IPPP1/443-768/14-4/IGo - Ustalenie stawki podatku VAT na świadczone usługi hotelarsko-gastronomiczne

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-768/14-4/IGo Ustalenie stawki podatku VAT na świadczone usługi hotelarsko-gastronomiczne

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło dnia 3 września 2014 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 21 sierpnia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 1 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na świadczone usługi hotelarsko-gastronomiczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na świadczone usługi hotelarsko-gastronomiczne. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 1 września 2014 r. (data wpływu 3 września 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 sierpnia 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie usług hotelarsko-gastronomicznych. Z powodu dużej konkurencji, zamierza przyciągnąć uwagę klienta wyjątkową usługą hotelarsko-gastronomiczną dla grup zorganizowanych. Dzięki temu, że oferta będzie adresowana do grup, Wnioskodawczyni będzie mogła skalkulować cenę na atrakcyjnym dla klienta poziomie i podnieść jej konkurencyjność.

Oferta hotelowo-gastronomiczna będzie wyjątkowa. W budynku nie ma barier architektonicznych, a pokoje z łazienkami są przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wnioskodawczyni ma świadomość, że to nie wystarczy, aby dziś zachęcić klienta, dlatego przy grupach od 15 osób, przy pobycie powyżej 2 dób planuje dyżury lekarza lub pielęgniarki, możliwość korzystania z wagi i glukometru. Dzięki temu ofertę będzie można skierować również do osób starszych, chorych czy niepełnosprawnych., a także obcokrajowców, licznie odwiedzających stolicę. To zdaniem Wnioskodawczyni znacznie podniesie jej atrakcyjność i konkurencyjność na rynku usług hotelarsko-gastronomicznych.

Goście hotelowi będą mieli możliwość skorzystania z warsztatów tematycznych (np. o zdrowym żywieniu, zdrowym stylu życia) i usługi gastronomicznej, dającej możliwość poznania różnych kuchni - kuchni polskiej, owocowo-warzywnej, kuchni śródziemnomorskiej, kuchni jarskiej itp.

Dodatkowo goście będą mogli bezpłatnie korzystać z sali gimnastycznej, uczestniczyć w zajęciach z zakresu gimnastyki ogólnorozwojowej, dobrej dla osób w każdym wieku. Do dyspozycji będą też boiska sportowe i parking na 60 miejsc.

Spacery na terenie rezerwatu Lasku, będą dodatkowym walorem i to w centrum Miasta.

Z racji położenia Wnioskodawczyni nie przyciąga atrakcjami wielkomiejskimi, lecz usługą hotelarsko-gastronomiczną o charakterze rekreacyjnym, promującą zdrowy tryb życia, skierowaną również do osób starszych i niepełnosprawnych.

Wyjątkowa usługa hotelarsko-gastronomiczna będzie poszerzona o powyższe, bezpłatne usługi dodatkowe, wliczone w cenę noclegu i wyżywienia.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawczyni podaje, że świadczone usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 55.10.10.0 w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT będą opodatkowane świadczone usługi hotelarsko-gastronomiczne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.10.10.0.

Zdaniem wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni planuje podjąć opisaną działalność gospodarczą i zostać czynnym podatnikiem VAT oraz wystawiać faktury za swoje usługi ze stawką 8%, tj. usługi hotelarsko-gastronomiczne (PKD 55.10.Z).

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni przedstawiła całościową wizję nowoczesnej, kompleksowej usługi hotelarsko-gastronomicznej na miarę XXI wieku. Jest to stan, który chciałaby osiągnąć. Wszystkie dodatkowe usługi będą w cenie noclegu i wyżywienia, pewnie tylko część gości z nich skorzysta.

Wnioskodawczyni chciałaby, aby ta usługa dawała poczucie bezpieczeństwa osobom starszym lub chorym, które planują pobyt w Mieście. Lekarz lub pielęgniarska nie będą świadczyć usług medycznych, będą to dyżury, służące doraźnej pomocy lub konsultacji, będzie można zmierzyć poziom cukru lub zważyć się, uzyskać pomoc na wypadek kłopotów gastrycznych.

Dobrowolna aktywność fizyczna będzie prowadzona zgodnie z predyspozycjami i możliwościami gości.

Być może uda się zachęcić osoby korzystające z usługi hotelarsko-gastronomicznej do wysiłku fizycznego, do zdrowego stylu życia. Wnioskodawczyni chciałaby, aby goście wynieśli ogólnie pojętą świadomość zdrowego stylu życia. Czas pokaże, czy będzie się to cieszyć powodzeniem. Ale z pewnością uczyni usługę atrakcyjną i konkurencyjną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono w poz. 163 - usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55).

Podkreślić przy tym należy, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie o VAT oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza świadczyć usługi hotelarsko-gastronomiczne.

Goście hotelowi będą mieli możliwość skorzystania z warsztatów tematycznych (np. o zdrowym żywieniu, zdrowym stylu życia) i usługi gastronomicznej, dającej możliwość poznania różnych kuchni - kuchni polskiej, owocowo-warzywnej, kuchni śródziemnomorskiej, kuchni jarskiej itp. Dodatkowo goście będą mogli bezpłatnie korzystać z sali gimnastycznej, uczestniczyć w zajęciach z zakresu gimnastyki ogólnorozwojowej, dobrej dla osób w każdym wieku. Do dyspozycji będą też boiska sportowe i parking na 60 miejsc.

Wyjątkowa usługa hotelarsko-gastronomiczna będzie poszerzona o powyższe, bezpłatne usługi dodatkowe, wliczone w cenę noclegu i wyżywienia.

Świadczone usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 55.10.10.0 w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.

W sprawie najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług. Tut. Organ nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU.

Zgodnie z objaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Sekcja I obejmuje - działalność związaną z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi.

Dział 55 "Zakwaterowanie":

Grupa/podklasa 55.10 - "Hotele i podobne obiekty zakwaterowania" obejmuje zapewnienie zakwaterowania w cyklu dziennym lub tygodniowym.

Podklasa ta obejmuje zapewnienie krótkotrwałego zakwaterowania w:

* hotelach,

* motelach,

* pensjonatach,

* innych obiektach hotelowych.

Podklasa ta nie obejmuje: zapewnienia zakwaterowania w domach, mieszkaniach lub apartamentach, włączając umeblowane, w celu dłuższego pobytu, zazwyczaj w cyklu miesięcznym lub rocznym, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach działu 68.

Dokonując oceny stanowiska w powyższym zakresie należy stwierdzić, że skoro, jak wynika z opisu sprawy, świadczone przez Wnioskodawczynię usługi hotelarsko-gastronomiczne zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 55.10.10.0 "Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe", zatem korzystają one z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.

Podkreślić także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawczynię zaklasyfikowania wskazanych we wniosku usług według PKWiU. Tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług według PKWiU.

W związku z tym, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację statystyczną dla świadczonych usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl