IPPB2/415-431/14-2/PW - PIT w zakresie obowiązków płatnika związanych z finansowaniem badań wstępnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-431/14-2/PW PIT w zakresie obowiązków płatnika związanych z finansowaniem badań wstępnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 4 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z finansowaniem badań wstępnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z finansowaniem badań wstępnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka należąca do branży budowlanej, zamierza zatrudnić na podstawie umów cywilnoprawnych osoby fizyczne - Zleceniobiorców, którzy w związku z realizacją przedmiotu umowy będą przebywać w warunkach występowania czynników szkodliwych, powodujących zagrożenie dla zdrowia i życia (m.in. praca na wysokości). W celu realizacji, wynikającego z art. 304 Kodeksu Pracy, obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy tym osobom, Zleceniodawca zamierza kierować ich na badania wstępne oraz pokryć z własnych środków koszty tych badań. Badania wykonywane będą w wyznaczonych placówkach dostawcy usług z zakresu udzielania świadczeń zdrowotnych, z którym Zleceniodawca ma podpisaną umowę. Spółka rozważa również kierowanie na badania i finansowanie ich Zleceniobiorcom, którzy ze względu na przedmiot zlecenia związany z realizowanymi przez Spółkę projektami, przebywają w warunkach występowania czynników szkodliwych i zagrożenia dla zdrowia i życia tylko doraźnie. Są to osoby do wykonywania prostych prac biurowych i porządkowych (osoby sprzątające).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zleceniodawca ma obowiązek pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu sfinansowania Zleceniobiorcom badań wstępnych w wyżej opisanych przypadkach.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Spółka stoi na stanowisku iż finansując koszty przeprowadzenia badań wstępnych Zleceniobiorców realizuje ustawowy obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy osobom świadczącym pracę na podstawie umowy zlecenia osobom, które wykonują przedmiot umowy w warunkach występowania zagrożenia dla zdrowia i życia, wynikający z Kodeksu Pracy. Posiadanie ważnych badań lekarskich przez tych Zleceniobiorców leży w interesie Zleceniodawcy, który w ten sposób zabezpieczy sobie wypełnienie obowiązku jaki nakładają na niego przepisy.

Zgodnie z art. 304 Kodeksu pracy "Pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, o których mowa w art. 207 § 2 k.p. osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę" w tym m.in. na podstawie umowy zlecenia.

Tym samym, zdaniem Spółki, sfinansowanie wstępnych badań lekarskich Zleceniobiorcom, jako świadczenie przysługujące na podstawie przepisów przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, powinno skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podst. art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o p.d.o.f.

W ocenie Spółki po stronie Zleceniobiorcy nie występuje przysporzenie majątkowe, ze względu na to, że w zaświadczeniu lekarskim widnieje nazwa Zleceniodawcy dla którego zostało ono wystawione i u którego obowiązuje, tak więc Zleceniodawca nie będzie mógł wykorzystać zaświadczenia w innej firmie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 8 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka należąca do branży budowlanej, zamierza zatrudnić na podstawie umów cywilnoprawnych osoby fizyczne - Zleceniobiorców, którzy w związku z realizacją przedmiotu umowy będą przebywać w warunkach występowania czynników szkodliwych, powodujących zagrożenie dla zdrowia i życia (m.in. praca na wysokości). W celu realizacji, wynikającego z art. 304 Kodeksu Pracy, obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy tym osobom, Zleceniodawca zamierza kierować ich na badania wstępne oraz pokryć z własnych środków koszty tych badań. Badania wykonywane będą w wyznaczonych placówkach dostawcy usług z zakresu udzielania świadczeń zdrowotnych, z którym Zleceniodawca ma podpisaną umowę. Spółka rozważa również kierowanie na badania i finansowanie ich Zleceniobiorcom, którzy ze względu na przedmiot zlecenia związany z realizowanymi przez Spółkę projektami, przebywają w warunkach występowania czynników szkodliwych i zagrożenia dla zdrowia i życia tylko doraźnie. Są to osoby do wykonywania prostych prac biurowych i porządkowych (osoby sprzątające).

Zgodnie z art. 229 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) wstępnym badaniom lekarskim podlegają:

1.

osoby przyjmowane do pracy,

2.

pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy i inni pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

Stosownie do art. 229 § 6 ww. ustawy badania, o których mowa w § 1, 2 i 5, są przeprowadzane na koszt pracodawcy. Pracodawca ponosi ponadto inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy.

Z powyższego wynika zatem, że wskazane wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie są przeprowadzane na koszt pracodawcy jedynie w sytuacji, gdy osobą otrzymującą to świadczenie jest pracownik.

Zgodnie z art. 2 Kodeksu pracy pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Spółka zamierza zatrudniać osoby fizyczne na podstawie umów cywilnoprawnych, a zatem nie będą one pracownikami w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż otrzymane przez osoby fizyczne świadczące dla Spółki pracę na podstawie zawartych z nim umów cywilnoprawnych (umów zlecenia, umów o dzieło) opisane świadczenia w postaci badań wstępnych nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Cena zakupu przedmiotowych badań lekarskich dla osób współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie rzeczonych umów cywilnoprawnych stanowi dla tychże osób opodatkowany przychód z działalności wykonywanej osobiście, określony w art. 13 ww. ustawy.

Stosownie zaś do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Tym samym, na Spółce ciążą obowiązki płatnika, określone w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl