0111-KDIB1-3.4010.579.2019.1.APO - Obowiązek sporządzenia dokumentacji dla transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.579.2019.1.APO Obowiązek sporządzenia dokumentacji dla transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 grudnia 2019 r. (data wpływu 19 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wskazany w stanie faktycznym podmiot (poprzednik prawny) był w obowiązku sporządzenia dokumentacji dla transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi za 2018 r., w tym czy prawidłowo rozpoznał transakcje z podmiotami powiązanymi i czy Wnioskodawca jako następca prawny jest w obowiązku jej posiadania oraz wypełnienia innych obowiązków związanych z transakcjami poprzednika prawnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wskazany w stanie faktycznym podmiot (poprzednik prawny) był w obowiązku sporządzenia dokumentacji dla transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi za 2018 r., w tym czy prawidłowo rozpoznał transakcje z podmiotami powiązanymi i czy Wnioskodawca jako następca prawny jest w obowiązku jej posiadania oraz wypełnienia innych obowiązków związanych z transakcjami poprzednika prawnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - X S.A. (dalej również: "Spółka") jako następca prawny Y sp. z o.o. wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie obowiązków związanych z transakcjami realizowanymi przez Y sp. z o.o. pomiędzy podmiotami powiązanymi w 2018 r. w następującym stanie faktycznym:

Na dzień 31 grudnia 2017 r. w Y sp. z o.o. - udziałowcami były osoby fizyczne: Pani AMV (9% w kapitale zakładowym) i MGV (91% udziałów w kapitale zakładowym; również członek zarządu Spółki).

Pomiot powiązany, z którym Y sp. z o.o. realizował transakcje to V sp. z o.o. - gdzie udziałowcami były te same osoby fizyczne: Pani AMV (60% w kapitale zakładowym; również w zarządzie Spółki) i MGV (40% udziałów w kapitale zakładowym).

W dniu 20 września 2018 r. wszystkie udziały w Y sp. z o.o. (100%) kupiła spółka: SPV S.A., która została utworzona 17 sierpnia 2018 r. (której większościowym udziałowcem jest F. i 3 mniejszościowi akcjonariusze - osoby fizyczne).

W dniu 31 stycznia 2019 r. nastąpiło połączenie spółki SPV S.A. przez przejęcie spółki Y sp. z o.o. w trybie art. 492 § 1 k.s.h., w związku z art. 516 § 1 k.s.h., w zw. z art. 516 § 6 k.s.h., i zmiana nazwy spółki na X S.A. (Wnioskodawca).

Pomiędzy podmiotami powiązanymi zostały zrealizowane następujące transakcje: a. pomiędzy Y sp. z o.o. a V sp. z o.o. w 2018 r.:

Sprzedaż towarów do podmiotu powiązanego V sp. z o.o.: 849 240,40 zł

Sprzedaż usług: 0 zł

Zakup usług od podmiotu powiązanego V sp. z o.o.: 2.952,00 zł

Zakup towarów: 34.760,11 zł b. pomiędzy Y sp. z o.o. a SPV S.A.:

W dniu 20 września 2018 r. Y sp. z o.o. udzieliła oprocentowanej pożyczki na rzecz SPV S.A. w wysokości 10 mln złotych plus odsetki.

W 2018 r. nie zostały zrealizowane żadne inne transakcje niż wyżej wskazane, w tym także żadne transakcje pomiędzy Y sp. z o.o. a F. Polski Fundusz czy osobami fizycznymi, będącymi udziałowcami SPV S.A.

Y sp. z o.o. miała rok podatkowy równy kalendarzowemu.

Y sp. z o.o. miał obowiązek sporządzenia dokumentacji z podmiotami powiązanymi za 2017 r. i z obowiązku tego się wywiązał.

Przychody Y sp. z o.o. za 2017 r. wyniosły: 54.061.932,34 zł, tj. 12.961.694,68 euro (kurs z dnia 29 grudnia 2017 r. = 4,1709 zł), koszty: 48.407.128,98 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wskazany w stanie faktycznym podmiot (poprzednik prawny) był w obowiązku sporządzenia dokumentacji dla transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi za 2018 r., w tym czy prawidłowo rozpoznał transakcje z podmiotami powiązanymi i czy Wnioskodawca jako następca prawny jest w obowiązku jej posiadania oraz wypełnienia innych obowiązków związanych z transakcjami poprzednika prawnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Y sp. z o.o. prawidłowo rozpoznał podmioty powiązane oraz realizowane z nimi transakcje.

Y sp. z o.o. dokonał wyboru przepisów "nowych", tj. obowiązujących od 1 stycznia 2019 r., na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193; dalej: "ustawa zmieniająca"), do transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi w 2018 r., wobec czego nie był zobowiązany za rok podatkowy 2018 do sporządzenia dokumentacji podatkowej za 2018 rok.

Wobec tego, Wnioskodawca jako następca prawny nie ma obowiązku jej posiadania, ale spoczywał na Wnioskodawcy obowiązek złożenia CIT-TP za 2018 r. (obowiązek następcy prawnego).

Analiza przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 r.:

Podmioty powiązane - definicja

Definicja podmiotów powiązanych została wskazana przez ustawodawcę w treści art. 11 ustawy o CIT. W myśl tego przepisu jeżeli:

1.

osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "podmiotem krajowym" bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo

2.

osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo

3. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów - i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Wskazane przepisy stosuje się odpowiednio, gdy:

1.

podmiot krajowy, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo

2.

ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.

Przepisy o powiązaniach stosuje się również do powiązań o charakterze rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy albo majątkowych pomiędzy podmiotami krajowymi lub osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze oraz jeżeli którakolwiek osoba łączy funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze w tych podmiotach. Posiadanie udziału w kapitale innego podmiotu, oznacza sytuację, w której dany podmiot bezpośrednio lub pośrednio posiada w kapitale innego podmiotu udział nie mniejszy niż 25%.

Określając wielkość udziału pośredniego, jaki podmiot posiada w kapitale innego podmiotu, przyjmuje się zasadę, że jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale drugiego podmiotu określony udział, a ten drugi posiada taki sam udział w kapitale innego podmiotu, to pierwszy podmiot posiada udział pośredni w kapitale tego innego podmiotu w tej samej wysokości; jeżeli wartości te są różne, za wysokość udziału pośredniego przyjmuje się wartość niższą. Przez pojęcie powiązań rodzinnych, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Uznać zatem należy, że do 19 września 2018 r. Y sp. z o.o. i V sp. z o.o. były podmiotami powiązanymi osobowo poprzez osoby fizyczne będące udziałowcami obu spółek oraz pełniący w tych spółkach funkcje zarządcze i kontrolne. Wobec tego, że wystąpiły powiązania pomiędzy wskazanymi spółkami i jednocześnie transakcje, to Y sp. z o.o. winna analizować kwestię związaną z ewentualnym obowiązkiem sporządzenia dokumentacji cen transferowych za 2018 r. dla transakcji realizowanych z V sp. z o.o.

W dniu 20 września 2018 r. 100% udziałów w Y sp. z o.o. kupiła spółka SPV S.A., tym samym stając się podmiotem powiązanym kapitałowo.

W 2018 r. Y sp. z o.o. udzieliła pożyczki na rzecz SPV S.A. Wobec tego, że wystąpiły powiązania pomiędzy wskazanymi spółkami i transakcje, to Y sp. z o.o. winna analizować kwestię związaną z ewentualnym obowiązkiem sporządzenia dokumentacji cen transferowych za 2018 r. dla transakcji pożyczki udzielonej SPV S.A.

Z dniem 20 września 2018 r. Y sp. z o.o. stała się podmiotem powiązanym pośrednio z F. Polski Fundusz oraz osobami fizycznymi (udziałowcami SPV S.A.). Jednakże z tymi podmiotami powiązanymi pośrednio, Y sp. z o.o. nie realizowała żadnych transakcji.

Wobec tego, u Y sp. z o.o. nie wystąpił obowiązek sporządzenia dokumentacji cen z tymi podmiotami.

Jak Wnioskodawca rozumie, transakcje realizowane w 2018 r. pomiędzy SPV S.A. oraz F. Polski Fundusz nie powinny być przedmiotem rozważań ze strony Y sp. z o.o., bo choć jest to podmiot powiązany z F. Polski Fundusz, nie wystąpiły z Y sp. z o.o. żadne transakcje.

Podsumowując, Y sp. z o.o. prawidłowo zidentyfikował podmioty powiązane oraz transakcje z tymi podmiotami.

Wartość transakcji

W myśl art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "CIT"), podatnicy:

1.

których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro:

a.

dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub

b.

ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty) - są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej "dokumentacją podatkową".

Zgodnie z art. 9a ust. 1a ustawy o CIT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej również za rok podatkowy następujący po roku podatkowym, za który byli obowiązani sporządzić dokumentację podatkową, bez względu na wysokość osiągniętych, w roku podatkowym, za który byli obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej, przychodów lub poniesionych kosztów, w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

W myśl art. 9a ust. 1d ustawy o CIT, za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których łączna wartość przekracza w roku podatkowym równowartość 50 000 euro, z tym że w przypadku podatników, których przychody w rozumieniu przepisów o rachunkowości, w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły równowartość:

1.

2 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 20 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 50 000 euro powiększoną o 5000 euro za każdy 1 000 000 euro przychodu powyżej 2 000 000 euro;

2.

20 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 100 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 140 000 euro powiększoną o 45 000 euro za każde 10 000 000 euro przychodu powyżej 20 000 000 euro;

3. 100 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość w roku podatkowym przekracza kwotę stanowiącą równowartość kwoty 500 000 euro. Zatem, aby wystąpił obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych za 2018 r. podatnik musiał: - przekroczyć próg przychodów lub kosztów za 2017 r. powyżej 2 mln euro i wartość transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi musiała wynieść równowartość 50 000 euro powiększone o 5 000 euro za każdy 1 mln euro powyżej 2 mln euro przychodu (w widełkach 2-20 mln euro przychodów w roku poprzedzającym).

Dla Y sp. z o.o. próg wartość transakcji wyniósł: 100 000,00 euro (50 000 euro + (10 x 5 000 euro).

Zatem, przekroczona wartość przychodów za 2017 r. powyżej 2 mln euro oraz przekroczona wartość transakcji powyżej 100 000,00 euro rodzi obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych za 2018 r. dla tych konkretnych transakcji dla Y sp. z o.o.

Próg ten został przekroczony dla sprzedaży towarów do podmiotu powiązanego w wysokości 849 204,40 zł (tj. 417 090,00 euro) oraz pożyczki na kwotę 10 mln złotych.

Tu dodatkowo, wartość przychodów Y sp. z o.o. za poprzedni rok podatkowy tj. 2017 rok wyniosła powyżej 10 mln euro, zatem wystąpił obowiązek sporządzenia tzw. analizy benchmarkingowej. W myśl bowiem art. 9a ust. 2b pkt 2 ustawy o CIT, w przypadku podatników:

a. których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 10 000 000 euro albo

b. posiadających udziały w spółce niebędącej osobą prawną, której przychody lub koszty, w rozumieniu obowiązujących tę spółkę przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w poprzednim roku obrotowym w rozumieniu tych przepisów równowartość 10 000 000 euro - poza opisem, o którym mowa w pkt 1, także opis analizy danych podmiotów niezależnych lub danych ustalonych z podmiotem niezależnym, uznanych za porównywalne do warunków ustalonych w transakcjach lub innych zdarzeniach, o których mowa w ust. 1, zwanej dalej "analizą danych porównawczych", wykorzystanych do kalkulacji rozliczeń, o której mowa w pkt 1 lit. e, wraz z podaniem źródła tych danych.

Zgodnie z art. 9a ust. 7 ustawy o CIT, podatnicy, o których mowa w ust. 1, 1b, 5a i 5b, są obowiązani składać urzędom skarbowym oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji podatkowej, do dnia upływu terminu określonego dla złożenia rocznego zeznania podatkowego, z tym, że oświadczenie to nie dotyczy informacji, o których mowa w ust. 2d.

W przypadku podatników, o których mowa w ust. 5a, oświadczenie może podpisać osoba upoważniona do reprezentowania zagranicznego zakładu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 27 ust. 5 ustawy o CIT, podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

Podsumowując, przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2018 r. dla Y sp. z o.o. wywołały następujące skutki podatkowe:

* obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla transakcji sprzedaży towarów do V sp. z o.o. oraz umowy pożyczki do SPV sp. z o.o. tzw. local file +

* obowiązek sporządzenia tzw. analizy benchmarkingowej +

* wskazanie w CIT-8 za 2018 r. obowiązku sporządzenia dokumentacji cen +

* złożenie oświadczenia o sporządzonej dokumentacji cen +

* złożenia deklaracji CIT-TP za 2018 r. jeśli wartość przychodów lub kosztów Spółki za 2018 r. przekroczyła równowartość 10 mln euro.

Jednakże, ustawodawca w dniem 1 stycznia 2019 r. wprowadził nowe przepisy (dalej nowe przepisy) dotyczące obowiązków dokumentacyjnych dla transakcji z podmiotami powiązanymi. W związku z tym, wprowadzone zostały również przepisy przejściowe do ustawy.

Przepisy przejściowe:

W myśl art. 44 ust. 2 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193; dalej: "ustawa zmieniająca"), podatnik ma prawo retroaktywnie zastosować do transakcji kontrolowanych, realizowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2017 r., przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2019 r.

Wybór nowych przepisów zwalnia podatnika z obowiązków wynikających z regulacji obowiązujących do końca roku 2018.

Analiza przepisów obowiązująca od 1 stycznia 2019 r.:

W myśl art. 11k ustawy o CIT, podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

1.

10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2.

10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3.

2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4.

2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

1.

każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;

2.

strony kosztowej i przychodowej.

Wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, jest ustalana bez względu na liczbę dokumentów księgowych, dokonanych lub otrzymanych płatności oraz podmiotów powiązanych, z którymi zawierana jest transakcja kontrolowana.

Przy ocenie, czy transakcja kontrolowana ma charakter jednorodny, uwzględnia się:

1.

jednolitość transakcji kontrolowanej w ujęciu ekonomicznym oraz

2.

kryteria porównywalności określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 1 pkt 1, oraz

3.

metody weryfikacji cen transferowych, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, oraz

4.

inne istotne okoliczności transakcji kontrolowanej.

Zgodnie z art. 11I ust. 1 ustawy o CIT, wartość transakcji kontrolowanej, o której mowa w art. 11k ust. 2, odpowiada:

1.

wartości kapitału - w przypadku pożyczki i kredytu;

2.

wartości nominalnej - w przypadku emisji obligacji;

3.

sumie gwarancyjnej - w przypadku poręczenia lub gwarancji;

4.

wartości przypisanych przychodów lub kosztów - w przypadku przypisania dochodu (straty) do zakładu zagranicznego;

5.

wartości właściwej dla danej transakcji kontrolowanej - w przypadku pozostałych transakcji.

Zatem, aby wystąpił obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych, Spółka Y sp. z o.o. musiała zrealizować transakcje powyżej następujących wartości kwotowych:

* 10 mln złotych netto - dla transakcji towarowych - tu sprzedaż towarów/zakup towarów do V sp. z o.o. (próg nie został przekroczony),

* 2 mln złotych netto - dla transakcji usługowych - próg nie został przekroczony,

* 10 mln złotych - dla transakcji finansowych - tu umowa pożyczki (próg nie został przekroczony) - wartość transakcji kontrolowanej odpowiada wartości kapitału i, zdaniem Wnioskodawcy, odsetki nie są liczone do ustalenia progu transakcji a wyłącznie sam kapitał pożyczki.

Zgodnie z powyższym, próg wartości transakcji nie został przekroczony dla transakcji sprzedaży towarów/zakupu towarów do V sp. z o.o. (poniżej 10 mln złotych), i nie został przekroczony dla transakcji pożyczki na kwotę 10 mln złotych. Kwota pożyczki - 10 mln złotych stanowi wartość kapitału pożyczki i zgodnie z powołanymi powyżej przepisami ustawy, tylko tę wartość należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu progu transakcji (wartość odsetek nie jest uwzględniana). Oznacza to, że podatnik - Y sp. z o.o. nie miał obowiązku sporządzenia dokumentacji cen za 2018, ale miał obowiązek sporządzenia i wysłania CIT-TP za 2018 r. (wartość przychodów powyżej 10 mln euro). Wobec tego, że byt prawny Y sp. z o.o. ustał w 31 stycznia 2019 r. obowiązek ten przejął następca prawny - X S.A. Podsumowując, podmioty powiązane, transakcje oraz analiza przepisów ze strony Y sp. z o.o. została dokonana prawidłowo. Jako następca prawny - X S.A. miał obowiązek złożenia jedynie CIT-TP za 2018 r., wskazując transakcje realizowane przez poprzednika prawnego w 2018 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., jeżeli:

1.

osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo

2.

osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo

3. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów - i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

W myśl art. 9a ust. 1 u.p.d.o.p., obowiązującego do 31 grudnia 2018 r., podatnicy:

1.

których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro:

a.

dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub

b.

ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)

lub

2.

dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, wynikających z transakcji lub innego zdarzenia ujętego w księgach rachunkowych, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20 000 euro, lub

3.

zawierający z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:

a.

umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20 000 euro lub

b.

umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20 000 euro

c.

są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej "dokumentacją podatkową".

Stosownie do art. 9a ust. 1a u.p.d.o.p., obowiązującego do 31 grudnia 2018 r., podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej również za rok podatkowy następujący po roku podatkowym, za który byli obowiązani sporządzić dokumentację podatkową, bez względu na wysokość osiągniętych, w roku podatkowym, za który byli obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej, przychodów lub poniesionych kosztów, w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Od 1 stycznia 2019 r. zasady dokumentacji cen transferowych ujęte zostały w Rozdziale 1a Oddziale 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a.

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b.

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

* ten sam inny podmiot lub

* małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c.

spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d.

podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Na podstawie art. 11a ust. 2 u.p.d.o.p., przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1.

posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a.

udziałów w kapitale lub

b.

praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c.

udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2.

faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3.

pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Stosownie do treści art. 11a ust. 3 u.p.d.o.p., posiadanie pośrednio udziału lub prawa, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza sytuację, w której jeden podmiot posiada w drugim podmiocie udział lub prawo za pośrednictwem innego podmiotu lub większej liczby podmiotów, przy czym wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa odpowiada:

1.

wielkości udziału albo prawa łączącego dowolne dwa podmioty spośród wszystkich podmiotów uwzględnianych przy ustalaniu posiadania pośrednio udziału lub prawa - w przypadku gdy wszystkie wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są równe;

2.

najniższej wielkości udziału lub prawa łączącego podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana - w przypadku gdy wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są różne;

3.

sumie wielkości posiadanych pośrednio udziałów lub praw - w przypadku gdy podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana, łączy więcej niż jeden posiadany pośrednio udział lub prawo.

Zgodnie z art. 11k ust. 1 u.p.d.o.p., podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Stosownie do art. 11k ust. 2 u.p.d.o.p., lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

1.

10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2.

10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3.

2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4.

2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Zgodnie z art. 11I ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., wartość transakcji kontrolowanej, o której mowa w art. 11k ust. 2, odpowiada wartości kapitału - w przypadku pożyczki i kredytu.

W myśl art. 11k ust. 3 u.p.d.o.p., progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

1.

każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;

2.

strony kosztowej i przychodowej.

Stosownie do treści art. 11n u.p.d.o.p., obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych:

1.

zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a.

nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b.

nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c.

nie poniósł straty podatkowej;

2.

objętych decyzją w sprawie porozumienia, o której mowa w art. 20a Ordynacji podatkowej, w okresie, którego dotyczy ta decyzja;

3.

których wartość w całości trwale nie stanowi przychodu albo kosztu uzyskania przychodu, z wyłączeniem transakcji finansowych, transakcji kapitałowych oraz transakcji dotyczących inwestycji, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;

4.

między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową;

5.

w przypadku gdy powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami;

6.

w których cena została ustalona w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 r. poz. 53);

7.

realizowanych między grupą producentów rolnych wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1026), a jej członkami, dotyczących odpłatnego zbycia:

a.

na rzecz grupy producentów rolnych produktów lub grup produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków takiej grupy,

b.

przez grupę producentów rolnych na rzecz jej członków towarów wykorzystywanych przez członka do produkcji produktów lub grup produktów, o których mowa w lit. a, oraz świadczenia usług związanych z tą produkcją;

8.

realizowanych między wstępnie uznaną grupą producentów owoców i warzyw lub uznaną organizacją producentów owoców i warzyw, działających na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu (Dz. U. z 2018 r. poz. 1131 i 1633), a jej członkami, dotyczących odpłatnego zbycia:

a.

na rzecz takiej grupy lub organizacji produktów lub grup produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków takiej grupy lub organizacji,

b.

przez taką grupę lub organizację na rzecz jej członków towarów wykorzystywanych przez członka do produkcji produktów lub grup produktów, o których mowa w lit. a, oraz świadczenia usług związanych z tą produkcją;

9.

polegających na przypisaniu dochodu do zagranicznego zakładu położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, jeżeli przepisy właściwych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, przewidują, że dochody te mogą być opodatkowane tylko w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), przepisy art. 23m i art. 23w-23zd ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 11a i art. 11k-11 r. ustawy zmienianej w art. 2 podatnik może stosować do transakcji kontrolowanych realizowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r., przy czym przepisy te będą miały zastosowanie do wszystkich transakcji kontrolowanych podatnika realizowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r., a podatnik będzie zwolniony z obowiązków dokumentacyjnych na podstawie przepisów obowiązujących w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r.

W świetle powyższego, do określenia obowiązków w zakresie cen transferowych za 2018 r. stosuje się - co do zasady - przepisy (ustawy i rozporządzeń) obowiązujące w roku 2018. W konsekwencji, w odniesieniu do transakcji lub innych zdarzeń realizowanych z podmiotami powiązanymi w roku 2018, zarówno stwierdzenie zakresu obowiązków nałożonych na podatnika (tj. czy i w jakim zakresie podatnik podlegał obowiązkom w zakresie dokumentacji podatkowej, sporządzenia analiz danych porównawczych czy też złożenia oświadczenia oraz uproszczonego sprawozdania na formularzu CIT/TP), jak również szczegółowy zakres tego obowiązku, należy określić na podstawie regulacji ustawowych i rozporządzeń obowiązujących w 2018 r.

Jednocześnie, w oparciu o art. 44 ust. 2 ustawy zmieniającej, istnieje możliwość wyboru nowych przepisów (wprowadzanych tą ustawą) do wszystkich transakcji kontrolowanych realizowanych w 2018 r. W przypadku dokonania takiego wyboru, zarówno do określenia obowiązków związanych z cenami transferowymi (np. określenia transakcji podlegających obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, złożenie oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych), jak i treści samego obowiązku (np. zawartości lokalnej dokumentacji cen transferowych), zastosowanie znajdą już przepisy wprowadzane ustawą zmieniającą. Jednocześnie, wybór przez podmiot powiązany możliwości zastosowania nowych regulacji do transakcji kontrolowanych realizowanych w 2018 r. oznacza, że podmiot ten nie będzie musiał sporządzać równocześnie dokumentacji podatkowej na podstawie przepisów obowiązujących w 2018 r. - tj., przepisy obowiązujące w 2018 r. nie będą mogły być zastosowane jednocześnie z przepisami obowiązującymi od początku 2019 r.

Zate, "nowe" (obowiązujące od 1 stycznia 2019 r.) przepisy o cenach transferowych mogą być stosowane do transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi dokonanych w 2018 r.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że na 31 grudnia 2017 r. udziałowcami w Y sp. z o.o. były 2 osoby fizyczne. Pomiot powiązany, z którym Y sp. z o.o. realizował transakcje to V sp. z o.o., gdzie udziałowcami były te same osoby fizyczne. W dniu 20 września 2018 r. 100% udziałów w Y sp. z o.o. kupiła SPV S.A., utworzona 17 sierpnia 2018 r., której większościowym udziałowcem jest F. i 3 mniejszościowi akcjonariusze - osoby fizyczne. W dniu 31 stycznia 2019 r. nastąpiło połączenie spółki SPV S.A. przez przejęcie Y sp. z o.o. w trybie art. 492 § 1 k.s.h., w związku z art. 516 § 1 k.s.h., w zw. z art. 516 § 6 k.s.h., i zmiana nazwy spółki na X S.A. (Wnioskodawca). Pomiędzy podmiotami powiązanymi zostały zrealizowane następujące transakcje: a. pomiędzy Y sp. z o.o. a V sp. z o.o. w 2018 r.:

Sprzedaż towarów do podmiotu powiązanego V sp. z o.o.: 849 240,40 zł

Sprzedaż usług: 0 zł

Zakup usług od podmiotu powiązanego V sp. z o.o.: 2.952,00 zł

Zakup towarów: 34.760,11 zł b. pomiędzy Y sp. z o.o. a SPV S.A.: 20 września 2018 r. Y sp. z o.o. udzieliła oprocentowanej pożyczki na rzecz SPV S.A. w wysokości 10 mln złotych plus odsetki.

W 2018 r. nie zostały zrealizowane żadne inne transakcje niż wyżej wskazane, w tym także żadne transakcje pomiędzy Y sp. z o.o. a F. czy osobami fizycznymi, będącymi udziałowcami SPV S.A.

Zagadnienie przedstawione we wniosku koncentruje się na ustaleniu obowiązku sporządzenia przez Y (tj. poprzednika prawnego Wnioskodawcy) dokumentacji dla transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi za 2018 r.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy zgodzić się z argumentacją Wnioskodawcy stwierdzającą, że skoro do 19 września 2018 r. Y sp. z o.o. i V sp. z o.o. były podmiotami powiązanymi i jednocześnie zawierały transakcje, to Y sp. z o.o. winna analizować kwestię związaną z ewentualnym obowiązkiem sporządzenia dokumentacji cen transferowych za 2018 r. dla transakcji realizowanych z V sp. z o.o. Natomiast, w związku z wystąpieniem powiązań kapitałowych, poprzez nabycie 20 września 2018 r. 100% udziałów Y sp. z o.o. przez SPV S.A. i równoczesnym udzieleniem pożyczki przez Y sp. z o.o. na rzecz SPV S.A., Y sp. z o.o. winna analizować kwestię związaną z ewentualnym obowiązkiem sporządzenia dokumentacji cen transferowych za 2018 r. dla transakcji pożyczki udzielonej SPV S.A. Jednocześnie, pomimo że 20 września 2018 r. Y sp. z o.o. stała się podmiotem powiązanym pośrednio z F. oraz osobami fizycznymi (udziałowcami SPV S.A.), to nie wystąpił obowiązek sporządzenia dokumentacji cen z tymi podmiotami w związku z brakiem realizacji jakichkolwiek transakcji.

Należy zauważyć, że zgodnie z cytowanym powyżej przepisem przejściowym - art. 44 ust. 2 ustawy zmieniającej, podatnik ma możliwość zastosowania przepisów art. 11a i art. 11k-11 r.u.p.d.o.p., w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., do obowiązku sporządzenia dokumentacji transakcji kontrolowanych za 2018 r. Podatnik dokonując takiego wyboru jest zwolniony z obowiązku sporządzania dokumentacji na dotychczasowych zasadach. Jednocześnie zauważyć należy, że ewentualny brak obowiązku sporządzenia dokumentacji lokalnej za 2018 r. w związku ze stosowaniem zmienionych od 2019 r. przepisów, może wynikać z nieprzekroczenia limitów określonych w art. 11k ust. 2 lub spełnienia warunków do zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji na podstawie np. art. 11n pkt 1 u.p.d.o.p., w brzmieniu obowiązującym od 2019 r.

Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, że próg wartości transakcji nie został przekroczony dla transakcji sprzedaży/zakupu towarów do V sp. z o.o. (poniżej 10 mln zł) jak również dla transakcji pożyczki (wartość kapitału nie przekroczyła 10 mln zł).

Zatem, poprzednik prawny Wnioskodawcy - Y sp. z o.o., dokonując wyboru przepisów "nowych", tj. obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy zmieniającej, do transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi w 2018 r., w związku z nieprzekroczeniem limitów, o których mowa w art. 11k ust. 2 u.p.d.o.p. - korzysta ze zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji lokalnej cen transferowych z podmiotami powiązanymi za 2018 r. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma obowiązku posiadania takiej dokumentacji.

Odnosząc się natomiast do obowiązku sporządzenia uproszczonego sprawozdania CIT/TP za rok 2018, w pierwszej kolejności wskazać należy, że obowiązek sprawozdawczy w zakresie cen transferowych w brzmieniu ustawy do 31 grudnia 2018 r. nakładał art. 27 ust. 5 u.p.d.o.p., zgodnie z którym podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. W myśl art. 27 ust. 8 u.p.d.o.p., minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia wzór uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w ust. 5, uwzględniając informacje dotyczące podmiotów powiązanych, rodzaju powiązań z tymi podmiotami, rodzaju i przedmiotu transakcji lub innych zdarzeń, zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, a także kierując się potrzebą ułatwienia podatnikom poprawnego sporządzenia tego sprawozdania.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 czerwca 2017 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1190) zostało opublikowane 22 czerwca 2017 r. Rozporządzenie to wprowadziło formularz CIT/TP, tj. uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

Natomiast, zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2019 r., obowiązek sprawozdawczy wprowadza art. 11t u.p.d.o.p. Zgodnie z ww. przepisem, podmioty powiązane:

1. obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem lub

2. realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1 - przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Uregulowana w art. 44 ust. 2 ustawy nowelizującej, możliwość stosowania przepisów do transakcji kontrolowanych realizowanych w 2018 r. nie dotyczy informacji o cenach transferowych (TP-R). Przepisy dotyczące informacji o cenach transferowych stosuje się do lat podatkowych rozpoczynających się po 1 stycznia 2019 r., a za 2018 r. - niezależnie od dokonanego wyboru stosowania regulacji w zakresie dokumentacji cen transferowych - składane jest uproszczone sprawozdanie na formularzu CIT/TP (jeśli na podstawie przepisów obowiązujących w 2018 r. taki obowiązek u podatnika powstał).

Z przepisów przejściowych nie wynika bowiem możliwość stosowania regulacji wynikającej z art. 11t u.p.d.o.p., również do transakcji dokonywanych w 2018 r. Taką możliwość ustawodawca przewidział jedynie w odniesieniu do przepisów art. 11a i art. 11k-11 r.u.p.d.o.p.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że jeżeli na Wnioskodawcy ciążył obowiązek sporządzenia za 2018 r. uproszczonego sprawozdania CIT/TP na gruncie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 r., to formularz ten powinien być złożony zgodnie z art. 27 ust. 5 u.p.d.o.p., niezależnie od dokonanego wyboru stosowania regulacji w zakresie dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy nowelizującej.

Zatem, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym Y sp. z o.o. tj. poprzednik prawny Wnioskodawcy, nie miał obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej za 2018 r. na podstawie art. 11k ust. 2 u.p.d.o.p., natomiast miał obowiązek sporządzenia uproszczonego sprawozdania CIT/TP za 2018 r. na podstawie art. 27 ust. 5 u.p.d.o.p. Jak bowiem wynika z treści art. 27 ust. 5 u.p.d.o.p., obowiązek złożenia uproszczonego sprawozdania CIT/TP spoczywa na podmiocie obowiązanym do sporządzenia dokumentacji podatkowej, po przekroczeniu limitu określonego w ww. przepisie.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy poprzednik prawny Wnioskodawcy był w obowiązku sporządzenia dokumentacji dla transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi za 2018 r., w tym czy prawidłowo rozpoznał transakcje z podmiotami powiązanymi i czy Wnioskodawca jako następca prawny jest w obowiązku sporządzenia uproszczonego sprawozdania CIT/TP - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl