0114-KDIP4.4012.522.2019.2.AS - Zwolnienie od podatku usług kulturalnych polegających na organizacji przez fundację odpłatnych warsztatów artystycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.522.2019.2.AS Zwolnienie od podatku usług kulturalnych polegających na organizacji przez fundację odpłatnych warsztatów artystycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2019 r. (data wpływu 9 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2019 r. (data wpływu 8 października 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 3 października 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kulturalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kulturalnych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 8 października 2019 r. (data wpływu 8 października 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 3 października 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Fundacja zajmuje się organizacją warsztatów artystycznych i promocją kultury i sztuki na terenie dziesięciu największych miast Polski. Fundacja współpracuje z lokalnymi artystami, zapewniając im pracę przy prowadzeniu zajęć i warsztatów artystycznych z dziedziny wokalistyki, pisania kreatywnego, sztuk teatralnych i innych, również niszowych dziedzin sztuki. Zajmuje się również promocją lokalnych inicjatyw kulturalnych, takich jak festiwale czy konferencje młodzieżowe, i organizacją wydarzeń kulturalnych takich jak np. otwarte koncerty z uczestnikami zajęć. Część zajęć organizowanych przez Fundację jest odpłatna dla uczestników - jako inicjatywa oddolna Wnioskodawca finansuje realizację celów statutowych sam, w całości polegając na wpłatach wpisowych uczestników (poza sporadyczną realizacją pomniejszych zamówień publicznych związanych wyłącznie z organizacją warsztatów i zajęć). Zajęcia odpłatne Fundacja prowadzi na zasadzie działalności statutowej odpłatnej, nie prowadząc przy tym działalności gospodarczej. Przychody związane z realizacją warsztatów artystycznych stanowią 100% przychodów Fundacji od rozpoczęcia jej działań. Wszystkie zebrane kwoty Fundacja przeznacza na realizację celów statutowych i rozwój działań Fundacji - tworzenie nowych miejsc pracy dla lokalnych artystów, realizację kampanii promujących sztukę niezależną, doskonalenie programu warsztatowego, podejmowanie nowych tematyk warsztatów itd. Fundacja w roku podatkowym 2019 przekroczyła 200 tys. zł obrotu pieniężnego, osiągając, na dzień wypełnienia wniosku ok. 310 tys. zł obrotu, co zmienia jej status domyślnego zwolnienia limitowego z podatku VAT, obowiązującego płatników z obrotem do 200 tys. zł rocznie.

W piśmie uzupełniającym w odpowiedzi na pytanie: "Czy Fundacja jest organizacją pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2013 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie?" Wnioskodawca wskazał, że tak, organizacja posiada status prawny Fundacji, nie działa w celu osiągnięcia zysku (wszystkie środki pozyskane w drodze działalności odpłatnej przekazuje na realizację celów statutowych), nie przeznacza zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników oraz jej cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego. W związku z tym Fundacja spełnia założenia formalne art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2013 r.

W odpowiedzi na pytanie: "Czy Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie?" Wnioskodawca stwierdził, że tak, Fundacja przez swoją działalność spełnia następujące cele wymienione w art. 4:

...działania w zakresie:

* działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; (bezpłatne porady prawno - księgowe dla artystów freelancerów)

* działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; (integracja społeczności artystycznej poprzez organizację grupowych warsztatów i wydarzeń około-warsztatowych, jak bezpłatne koncerty i występy)

* działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży; (edukacja artystyczna młodzieży poprzez udział w warsztatach artystycznych)

* kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; (promocja niezależnych artystów i ich działalności twórczej, przez organizację warsztatów artystycznych, zgodnie z ich programem autorskim)

* wspierania i upowszechniania kultury fizycznej; (organizacja warsztatów ruchowych z zakresu jogi akrobatycznej)

* promocji i organizacji wolontariatu; (angaż wolontariacki społeczności lokalnej i wspieranie lokalnych inicjatyw i festiwali)

* Potwierdzają to cele statutowe zawarte w statucie Fundacji:

1. "Celem Fundacji jest:

1. Działalność społeczna i aktywizacja młodzieży na terenie.

2. Promocja kultury i sztuki i inspirowanie do jej tworzenia

3. Edukowanie młodych mieszkańców... i inspirowanie ich do poszukiwania nowych hobby i samorozwoju

4. Promocja początkujących artystów i prelegentów i ułatwienie im odnalezienia się w warszawskiej infrastrukturze kulturalnej

5. Promocja i organizacja wolontariatu

6. Przeciwdziałanie patologiom społecznym

7. Szerzenie pożytecznych społecznie idei i postaw

8. Działalność na rzecz polityki młodzieżowej i swobód obywatelskich"

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wniosku są warsztaty artystyczne organizowane przez Fundację odpłatnie, tj. warsztaty, w których udział wiąże się z poniesieniem opłaty przez uczestnika. Usługi będące przedmiotem wniosku nie należą do żadnego z punktów 1-8 ust. 19, art. 43 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja ma prawo do stosowania zwolnienia z podatku VAT zgodnie z artykułem art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwolnieniem od podatku objęte są usługi kulturalne świadczone przez: a) "podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną...."

Zgodnie z Interpretacją ogólną Nr PT1.8101.6.2015.KCO.PT1.130 Ministra Finansów (nazwaną dalej "Interpretacją") - "Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT na wstępie należy przywołać regulacje ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej" - W ww. Interpretacji określając katalog podmiotów, którym przysługuje zwolnienie z podatku VAT na wstępie należy przywołać regulacje ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej definiujące pojęcie działalności kulturalnej jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić. Zgodnie z ww. regulacją organizacjami spełniającymi zadania publiczne, w tym działalność kulturową, są wybrane osoby prawne, w tym fundacje z obostrzeniami niedotyczącymi Fundacji, oraz inne podmioty, których działalność główna nie jest działalnością kulturalną, ale część ich działalności wpisuje się w jej założenia, podlegając zwolnieniu. Wg artykułu 4, ustawy Nr 96 poz. 873 z dnia 24 kwietnia 2003 r. sfera zadań publicznych obejmuje m.in. zadania w zakresie: kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego: nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania: działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych promocji i organizacji wolontariatu.

Wszystkie wymienione powyżej zadania publiczne, z naciskiem na zadania w zakresie kultury i sztuki są realizowane przez Fundację w ramach działalności statutowej - czyli organizacji warsztatów artystycznych, oraz nieodpłatnych działaniach pobocznych. W Interpretacji zgodnie z art. 2 Ustawy Nr 96 poz. 873 "formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności m.in. domy kultury i ogniska artystyczne." Działania Fundacji są identyczne do działań pozarządowego domu kultury - zauważalną różnicą strukturalną jest jedynie decentralizacja (działania w wielu miastach) - Fundacja nie ma stałego miejsca działań, ale współpracuje z lokalnymi przedsiębiorstwami, studiami artystycznymi, innymi instytucjami kultury, domami kultury, jednostkami samorządowymi i innymi organizacjami, organizując warsztaty w podnajmowanej do tego celu przestrzeni - jest to motywowane brakiem wystarczających funduszy, niezbędnych do stałego utrzymania własnej przestrzeni, chęcią wsparcia lokalnych, niezależnych organizacji, oraz decyzjami kreatywnymi.

Dodatkowo niezbędnym jest zacytować treść interpretacji, w odniesieniu do Ustawy Nr 96 poz. 873 - "Jak wynika z powyższego, ww. ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie jest wystarczająca dla określenia wspomnianego katalogu podmiotów (por. ww. wyrok) - egzemplifikacyjny charakter wyliczeń w niej zawartych wyklucza możliwość definiowania tego katalogu jedynie w oparciu o jej przepisy." - Zacytowany tekst potwierdza, że zwolnienie nie dotyczy tylko wymienionych w Interpretacji podmiotów. Ponadto, zgodnie z Interpretacją "..uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego". Zadania w zakresie kultury i sztuki, jej promocji oraz rozwoju stanowią całość działań Fundacji.

Zgodnie z Interpretacją "pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT uznaje się również podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.". Działalność Fundacji mieści się w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego, ponieważ spełnia zadania związane ściśle ze sztuką i kulturą (oraz inne, wymienione wyżej). Ponadto, wszystkie środki pozyskane przez działalność odpłatną są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, do czego zobowiązuje Wnioskodawcę prawo fundacyjne. Fundacja działa na zasadzie non-profit, a jej nadrzędnym celem jest rozwój zawodowy artystów pod skrzydłami Fundacji, oraz promocja sztuki, wrażliwości i innych wartości twórczych w społeczeństwie.

Finalnie, koniecznym jest również zaznaczyć, iż, zgodnie z interpretacją "...Prawodawca unijny określając analizowane zwolnienie w zakresie świadczenia usług kulturalnych na równi traktuje podmioty prawa publicznego oraz pozostałe instytucje kultury. Celem wprowadzenia zwolnienia było wykonywanie czynności w interesie publicznym, a w konsekwencji obniżenie kosztów dostępu do dóbr kultury", czemu w przypadku Fundacji służy zwolnienie z VAT. Warsztaty realizowane są często poniżej kosztów opłacalności, ponieważ Wnioskodawca uważa ich tematykę za ciekawą lub ważną społecznie - nie byłaby możliwa ich realizacja jako podatnik VAT.

Reasumując - zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, na podstawie powyższego uzasadnienia - zwolnienie z podatku VAT przysługuje Fundacji z uwagi na profil prowadzonej działalności statutowej, oraz spełnienie wszystkich zawartych w Interpretacji i pozostałych dokumentach przywołanych w uzasadnieniu wymogów dotyczących zadań publicznych związanych ze sztuką i kulturą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, że ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy korzystać mogą jedynie:

* podmioty prawa publicznego;

* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;

* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W świetle art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 17a ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Na mocy art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się organizacją warsztatów artystycznych i promocją kultury i sztuki na terenie dziesięciu największych miast Polski. Fundacja współpracuje z lokalnymi artystami, zapewniając im pracę przy prowadzeniu zajęć i warsztatów artystycznych z dziedziny wokalistyki, pisania kreatywnego, sztuk teatralnych i innych, również niszowych dziedzin sztuki. Zajmuje się również promocją lokalnych inicjatyw kulturalnych, takich jak festiwale czy konferencje młodzieżowe, i organizacją wydarzeń kulturalnych takich jak np. otwarte koncerty z uczestnikami zajęć. Część zajęć organizowanych przez Fundację jest odpłatna dla uczestników - jako inicjatywa oddolna Wnioskodawca finansuje realizację celów statutowych sam, w całości polegając na wpłatach wpisowych uczestników (poza sporadyczną realizacją pomniejszych zamówień publicznych związanych wyłącznie z organizacją warsztatów i zajęć). Zajęcia odpłatne Fundacja prowadzi na zasadzie działalności statutowej odpłatnej, nie prowadząc przy tym działalności gospodarczej.

Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.

działania w zakresie:

* działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; (bezpłatne porady prawno - księgowe dla artystów freelancerów)

* działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; (integracja społeczności artystycznej poprzez organizację grupowych warsztatów i wydarzeń około-warsztatowych, jak bezpłatne koncerty i występy)

* działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży; (edukacja artystyczna młodzieży poprzez udział w warsztatach artystycznych)

* kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; (promocja niezależnych artystów i ich działalności twórczej, przez organizację warsztatów artystycznych, zgodnie z ich programem autorskim)

* wspierania i upowszechniania kultury fizycznej; (organizacja warsztatów ruchowych z zakresu jogi akrobatycznej)

* promocji i organizacji wolontariatu; (angaż wolontariacki społeczności lokalnej i wspieranie lokalnych inicjatyw i festiwali)

Celem Fundacji jest:

1. Działalność społeczna i aktywizacja młodzieży na terenie.

2. Promocja kultury i sztuki i inspirowanie do jej tworzenia

3. Edukowanie młodych mieszkańców... i inspirowanie ich do poszukiwania nowych hobby i samorozwoju

4. Promocja początkujących artystów i prelegentów i ułatwienie im odnalezienia się w warszawskiej infrastrukturze kulturalnej

5. Promocja i organizacja wolontariatu

6. Przeciwdziałanie patologiom społecznym

7. Szerzenie pożytecznych społecznie idei i postaw

8. Działalność na rzecz polityki młodzieżowej i swobód obywatelskich

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Zainteresowanego dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a dla usług organizacji odpłatnych warsztatów.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kultury zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Należy podkreślić, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W przepisach ogólnych (Rozdziału I) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 z późn. zm.) ustawodawca wskazał - w art. 1 ust. 1, że działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. W myśl art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury. Jednocześnie na mocy art. 1 ust. 3 ww. ustawy, działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.

Jak wynika z powyższego ww. ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kulturalnych przez inne podmioty prawa publicznego.

Uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm.). W świetle bowiem art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

W art. 3 tej ustawy ustawodawca określa kto prowadzi działalność pożytku publicznego. Są to organizacje pozarządowe rozumiane jako niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.

Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest podmiotem działającym na podstawie art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wnioskodawca posiada status prawny Fundacji, nie działa w celu osiągnięcia zysku (wszystkie środki pozyskane w drodze działalności odpłatnej przekazuje na realizację celów statutowych i rozwój działań Fundacji), nie przeznacza do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników. Ponadto Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego, tj. w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 tej ustawy, mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych. Wobec tego należy stwierdzić, że Wnioskodawca wypełnia przesłanki podmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a w zw. z art. 43 ust. 18 ustawy.

W następnej kolejności należy zbadać, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ustawa nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp.

Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp." (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" podaje, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia "kultura", ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów "kultura" oraz "usługi kulturalne" na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Wnioskodawca zajmuje się organizacją warsztatów artystycznych i promocją kultury i sztuki, współpracuje z lokalnymi artystami zapewniając im pracę przy prowadzeniu zajęć i warsztatów artystycznych z dziedziny wokalistyki, pisania kreatywnego, sztuk teatralnych i innych, również niszowych dzieł sztuki. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na organizacji warsztatów artystycznych, wynikają z celów statutowych Wnioskodawcy, a cały zysk przeznaczany jest na realizację celów statutowych i rozwój działań Fundacji. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca świadczone usługi nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne sprawy oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, należy stwierdzić, że Wnioskodawca uprawniony jest do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Powyższe wynika z faktu, że, jako instytucja o charakterze kulturalnym, świadczy usługi kulturalne, polegające na upowszechnianiu i promocji kultury, przeznaczając zyski z tej działalności w całości na działalność statutową, a więc na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, że usługi polegające na organizacji przez Wnioskodawcę odpłatnych warsztatów artystycznych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl