0111-KDIB2-3.4014.67.2021.4.BD - Sprzedaż nieruchomości - rozgraniczenie PCC i VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4014.67.2021.4.BD Sprzedaż nieruchomości - rozgraniczenie PCC i VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lutego 2021 r. (data wpływu 22 lutego 2021 r.), uzupełnionym 4 marca oraz 30 kwietnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu. Wniosek został uzupełniony samoistnie 4 marca 2021 r.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych w piśmie z 19 kwietnia 2021 r. znak: 0114-KDIP4-2.4012.109.2021.2.AA 0111-KDIB2-3.4014.67.2021.3.BD wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 30 kwietnia 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

1. Model działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest spółką należącą do międzynarodowej grupy kapitałowej E. założonej w 2006 r. Grupa E. została powołana do realizacji inwestycji komercyjnych w obszarze nieruchomości na rynku europejskim i jest obecna w następujących krajach: Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Portugalia oraz Polska. Inwestycje w zakresie nieruchomości realizowane przez podmioty z Grupy E. obejmują szerokie spektrum projektów deweloperskich, a w tym projekty z zakresu nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych, ale również akademików studenckich czy obiektów kultury. W chwili obecnej Wnioskodawca jest zainteresowany realizacją projektu mieszkaniowego w (...), dzielnica (...). Realizacja tego projektu planowana jest na kilku działkach położonych w obrębie ulic (...) i (...). Na dzień składania wniosku Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników, korzysta jednak z usług podmiotów zewnętrznych.

2. Planowana transakcja nabycia nieruchomości.

W 2020 r. Wnioskodawca zawarł w formie aktu notarialnego umowę cesji praw i obowiązków (dalej jako: "Umowa Cesji") z firmą U. Sp. z o.o. (dalej jako: "U.") w zakresie wstąpienia w przysługujące U. prawa z umowy przedwstępnej i warunkowej umowy przedwstępnej sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntów niezabudowanych położonych w dzielnicy (...) (dalej jako: "Umowa Przedwstępna"), tj.:

1.

działki oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerem (...), o obszarze 4.722 m2 położonej przy ulicy (...), w (...), w obrębie ewidencyjnym (...), dla której Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW Nr (...),

2.

działki oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerem (...), o obszarze 2.949 m2 położonej przy ulicy (...), w obrębie ewidencyjnym (...), dla której Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW Nr (...),

3.

działki oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerem (...), o obszarze 32.544 m2, położonej przy ulicy (...), w obrębie ewidencyjnym (...) dla której Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (...).

W stosunku do ostatniej ze wskazanych powyżej działek, tj. działki o numerze (...), 1 grudnia 2020 r. Prezydent Miasta wydał decyzję podziałową, w której zatwierdził podział tej działki na trzy części, w wyniku czego powstały działki o numerach (...), (...) i (...), które nadal znajdują się pod jednym wpisem w Księdze Wieczystej (KW Nr..). Decyzja Prezydenta Miasta z (...) r. stała się prawomocna (...) r. W konsekwencji, pomimo iż Umowa Przedwstępna dotyczyła działki o numerze ewidencyjnym (...), w istocie w jej wykonaniu będzie przenoszone prawo do działek o numerach (...), (...) i (...), gdzie działka (...) ma powierzchnię 16.477 m2, działka (...), to obszar o powierzchni 11.544 m2, a działka (...) to obszar 4.523 m2.

Przedmiotem zapytania interpretacyjnego jest działka o numerze (...), (...) i (...). Wszystkie te działki będą w dalszej części zwana "Nieruchomością" lub "Nieruchomości". Działki o numerach (...) i (...) będą przedmiotem odrębnych zapytań interpretacyjnych. W związku z zawarciem wskazanej powyżej Umowy Cesji Wnioskodawca, wstępując w miejsce U., planuje zawrzeć transakcję nabycia prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości i w związku z tą właśnie planowaną transakcją występuje z zapytaniem.

U zawarło wskazaną Umowę Przedwstępną w charakterze kupującego w dniu 28 grudnia 2019 r., gdzie w charakterze sprzedającego występowały spółki 1. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w (...), numer KRS: (...) w zakresie sprzedaży działek o numerach (...) i (...), natomiast sprzedającym działkę o numerze (...) była spółka (...) (...). Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie, numer KRS: (...). Obie spółki będą w dalszej części zwane "spółki (...)".

Po zawarciu Umowy Przedwstępnej z U. spółki (...), 29 września 2020 r. zawarły ze spółką U. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) (numer KRS: (...) - zwaną w dalszej części aktu także jako "U." i "Sprzedającym") warunkowe umowy sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu działek o numerach (...) i (...) (pod warunkiem nieskorzystania przez Prezydenta Miasta z ustawowego prawa pierwokupu na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami) oraz umowę sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu działki o numerze (...). Wobec upływu ustawowego terminu na wykonanie prawa pierwokupu i nie skorzystanie przez Prezydenta Miasta z powyższego prawa pierwokupu U. zawarł (...) r. i (...) r. w formie aktu notarialnego umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego ze spółkami G. i stał się właścicielem prawa użytkowania wieczystego w stosunku do działek (...) i (...). W konsekwencji to na U. przeszły wszelkie prawa i obowiązki jakie wynikały z umowy jaką 28 grudnia 2019 r. U. zawarło ze spółkami (...).

Biorąc powyższe pod uwagę, zawarcie przez U. oraz Wnioskodawcę Umowy Cesji w zakresie sprzedaży praw i obowiązków wynikających z Umowy Przedwstępnej oznacza, że Wnioskodawca stał się stroną tej Umowy Przedwstępnej, którą oryginalnie zawarło U. z (...)., a w obliczu sprzedaży prawa wieczystego użytkowania Nieruchomości z G. do U. przyszła umowa ostateczna zostanie zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a spółką U. Umowa sprzedaży prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości do jakiej dojdzie pomiędzy Wnioskodawcą jako kupującym i U., jako sprzedającym, będzie w dalszej części wniosku nazywana "Transakcją".

3. Przedmiot planowanej transakcji.

Tak jak już wspomniano powyżej przedmiotem planowanej transakcji, jaka zostanie zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a U. będzie nabycie prawa użytkowania wieczystego działki gruntu oznaczonych w Rejestrze Gruntów numerami (...), (...) i (...).

Wszystkie działki położone są w dzielnicy (...) w mieście (...). Tereny te należą do postindustrialnych obszarów, które obecnie zmieniają swój pierwotny charakter, stając się sukcesywnie obszarami przeznaczonymi do zabudowy mieszkaniowej. Działka o nr (...), (...) i (...) znajdują się na terenie, dla którego została wydana uchwała Rady Miasta z (...) r. - Uchwała Nr (...) Rady Miasta w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów poprzemysłowych w rejonie ulicy O. - część I, opublikowana w Dzienniku Urzędowym z dnia 15 lipca 2014 r. (dalej jako: "Plan Zagospodarowania Przestrzennego"). Zgodnie z przedmiotową uchwałą obszar działek o nr (...), (...) i (...) objęty jest symbolem D1.1 MW (U), przeznaczenie terenów na cele budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego i usług.

Skrajna część działki o numerze (...), wzdłuż ulicy (...), oznaczona jest w Planie Zagospodarowania Przestrzennego symbolem D1.4 ZP - zieleń urządzona/park. Oznaczenie to jest podstawowym oznaczeniem tego terenu, bowiem jest to obszar wzdłuż ulicy, gdzie przewidziano nasadzenia roślin - zieleń parkowa. Jednak pod symbolem tym dopuszczalna jest również lokalizacja terenowych urządzeń sportowo-rekreacyjnych, lokalizacja obiektów usługowych o funkcji związanej z przeznaczeniem terenu bez konieczności lokalizacji miejsc parkingowych, lokalizacja urządzeń infrastruktury technicznej, dróg wewnętrznych, wolnostojących śmietników zadaszonych, etc. Skrajna część tej działki jest więc obszarem z funkcją zieleni, ale i drobnej infrastruktury budowlanej, użytecznej dla mieszkańców budynków wielorodzinnych które miałyby powstać na działce (...) i na działkach sąsiadujących.

Zgodnie z decyzją nadzorczą Wojewody, Plan Zagospodarowania Przestrzennego jest częściowo nieważny, jednakże wskazana decyzja nie dotyczy Nieruchomości.

W chwili nabywania przez G. w 2010 r. działki nr (...) była ona zabudowana budynkiem, jednak obecnie nie znajdują się na niej żadne budynki. W księdze wieczystej prowadzonej dla tej działki znajduje się wpis o istnieniu budynku, jednakże jest to wpis historyczny. Obiekt ten nie istnieje, a G. i U. podjęły stosowne kroki w celu sprostowania tego wpisu.

Ponadto, na działce nr (...) do niedawna znajdowała się droga składająca się z betonowej jezdni (płyty betonowe), a po obu jej stronach znajdowały się betonowe chodniki. W obrysie jezdni znajdowały się instalacje sieciowe (kanalizacja). Droga nie była ujawniona w wypisie i wyrysie z ewidencji gruntów i nie była drogą publiczną. W chwili obecnej drogi tej już nie ma, pomimo że podgląd map w Internecie pokazuje, że droga ta nadal istnieje. Wynika to z faktu, że mapy te są oparte o historyczne zdjęcia, które nie zostały jeszcze zaktualizowane.

Na Nieruchomościach nie znajdują się żadne budowle, z wyłączeniem budowli i urządzeń należących do przedsiębiorstw sieciowych. Są to urządzenia/budowle z zakresu infrastruktury wodnej, kanalizacyjnej i elektrycznej. Cała infrastruktura przesyłowa nie należy do U. lecz do przedsiębiorstw sieciowych.

Nieruchomość została nabyta przez Sprzedającego z zamiarem jej późniejszej odsprzedaży. Nieruchomość nie jest przedmiotem dzierżawy, najmu czy leasingu.

W związku z planowaną sprzedażą nie dojdzie do przeniesienia na Wnioskodawcę umów dotyczących finansowania nabycia Nieruchomości oraz ewentualnie innych umów zawartych przez Sprzedającego. W szczególności Wnioskodawca nie przejmie od U. żadnych pracowników czy innych aktywów, których właścicielem jest Sprzedający. Transakcja nie doprowadzi więc do przeniesienia na Wnioskodawcę zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

Wnioskodawca nie posiada wiedzy w zakresie tego czy U. jest spółką celową, czy zatrudnia pracowników, czy prócz działek objętych Umową Przedwstępną posiada inne aktywa. Sprzedający posiada jeszcze inne działki w dzielnicy (...), sąsiadujące z działkami, które zamierza nabyć Wnioskodawca. Sprzedający nabył je od spółek G. Planowane jest, że działki te zostaną nabyte w pierwszej kolejności od Sprzedającego przez spółkę U., zgodnie z warunkami zawartych w stosunku do tych działek umów przedwstępnych. Wnioskodawca wyraził już chęć nabycia tych działek od U., jednak pod warunkiem dokonania odpowiednich zmian w ich stanie prawnym. Nabycie działek od U. nie jest jednak przedmiotem zapytania interpretacyjnego, a Wnioskodawca wspomina o tym wyłącznie z uwagi na fakt, że nie posiada wiedzy na temat nieruchomości posiadanych przez Sprzedającego, a w konsekwencji nie może wykluczyć, że sprzedaż działek do Wnioskodawcy i do U. będzie dotyczyła wszystkich nieruchomości posiadanych przez U.

Wnioskodawca nie posiada wiedzy czy po zrealizowaniu Transakcji U. planuje dalej prowadzić swoją działalność gospodarczą.

Wnioskodawca planuje, że po nabyciu Nieruchomości rozpocznie inwestycję w zakresie budowy osiedla mieszkaniowego z przeznaczeniem wybudowanych mieszkań do sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, ze Transakcja opisana we wniosku z dnia 18 lutego 2021 r. jako planowana, na moment składania uzupełnienia została już sfinalizowana, tj. Wnioskodawca i Sprzedający zawarli w dniu 12 kwietnia 2021 r. finalną umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości. Transakcja została opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Organ zaznacza, że przywołując za Wnioskodawcą treść opisu zdarzenia przyszłego pominięto tę jego część, która znajduje się w treści uzupełnienia, a która odnosi się wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy polegające na przyjęciu, że w przypadku nabycia Nieruchomości przedmiotem transakcji nie będzie zbycie przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: "ZCP") w rozumieniu art. 2 pkt 27e) ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obciążenia się podatkiem od czynności cywilnoprawnych. (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku nr 1)

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z faktem, że, zdaniem Wnioskodawcy, dostawa Nieruchomości nie będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i konieczne będzie naliczenie tego podatku przez Sprzedającego, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku naliczenia i zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nabycia Nieruchomości przedmiotem transakcji nie będzie zbycie przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obciążenia się podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na fakt, że dostawa Nieruchomości nie będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i Sprzedający będzie zobowiązany do naliczenia podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczenia i zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotem Transakcji nie będzie zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a w konsekwencji sama Transakcja nie będzie wyłączona z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt objęcia Transakcji podatkiem od towarów i usług ma natomiast kluczowe znaczenie dla stwierdzenia braku opodatkowania po stronie Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają między innymi umowy sprzedaży rzeczy, do których zaliczane są również nieruchomości.

Niemniej, zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zgodnie zaś z art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Mając na uwadze, że Transakcja będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to nie będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Z przedmiotowych przepisów wynika, że jeśli sprzedaż nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie jest z tego podatku zwolniona, to transakcja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Z kolei w przypadku, kiedy przynajmniej jedna ze stron transakcji jest zwolniona z podatku od towarów i usług, sprzedaż nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając na uwadze treść powyższych przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, skoro dostawa Nieruchomości dokonywana przez Sprzedającego na rzecz Wnioskodawcy będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, bowiem nie korzysta ze zwolnienia z tego podatku, powyższa czynność będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy zajęta na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie - interpretację indywidualną z 1 czerwca 2021 r. znak: 0114-KDIP4-2.4012.109.2021.3.AA.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu

z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca nabył prawo użytkowania wieczystego 3 działek gruntu (Nieruchomości). Na Nieruchomości nie znajdują się żadne budowle, z wyłączeniem budowli i urządzeń należących do przedsiębiorstw sieciowych.

W związku z powyższym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja sprzedaży - dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia transakcji sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 czerwca 2021 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.109.2021.3.AA wskazano, że:

* opisany we wniosku przedmiot Transakcji, tj. Nieruchomość nie będzie stanowić przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy - Kodeks cywilny, jak również zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług; w związku z powyższym opisana we wniosku Transakcja nie podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawo podatku od towarów i usług;

* sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedającego na rzecz Wnioskodawcy nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług; w konsekwencji Sprzedający zobowiązany jest do naliczenia podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży tej Nieruchomości.

Zatem, skoro omawiana sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania), to umowa sprzedaży Nieruchomości zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Umowa sprzedaży nie będzie więc podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy sprzedaży nieruchomości.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl