ILPB4/4510-1-496/15-2/MC - CIT w zakresie obowiązku złożenia sprawozdania finansowego przez podatkową grupę kapitałową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/4510-1-496/15-2/MC CIT w zakresie obowiązku złożenia sprawozdania finansowego przez podatkową grupę kapitałową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2015 r. (data wpływu 2 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku złożenia sprawozdania finansowego przez podatkową grupę kapitałową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* obowiązku złożenia sprawozdania finansowego przez podatkową grupę kapitałową,

* obowiązku złożenia sprawozdania finansowego przez spółki należące do podatkowej grupy kapitałowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W skład Podatkowej Grupy Kapitałowej wchodzą następujące spółki:

1.

"A" S.A.,

2.

"B" Sp. z o.o.,

3.

"C" Sp. z o.o.,

4.

"D" Sp. z o.o.,

5.

"E" Sp. z o.o.,

6.

"F" Sp. z o.o.,

7.

"G" Sp. z o.o.,

8.

"H" Sp. z o.o.,

9.

"I" Sp. z o.o.

"A" S.A. jest spółką reprezentującą podatkową grupę kapitałową w zakresie obowiązków wynikających z ustawy CIT oraz z przepisów Ordynacji podatkowej zgodnie z art. la ust. 3 pkt 4 ustawy CIT.

Przed wejściem do Podatkowej Grupy Kapitałowej (tekst jedn.: przed 1 stycznia 2014 r.) poszczególne ww. spółki składały sprawozdania finansowe do właściwych naczelników urzędów skarbowych na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy CIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Podatkowa Grupa Kapitałowa jest zobowiązana do przekazywania jakiegokolwiek sprawozdania finansowego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy CIT.

2. Czy spółki wchodzące w skład Podatkowej Grupy Kapitałowej są zobowiązane do przekazywania sprawozdań finansowych do właściwego naczelnika urzędu skarbowego na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy CIT.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Jednocześnie wniosek Podatkowej Grupy Kapitałowej w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania z 3 grudnia 2015 r. nr ILPB4/4510-1-496/15-3/MC.

Zdaniem Wnioskodawcy Podatkowa Grupa Kapitałowa nie jest zobowiązana do przekazywania jakiegokolwiek sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy CIT.

Zgodnie z brzmieniem art. 27 ust. 2 ustawy CIT podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

Powołany przepis art. 27 ust. 2 ustawy CIT referuje w sposób wyraźny do pojęcia "podatnika". Zgodnie z art. la ust. 2 "Podatkowa grupa kapitałowa jest podatnikiem, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki". Podatnikiem zgodnie z ustawą CIT jest zatem Podatkowa Grupa Kapitałowa, a nie poszczególne spółki wchodzące w jej skład.

Wskazać należy, że "Podatkowa grupa kapitałowa" nie została wymieniona expressis verbis w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm., dalej: "UR") jako jedna z jednostek, do której stosuje się przepisy UR. Należy zaznaczyć, że nie można utożsamiać pojęcia "podatkowa grupa kapitałowa" z ustawy CIT z pojęciem "grupy kapitałowej" z UR. Mianowicie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 44 UR, jako grupę kapitałową należy rozumieć jednostkę dominującą oraz spółki od niej zależne. Odmiennie została zdefiniowana "podatkowa grupa kapitałowa" w art. 1a ust. 1 ustawy CIT, tj. co najmniej dwie spółki prawa handlowego, które pozostają w związkach kapitałowych - ściśle uregulowanych w kolejnych przepisach ustawy CIT. Grupa jest zobowiązana do sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 55 UR. Niemniej skonsolidowane sprawozdanie finansowe nie może być utożsamiane ze sprawozdaniem finansowym, o którym mowa w art. 27 ust. 2 ustawy CIT. Grupa nie sporządza jakichkolwiek sprawozdań finansowych obejmujących dane wyłącznie spółek tworzących Podatkową Grupę Kapitałową, gdyż, jak to zostało powyżej wskazane, ustawa o rachunkowości nie nakłada na podatkowe grupy kapitałowe obowiązku sporządzania sprawozdań, a w związku z tym nie zawiera przepisów, które określały sposób sporządzania takich sprawozdań. W konsekwencji oznacza to brak obowiązku przekazywania przez Podatkową Grupę Kapitałową sprawozdania finansowego zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy CIT do właściwego urzędu skarbowego. Powyższe stanowisko potwierdził np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2010 r., sygn. IPPB3/423-5/10-4/MS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl