0112-KDIL2-1.4011.11.2022.2.DJ - Odliczenia od dochodu kwot przekazanych darowizn

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4011.11.2022.2.DJ Odliczenia od dochodu kwot przekazanych darowizn

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 8 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia od dochodu kwot przekazanych darowizn. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 marca 2022 r. (wpływ 3 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W roku 2021 dokonał Pan wpłat/darowizn na Fundację ze wskazaniem na konkretne subkonto (na które trafia większość, ale nie wszystkie z wpłaconych środków). Właścicielem subkonta jest Pana mama A. A jest osobą chorą i może korzystać ze zgromadzonych środków zgodnie ze statutem Fundacji (finansowanie leczenia, transportu jak i wydatków związanych z codziennym funkcjonowaniem). A mieszka w (...) w mieszkaniu, którego jest Pan współwłaścicielem (50%) oraz w którym jest Pan zameldowany.

Mieszka Pan w (...), gdzie pracuje Pan od 2013 r., a w 2018 r. z pomocą kredytu hipotecznego kupił Pan mieszkanie, w którym obecnie Pan mieszka. Od strony organizacyjnej od około 9 lat (od ukończenia studiów) prowadzi Pan z matką oddzielne gospodarstwa domowe.

W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Czy wskazane we wniosku darowizny zostały przekazane w 2021 r. i zostaną przekazane w następnych latach:

a)

na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.);

b)

na rzecz organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Stan faktyczny. Darowizny w 2021 r. dokonał Pan na rzecz Fundacji. Zgodnie ze statutem Fundacji (paragraf 3, pkt 3) Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej. Pomoc społeczna wymieniona w statucie Fundacji jest wymieniona w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W paragrafie 3 pkt 7 statutu Fundacji wskazuje ona, że Fundacja przekazuje cały dochód (nadwyżka przychodów nad kosztami) na działalność pożytku publicznego (zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy o OPP). art. 20. ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie odnosi się do art. 3 tej ustawy w związku z czym jest organizacją spełniającą warunki art. 3 ust. 2 i 3 tejże ustawy.

Jeśli chodzi o zdarzenie przyszłe. Planuje Pan kontynuować wpłaty na wyżej wymienioną Fundację. Nie planuje Pan tutaj zmian ani korzystania z innych instytucji pożytku publicznego.

Czy w roku podatkowym 2021 oraz w kolejnych latach podatkowych, w których Pan przekaże darowizny osiągnął/osiągnie Pan dochód opodatkowany według skali podatkowej lub przychód opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych (ryczałt ewidencjonowany);

W 2021 r. osiągnął Pan dochód opodatkowany według skali podatkowej. Jeśli chodzi o zdarzenie przyszłe nie planuje Pan zmian - planuje Pan kontynuować pracę na umowę o pracę rozliczając się według skali podatkowej.

Czy jest Pan zobowiązany do ponoszenia ciężaru finansowego w związku z utrzymaniem Pana matki, finansowania jej potrzeb codziennych, kosztów leczenia itp., a jeśli tak to czy wydatki, jakie poniósł Pan w 2021 r. i będzie Pan ponosił w przyszłości na co dzień związane np. z leczeniem, codziennym funkcjonowaniem Pana matki zostaną zrefundowane przez ww. Fundację (...) ze środków zgromadzonych na przedmiotowym subkoncie (którego Pana matka jest właścicielem) między innymi przy udziale darowizn, których Pan dokonał w 2021 r. lub dokona w latach następnych, czy w inny sposób - należy szczegółowo i jednoznacznie wyjaśnić ww. kwestie;

Stan faktyczny. W okresie od 1 stycznia 2021 r. do dnia 2 marca 2022 r. nie był Pan zobowiązany do ponoszenia finansowych potrzeb swojej matki, gdzie zobowiązanie wynikałoby ze świadczenia alimentacyjnego zasądzonego przez sąd. W okresie od 1 stycznia 2021 r. do 2 marca 2022 r. nie ponosił Pan regularnych kosztów utrzymania swojej matki, jednakże w styczniu 2021 r. opłacił Pan jeden rachunek za prąd w wysokości 170 złotych oraz rachunek za gaz w wysokości 11,13 złotych. W styczniu 2022 r. dokonał Pan wpłaty na czynsz za mieszkanie, w którym mieszka Pana matka w wysokości około 2-3 miesięcznych czynszów. Chce Pan tutaj przypomnieć informację podaną w pierwszym piśmie, że Pana matka prowadzi samodzielne gospodarstwo domowe w (...), podczas gdy Pan mieszka na stałe w (...) gdzie mieszka Pan i pracuje od 2013 r., jednocześnie będąc zameldowanym w (...) w mieszkaniu, w którym mieszka Pana matka. Mieszkanie, w którym mieszka Pana matka jest własnością Pana i Pana siostry w związku z czym rachunki za media są wystawiane na Pana i Pana siostrę i jeśli zajdzie taka potrzeba może Pan opłacić je w przyszłości. Co więcej z informacji, które Pan posiada dofinansowanie z Fundacji na rzecz Pana matki było przeznaczone w 2021 r. na niektóre podstawowe potrzeby (głównie zakupowe oraz dowóz gotowych obiadów dla osób starszych), których do dzisiaj nigdy Pan nie finansował.

Jeśli chodzi o zdarzenie przyszłe to nie planuje Pan utrzymywania finansowo matki ani nie toczy się w Pana kierunku postępowanie, które mogłoby sądowo nałożyć takie zobowiązanie na Pana. Pana matka utrzymuje się przede wszystkim z renty, która w momencie przekroczenia wieku emerytalnego zamieniła się w emeryturę. Z informacji, które Pan posiada nie ma też planów wykorzystywania przez Pana matkę wsparcia z Fundacji na opłacanie mediów/kosztów mieszkania. Nie licząc wyżej wymienionych pojedynczych sytuacji opłacenia mediów nie planuje Pan finansowania żadnych innych potrzeb swojej mamy. Gdyby jednak sytuacja w kraju się pogorszyła to oczywiście w miarę Pana potrzeb będzie Pan matkę wspierał finansowo. Byłaby to jednak sytuacja odwrotna niż ta którą wskazano w wezwaniu (powstanie nowego zaangażowania z Pana strony, a nie zastąpienie obecnie jakiegoś zobowiązania z Pana strony dofinansowaniem ze strony Fundacji - chce też Pan zwrócić uwagę, że takie zobowiązanie miałoby charakter moralny wynikający z istniejącej więzi).

Chce Pan zwrócić uwagę, że w związku ze starzeniem się Pana matki, jak i z powodu jej choroby i pogarszającego się stanu zdrowia coraz częściej w weekendy oraz podczas urlopu ją Pan odwiedza. Tak było w 2021 r. W momencie odwiedzin czasami dokonywał Pan, np. zakupu bieżących rzeczy jak jedzenia na te kilka dni, z których proporcjonalnie sam Pan korzystał. Oczywiście też jak to w rodzinie na różnego rodzaju okazje (jak święta) zdarzały się prezenty materialne (przedmioty). Nic co miałoby być finansowane z dofinansowania z Fundacji. Warto jednak wspomnieć, żeby przedstawić pełen obraz.

Czy przekazanie darowizn, o których mowa we wniosku wiąże się/będzie się wiązało z uzyskaniem jakiegokolwiek dobra albo innego świadczenia po Pana stronie w związku z przekazaną darowizną;

Nie. Czasami jak odwiedza Pan swoją matkę to, aby jej pomóc robi Pan i przynosi jej większe zakupy. Zdarza się, że zwraca Panu koszt zakupów przelewem wyszczególniając taką informację w jego opisie.

Czy ww. kwot przekazanych darowizn nie zaliczył/nie zaliczy Pan do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie odliczył już wcześniej od dochodu (przychodu) albo czy kwoty darowizn nie zostały/nie zostaną Panu zwrócone (w całości lub w części) w jakiejkolwiek formie;

Nie.

Wyjaśnił Pan, czy posiada/będzie posiadał Pan w odniesieniu do przekazanych darowizn, o których mowa we wniosku: a) w przypadku darowizn pieniężnych - dowody wpłaty, z których wynika/będzie wynikała wysokość poniesionych wydatków na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku inny niż rachunek płatniczy;

W sytuacji zapłaty kwot darowizn, np. z systemu (...), gdy w tytule przelewów widnieje jedynie kod alfanumeryczny należy wyjaśnić, czy oprócz dokumentów np. z systemu (...) potwierdzających dokonanie wpłat darowizn posiada/będzie Pan posiadał także potwierdzenia od obdarowanego ich otrzymania, z których będzie wynikać, że darowizny wpłynęły na rachunek bankowy obdarowanego albo na rachunek bankowy lub rachunek płatniczy obdarowanego.

b) w przypadku darowizn innych niż pieniężne - dowody, z których wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanych darowizn wraz z oświadczeniem obdarowanego o ich przyjęciu.

Tak. Wszystkie darowizny pomiędzy 1 stycznia 2021 r. a 2 marca 2022 r. były dokonane przelewem bankowym na konto Fundacji. Opis zawierał zawsze oprócz numeru konta Fundacji także nazwę Fundacji w opisie z dodatkiem numeru subkonta.

W przyszłości nie planuje Pan zmian. Darowizny będą wpłacane przelewem bankowym na konto Fundacji, ze wskazaniem numeru subkonta w Fundacji w opisie samego przelewu.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku poinformował Pan, że prosi Pan o interpretację stanu faktycznego (tj. dotyczącym rozliczenia za 2021 i 2022 rok) bez oceny zdarzeń przyszłych.

Pytanie

Czy wymienione w punkcie 74 darowizny/wpłaty na Fundację w roku 2021 jak i potencjalnie w następnych latach może Pan odliczać od dochodu podczas rozliczania PIT-37?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z przepisami, wpłacając darowiznę na jakiekolwiek inne subkonto prowadzone przez Fundację mógłby Pan skorzystać z odliczenia. Nie znalazł Pan w przepisach wyjątków dotyczących finalnego beneficjenta pomocy z Fundacji/OPP.

W związku z tym uważa Pan, że może Pan dokonać odliczenia wpłat od dochodu przy rozliczaniu osiągniętego dochodu w PIT-37 zarówno teraz, jak i w przyszłych latach przy obecnych przepisach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że zgodnie ze wskazaniem Pana, zawartym w uzupełnieniu wniosku niniejsza interpretacja dotyczy tylko stanu faktycznego (tj. rozliczenia za 2021 i 2022 rok).

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. do 7 września 2021 r.:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a)

określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,

b)

kultu religijnego,

c)

krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, w wysokości iloczynu kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy i litrów oddanej krwi lub jej składników,

d) kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 8 września 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a)

określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,

b)

kultu religijnego,

c)

krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, w wysokości iloczynu kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy i litrów oddanej krwi lub jej składników,

d)

kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy,

e) określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (Dz. U. poz. 1551) - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Natomiast art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. stanowi:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a)

określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,

b)

kultu religijnego,

c)

krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, w wysokości iloczynu kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy i litrów oddanej krwi lub jej składników,

d)

kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy,

e) określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (Dz. U. poz. 1551) - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Z powyższego wynika, że podstawowym warunkiem odliczenia od dochodu jest dokonanie darowizny oraz przeznaczenie darowizny na cel enumeratywnie wymieniony w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.).

Ponadto, z przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można wywieść, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

* musi być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

* obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy:

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.

Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z takiego odliczenia jest status beneficjenta, który musi być organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy:

Organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy:

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1)

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2)

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3)

spółdzielnie socjalne;

4)

spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Zatem zakres ulgi przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz określonych w tym przepisie organizacji nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

Podkreślenia wymaga także fakt, że w myśl z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

1)

osób fizycznych;

2)

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 1 i 2 powołanej ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie:

1)

dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy - w przypadku darowizny pieniężnej;

2)

dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu - w przypadku darowizny innej niż pieniężna lub innej niż określona w ust. 1 pkt 9 lit.c.

Wskazać również należy, że art. 26 ust. 6b omawianej ustawy stanowi, że:

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego.

W myśl art. 26 ust. 6c powyższej ustawy:

W przypadku zwrotu dokonanej darowizny, obdarowany jest obowiązany przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi darowiźnie, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu.

Stosownie do treści art. 26 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 45 ust. 3a wskazanej wyżej ustawy:

Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w roku 2021 dokonał Pan wpłat/darowizn na Fundację ze wskazaniem na konkretne subkonto (na które trafia większość, ale nie wszystkie z wpłaconych środków). Właścicielem subkonta jest Pana matka, która jest osobą chorą i może korzystać ze zgromadzonych środków zgodnie ze statutem Fundacji (finansowanie leczenia, transportu jak i wydatków związanych z codziennym funkcjonowaniem). Pana matka mieszka w (...) w mieszkaniu, którego jest Pan współwłaścicielem z Pana siostrą oraz w którym jest Pan zameldowany. Mieszka Pan w (...), gdzie pracuje Pan od 2013 r., a w 2018 r. kupił Pan mieszkanie, w którym obecnie Pan mieszka. Od strony organizacyjnej od około 9 lat (od ukończenia studiów) prowadzi Pan z matką oddzielne gospodarstwa domowe. Darowizny w 2021 r. dokonał Pan na rzecz Fundacji. Zgodnie ze statutem Fundacji (paragraf 3, pkt 3) Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej. Pomoc społeczna wymieniona w statucie Fundacji jest wymieniona w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W paragrafie 3 pkt 7 statutu Fundacji wskazuje ona, że Fundacja przekazuje cały dochód (nadwyżka przychodów nad kosztami) na działalność pożytku publicznego (zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy o OPP). art. 20. ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie odnosi się do art. 3 tej ustawy w związku z czym jest organizacją spełniającą warunki art. 3 ust. 2 i 3 tejże ustawy.

W okresie od 1 stycznia 2021 nie był Pan zobowiązany do ponoszenia finansowych potrzeb swojej matki, gdzie zobowiązanie wynikałoby ze świadczenia alimentacyjnego zasądzonego przez sąd, nie ponosił Pan regularnych kosztów utrzymania swojej matki, jednakże w styczniu 2021 r. opłacił Pan jeden rachunek za prąd w wysokości oraz rachunek za gaz, a w styczniu 2022 r. dokonał Pan wpłaty na czynsz za mieszkanie. Mieszkanie, w którym mieszka Pana matka jest własnością Pana i Pana siostry w związku z czym rachunki za media są wystawiane na Pana i Pana siostrę i jeśli zajdzie taka potrzeba może Pan opłacić je w przyszłości. Co więcej z informacji, które Pan posiada dofinansowanie z Fundacji na rzecz Pana matki było przeznaczone w 2021 r. na niektóre podstawowe potrzeby (głównie zakupowe oraz dowóz gotowych obiadów dla osób starszych), których do dzisiaj nigdy Pan nie finansował. Nie planuje Pan utrzymywania finansowo matki ani nie toczy się w Pana kierunku postępowanie, które mogłoby sądowo nałożyć takie zobowiązanie na Pana. Pana matka utrzymuje się przede wszystkim z renty, która w momencie przekroczenia wieku emerytalnego zamieniła się w emeryturę. Z informacji, które Pan posiada nie ma też planów wykorzystywania przez Pana matkę wsparcia z Fundacji na opłacanie mediów/kosztów mieszkania. Nie licząc wyżej wymienionych pojedynczych sytuacji opłacenia mediów nie planuje Pan finansowania żadnych innych potrzeb swojej mamy. Gdyby jednak sytuacja w kraju się pogorszyła to oczywiście w miarę Pana potrzeb będzie Pan matkę wspierał finansowo. W związku ze starzeniem się Pana matki jak i z powodu jej choroby i pogarszającego się stanu zdrowia coraz częściej w weekendy oraz podczas urlopu ją Pan odwiedza. Tak było w 2021 r. W momencie odwiedzin czasami dokonywał Pan, np. zakupu bieżących rzeczy jak jedzenia na te kilka dni, z których proporcjonalnie sam Pan korzystał, a na różnego rodzaju okazje (jak święta) zdarzały się prezenty materialne (przedmioty) - jednak nic co miałoby być finansowane z dofinansowania z Fundacji.

Kwot przekazanych darowizn nie zaliczył/nie zaliczy Pan do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie odliczył już wcześniej od dochodu (przychodu), kwoty darowizn nie zostały/nie zostaną Panu zwrócone (w całości lub w części) w jakiejkolwiek formie. Wszystkie darowizny od 1 stycznia 2021 r. były dokonane przelewem bankowym na konto Fundacji. Opis zawierał zawsze oprócz numeru konta fundacji także nazwę Fundacji w opisie z dodatkiem numeru subkonta. W przyszłości nie planuje Pan zmian.

Wątpliwość Pana budzi kwestia, czy może Pan wpłacone kwoty darowizn/wpłat na ww. Fundację ze wskazaniem na konkretne subkonto, którego właścicielem jest Pana matka odliczyć od dochodu podczas rozliczania PIT-37 za lata 2021 i 2022.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji darowizny, wobec czego należy odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna polega zatem na bezpłatnym, nieekwiwalentnym świadczeniu darczyńcy kosztem jego majątku i nie wiąże się z uzyskaniem jakiegokolwiek dobra albo innego świadczenia w związku z przekazaną kwotą pieniędzy.

Bezpłatność świadczenia oznacza, że nie może ono mieć odpowiednika w świadczeniu drugiej strony umowy, albowiem umowa darowizny jest umową jednostronnie zobowiązującą, a podstawę świadczenia stanowi causa donandi, czyli chęć dokonania przysporzenia majątkowego. Nie ma znaczenia dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny konkretny, zindywidualizowany motyw dokonanego nieodpłatnie przysporzenia. Przyczyna prawna jest bowiem stypizowana i identyczna dla wszystkich wchodzących w grę przypadków. Motywy indywidualne dokonywanego przysporzenia bywają natomiast mocno zróżnicowane: czysto altruistyczne, wynikające z powinności natury moralnej, czy wreszcie uzasadnione określonymi racjami gospodarczymi. Tak więc świadczenie darczyńcy jest bezpłatne wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu w zamian za dokonaną darowiznę ani w chwili jej dokonywania ani też w przyszłości.

Darowizna jest więc czynnością, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego), a zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne. Darowizna może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie obdarowanego - do zwiększenia jego majątku (zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów).

Z kolei z art. 893 Kodeksu cywilnego wynika natomiast, że:

Darczyńca może włożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem (polecenie).

W literaturze podkreśla się, że co do zasady samo ustanowienie polecenia w umowie darowizny nie zmienia samej jej istoty, gdyż nie odbiera jej charakteru czynności dokonanej pod tytułem nieodpłatnym. Niemniej jednak z orzecznictwa sądów wynika, że nałożenie na obdarowanego obowiązku świadczenia na rzecz osoby trzeciej tylko wówczas nie pozbawia umowy cech nieodpłatności, gdy nie przekreśla istoty darowizny wyrażającej się w przysporzeniu majątku obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Oznacza to, że charakter świadczenia nieodpłatnego traci takie świadczenie, które zostało spełnione w celu uzyskania określonego świadczenia ekwiwalentnego.

Co więcej, w doktrynie prawa cywilnego podnosi się, że nie może być w ogóle mowy o poleceniu, jeżeli z treści umowy wynika, że odbiorca określonego przedmiotu zobowiązany jest do oddania go w całości osobie trzeciej. Występuje on wtedy z reguły jako posłaniec. Nie dochodzi więc w ogóle do skutku umowa darowizny.

Wskazać również należy, że z samego tylko faktu, zgodnie z którym zawarcie w umowie darowizny polecenia nie czyni nikogo wierzycielem, nie wynika, że zdarzenie to pociąga za sobą jedynie moralną powinność obdarowanego. W istocie jest to bowiem obowiązek prawny, do domagania się realizacji którego - co wynika z art. 894 Kodeksu cywilnego - uprawniony jest darczyńca, jego spadkobiercy lub właściwy organ państwowy, jeżeli polecenie ma na względzie interes społeczny.

Mając na uwadze powyższe, jeszcze raz podkreślić należy, że podstawową cechą darowizny jest jej nieekwiwalentność i nieodpłatność - co oznacza, że darczyńca nie spodziewa się i nie oczekuje żadnego świadczenia wzajemnego ze strony obdarowanego. Istotą darowizny jest zatem jej bezinteresowność i fakt, że przekazanie owej darowizny nie skutkuje żadnym działaniem "w zamian" - co ma miejsce w niniejszej sprawie.

Zatem, wskazane wyżej przepisy wyraźnie przewidują, że darowizny na rzecz osób fizycznych nie podlegają odliczeniu, jednakże odliczeniu podlega darowizna z poleceniem, np. darowizna dokonana na rzecz fundacji ze wskazaniem na konkretną osobę fizyczną. Jeżeli darczyńca ofiarował określoną sumę pieniężną fundacji (osobie prawnej) i polecił przeznaczenie tej sumy na sfinansowanie leczenia wskazanej przez siebie osobie, nie dochodzi do zmiany po stronie obdarowanego. Jest nim nadal fundacja wymieniona w umowie i tylko ona ma prawo do rozporządzenia przedmiotem darowizny. Kwoty darowizn przekazane na rzecz takich osób prawnych podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania, mimo że darczyńca wskazał (w formie polecenia) cel i osobę trzecią, na której rzecz przedmiot darowizny ma być przeznaczony.

W związku z powyższym, wpłaty, których dokonał i dokona Pan w latach 2021-2022 do Fundacji ze wskazaniem na konkretne subkonto (na które trafia większość, ale nie wszystkie z wpłaconych środków), a którego właścicielem jest Pana matka mogą i będą mogły być traktowane jako darowizny. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, co oznacza, że może Pan i będzie Pan mógł w rozliczeniu za lata 2021-2022 dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przedmiotowych wpłat, dokonanych na rzecz Fundacji ze wskazaniem na matkę. Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl