ILPP1/443-89/12-6/KG - Zwolnienie od podatku usług polegających na organizowaniu szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-89/12-6/KG Zwolnienie od podatku usług polegających na organizowaniu szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 1 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) i 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu 7 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na organizowaniu szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na organizowaniu szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 kwietnia 2012 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego oraz z dnia 30 kwietnia 2012 r. o dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej pod uzupełnieniem do wniosku do samodzielnego występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację indywidualną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność wydawniczą, podlegającą opodatkowaniu VAT (jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym). Spółka specjalizuje się w wydawnictwach o profilu medycznym. Oprócz podstawowej działalności wydawniczej, Spółka prowadzi działalność w zakresie szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy (dalej: Wydarzenia). Poza szkoleniami, prowadzone są również warsztaty o charakterze praktycznym, np. z zakresu obsługi sprzętu medycznego określonej marki. Działalność Spółki w powyższym zakresie podlega obecnie opodatkowaniu VAT. Wydarzenia takie mogą być organizowane przez Spółkę lub we współpracy z innym podmiotem.

Wydarzenia organizowane samodzielnie

Dotychczasowo Spółka przeprowadziła jako organizator kształcenia następujące Wydarzenia o charakterze szkoleniowym dla lekarzy.

W przypadku gdy Spółka jest organizatorem Wydarzenia, faktura wystawiana jest bezpośrednio na uczestnika szkolenia albo na podmiot sponsorujący szkolenie (firmę farmaceutyczną lub producenta sprzętu medycznego).

Wpis do rejestru

Kształcenie podyplomowe lekarzy wykonywane przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) i wymaga uzyskania wpisu do odpowiedniego rejestru. W dniu 23 maja 2011 r. Spółka złożyła wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy/lekarzy dentystów prowadzonego przez Izbę (...), załączając do przedmiotowego wniosku zaświadczenie o wpisie do rejestru ewidencji działalności gospodarczej. Spółka nie załączyła pozostałych załączników, tj.:

* wniosku Spółki do właściwej rady (...) o wydanie potwierdzenia spełniania warunków do prowadzenia kształcenia podyplomowego,

* uchwały odpowiedniej rady (...) w powyższym zakresie,

* dowodu wniesienia opłaty należnej za wpis do rejestru.

Jednakże dowód uiszczenia opłaty za wpis został przesłany przez Spółkę po złożeniu wniosku. Ponadto wniosek Spółki o wydanie potwierdzenia spełnienia warunków do prowadzenia kształcenia podyplomowego w zakresie konferencji naukowej w dziedzinie genetyki medycznej został złożony do Izby (...), a zgodnie z informacjami uzyskanymi od Izby (...), uchwała Rady (...) potwierdzająca spełnienie warunków dla prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy na terenie całego kraju w zakresie tej konferencji została przekazana przez Izbę (...) do Izby (...).

Uchwałą Rady (...) z dnia 21 kwietnia 2011 r. Spółka została wpisana do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Izby (...) na warunkach określonych w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857 z późn. zm., dalej: ustawa o zawodzie lekarza) pod numerem xx oraz uzyskała potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy w okresie od 21 kwietnia do 31 grudnia 2011 r. na obszarze Województwa x. Ponadto ponownie uchwałą Rady (...) z dnia 21 lipca 2011 r. Spółka została wpisana do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Izby (...) na warunkach określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza pod tym samym numerem oraz uzyskała potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy w okresie od 9 czerwca do 31 grudnia 2011 r. na obszarze Województwa x.

Potwierdzenie przeprowadzenia szkoleń na zasadach określonych w odrębnych przepisach

Uchwałą z dnia (...), Rady (...) potwierdziło spełnienie warunków dla prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy na terenie całego kraju w zakresie konferencji naukowej w dziedzinie genetyki medycznej. Ponadto uchwałą z dnia (...) Rady (...) potwierdziło spełnienie warunków dla prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy na terenie całego kraju. Następnie uchwałą z dnia (...) Rady (...) potwierdziło spełnienie warunków dla prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy na terenie całego kraju.

Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 19c ust. 1a i 5 ustawy o zawodzie lekarza, Spółka poinformowała w terminie 30 dni przed rozpoczęciem szkolenia właściwe okręgowe rady (...) o fakcie organizacji konferencji oraz przedstawiała tym radom informacje na jego temat wskazane w art. 19c ust. 5 tejże ustawy. Podobne informacje dotyczące pozostałych szkoleń nie były przekazywane.

Udział w powyższych Wydarzeniach umożliwia uczestniczącym lekarzom zdobycie punktów edukacyjnych, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 2326).

Ponadto w piśmie z dnia 13 kwietnia 2012 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku Zainteresowany wskazał co następuje:

1.

Spółka nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

2.

Prowadzone przez Spółkę Wydarzenia, w opinii Spółki są usługami w zakresie kształcenia, jednakże nie są usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Ponadto, jak wskazała Spółka w ramach uzasadnienia swojego stanowiska, usługi te stanowią w szczególności usługi kształcenia zawodowego lekarzy. Jednakże odpowiedź na to pytanie nie stanowi uzupełnienia opisu stanu faktycznego, ale element oceny prawnopodatkowej tego stanu przez Spółkę.

3.

Spółka nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

4.

Jak Spółka wskazała w ramach uzasadnienia swojego stanowiska, w zakresie w jakim szkolenia, konferencje i warsztaty dla lekarzy obejmują tematykę związaną z wykonywaniem przez nich zawodu oraz umożliwiają aktualizację wiedzy niezbędnej do jego wykonywania, spełniają one definicję kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawartą w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 77, str. 1). W konsekwencji, w ocenie Spółki, efektem opisanych w stanie faktycznym Wydarzeń dla lekarzy jest ich kształcenie zawodowe. Jednakże odpowiedź na to pytanie stanowi w opinii Spółki przedmiot interpretacji odpowiednich przepisów, a nie uzupełnienie opisu stanu faktycznego.

5.

Jak zostało przez Spółkę wskazane w opisie stanu faktycznego, kształcenie podyplomowe lekarzy odbywa się na zasadach przewidzianych w:

* art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Rozdział 3 przedmiotowej ustawy zawiera wskazówki co do kształcenia podyplomowego lekarzy, w tym w szczególności art. 19 ust. 2 ustawy określa warunki prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy. W odniesieniu do każdego z Wydarzeń Spółka uzyskała lub uzyska uchwałę Rady (...) lub Rady (...), potwierdzającą spełnienie warunków dla prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy, określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza, dzięki czemu uczestniczący w Wydarzeniu lekarze będą mogli zdobyć określoną ilość punktów edukacyjnych;

* § 2 ust. 1 i 3 oraz § 3 pkt 4 i 7 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 2326). Wydarzenia prowadzone przez Spółkę umożliwiają uczestniczącym w nich lekarzom zdobycie punktów edukacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 3 przedmiotowego rozporządzenia;

* rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 239, poz. 1739 z późn. zm.). Przedmiotowe rozporządzenie określa warunki dokonania wpisu podmiotów zamierzających wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów. Spółka spełniła wymogi formalne określone w tym rozporządzeniu, dzięki czemu i uzyskała wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy.

6.

Spółka nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

7.

Jak zostało przez Spółkę wskazane w opisie stanu faktycznego, Wydarzenia organizowane przez Spółkę finansowane są przez uczestników (lekarzy) lub przez podmioty sponsorujące szkolenie (firmy farmaceutyczne lub producenci sprzętu medycznego). Zgodnie z informacjami, jakimi dysponuje Spółka, usługi kształcenia i wychowania świadczone przez Spółkę nie są zatem finansowane ze środków publicznych.

8.

Spółka nie podpisała umowy na świadczenie przedmiotowych szkoleń bezpośrednio z beneficjentem środków unijnych. W przypadku Wydarzeń organizowanych przez Spółkę samodzielnie, umowa podpisywana jest z uczestnikami lub z podmiotami sponsorującymi szkolenie (firmy farmaceutyczne lub producenci sprzętu medycznego). W przypadku natomiast Wydarzeń współorganizowanych, umowa podpisywana jest ze współorganizatorem. Nie jest przy tym Spółce wiadome, aby którykolwiek z tych podmiotów był beneficjentem środków unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do Wydarzeń organizowanych przez Spółkę, a przedstawionych w opisie stanu faktycznego, zastosowanie znajdzie zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, zorganizowane przez Spółkę Wydarzenia przedstawione w opisie stanu faktycznego, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

1. Zwolnienie z VAT usług kształcenia podyplomowego lekarzy

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 przedmiotowego przepisu, tj. inne niż świadczone w ramach systemu oświaty - w zakresie kształcenia i wychowania oraz inne niż świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Y i jednostki badawczo-rozwojowe - w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, o ile usługi te prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zwolnieniem objęta jest również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z powyższego wynika, że objęcie usług świadczonych przez Spółkę w zakresie organizacji szkoleń, konferencji i warsztatów dla lekarzy zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT uzależnione jest od spełnienia dwóch przesłanek:

* kwalifikacji przedmiotowych usług jako usług kształcenia zawodowego lekarzy,

* prowadzenia szkoleń w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

a.

Kwalifikacja usług Spółki jako usług kształcenia zawodowego lekarzy

Odnosząc się do pierwszego warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, Spółka pragnie zauważyć, że usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostały zdefiniowane w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/20 11 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 77, str. 1) jako usługi obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, przy czym czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Biorąc powyższe pod uwagę, w zakresie w jakim szkolenia, konferencje i warsztaty dla lekarzy obejmują tematykę związaną z wykonywaniem przez nich zawodu oraz umożliwiają aktualizację wiedzy niezbędnej do jego wykonywania, przesłankę pierwszą należy uznać za spełnioną.

b. Prowadzenie szkoleń w formie i na zasadach określonych w przepisach dotyczących kształcenia zawodowego lekarzy

Wprowadzenie

Odnosząc się do drugiego warunku zwolnienia usług szkoleniowych z VAT należy zauważyć, że ustawodawca nie sprecyzował, jakiego rodzaju przepisy mają regulować formę i zasady przeprowadzenia takich usług. Wobec powyższego, w analizowanym przypadku, uwzględnić należy powszechnie obowiązujące przepisy odnoszące się do kształcenia zawodowego lekarzy.

Spółka podkreśla, że lekarz ma obowiązek doskonalenia zawodowego, poprzez stałą aktywność zawodową potwierdzaną uzyskiwaniem odpowiedniej ilości punktów edukacyjnych zdobytych w danym okresie. Formy i zasady kształcenia lekarzy określa ustawa o zawodzie lekarza, wskazując między innymi, że kształcenie może odbywać się w różnych formach kształcenia podyplomowego.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 2326), obowiązek kształcenia może być realizowany m.in. poprzez udział w kursach medycznych, kongresach, zjazdach, sympozjach lub konferencjach naukowych. Ponadto, poza samą formą, w jakiej prowadzone jest kształcenie lekarzy, na podstawie przepisów ustawy o zawodzie lekarza oraz odpowiednich przepisów wykonawczych weryfikowane są podmioty uprawnione do prowadzenia tegoż kształcenia. Przepisy te określają również program takich szkoleń, system oceniania, a także wymagania, co do kadry prowadzącej szkolenia i niezbędnej bazy dydaktycznej.

Obowiązki podmiotu prowadzącego kształcenie podyplomowe lekarzy

W opinii Spółki, użyte w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT sformułowanie "na zasadach określonych w odrębnych przepisach" należy interpretować w taki sposób, iż jeżeli istnieją określone w tychże szczególnych przepisach wymogi lub warunki prawne, których spełnienie wymagane jest, aby szkolenie spełniało definicję kształcenia podyplomowego lekarzy, wówczas dla zastosowania zwolnienia z VAT wymagane jest zasadniczo spełnienie tych wymogów i warunków, przy czym warunki te można byłoby podzielić na następujące grupy:

i.

warunki o charakterze merytorycznym - w analizowanym przypadku warunki określone w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza, a dotyczące:

* posiadania planu kształcenia realizowanego w określonym czasie, zawierającego w szczególności cel (cele) kształcenia, przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną, formę (formy) kształcenia, wymagane kwalifikacje uczestników, sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia, sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia,

* zapewnienia kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia,

* zapewnienia odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego,

* posiadania wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny,

* zapewnienia udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

ii. warunki o charakterze formalnym - dotyczące np. obowiązku uzyskania wpisu do odpowiedniego rejestru,

iii. warunki o charakterze informacyjnym - dotyczące m.in. konieczności poinformowania odpowiedniego podmiotu o fakcie organizacji szkolenia.

(i) Spełnienie warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza

W ocenie Spółki w celu zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, najbardziej istotne jest spełnienie warunków prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza. Wymogi stawiane przez art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza dotyczą bowiem samej istoty usług szkoleniowych - ich zakresu, kadry prowadzącej, sposobu weryfikacji wiedzy i in. Tym samym, to właśnie wymogi i zasady prowadzenia działalności szkoleniowej wymienione w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza w największym stopniu uosabiają sformułowanie "na zasadach wskazanych w odrębnych przepisach" użyte w ustawie o VAT.

Ustawa nakłada na podmioty prowadzące kształcenie podyplomowe lekarzy obowiązek potwierdzenia faktu spełnienia powyższych warunków. Art. 19 ust. 3 ustawy o zawodzie lekarza, definiuje podmioty upoważnione do weryfikacji spełnienia warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2 wspomnianej ustawy. Są to:

* Rada (...) właściwa ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia, lub

* Rada (...) w przypadku gdy:

* organizatorem kształcenia jest izba (...) lub

* organizator kształcenia zamierza prowadzić kształcenie na terenie całego kraju.

Ponadto, zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 5 pkt 8 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach (...) (Dz. U. Nr 219, poz. 1708 z późn. zm., dalej: ustawa o izbach (...)) Rada (...) wykonuje zadania samorządu lekarzy m.in. w zakresie opiniowania i wnioskowania w sprawach kształcenia przed - i podyplomowego lekarzy i w innych zawodach medycznych. Tymczasem na podstawie art. 25 pkt 11 ustawy o izbach (...), rada (...) wykonuje zadania zlecone przez Radę (...). Przedmiotowe przepisy nie określają jednak ani zakresu zadań, które mogą być delegowane przez Radę (...) na radę, ani trybu ich delegowania. Wydaje się jednak, że możliwym jest zlecenie przez Radę (...) radzie (...) również obowiązków nakładanych na tę Radę na mocy art. 19 ust. 3 ustawy o zawodzie lekarza, tj. weryfikacji spełnienia warunków określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza przez organizatorów szkolenia prowadzących kształcenie na terytorium całego kraju.

(ii) Wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie

Kształcenie podyplomowe wykonywane przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną, w związku z czym, zgodnie z art. 19b ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza, organizator kształcenia zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego przedstawia dane potwierdzające spełnienie warunków prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza, oraz składa do rady (...) właściwej ze względu na miejsce siedziby wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów. Organem prowadzącym rejestr jest rada (...) właściwa dla siedziby organizatora prowadzenia kształcenia, a w przypadku okręgowej izby (...) będącej organizatorem kształcenia - Rada (...).

Ponadto zgodnie z § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 239, poz. 1739 z późn. zm., dalej: rozporządzenie w sprawie rejestru) organizator kształcenia zamierzający wykonywać działalność na terenie całego kraju przedstawia Radzie (...) dane potwierdzające spełnienie warunków prowadzenia kształcenia podyplomowego, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza, a po uzyskaniu potwierdzenia spełnienia tych warunków składa wniosek o wpis do rejestru do rady (...) właściwej dla swojej siedziby.

Do wniosku o wpis do rejestru załącza się zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie rejestru:

* aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego,

* dowód uiszczenia opłaty za wpis do rejestru,

* uchwałę, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o zawodzie lekarza, tj. w przypadku organizatora kształcenia zamierzającego prowadzić kształcenie na terenie całego kraju - uchwałę Rady (...) potwierdzającej spełnienie warunków prowadzenia kształcenia określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza.

(iii) Zgłoszenie faktu organizacji szkolenia do właściwej rady (...).

Zgodnie z art. 19c ust. 5 ustawy o zawodzie lekarza, na organizatorze kształcenia spoczywa obowiązek zgłoszenia do rejestru, na trzydzieści dni przed rozpoczęciem każdego prowadzonego szkolenia w określonej formie, informacji dotyczących m.in. przedmiotu, szczegółowego programu, terminu rozpoczęcia i zakończenia, miejsca oraz regulaminu kształcenia podyplomowego, a ponadto danych dotyczących kwalifikacji kadry dydaktycznej i kierownika naukowego kształcenia.

Ponadto, w myśl art. 19c ust. 1a ustawy o zawodzie lekarza, organizator kształcenia obowiązany jest przekazać informację, o której mowa powyżej, również radzie (...) właściwej dla miejsca prowadzenia kształcenia, jeśli zamierza prowadzić kształcenie na terenie nieobjętym działaniem organu prowadzącego rejestr.

2. Spełnienie przez Spółkę warunków prowadzenia kształcenia dla lekarzy

(i) Spełnienie warunków określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza

Spółka dysponuje uchwałami rad (...) potwierdzających fakt spełnienia warunków określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza w odniesieniu do organizowanych Wydarzeń:

* uchwałą z dnia (...), Rady (...) potwierdziło spełnienie warunków dla prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy na terenie całego kraju w zakresie konferencji naukowej w dziedzinie genetyki medycznej,

* uchwałą z dnia (...), Rady (...) potwierdziło spełnienie warunków dla prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy na terenie całego kraju,

* uchwałą z dnia (...), Rady (...) potwierdziło spełnienie warunków dla prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy na terenie całego kraju.

W opinii Spółki, uzyskanie powyższych uchwał, potwierdzających spełnienie warunków określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza równoznaczne jest ze spełnieniem przesłanki prowadzenia szkolenia w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, sformułowanej w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

(ii) Wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie

Na dzień prowadzenia każdego ze szkoleń przedstawionych w stanie faktycznym, Spółka była podmiotem wpisanym do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy prowadzonego przez właściwy dla Spółki organ, tj. Radę (...). W szczególności, Uchwałą Rady (...) z dnia (...) Spółka została wpisana do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Izby (...) na warunkach określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie oraz uzyskała potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy w okresie od 21 kwietnia do 31 grudnia 2011 r. na obszarze Województwa. Ponadto ponownie uchwałą Rady (...) z dnia 21 lipca 2011 r. Spółka została wpisana do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Izby (...) na warunkach określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza pod tym samym numerem oraz uzyskała potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy w okresie od 9 czerwca do 31grudnia 2011 r. na obszarze Województwa. Warunek ten należy więc uznać za spełniony.

(iii) Zgłoszenie faktu organizacji szkolenia do właściwej rady (...)

W zakresie spełnienia obowiązków informacyjnych Spółka dopełniła przedmiotowych obowiązków w odniesieniu do konferencji, lecz nie dopełniła ich w odniesieniu do pozostałych dwóch konferencji w przypadku których była ona organizatorem. Jednakże w opinii Spółki warunek przedstawienia informacji, o których mowa w art. 19 ust. 2 pkt 5 ustawy o zawodzie lekarza we wskazanym w tym przepisie terminie można traktować jako warunek mniejszej wagi, którego niespełnienie nie powinno uniemożliwiać skorzystania zwolnienia z VAT.

W szczególności zaś Spółka pragnie podkreślić, że pomimo niedopełnienia obowiązków informacyjnych, szkolenia i konferencje prowadzone są przed Spółkę w formach i na zasadach określonych w stosownych przepisach, tj. po uzyskaniu odpowiedniego wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy oraz potwierdzeniu spełnienia warunków dla prowadzenia kształcenia lekarzy określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza poprzez uzyskanie uchwały okręgowej rady (...) lub Rady (...), a ponadto uprawniają uczestniczących lekarzy do zdobycia punktów edukacyjnych.

3. Podejście organów podatkowych w zakresie spełnienia przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT

Zgodnie z podejściem prezentowanym przez organy podatkowe, decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia z VAT szkoleń dla lekarzy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT ma uzyskanie wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie lekarzy i lekarzy dentystów.

Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16 września 2011 r. (sygn. IPPP3/443-943/11-2/JK) wskazał, że " (...) usługi kształcenia podyplomowego lekarzy dentystów prowadzonego w ramach powołanego przez Spółkę studium spełniają przesłanki do uznania za usługi kształcenia zawodowego, a ze względu na fakt, iż prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - po uzyskaniu wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie lekarzy i lekarzy dentystów jako podmiot, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty - będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT."

Ponadto organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wskazują na spełnienie przesłanki określonej w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT w związku z samym faktem określenia form i zasad kształcenia podyplomowego lekarzy w odrębnych przepisach, tj. w ustawie o zawodzie lekarza i przepisach wykonawczych do ustawy. Na przykład Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1461/11-4/Igo) wyjaśnił, że: "Zasady organizowania i przeprowadzania szkoleń zawodowych w ramach szkolenia podyplomowego dla lekarzy dentystów zostały ściśle uregulowane w powołanych wyżej przepisach. Oznacza to, że spełniona jest również druga z przesłanek umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku, tzn. szkolenia dokształcające dla lekarzy dentystów świadczone przez Wnioskodawczynię, prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r., świadczone przez Panią usługi kształcenia zawodowego, o których mowa we wniosku, jako prowadzone na podstawie odrębnych przepisów dotyczących zawodu lekarza, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług."

Podobnie wypowiedział się ten sam organ w interpretacji indywidualnej z dnia 13 października 2011 r. (sygn. IPPP1/443-1097/11-2/ISz): "Zatem, w ocenie tut. Organu, prowadzone przez Zainteresowanego szkolenia z zakresu dermatologii estetycznej dla lekarzy mających prawo do wykonywania zawodu - spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę, iż forma i zasady przedmiotowych szkoleń regulowane są przez odrębne przepisy, działalność szkoleniowa prowadzona przez Wnioskodawcę w powyższym zakresie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy." oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2011 r. (sygn. IPPP2/443-330/11-6/KOM).

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2011 r. (sygn. ILPP2/443-686/11-4/AK) stwierdził, że " (...) w ocenie tut. Organu, prowadzona przez Zainteresowaną działalność polegająca na organizowaniu różnego rodzaju szkoleń dla osób z wykształceniem medycznym - spełnia definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę, iż forma i zasady przedmiotowych szkoleń regulowane są przez odrębne przepisy, działalność szkoleniowa prowadzona przez Wnioskodawczynię w powyższym zakresie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy."

Podobnej wykładni przedmiotowego przepisu dokonał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2011 r. (sygn. IBPP1/443-784/11/AW)"Dodatkowo, w celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, szkolenia muszą być prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Przepisy ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty oraz rozporządzenie w sprawie sposobu dopełniania obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów szczegółowo określają formę, realizację oraz sposób dokumentowania kształcenia zawodowego lekarzy. Oznacza to zatem, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku ww. usług, bowiem szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach."

Podsumowując, w opinii organów podatkowych sam fakt, iż działalność w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy została uregulowana w przepisach ustawy o zawodzie lekarza oraz przepisach wykonawczych do ustawy przesądza o spełnieniu przesłanki w zakresie prowadzenia szkolenia w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. W tym kontekście, niedopełnienie przez Spółkę pewnych formalnych obowiązków np. w zakresie konieczności poinformowania lokalnej izby (...) o szkoleniu planowanym na terenie jej działania, ma zupełnie drugorzędny charakter i nie stanowi podstawy do kwestionowania możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o VAT w odniesieniu do przedmiotowych usług.

4. Podsumowanie

Biorąc pod uwagę, że:

* Wydarzenia organizowane przez Spółkę umożliwiają lekarzom pogłębienie lub aktualizację wiedzy związanej z wykonywanym przez nich zawodem,

* forma i zasady prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy zostały określone w ustawie o zawodzie lekarza i przepisach wykonawczych do tej ustawy,

* Spółka uzyskała odpowiedni wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy,

* Spółka uzyskała potwierdzenie spełnienia warunków określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza w odniesieniu do organizowanych Wydarzeń,

* lekarze uczestniczący w Wydarzeniach byli uprawnieni do uzyskania punktów edukacyjnych,

świadczenie przez Spółkę usług w zakresie prowadzenia przedmiotowych Wydarzeń było w jej opinii objęte zwolnieniem od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchyliły załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przeniosły uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Y oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Y oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Y oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu należy wskazać, że przez "środki publiczne" należy rozumieć środki publiczne wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Ponadto należy nadmienić, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność wydawniczą, podlegającą opodatkowaniu VAT (jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym). Spółka specjalizuje się w wydawnictwach o profilu medycznym. Oprócz podstawowej działalności wydawniczej, Spółka prowadzi działalność w zakresie szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy (Wydarzenia). Poza szkoleniami, prowadzone są również warsztaty o charakterze praktycznym, np. z zakresu obsługi sprzętu medycznego określonej marki. Działalność Spółki w powyższym zakresie podlega obecnie opodatkowaniu VAT. Wydarzenia takie mogą być organizowane przez Spółkę lub we współpracy z innym podmiotem.

Dotychczasowo Spółka przeprowadziła jako organizator kształcenia Wydarzenia o charakterze szkoleniowym dla lekarzy. W przypadku gdy Spółka jest organizatorem Wydarzenia, faktura wystawiana jest bezpośrednio na uczestnika szkolenia albo na podmiot sponsorujący szkolenie (firmę farmaceutyczną lub producenta sprzętu medycznego). Kształcenie podyplomowe lekarzy wykonywane przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu do odpowiedniego rejestru. Uchwałą Rady (...) z dnia 21 kwietnia 2011 r. Spółka została wpisana do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Izby (...) na warunkach określonych w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz uzyskała potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy w okresie od 21 kwietnia do 31 grudnia 2011 r. na obszarze Województwa x. Ponadto ponownie uchwałą Rady (...) z dnia 21 lipca 2011 r. Spółka została wpisana do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Izby (...) na warunkach określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza pod tym samym numerem oraz uzyskała potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy w okresie od 9 czerwca do 31 grudnia 2011 r. na obszarze Województwa x. Udział w powyższych Wydarzeniach umożliwia uczestniczącym lekarzom zdobycie punktów edukacyjnych, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów.

Spółka nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Prowadzone przez Spółkę Wydarzenia, w opinii Spółki są usługami w zakresie kształcenia, jednakże nie są usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Usługi te - zdaniem Spółki - stanowią w szczególności usługi kształcenia zawodowego lekarzy. Spółka nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. W zakresie w jakim szkolenia, konferencje i warsztaty dla lekarzy obejmują tematykę związaną z wykonywaniem przez nich zawodu oraz umożliwiają aktualizację wiedzy niezbędnej do jego wykonywania, spełniają one definicję kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawartą w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 77, str. 1). W konsekwencji, w ocenie Spółki, efektem opisanych w stanie faktycznym Wydarzeń dla lekarzy jest ich kształcenie zawodowe. Kształcenie podyplomowe lekarzy odbywa się na zasadach przewidzianych w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, § 2 ust. 1 i 3 oraz § 3 pkt 4 i 7 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów. Spółka nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wydarzenia organizowane przez Spółkę finansowane są przez uczestników (lekarzy) lub przez podmioty sponsorujące szkolenie (firmy farmaceutyczne lub producenci sprzętu medycznego). Zgodnie z informacjami, jakimi dysponuje Spółka, usługi kształcenia i wychowania świadczone przez Spółkę nie są zatem finansowane ze środków publicznych. Spółka nie podpisała umowy na świadczenie przedmiotowych szkoleń bezpośrednio z beneficjentem środków unijnych. W przypadku Wydarzeń organizowanych przez Spółkę samodzielnie, umowa podpisywana jest z uczestnikami lub z podmiotami sponsorującymi szkolenie (firmy farmaceutyczne lub producenci sprzętu medycznego). W przypadku natomiast Wydarzeń współorganizowanych, umowa podpisywana jest ze współorganizatorem. Nie jest przy tym Spółce wiadome, aby którykolwiek z tych podmiotów był beneficjentem środków unijnych.

Dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe polegające na organizowaniu szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

2.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

a.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

b.

czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub

c.

czy szkolenia finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W opisie sprawy Zainteresowany wskazał, iż nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Ponadto, z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był uczelnią, jednostką naukową czy też badawczą świadczącą usługi kształcenia na poziomie wyższym.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, iż organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia i konferencje naukowe dla lekarzy, nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W związku z powyższym należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Jak Wnioskodawca wskazał w piśmie stanowiącym uzupełnienie do wniosku, w zakresie w jakim szkolenia, konferencje i warsztaty dla lekarzy obejmują tematykę związaną z wykonywaniem przez nich zawodu oraz umożliwiają aktualizację wiedzy niezbędnej do jego wykonywania, spełniają one definicję kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawartą w art. 44 Rozporządzenia Rady (...). W konsekwencji, zdaniem Spółki efektem opisanych w stanie faktycznym Wydarzeń dla lekarzy jest ich kształcenie zawodowe.

Ponadto jak wynika z danych przedstawionych we wniosku, usługi szkoleniowe świadczone przez Zainteresowanego w formie organizacji szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy prowadzone są w formie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, tj. art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, § 2 ust. 1 i 3 oraz § 3 pkt 4 i 7 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę, a polegające na organizacji szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy, które mają na celu kształcenie zawodowe lekarzy, w związku z faktem, iż są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Nadmienia się, że interpretację wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz dokonanej przez Wnioskodawcę oceny przepisów dotyczących kształcenia zawodowego.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na organizowaniu szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy. Odpowiedzi na pytanie dotyczące stanu faktycznego w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na współorganizowaniu szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy udzielono interpretacją z dnia 14 maja 2012 r. nr ILPP1/443-89/12-7/KG. Natomiast odpowiedzi na pytanie w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na organizowaniu szkoleń i konferencji naukowych dla lekarzy dotyczące przedstawionego zdarzenia przyszłego załatwiono interpretacją z dnia 14 maja 2012 r. nr ILPP1/443-89/11-8/KG.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl