, w myśl art. 41 ust. 2a, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod poz. 42 wskazano "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" (PKWiU ex 10.85.1).

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Ponadto zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% pod poz. 28 wskazano: "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" (PKWiU ex 10.85.1).

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol "ex" dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z uwagi na powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że sprzedaż przez Wnioskodawcę dań i posiłków zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU ex10.85.1 "gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i w konsekwencji podlega opodatkowaniu preferencyjną 5% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego. Zatem niniejszą interpretację wydano na podstawie klasyfikacji przedstawionej przez Wnioskodawcę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl