0111-KDIB2-3.4014.88.2019.4.BB - Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4014.88.2019.4.BB Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 10 grudnia 2019 r. (data wpływu 17 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 6 lutego 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia dwóch umów sprzedaży, tj. aktywów sieci gazowej oraz nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia dwóch umów sprzedaży, tj. aktywów sieci gazowej oraz nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym w piśmie z 3 lutego 2020 r., znak: 0112-KDIL1-1.4012.507.2019.2.EB, 0111-KDIB2-3.4014.88.2019.3.BB wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 6 lutego 2020 r., poprzez wniesienie brakującej opłaty.

We wniosku wspólnym złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania: G. Sp. z o.o. (Kupujący, Spółka)

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: U. Sp. z o.o. (Sprzedający)

przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowany będący stroną postępowania - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) (dalej jako "Kupujący") oraz Zainteresowany niebędący stroną postępowania - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) (dalej jako "Sprzedawca"; łącznie także jako "Zainteresowani") są polskimi rezydentami podatkowymi. Zainteresowani są podmiotami niepowiązanymi.

Kupujący prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży paliwa gazowego oraz świadczeniu usług dystrybucji gazu ziemnego oraz obsługi klientów na terenie czterech województw (...) na rzecz ponad 37 tysięcy odbiorców z wykorzystaniem własnej infrastruktury.

Przedmiotem działalności Sprzedawcy jest sprzedaż paliwa gazowego oraz świadczenie usług dystrybucji gazu ziemnego oraz obsługi klientów na terenie miasta i gminy B z wykorzystaniem własnej infrastruktury.

Zainteresowani 16 października 2019 r. zawarli umowę sprzedaży aktywów należących do sieci gazowej (dalej jako "Umowa A") oraz umowę sprzedaży nieruchomości (dalej jako "Umowa B", łącznie jako "Umowy Sprzedaży", "Transakcja", "Przedmiot transakcji). Obowiązek zawarcia odrębnie Umowy A oraz Umowy B wynikał z uwarunkowań prawnych i konieczności zawarcia aktu notarialnego dokumentującego przeniesienie własności określonych nieruchomości.

W ramach Umowy A, Transakcją zostały objęte następujące elementy należące do sieci gazowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą:

* Gazociągi w rejonie osiedla G.;

* Gazociągi w rejonie osiedli M. i K.;

* Gazociągi w rejonie trzech ulic;

* Przyłącza do sieci gazowej;

* Stacje redukcyjno-pomiarowe;

* Środki trwałe w budowie będące częścią infrastruktury gazowej (rozumiane na datę Transakcji jako prawa i obowiązki wynikające z umowy o roboty budowlane na wykonanie przyłączy gazowych, gdyż w dacie Transakcji nie istniały środki trwałe w budowie w rozumieniu przepisów o rachunkowości);

* Dokumentacja techniczna dotycząca infrastruktury gazowej,

- dalej łącznie jako "Sieć Gazowa".

W ramach Umowy B, Transakcją zostały objęte następujące nieruchomości:

* Lokal biurowy położony w B;

* Cztery działki gruntu położone w B:

* nr (...) przy ul. (...),

* nr (...) przy ul. (...),

* nr (...) przy ul. (...),

* nr (...) przy ul. (...)

(przedmiot Umowy A i Umowy B dalej łącznie jako "Przedmiot Transakcji").

Sprzedawcy przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy nabyciu/wybudowaniu elementów składających się na Przedmiot Transakcji.

Intencją Zainteresowanych przy zawieraniu Transakcji było przeniesienie własności Przedmiotu Transakcji ze Sprzedawcy na Kupującego w celu umożliwienia mu świadczenia usług dystrybucji gazu ziemnego na rzecz podmiotów przyłączonych do Sieci Gazowej.

Podkreślenia wymaga, że żadne inne składniki majątkowe poza wymienionymi powyżej nie zostały przeniesione w ramach Transakcji przez Sprzedawcę na Kupującego. W szczególności Przedmiotem Transakcji nie były prawa wynikające z decyzji Prezesa URE (koncesji) dotyczące możliwości prowadzenia działalności w zakresie dystrybucji paliwa gazowego i wykonywania obowiązków operatora systemu dystrybucyjnego gazowego na terenie objętym Siecią Gazową (jako niezbywalne prawa przysługujące Sprzedawcy).

Ponadto następujące elementy niezbędne do prowadzenia działalności przez Sprzedawcę, nie stanowiły Przedmiotu Transakcji:

* Umowy dostawy paliwa gazowego z klientami Sprzedawcy;

* Umowa z dostawcą paliwa gazowego;

* Taryfa w zakresie sprzedaży i dystrybucji paliwa gazowego zatwierdzona decyzją Prezesa URE;

* Umowa z Domem Maklerskim dot. zakupu praw majątkowych na Towarowej Giełdzie;

* Umowa na usługi serwisowe dotyczące Sieci Gazowej;

* Zakład pracy ani część zakładu pracy Sprzedawcy w rozumieniu art. 231 Kodeksu pracy;

* Należności pieniężne i zobowiązania finansowe dotyczące działalności Sprzedawcy.

Oprócz powyższych elementów w majątku Sprzedawcy pozostały środki pieniężne na rachunkach bankowych oraz niskocenne środki trwałe stanowiące wyposażenie lokalu biurowego w B. (komputer, monitor, drukarka).

Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że w ramach rozwoju Sieci Gazowej przed Transakcją Sprzedawca zawierał i przed rozpoczęciem działalności dystrybucyjnej przez Kupującego będzie mógł zawierać z przyszłymi odbiorcami gazu umowy o przyłączenie do Sieci Gazowej (dalej jako "Umowy przyłączeniowe") oraz zawarł umowę z podmiotem trzecim o roboty budowlane polegające na wykonaniu przyłączy do odbiorców, z którymi zawarto Umowy przyłączeniowe.

W toku negocjacji związanych z Transakcją, Zainteresowani wypracowali porozumienia, które:

* w stosunku do Umów przyłączeniowych - zostaną zawarte w formie Umowy cesji umów przyłączeniowych (z uwagi na uwarunkowania prawne dotyczące możliwości zawierania Umów przyłączeniowych, cesja umów przyłączeniowych będzie możliwa dopiero po uzyskaniu przez Kupującego koncesji na dystrybucję paliw gazowych na terenie objętym Siecią Gazową) oraz

* w stosunku do umowy o roboty budowlane - zostały uregulowane w formie Umowy cesji umów o roboty budowlane.

Zgodnie z wyżej wymienionymi umowami cesji:

* wszystkie zawarte a niewykonane Umowy przyłączeniowe z przyszłymi odbiorcami gazu zostaną przeniesione na Kupującego z dniem podjęcia przez niego działalności w zakresie dystrybucji gazu ziemnego, tj. 31 grudnia 2019 r. (o ile nie wystąpi konieczność podjęcia dodatkowych ustaleń w tym zakresie pomiędzy Kupującym i Sprzedającym) oraz

* umowa o roboty budowlane z podwykonawcą została przeniesiona na Kupującego 25 października 2019 r.,

- tak aby Kupujący przejął od Sprzedawcy pełnię praw i obowiązków z nich wynikających.

W ramach rozliczenia opłat przyłączeniowych bądź innego rodzaju opłat od odbiorców otrzymanych (i) przed datą Umowy cesji umów przyłączeniowych, (ii) na podstawie Umów przyłączeniowych obowiązujących w ostatnim dniu obowiązywania umowy dzierżawy aktywów należących do Sieci Gazowej oraz najmu lokalu użytkowego (dalej jako "Umowa Dzierżawy") bądź (iii) na podstawie Umów przyłączeniowych wygasłych w okresie trwania Umowy Dzierżawy, w związku z Transakcją Sprzedawca zobowiązał się do wypłacenia ich równowartości Kupującemu.

Zainteresowani podkreślają, że Transakcją nie zostały objęte jakiekolwiek należności pieniężne Sprzedawcy.

Koszty dotyczące usług podwykonawstwa w ramach umowy o roboty budowlane (poniesione przed datą Transakcji) i związane z tym rozliczenia nie zostały przeniesione przez Sprzedawcę na Kupującego w ramach Transakcji jak również Zainteresowani nie dokonali jakichkolwiek rozliczeń z tego tytułu po dacie Transakcji.

Transakcją nie zostały objęte żadne zobowiązania finansowe Sprzedawcy.

Przedmiot Transakcji służył Sprzedawcy do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie miasta i gminy B. polegającej na sprzedaży paliwa gazowego i świadczeniu usług dystrybucji gazu ziemnego oraz obsługi klientów. Sprzedawca do prowadzenia przedmiotowej działalności obok Przedmiotu Transakcji angażował również w szczególności następujące elementy:

1. Koncesję na obrót paliwami gazowymi na terenie objętym Siecią Gazową wydaną przez Prezesa URE;

2. Koncesję na dystrybucję paliw gazowych Siecią Gazową wydaną przez Prezesa URE;

3. Taryfę w zakresie sprzedaży i dystrybucji paliwa gazowego zatwierdzoną decyzją Prezesa URE;

4. Osobę zatrudnioną w lokalu biurowym w B. (odpowiadającą za obsługę klientów Sprzedawcy);

5. Umowę na usługi serwisowe dotyczące sieci gazowej świadczone przez podmiot trzeci;

6. Umowę na dostawę paliwa gazowego w celu jego dalszej odsprzedaży klientom;

7. Umowę z Domem Maklerskim dot. zakupu praw majątkowych;

8. Niskocenne środki trwałe stanowiące wyposażenie lokalu biurowego w B. (komputer, monitor, drukarka).

Sieć Gazowa nie została formalnie wyodrębniona w strukturze przedsiębiorstwa Sprzedawcy z perspektywy organizacyjnej (tj. na przykład na podstawie statutu; regulaminu lub innego dokumentu o podobnym charakterze) ani z perspektywy finansowej.

Struktura organizacyjna Sprzedawcy nie uwzględniała wyodrębnienia działalności w zakresie dystrybucji i sprzedaży gazu ziemnego za pośrednictwem Sieci Gazowej, z uwagi na okoliczność, że przed datą Transakcji i na datę Transakcji Sprzedawca nie prowadził innej działalności gospodarczej.

Pomimo braku formalnego wyodrębnienia finansowego przychodów i kosztów, jak również należności i zobowiązań, na potrzeby rachunkowości zarządczej i kalkulacji taryfy dokonywanej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami Sprzedawca był w stanie wyodrębnić koszty i przychody związane z działalnością prowadzoną z wykorzystaniem Sieci Gazowej.

Należy podkreślić, że kluczowe do prowadzenia działalności z wykorzystaniem Przedmiotu Transakcji są odpowiednie decyzje administracyjne umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie regulowanej działalności, które to nadają prawa podmiotowe podmiotowi posiadającemu odpowiednie zaplecze techniczne (tj. koncesja na dystrybucję paliw gazowych i status operatora systemu gazowego dystrybucyjnego). Ponadto, niezbędne do funkcjonowania Sieci Gazowej zgodnie z jej przeznaczeniem jest także zapewnienie dostaw paliwa gazowego oraz profesjonalnej obsługi technicznej sieci gazowej. Te kluczowe elementy nie stanowiły Przedmiotu Transakcji i Kupujący we własnym zakresie odpowiedzialny będzie za zapewnienie tych elementów celem prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem zakupionego Przedmiotu Transakcji.

Mając na względzie powyższe Zainteresowani podkreślają, że Przedmiot Transakcji nie był wyodrębniony w strukturach Sprzedawcy przed i na datę Transakcji jak również nie był zdolny do samodzielnego funkcjonowania na moment zawierania Transakcji.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że Kupujący po zawarciu Transakcji wystąpił do Prezesa URE z wnioskiem o zmianę posiadanej przez niego koncesji na dystrybucję paliw gazowych poprzez objęcie przedmiotową koncesją także terenu, na którym zlokalizowana jest Sieć Gazowa (dalej jako "Koncesja"). Ponadto Kupujący będzie musiał uzyskać od Prezesa URE decyzję w przedmiocie wyznaczenia Kupującego operatorem systemu dystrybucyjnego gazowego na terenie posadowienia Sieci Gazowej (dalej jako "Decyzja OSD"); tryb jej wydania zostanie ustalony w toku postępowania koncesyjnego w URE.

Podkreślenia wymaga okoliczność, że bez uzyskania Koncesji oraz Decyzji OSD Prezesa URE Kupujący nie miałby możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w postaci dystrybucji i sprzedaży paliw gazowych za pomocą zakupionego Przedmiotu Transakcji (w tym zakupionej Sieci Gazowej) z uwagi na obowiązujące w tym zakresie uwarunkowania prawne.

W celu podjęcia działalności z wykorzystaniem Przedmiotu Transakcji konieczne będzie także zapewnienie obsługi serwisowej Sieci Gazowej oraz konieczne będzie zawarcie przez Kupującego umowy na dostawę paliwa gazowego, a także zaangażowanie pracowników Kupującego do obsługi odbiorców przyłączonych do Sieci Gazowej.

Mając na względzie powyższe, podkreślić należy, że Kupujący nie był w stanie prowadzić działalności gospodarczej za pomocą Przedmiotu Transakcji (w tym w szczególności za pomocą Sieci Gazowej) bezpośrednio po uzyskaniu jego własności i musiał podjąć szereg dodatkowych czynności oraz zaangażować dodatkowe aktywa w celu rozpoczęcia prowadzenia takiej działalności na rzecz podmiotów przyłączonych do Sieci Gazowej i nowych podmiotów, które zostaną przyłączone do Sieci Gazowej w okresie obowiązywania Umowy Dzierżawy aktywów należących do Sieci Gazowej oraz najmu lokalu użytkowego.

Zainteresowani w dacie zawarcia Transakcji zawarli także Umowę Dzierżawy i Umowę o powierzenie wykonywania obowiązków operatora systemu dystrybucyjnego gazowego (dalej jako "Umowa Operatorska", łącznie z Umową Dzierżawy jako "Umowy Przejściowe"). Celem zawarcia powyższych Umów Przejściowych było zapewnienie ciągłości dostaw gazu do odbiorców przyłączonych do Sieci Gazowej w okresie, w którym Kupujący nie będzie miał możliwości prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem Przedmiotu Transakcji ze względu na oczekiwanie na wydanie koniecznych do tego decyzji przez Prezesa URE, tj. Koncesji i Decyzji OSD.

Zgodnie z Umową Operatorską z dniem przejścia Sieci Gazowej na Kupującego, Kupujący powierzył Sprzedawcy obowiązki operatora systemu gazowego dystrybucyjnego Sieci Gazowej.

Zgodnie z Umową Dzierżawy, po zawarciu Transakcji Sieć Gazowa została wydzierżawiona, a lokal biurowy wynajęty Sprzedawcy, tak aby umożliwić mu wykonywanie obowiązków wynikających z Umowy Operatorskiej oraz świadczenie usług dystrybucji gazu ziemnego na rzecz odbiorców przyłączonych do Sieci Gazowej oraz nowych podmiotów, które zostaną przyłączone do Sieci Gazowej w okresie obowiązywania Umowy Dzierżawy. Sprzedawca zobowiązał się świadczyć przedmiotowe usługi na podstawie zawartych przez niego dotychczas umów z odbiorcami i do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie tych umów do końca 30 grudnia 2019 r. (o ile nie wystąpi konieczność podjęcia dodatkowych ustaleń w tym zakresie pomiędzy Kupującym i Sprzedającym w sytuacji gdy Kupujący nie będzie w posiadaniu Koncesji i Decyzji OSD umożliwiającej rozpoczęcie działalności przez Kupującego).

Sprzedawca zobowiązał się także, że w sytuacji pozyskania przez niego nowych odbiorców w tym okresie będzie im proponował zawarcie trójstronnej umowy uwzględniającej przejęcie roli Sprzedawcy względem odbiorcy przez Kupującego po uzyskaniu przez niego Koncesji i Decyzji OSD. Jednocześnie Kupujący, w okresie obowiązywania Umowy Dzierżawy będzie podejmował działania mające na celu zawarcie w swoim imieniu umów na dystrybucję gazu ziemnego z odbiorcami znajdującymi się na terenie objętym Siecią Gazową, które wejdą w życie po uzyskaniu przez niego Koncesji i Decyzji OSD.

Zainteresowani podkreślają, że zawarcie Umów Przejściowych (tj. Umowy Operatorskiej i Umowy Dzierżawy) wynikało przede wszystkim ze specyfiki branży w jakiej działają Zainteresowani (branża dystrybucji i sprzedaży paliwa gazowego), w szczególności z konieczności zapewnienia odbiorcom nieprzerwanych dostaw paliwa gazowego - co z perspektywy Kupującego będzie możliwe niezwłocznie po uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie działalności z wykorzystaniem Przedmiotu Transakcji.

W wyniku negocjacji biznesowych prowadzonych przez Zainteresowanych, przed zawarciem Transakcji, Sprzedawca zawarł umowę na dostawę paliwa gazowego z podmiotem dostarczającym gaz także Kupującemu (na potrzeby wykonywania Umowy Operatorskiej). Strony tej umowy zobowiązały się do jej rozwiązania na mocy porozumienia stron bądź do zmiany zakresu jej obowiązywania odpowiednio do potrzeb Sprzedawcy związanych z rozpoczęciem przez Kupującego prowadzenia działalności za pomocą Przedmiotu Transakcji. Zainteresowani zaznaczają jednocześnie, że docelowym efektem zawarcia Transakcji będzie rozpoczęcie przez Kupującego świadczenia usług dystrybucji gazu ziemnego na rzecz odbiorców przyłączonych do Sieci Gazowej na podstawie uzyskanej przez Kupującego Koncesji na dystrybucję gazu ziemnego obejmującej teren miasta i gminy B.

Zarówno Kupujący jak i Sprzedawca są zarejestrowanymi w Polsce czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług i byli zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług na moment Transakcji.

W dniu 14 października 2019 r., Zainteresowani złożyli do Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i wyborze opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części wchodzących w skład Przedmiotu Transakcji.

Jednocześnie, Przedmiot Transakcji nie obejmował przy tym żadnych nieruchomości, co do których zastosowanie miałoby obligatoryjne zwolnienie z podatku od towarów i usług przewidziane w art. 41 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Transakcja została udokumentowana dwiema fakturami VAT (jedna zgodnie z Umową A i druga zgodnie z Umową B). Przedmiot Transakcji będzie wykorzystywany przez Kupującego w celach związanych z działalnością podlegającą co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przyszłości Sprzedawca zamierza zmienić przedmiot swojej działalności i miejsce jej wykonywania.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanych, że Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Zdaniem Zainteresowanych, Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie okoliczności przytoczone w opisie stanu faktycznego oraz powyższą argumentację przedstawioną przez Zainteresowanych, uznać należy, że z uwagi na fakt, iż Transakcja podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z treścią przytoczonego przepisu, Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Zainteresowanych zajęta na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie - interpretację z 13 lutego 2020 r. znak: 0112-KDIL1-1.4012.507.2019.3.EB.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1519, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy - przy umowie sprzedaży - ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania - przy umowie sprzedaży - stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b.

innych praw majątkowych - 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Sprzedający) oraz Zainteresowany będący stroną postępowania (Kupujący) zawarli umowę sprzedaży aktywów należących do sieci gazowej oraz umowę sprzedaży nieruchomości. Konieczność zawarcia dwóch umów sprzedaży wynikała z uwarunkowań prawnych. W ramach sprzedaży aktywów transakcją sprzedaży zostały objęte trzy gazociągi, przyłącza do sieci gazowej, stacje redukcyjno-pomiarowe, środki trwałe w budowie będące częścią infrastruktury gazowej (rozumiane jako prawa i obowiązki wynikające z umowy o roboty budowlane) oraz dokumentacja techniczna ("Umowa A"), z kolei ramach sprzedaży nieruchomości transakcją sprzedaży zostały objęte cztery działki gruntu oraz lokal biurowy ("Umowa B"; łącznie "Przedmiot transakcji").

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania dwóch umów sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższe transakcje - dokonane pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia omawianych umów podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tych czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z 13 lutego 2020 r. znak: 0112-KDIL1-1.4012.507.2019.3.EB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że zbywane składniki majątkowe składające się na Przedmiot transakcji nie stanowiły przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tym samym Przedmiot transakcji podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo - jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku - Zainteresowani złożyli do Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i wyborze opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części wchodzących w skład Przedmiotu transakcji. Jednocześnie Przedmiot transakcji nie obejmował żadnych nieruchomości, co do których zastosowanie miałoby obligatoryjne zwolnienie z podatku od towarów i usług.

A zatem, skoro transakcja sprzedaży określona we wniosku Umową A - na którą składała się sprzedaż trzech gazociągów, przyłączy do sieci gazowej, stacji redukcyjno-pomiarowych, środków trwałych w budowie będących częścią infrastruktury gazowej oraz dokumentacji technicznej - podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to z tytułu zawarcia Umowy A nie powstał obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ w stosunku do tej transakcji zastosowanie ma wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych

Z kolei w odniesieniu do transakcja sprzedaży określonej we wniosku Umową B, na którą składały się cztery działki gruntu i lokal biurowy - jak wynika z przedstawionego przez Zainteresowanych opisu - umowa ta była faktycznie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, ponieważ Zainteresowani złożyli oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i wyborze opodatkowania tej transakcji. Dodatkowo Przedmiot transakcji nie obejmował żadnych nieruchomości, co do których zastosowanie miałoby obligatoryjne zwolnienie z podatku od towarów i usług. W związku z powyższym do transakcji sprzedaży, określonej we wniosku umową B, również znajduje zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i tym samym umowa ta również nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że cała opisana we wniosku Transakcja (składająca się na dwie umowy sprzedaży) nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a,

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl