0113-KDIPT2-3.4011.209.2021.1.IR - Obowiązek podatkowy w PIT związany z wypłatą dywidendy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.209.2021.1.IR Obowiązek podatkowy w PIT związany z wypłatą dywidendy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 oraz art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wspólnym wniosku z dnia 15 lutego 2021 r. (data wpływu 18 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych związanych z wypłatą dywidendy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wspólny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych związanych z wypłatą dywidendy.

We wniosku wspólnym złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

M.S.A.

Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:

1. Pan A.G.

2. Pan Z.G.

3. Pan A.O.

4. Pan K.N

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

M. S.A. ("Spółka", "M. S.A.") jest spółką kapitałową z siedzibą na terytorium Polski, polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób prawnych ("CIT"). Działalność operacyjna Spółki koncentruje się na dystrybucji odzieży i obuwia.

Jedynym akcjonariuszem M. S.A. jest M. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.j. Wspólnikami M. Sp.j. są: (i) C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.j., łącznie z M. Sp.j. jako "Spółki jawne"), której prawo do udziału w zysku M.Sp.j. wynosi 99,99% oraz (ii) M. Sp. z o.o., na którą przypada 0,1% prawa do udziału w zysku M. Sp.j.

C Sp.j. i M. Sp.j. skutecznie i terminowo zrealizowały wszystkie warunki zachowania statusu podmiotu transparentnego do celów CIT wskazane w ustawie z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123). Zatem, nie są podatnikami CIT.

Wspólnikami C. Sp.j. są osoby fizyczne, (i) Pan A.G., (ii) Pan Z.G., (iii) Pan A.O. oraz (iv) Pan K.N. (łącznie jako: "Wspólnicy", łącznie z M. S.A. jako: "Wnioskodawcy"), którzy posiadają odpowiednio w zaokrągleniu 46,05%, 46,05%, 5,9% i 1,98% praw do udziału w zysku C. Sp.j., oraz (v) M. Sp. z o.o., na którą przypada 0,02% zysku C. Sp.j. Wspólnicy są polskimi rezydentami podatkowymi.

Planowana jest dystrybucja zysków z M. S.A. na rzecz M. Sp.j. Z perspektywy formalnej dystrybucji może być kilka i będą mieć formę dywidend i/lub zaliczek na poczet dywidend (łącznie dystrybucje zysku określane są dalej jako "Dywidendy"). W dalszej kolejności, tak otrzymane środki M. Sp.j. wypłaci na rzecz swoich wspólników w ramach podziału i wypłaty zysku spółki jawnej. Z formalnego punktu widzenia wypłat zysku może być kilka i mogą mieć formę zaliczek wypłacanych na poczet zysku lub podziałów i wypłat zysku (łącznie "Podział zysku"). Następnie, C. Sp.j. przeznaczy tak otrzymane środki na Podział zysku na rzecz swoich wspólników, w tym Wspólników. Planowane jest, by wszystkie wskazane przepływy, od wypłat Dywidend przez M. S.A. do otrzymania środków z Podziału zysku przez Wspólników, realizowane były w ciągu tego samego roku podatkowego.

Wnioskodawcy zaznaczają, że przedstawiony sposób dystrybucji zysków ze Spółki za pośrednictwem spółek jawnych docelowo do osób fizycznych będących wspólnikami C. Sp.j. nie ma wpływu na wysokość obciążeń w podatku dochodowym (dalej: PIT), gdyż dystrybuowane zyski będą zawsze podlegać opodatkowaniu 19% PIT w Polsce, a więc w ten sam sposób, jak gdyby Wspólnicy byli bezpośrednio akcjonariuszami M. S.A.

W związku z wnioskiem intencją Zainteresowanych jest jedynie ustalenie, na kim ciążył będzie obowiązek odprowadzenia i zadeklarowania podatku z tego tytułu do organów skarbowych - na płatniku czy na podatniku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Dywidendy wypłacane przez Spółkę stanowić będą dla Wspólników, proporcjonalnie do ich pośredniego udziału w zysku M. Sp.j., przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy wypłacie których Spółka zobowiązana będzie potrącić zryczałtowany 19% podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 ww. ustawy?

2. Czy w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy Spółka dopełni ciążących na Niej obowiązków płatnika i pobierze 19% podatku dochodowego od Dywidend oraz odprowadzi ten podatek na rachunek organu podatkowego, na Wspólnikach na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą już ciążyły żadne obciążenia podatkowe czy też obowiązki w zakresie składania deklaracji w związku z otrzymaniem tych środków w formie Podziału zysku z C. Sp.j.?

Zdaniem Zainteresowanych,

Ad 1

Zdaniem Zainteresowanych, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Dywidendy wypłacane przez Spółkę stanowić będą dla Wspólników, proporcjonalnie do ich pośredniego udziału w zysku M. Sp.j., przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa o PIT), przy wypłacie których Spółka zobowiązana będzie potrącić zryczałtowany 19% PIT zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT.

Ad 2

Zdaniem Zainteresowanych, w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy Spółka dopełni ciążących na Niej obowiązków płatnika i pobierze 19% podatek dochodowy (dalej: PIT) od Dywidend oraz odprowadzi ten PIT na rachunek organu podatkowego, na Wspólnikach na gruncie Ustawy o PIT nie będą już ciążyły żadne obciążenia podatkowe czy też obowiązki w zakresie składania deklaracji w związku z otrzymaniem tych środków w formie Podziału zysku z C. Sp.j.

UZASADNIENIE stanowiska Zainteresowanych dotyczące pytania nr 1

Zgodnie z art. 5a pkt 26 w zw. z pkt 28 Ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną, oznacza to m.in. spółkę jawną niebędącą podatnikiem CIT.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT, przychody m.in. z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.

Zatem, dochody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, w tym w spółce jawnej, opodatkowuje się osobno u każdego wspólnika w stosunku do jego udziału w zysku spółki. Przychody i koszty ponoszone przez spółkę jawną są więc przychodami i kosztami jej wspólników. W sytuacji, gdy wspólnikiem spółki jawnej jest podmiot niebędący podatnikiem (np. inna transparentna podatkowo spółka jawna), przychody i koszty ponoszone przez tę pierwszą spółkę jawną są przychodami i kosztami wspólników tej drugiej spółki jawnej, proporcjonalnie do ich udziału w zysku tej drugiej spółki jawnej.

Sposób opodatkowania dochodów uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeśli wspólnikami spółki jawnej są osoby fizyczne, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału. Do wskazanej kategorii zalicza się również zaliczki na poczet dywidendy.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Wskazane w tym przepisie zasady poboru podatku stosuje się również w odniesieniu do zaliczek na poczet dywidendy.

W myśl art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 1 Ustawy o PIT, osoby prawne mają obowiązek jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 42 ust. 1 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

W świetle przytoczonych przepisów, w analizowanym zdarzeniu przyszłym, z uwagi na fakt, że M. Sp.j. i C. Sp.j. nie są podatnikami podatku dochodowego, dochód z tytułu Dywidend wypłacanych przez M. S.A. opodatkowany będzie podatkiem na poziomie Wspólników proporcjonalnie do ich pośredniego udziału w zyskach M. Sp.j.

Ustawa o PIT rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł, nawet jeżeli przychody (dochody) są uzyskiwane przez osoby fizyczne za pośrednictwem transparentnych podatkowo spółek osobowych, w tym spółek jawnych. Przychody uzyskiwane przez takie spółki stanowią przychody ich wspólników ustalane zgodnie z art. 8 Ustawy o PIT, ale ze źródła, do którego jest on kwalifikowany na podstawie art. 10 ust. 1 i art. 12-20 Ustawy o PIT. Jeżeli więc podatnik będący osobą fizyczną jest wspólnikiem transparentnej podatkowo spółki osobowej, na rzecz której wypłacane są Dywidendy, to również dla wspólnika stanowić one będą dochód z dywidend.

Skoro spółki jawne są transparentne podatkowo, a dochody tych spółek są dochodami Wspólników, należy uznać, że Dywidendy wypłacane za pośrednictwem spółek jawnych powinny być traktowane podatkowo tak samo jak Dywidendy, które byłyby wypłacane przez M. S.A. bezpośrednio na rzecz Wspólników. Nie ulega wątpliwości, że w przypadku bezpośredniej wypłaty Dywidendy z M. S.A. do Wspólników stanowiłyby one przychody z kapitałów pieniężnych opodatkowane zgodnie z art. 30a ust. i pkt 4 Ustawy o PIT, tj. zryczałtowanym PIT wg stawki 19%.

Zatem, również Dywidendy wypłacane za pośrednictwem spółek jawnych jako Podział zysku, stanowić będą dla Wspólników dochody z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegające opodatkowaniu 19% zryczałtowanym PIT. Zryczałtowany PIT z tego tytułu zobowiązany będzie pobrać jako płatnik podmiot wypłacający Dywidendy, tj. M. S.A. Przeciwna interpretacja prowadziłaby do wniosku, iż jeśli dystrybuowane są do podatników środki pieniężne pochodzące z Dywidend, ale za pośrednictwem podmiotów przeźroczystych podatkowo, możliwe byłoby wyłączenie obowiązku płatnika w zakresie poboru podatku.

W orzecznictwie w sprawach podatkowych podnosi się (por. przytoczony poniżej wyrok NSA), że potencjalnie odmienne traktowanie przychodów osób będących wspólnikami spółek jawnych z tytułu udziału w nich, w porównaniu z przychodami osób dokonujących takich samych inwestycji lub osiągających tego samego typu dochody ale prowadzących działalność gospodarczą indywidualnie, mogłoby oznaczać nierówność względem prawa, która nie miałaby uzasadnienia na gruncie Ustawy o PIT.

Przedstawione stanowisko potwierdzają, według Zainteresowanych, przykładowo:

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2008 r., nr IPPB1/415-101/08-2/AŻ;

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 czerwca 2009 r., nr IBPBII/2/415-303/09/NG;

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 kwietnia 2011 r., nr IPPB2/415-19/11-7/MK;

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 grudnia 2016 r., nr 3063-ILPB1-1.4511.213.2016.1.IM;

* wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 marca 2019 r., sygn. akt II FSK 646/17.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Dywidendy wypłacane przez Spółkę stanowić będą dla Wspólników, proporcjonalnie do ich pośredniego udziału w zysku M. Sp.j. przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT, przy wypłacie których Spółka zobowiązana będzie potrącić zryczałtowany 19% PIT zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT.

UZASADNIENIE stanowiska Zainteresowanych dotyczące pytania nr 2

Jak wynika z uzasadnienia do pytania nr 1, Dywidendy wypłacane przez Spółkę stanowić będą dla Wspólników, proporcjonalnie do ich pośredniego udziału w zysku M. Sp.j., przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT, przy wypłacie których Spółka zobowiązana będzie potrącić zryczałtowany 19% PIT zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT.

Zatem, skoro Spółka pełnić będzie rolę płatnika PIT z tytułu Dywidend, w sytuacji gdy dopełni Ona ciążących na Niej obowiązków płatnika, tj. w szczególności pobierze i odprowadzi do organów podatkowych podatek należny z tego tytułu, wówczas na Wspólnikach nie będą już ciążyły żadne obciążenia podatkowe na gruncie Ustawy o PIT w związku z otrzymaniem tych środków w formie Podziału zysku z C. Sp.j.

Wspólnicy nie powinni także deklarować tego przychodu/dochodu w składanych zeznaniach podatkowych.

Stosownie bowiem do art. 45 ust. 3 w zw. z ust. 1 i 1a Ustawy o PIT, zeznaniami, które podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym nie obejmuje się dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 30a.

Zgodnie z art. 45 ust. 3b Ustawy o PIT, podatnik wykazuje w swoim zeznaniu należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

W świetle powyższych przepisów, w przypadku gdy Spółka dopełni swoich obowiązków jako płatnik, Wspólnicy nie będą mieli obowiązku wykazywania w swoich zeznaniach podatkowych kwoty przychodu/dochodu lub podatku z tytułu otrzymywanych Dywidend wypłacanych przez Spółkę za pośrednictwem Spółek jawnych.

Reasumując, w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy Spółka dopełni ciążących na Niej obowiązków płatnika i pobierze 19% PIT od Dywidend oraz odprowadzi ten PIT na rachunek organu podatkowego, na Wspólnikach na gruncie Ustawy o PIT nie będą już ciążyły żadne obciążenia podatkowe czy też obowiązki w zakresie składania deklaracji w związku z otrzymaniem tych środków w formie Podziału zysku z C/. Sp.j.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Należy poinformować, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu Stroną postępowania przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl