0111-KDSB2-1.440.100.2023.3.DK - WIS TOWAR - białko - CN 35 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB2-1.440.100.2023.3.DK WIS TOWAR - białko - CN 35 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) o dacie wpływu 27 grudnia 2023 r., uzupełnionego pismem z 29 stycznia 2024 r. (data wpływu 1 lutego 2024 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - (...)

Opis: Gotowy produkt stanowi (...). Produkt występuje w postaci różnokolorowego proszku o charakterystycznym zapachu i łagodnym/neutralnym smaku. Produkt ten może być stosowany (w małych dawkach) jako emulgator i/lub (w wysokich dawkach) w celu zapewnienia wartości odżywczych.

Rozstrzygnięcie: CN 35

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

27 grudnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony pismem z 29 stycznia 2024 r., o wydanie wiążącej informacji stawkowej w zakresie sklasyfikowania według Nomenklatury Scalonej (CN) towaru: (...), na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru:

Towar będący przedmiotem niniejszego wniosku to białko (...).

Produkt występuje w postaci różnokolorowego proszku o charakterystycznym zapachu i łagodnym/neutralnym smaku.

Produkt ma zastosowanie w produkcji żywności jako bardzo silny emulgator, dzięki czemu nadaje się do zastosowań w m.in. wegańskich lodach i dressingach, alternatywach mlecznych i napojach funkcjonalnych. Produkt ten może być stosowany (w małych dawkach) jako emulgator i/lub (w wysokich dawkach) w celu zapewnienia wartości odżywczych.

Dokładny skład i opis produktu znajdują się w załączonej do niniejszego Wniosku Specyfikacji.

(...)

Wnioskodawca zaproponował klasyfikację ww. towaru do kodu CN 2106 10 20 90.

W informacjach uzupełniających Wnioskodawca wskazał, że:

Z Not wyjaśniających do pozycji 2106 wynika, że obejmuje ona m.in. przetwory przeznaczone do spożycia przez ludzi, zarówno bezpośrednio, jak i po obróbce (takiej jak obróbka cieplna, rozpuszczanie lub zagotowanie w wodzie, mleku itd.). W szczególności pozycja ta obejmuje produkty takie jak:

- hydrolizaty białkowe składające się głównie z mieszaniny aminokwasów i chlorku sodu, stosowane do przetworów spożywczych (np. w charakterze przypraw),

- koncentraty białkowe otrzymywane przez wyeliminowanie pewnych składników z odtłuszczonej mąki sojowej, używane do wzbogacania w białko przetworów spożywczych,

- teksturowaną mąkę sojową i inne teksturowane substancje białkowe.

Pozycję CN 2106 stosuje się, jeśli nie istnieje żadna bardziej szczegółowa klasyfikacja towaru. W tym zakresie w ocenie Wnioskodawcy za bardziej szczegółową pozycję nie można potraktować zwłaszcza pozycji 3504.

Stosownie bowiem do brzmienia Not wyjaśniających do pozycji 3504, "Niniejsza pozycja obejmuje: (B) Inne substancje białkowe i ich pochodne, nie objęte bardziej specyficznymi pozycjami w nomenklaturze, do których zalicza się zwłaszcza: (6) Izolaty białkowe otrzymywane metodą ekstrakcji z substancji roślinnych (np. z odtłuszczonej mąki sojowej) i składające się z mieszaniny białek zawartych w tych substancjach. Zawartość białka w tych izolatach stanowi generalnie nie mniej niż 90%".

Z kolei, z treści Not wyjaśniających do Nomenklatury scalonej, do kodu 3504 00 90 - "Pozostałe" wynika, że "Podpozycja ta obejmuje produkty na bazie roślin, o wysokiej zawartości białka wynoszącej ponad 85% masy, w przeliczeniu na suchą masę. Produkty, które są wykluczone, są zasadniczo klasyfikowane do pozycji 2106 lub 2309".

W ocenie Wnioskodawcy zawartość białka w produkcie (ok. 84,3 g / 100 g suchej masy) mniejsza niż ww. wartości 85 czy też 90% wyklucza klasyfikację do pozycji CN 3504.

Tym samym jedyną możliwą dla produktu klasyfikacją CN jest pozycja 2106.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył:

1. Specyfikację produktu w języku angielskim

2. Oświadczenie o pochodzeniu produktu w języku angielskim

W uzupełnieniu wniosku z 29 stycznia 2024 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 12 stycznia 2024 r., nr 0111-KDSB2-1.440.100.2023.1.DK, Wnioskodawca przedstawił następujące dodatkowe informacje dotyczące przedmiotowego towaru:

Spółka wskazuje, że produkt wytwarzany jest w 100% z (...) oraz gotowy produkt stanowi (...). Celem potwierdzenia składu produktu, Spółka przedkłada dodatkowe oświadczenie o pochodzeniu produktu wraz z jego tłumaczeniem na język polski (...).

Jak wynika z przedkładanego wraz z niniejszym pismem schematu produkcji, w trakcie procesu produkcji do towaru dodawany jest wodorotlenek sodu, jednak nie jest on obecny w końcowym produkcie.

W zakresie uzupełnienia opisu towaru Wnioskodawca dołączył:

1. Przetłumaczone na język polski załączniki "Specyfikacja produktu" oraz "Oświadczenie o pochodzeniu produktu";

2. Szczegółowy opis procesu technologicznego otrzymywania produktu (schemat produkcji) wraz z tłumaczeniem na język polski;

3. Etykietę produktu wraz z opisem zasad pakowania produktu oraz tłumaczenie na język polski;

4. Zdjęcia produktu w opakowaniu (każdej jego strony) i bez opakowania;

5. Wyniki badań laboratoryjnych produktu wraz z tłumaczeniem na język polski;

6. Dodatkowe oświadczenie o pochodzeniu produktu.

Załączona "Specyfikacja produktu" zawiera m.in. następujące informacje:

(...)

Skład na suchą masę

Białko 85±3%

(...)

Informacje o wartościach odżywczych

Średnie wartości na 100 gramów proszku

(...)

Białko 84,3 grama

(...)

Załączone wyniki badań laboratoryjnych produktu zawierają m.in. następujące informacje:

(...)

Skład Metoda

(...)

Białko 88% suchej masy Kjeldahl

(...)

Z załączonego dodatkowego oświadczenia o pochodzeniu produktu wynikają m.in. następujące informacje:

(...)

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z 9 lutego 2024 r., nr 0111-KDSB2-1.440.100.2023.2.DK, tutejszy organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało doręczone Stronie 19 lutego 2024 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji Strona nie skorzystała z tego prawa.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, s. 1 z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, s. 382 z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega zasadom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednego i tego samego działu, pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Przechodząc do klasyfikacji przedmiotowego towaru należy rozważyć działy 21 oraz 35 Nomenklatury scalonej, rozpatrywane również przez Stronę we wniosku.

Zgodnie z tytułem działu 21 CN dział ten obejmuje: "Różne przetwory spożywcze".

Z brzmienia pozycji 2106 CN wynika, że obejmuje ona: "Przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone".

Noty wyjaśniające do HS do pozycji 2106 (w tym pełne brzmienie pkt 6, wskazanego częściowo również przez Stronę we wniosku) stanowią m.in., że:

Niniejsza pozycja obejmuje, pod warunkiem że nie objęte jakąkolwiek inną pozycją w nomenklaturze:

(A) Przetwory przeznaczone do spożycia przez ludzi, zarówno bezpośrednio, jak i po obróbce (takiej jak obróbka cieplna, rozpuszczanie lub zagotowanie w wodzie, mleku itd.).

(B) Przetwory składające się całkowicie lub częściowo ze środków spożywczych, stosowane do produkcji napojów lub przetworów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Niniejsza pozycja obejmuje przetwory składające się z mieszanin związków chemicznych (kwasów organicznych, soli wapniowych itd.) ze środkami spożywczymi (mąką, cukrem, mlekiem w proszku itd.), stosowane zarówno jako składniki produktów spożywczych, jak i dla polepszenia ich niektórych właściwości (wyglądu, trwałości itd.) (zobacz Uwagi ogólne Not wyjaśniających do działu 38.).

(...)

Niniejsza pozycja obejmuje między innymi:

(...)

(6) Hydrolizaty białkowe składające się głównie z mieszaniny aminokwasów i chlorku sodu, stosowane do przetworów spożywczych (np. w charakterze przypraw); koncentraty białkowe otrzymywane przez wyeliminowanie pewnych składników z odtłuszczonej mąki sojowej, używane do wzbogacania w białko przetworów spożywczych; teksturowaną mąkę sojową i inne teksturowane substancje białkowe. Jednakże, niniejsza pozycja nie obejmuje nieteksturowanej odtłuszczonej mąki sojowej, nawet odpowiedniej do spożycia przez ludzi (pozycja 2304) i izolatów białkowych (pozycja 3504).

(...)

Jak wynika z powyższego, produkt będący przedmiotem wniosku, stanowiący zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy (...), jest wyłączony z pozycji 2106 CN, w związku z tym nie jest możliwe zaklasyfikowanie go do zaproponowanego przez Wnioskodawcę kodu.

Z kolei zgodnie z tytułem działu 35 Nomenklatury scalonej dział ten obejmuje: "Substancje białkowe; skrobie modyfikowane; kleje; enzymy".

Z brzmienia pozycji 3504 CN wynika, że obejmuje ona: "Peptony i ich pochodne; pozostałe substancje białkowe oraz ich pochodne, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone; proszek skórzany, nawet chromowany".

Noty wyjaśniające do HS do pozycji 3504 stanowią m.in., że:

Niniejsza pozycja obejmuje:

(...)

(B) Inne substancje białkowe i ich pochodne, nie objęte bardziej specyficznymi pozycjami w nomenklaturze, do których zalicza się zwłaszcza:

(...)

(6) Izolaty białkowe otrzymywane metodą ekstrakcji z substancji roślinnych (np. z odtłuszczonej mąki sojowej) i składające się z mieszaniny białek zawartych w tych substancjach. Zawartość białka w tych izolatach stanowi generalnie nie mniej niż 90%.

(...)

Niniejsza pozycja nie obejmuje:

(a) Hydrolizatów białkowych składających się głównie z mieszaniny aminokwasów i chlorku sodu oraz koncentratów otrzymywanych przez eliminację niektórych składników z odtłuszczonej mąki sojowej, używanych jako dodatki w preparatach spożywczych (pozycja 2106).

(...)

Natomiast Noty wyjaśniające do Nomenklatury scalonej do pozycji 3504 w zakresie podpozycji 3504 00 90 - "Pozostałe" wskazują, że:

Podpozycja ta obejmuje produkty na bazie roślin, o wysokiej zawartości białka wynoszącej ponad 85% masy, w przeliczeniu na suchą masę. Produkty, które są wykluczone, są zasadniczo klasyfikowane do pozycji 2106 lub 2309.

Należy zwrócić uwagę, że wskazana przez Stronę we wniosku zawartość białka w produkcie (uzasadniająca proponowaną klasyfikację do pozycji 2106 CN) - tj. "ok. 84,3 g/100 g suchej masy" - zgodnie z załączoną do wniosku "Specyfikacją produktu" dotyczy wartości odżywczej produktu (wyrażonej w gramach w przeliczeniu na 100 gramów proszku), a nie jego zawartości w przeliczeniu na suchą masę (wyrażonej w procentach - jak w ww. Notach wyjaśniających do CN). Zgodnie z tą "Specyfikacją produktu" zawartość białka w przeliczeniu na suchą masę wynosi 85±3%. Natomiast załączone wyniki badań laboratoryjnych produktu wskazują jednoznacznie na zawartość białka wynoszącą 88% suchej masy.

Ponadto, jak wynika z brzmienia pkt 6 w cytowanych wyżej Notach wyjaśniających do HS do pozycji 3504, izolaty białkowe o zawartości białka mniejszej niż 90% nie są całkowicie wykluczone z tej pozycji. Należy również zauważyć, że w tym punkcie nie ma mowy o zawartości białka w przeliczeniu na suchą masę.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej Noty wyjaśniające do HS i CN, jak również mając na uwadze przedstawiony opis produktu, należy uznać, że przedmiotowy towar (...), stanowiący (...) o zawartości białka 88% w przeliczeniu na suchą masę, spełnia kryteria i posiada właściwości charakterystyczne dla towarów objętych działem 35 Nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami 1. reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2305 z późn. zm.) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie dają podstawy do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług dla towarów sklasyfikowanych do działu 35 Nomenklatury scalonej.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar (...) klasyfikowany jest do działu 35 Nomenklatury scalonej (CN) oraz nie został objęty obniżoną stawką podatku od towarów i usług, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko–Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar będący przedmiotem niniejszej WIS stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja towaru lub

- stawka podatku właściwa dla towaru lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43–300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl) e–urząd-skarbowy/ będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl