0114-KDIP4-1.4012.81.2019.1.BS - Opodatkowanie podatkiem VAT przekazania mieszkańcom kolektorów słonecznych po zakończeniu trwałości projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.81.2019.1.BS Opodatkowanie podatkiem VAT przekazania mieszkańcom kolektorów słonecznych po zakończeniu trwałości projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2019 r. (data wpływu 18 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku odrębnego opodatkowania czynności planowego przekazania Mieszkańcom Gminy własności indywidualnych zestawów kolektorów słonecznych po zakończeniu trwałości projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku odrębnego opodatkowania czynności planowego przekazania Mieszkańcom Gminy własności indywidualnych zestawów kolektorów słonecznych po zakończeniu trwałości projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn...., współfinansowany był przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu IV "Środowisko, zapobieganie zagrożeniom i energetyka", Działania 4.3 "Ochrona powietrza, energetyka" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Przyczyny realizacji zadania:

Realizacja Projektu w istotny sposób przyczyniła się do racjonalniejszego wykorzystania energii oraz pozwoliła na zmniejszenie poziomu emisji niskiej. Ponadto, Projekt poprzez znaczącą redukcję zużycia i strat energii w istotny sposób przyczynił się do zmniejszenia uzależnienia Polski od krajów trzecich, a także przyczynił się do ożywienia gospodarki i poprawy stanu środowiska naturalnego. Kompleksowe wykorzystanie OZE w postaci instalacji zestawów kolektorów słonecznych w kilkuset budynkach mieszkalnych w gminie korzystnie oddziaływuje na wiele aspektów życia społeczno-gospodarczego powiatu (...).

Realizacja zadania:

Zadanie dotyczyło zakupu i montażu w latach 2014-2015 instalacji solarnej zamontowanej w... indywidualnych budynkach mieszkalnych oraz na pływalni sportowej w X. Instalacje kolektorów słonecznych wykorzystują energię słońca do wspomagania produkcji ciepłej wody użytkowej.

W ramach realizacji zadania "... " zainstalowano trzy rodzaje zestawów solarnych z nowoczesnymi pod względem technologicznym produktami solarnymi - kolektory próżniowe typu... marki..., model....

W ramach zadania wykonano... instalacji solarnych, w tym:

* ... instalacji solarnych oznaczonych jako zestaw nr 1

* ... instalacji solarnych oznaczonych jako zestaw nr 2

* ... instalacji solarnych oznaczonych jako zestaw nr 3

Koszt ponoszony przez mieszkańca został ustalony po wyłonieniu Wykonawcy w przetargu. Na kwoty wkładów własnych Gmina wystawiła mieszkańcom faktury VAT i odprowadziła należny podatek VAT. Podatek VAT w projekcie był kosztem kwalifikowanym, gdyż nie podlegał odliczeniu przez Gminę. W okresie realizacji projektu i po jego zakończeniu Gmina nie wykonywała czynności opodatkowanych - związanych ze zrealizowanym projektem (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT), w związku z powyższym Gmina nie ma i nie będzie miała możliwości odliczenia zarówno w całości jak też w części podatku naliczonego w fakturach VAT wystawionych przez wykonawców robót.

Łączna całkowita wartość projektu:. zł

Łącznie koszty kwalifikowane:. zł

Łącznie koszty niekwalifikowane:. zł

Koszt niekwalifikowany stanowiły kolektory słoneczne na pływalni sportowej w kwocie... zł zrealizowane w... roku.

Z umowy z instytucją finansującą wynikało, że dofinansowanie udzielane jest na pokrycie 70% kosztów kwalifikowalnych projektu. 30% wartości kosztów kwalifikowalnych, a także poniesienie wydatków niekwalifikowalnych nie objętych dotacją stanowiło wkład własny Gminy. Udzielenie dofinansowania nie było uzależnione od sposobu pokrycia wkładu własnego. Gmina mogła więc uzyskać środki w dowolny sposób: z kredytu, z bieżących środków własnych, czy też z przychodów z innych źródeł. Gmina w tym przypadku wybrała trzecie rozwiązanie.

W ramach projektu, Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, które stanowiły, że w zamian za odpłatność ze strony mieszkańca na rzecz Gminy, Gmina wykona montaż i podpięcie indywidualnego zestawu kolektorów słonecznych na/w budynkach mieszkańców Gminy, tj. na dachach i elewacjach, w skład których będą wchodziły: kolektory słoneczne wraz z całym wyposażeniem m.in. zasobniki do ciepłej wody, grupą pompowa, regulator przewody solarne, naczynia wzbiorcze i cała armatura, a także przeniesie prawa do własności na rzecz mieszkańców po upływie określonego czasu (po okresie trwałości projektu). W okresie trwałości projektu kolektory stanowią własność Gminy oraz użycza część nieruchomości na czas określony w Umowie, do bezpłatnego korzystania.

Zadaniem Gminy w ramach realizacji przedmiotowej umowy było zabezpieczenie rzeczowe i finansowe realizacji projektu, na które składało się wyłonienie wykonawcy instalacji zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych, ustalenie harmonogramu montażu instalacji, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe projektu.

Dzięki zawartym z mieszkańcami umowom Gmina uzyskała środki na pokrycie wkładu własnego niezbędnego do realizacji projektu. Projektem zostały objęte wyłącznie budynki spełniające warunki społecznego budownictwa mieszkaniowego, tj. wykluczono jakiekolwiek instalacje na gruntach, a także w budynkach, których powierzchnia lokali mieszkalnych przekracza 300 m2.

Projekt został zakończony w 2015 r. W roku 2020 kończy się okres trwałości projektu i Gmina zamierza po jego upływie przekazać mieszkańcom Gminy na własność indywidualne zestawy kolektorów słonecznych zamontowanych na ich budynkach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy planowane przekazanie przez Gminę na własność mieszkańców Gminy indywidualnych zestawów kolektorów słonecznych po zakończeniu trwałości projektu stanowić będzie element składowy usługi montażu i podpięcia indywidualnych zestawów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkańców Gminy i w związku z czym przekazanie to nie będzie podlegało odrębnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z umów zawartych z mieszkańcami wynika, że w okresie obowiązywania projektu będą oni jedynie użytkownikami instalacji (indywidualnego zestawu kolektorów słonecznych). Dopiero wraz z upływem okresu trwania umowy instalacja zostanie przekazana mieszkańcowi na własność, tj. po upływie 5 lat (okres używalności przedmiotu projektu).

Wpłaty mieszkańców stanowiły wynagrodzenie, za wykonanie usługi i miały charakter obowiązkowy i warunkujący wykonanie usługi. Płatność nastąpiła w zamian za świadczenie tj. montaż indywidualnego zestawu kolektorów słonecznych, po montażu i podpisaniu protokołu odbioru przez uczestnika projektu.

W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy uznać należy, iż w związku z zawartą z każdym mieszkańcem umową Gmina zrealizowała odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlegało opodatkowaniu VAT. Wpłaty wnoszone przez właścicieli nieruchomości, uczestników projektu, pozostały w ścisłym związku z czynnościami, które zostały wykonane przez Gminę - zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami, a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności. W ocenie Wnioskodawcy, należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji zaistniał bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika programu, które zostało wykonane przez Wnioskodawcę. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina zawierając umowę z wykonawcą na montaż instalacji oraz umowy z uczestnikami, weszła w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty otrzymywane przez Gminę od uczestników stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług.

Samo planowane przekazanie własności instalacji (indywidualnych zestawów kolektorów słonecznych) stanowić będzie jedynie końcowy element wykonania usługi realizowanej przez Gminę na rzecz mieszkańców i nie stanowi w żadnym wypadku odrębnego świadczenia. Czynność ta stanowi element świadczonej usługi i jako taka jest objęta wynagrodzeniem należnym Gminie, co oznacza, że nie ma ona charakteru nieodpłatnego.

Z uwagi na uwarunkowania dofinansowania Gmina nie miała możliwości przekazania własności instalacji mieszkańcom od razu po ich zamontowaniu. Muszą one przez okres trwałości projektu pozostać własnością Gminy. Należy wskazać, że mieszkańcy muszą mieć zapewnioną możliwość korzystania z instalacji - zarówno w okresie trwałości projektu, jak i po jego upływie. W okresie trwałości projektu możliwość korzystania z instalacji została i będzie zapewniona na podstawie umów zawartych z mieszkańcami Gminy. Po okresie trwałości projektu Gmina nie będzie już związana ograniczeniami wynikającymi z projektu i tym samym może przekazać instalacje na własność mieszkańcom zapewniając im tym samym trwałą możliwość korzystania z tych urządzeń.

Powyższy planowany zamiar przekazania mieszkańcom na własność indywidualnych zestawów kolektorów słonecznych wynika z umów zawartych z mieszkańcami, których zapisy wskazują, że wraz z upływem okresu obowiązywania tych umów (który pokrywa się z okresem trwałości projektu) instalacje kolektorów słonecznych staną się własnością mieszkańców. Przyjęta w umowach konstrukcja potwierdza, że planowane przekazanie instalacji mieszkańcom na własność stanowi finalne wykonanie zrealizowanej przez Gminę usługi. Spoczywający na Gminie obowiązek dokonania takiego przekazania własności jest jednym z zobowiązań Gminy wynikających z umów zawartych z mieszkańcami Gminy. Bez tego elementu usługa Gminy nie miałaby sensu, ponieważ mieszkańcy nie posiadaliby tytułu prawnego do korzystania z instalacji po okresie obowiązywania umowy, a więc w konsekwencji nie zdecydowaliby się na udział w projekcie.

W związku z powyższym planowane przez Gminę przekazanie mieszkańcom na własność zestawów kolektorów słonecznych nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż stanowić będzie element składowy usługi montażu i podpięcia zestawów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkańców Gminy, który już uprzednio podlegał opodatkowaniu VAT (za powyższą usługę Gmina wystawiła mieszkańcom faktury VAT i odprowadziła należny podatek VAT, a podatek VAT w projekcie był kosztem kwalifikowanym, gdyż nie podlegał odliczeniu przez Gminę).

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych - np. interpretacja indywidualna: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) z 14 listopada 2019 sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.522.2019.2.AM; Dyrektora KIS z 4 listopada 2019 sygn. 0115-KDIT1-3.4012.572.2019.2.JC; Dyrektora KIS z 21 października 2019 sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.460.2019.2.KT; Dyrektora KIS z 16 października 2019 sygn. 0111-KDIB3-1.4012.490. 2019.2.WN; Dyrektora KIS z 9 października 2019 sygn. ITPP2/443-1473/14-2/19-S/AJ; Dyrektora KIS z 3 października 2019 sygn. 0114-KDIP4.4012.639.2019.2.RK; Dyrektora KIS z 17 listopada 2017 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.726.2017.1.MGO; Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 28 sierpnia 2015 r. sygn. IPTPP3/4512-184/15-8/OS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl