0111-KDIB1-2.4010.171.2022.1.EJ - Zmiana roku podatkowego

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.171.2022.1.EJ Zmiana roku podatkowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 marca 2022 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął Państwa wniosek z 11 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka skutecznie dokonała zmiany roku obrotowego, tzn., że pierwszy po zmianie rok podatkowy trwa od 1 stycznia 2022 r. do 31 sierpnia 2023 r., a kolejne lata podatkowe będą obejmować okresy 12 miesięcy od dnia 1 września do 31 sierpnia roku kolejnego. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym od 6 lutego 2020 r. (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka").

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność gospodarczą o kodzie

PKD: 73.11.Z, działalność agencji reklamowych.

Pierwszy rok obrotowy Spółki zakończył się 31 grudnia 2020 r., a każdy następny rok obrotowy pokrywał się z rokiem kalendarzowym.

W dniu 20 grudnia 2021 r. zgromadzenie wspólników podjęło uchwałę o zmianie umowy spółki w zakresie roku obrotowego poprzez określenie w przepisie umowy w nowym brzmieniu, że: "Rokiem obrotowym (podatkowym) jest okres trwający dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych od dnia 1 września do 31 sierpnia kolejnego roku kalendarzowego. Pierwszy rok obrotowy kończy się w dniu 31 grudnia 2020 r.".

W dniu 20 grudnia 2021 r. zgłoszono ww. zmiany umowy spółki do Krajowego Rejestru Sądowego, a w dniu 17 stycznia 2022 r. zmiana ta została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Najpóźniej do dnia 31 marca 2022 r. zostanie zgłoszona zmiana roku obrotowego przy rozliczeniu rocznym CIT za 2021 r. zgodnie z przepisem art. 8 ust. 4 w zw. z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "ustawy o CIT").

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka skutecznie dokonała zmiany roku obrotowego, tzn., że pierwszy po zmianie rok podatkowy trwa od 1 stycznia 2022 r. do 31 sierpnia 2023 r., a kolejne lata podatkowe będą obejmować okresy 12 miesięcy od dnia 1 września do 31 sierpnia roku kolejnego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka skutecznie dokonała zmiany roku obrotowego, tzn., że pierwszy po zmianie rok podatkowy trwa od 1 stycznia 2022 r. do 31 sierpnia 2023 r., a kolejne lata podatkowe będą obejmować okresy 12 miesięcy od dnia 1 września do 31 sierpnia roku kolejnego, a więc drugi rok po zmianie będzie trwał od 1 września 2023 r. do 31 sierpnia 2024 r.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. Art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o CIT dotyczą podatników, którzy podejmują działalność po raz pierwszy, a więc nie mają zastosowania do Wnioskodawcy. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 3 ustawy o CIT, w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe. Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o CIT o wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy. Zeznanie to składa się do końca trzeciego miesiąca roku następnego po zakończeniu roku podatkowego.

Z powyższego wynika, że aby zmienić rok podatkowy w trakcie prowadzenia działalności niezbędne jest by:

1)

podatnik postanowił w statucie lub umowie spółki, że jego rok podatkowy będzie inny niż rok kalendarzowy,

2)

informacja o wyborze roku podatkowego została zgłoszona w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 i w terminie wynikającym z tego przepisu,

3)

pierwszy rok trwał od 12 do 23 miesięcy,

4)

kolejne lata podatkowe trwały 12 miesięcy.

Zgodnie z art. 255 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526, z późn. zm., dalej: "Kodeks spółek handlowych"), zmiana umowy spółki wymaga uchwały wspólników i wpisu do rejestru. Zgodnie zaś z art. 256 § 1 Kodeks spółek handlowych zmianę umowy spółki zarząd zgłasza do sądu rejestrowego. Proces zmiany umowy jest więc dwuetapowy - pierwszym etapem jest podjęcie stosownej uchwały, a drugim rejestracja w rejestrze Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: "KRS"). Aby zmiana umowy spółki była skuteczna w stosunku do osób trzecich, niezbędne jest jej zarejestrowanie w KRS.

Należy jednak zauważyć, że przepis art. 8 ustawy o CIT nie wymaga zarejestrowania zmiany umowy spółki w rejestrze przedsiębiorców lecz jedynie, by podatnik "postanowił tak w statucie albo w umowie spółki", co oznacza, że ustawodawca na gruncie podatku CIT wskazuje jedynie na pierwszą z czynności niezbędnych do dokonania zmian w umowie spółki, tj. podjęcie odpowiedniej uchwały w formie aktu notarialnego, bez odnoszenia się do obowiązku wpisu tych zmian do rejestru. Zgłoszenie takie jest oczywiście obowiązkowe, jednak wynika z przepisów Kodeksu spółek handlowych, a nie ustaw podatkowych, w kontekście więc art. 8 ust. 1 CIT ważna jest jedynie uchwała o zmianie umowy spółki.

W ocenie Wnioskodawcy, za warunek dokonania skutecznej zmiany roku podatkowego nie może więc zostać uznany warunek zarejestrowania w KRS uchwały zmieniającej umowę lub statut Spółki do końca bieżącego roku podatkowego Wnioskodawcy. Brak jest podstaw do tego, aby stosować wykładnię rozszerzającą i uzależniać możliwość dokonania skutecznej zmiany roku podatkowego od dodatkowego warunku w postaci zarejestrowania w KRS uchwały zmieniającej umowę lub statut Spółki jeszcze w czasie trwania "starego" roku podatkowego.

Jak wynika ze stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 sierpnia 2021 r. Znak: 0114-KDIP2-2.4010.132.2021.1.AS: "podatnik, który zamierza dokonać zmiany roku podatkowego powinien taką zmianę zamieścić w akcie prawnym regulującym jego zasady ustrojowe przed zakończeniem poprzedniego roku podatkowego. Ponadto, w zakresie skuteczności dokonanej zmiany roku podatkowego, dla uwidocznienia takiej zmiany w rejestrze przewidziany jest nowy termin związany z terminem złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok po zmianach. Aby powyższa informacja wywoływała oczekiwane konsekwencje, na dzień jej złożenia okoliczność, której dotyczy, powinna być już prawnie skuteczna - czyli ujawniona poprzez wpis w rejestrze KRS."

Identycznie uznano w indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 kwietnia 2019 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.30.2019.1.MM, gdzie stwierdzono: Zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o dokonanej zmianie roku podatkowego powinno być dokonane w terminie zawitym 30 dni licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego. W tym przypadku ustawodawca wskazał określony termin na zawiadomienie o dokonanej zmianie. Należy zauważyć, że okres ten ma na celu ukonstytuowanie przeprowadzonych zmian. Jest to czas niezbędny na przeprowadzenie procesu rejestracji zmiany roku podatkowego zgodnie z odpowiednimi przepisami. Stąd aby powyższe zawiadomienie odniosło skutek, na dzień jego przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego okoliczność, której zawiadomienie dotyczy (zmiana roku podatkowego) powinna być już prawnie skuteczna, tj. powinna być ujawniona poprzez wpis w KRS.

Wnioskodawca w pełni zgadza się z dalszą częścią tego stanowiska, która stanowi podsumowanie niniejszego wywodu: Ustawodawca wskazał zatem, że dla skuteczności zmiany roku podatkowego stosowna uchwała w przedmiocie zmiany umowy/statutu/innego dokumentu w zakresie roku podatkowego musi być podjęta do końca bieżącego roku podatkowego i jednocześnie na dzień poinformowania o takiej zmianie właściwego naczelnika urzędy skarbowego zmiana roku podatkowego musi być skuteczna prawnie, tj. musi być zarejestrowana w KRS."

Inaczej rzecz biorąc, dla skutecznej zmiany roku podatkowego istotne jest to, aby zmiana umowy spółki została uchwalona w "starym roku podatkowym", lecz wystarczy, jeżeli zostanie uwidoczniona w rejestrze KRS przed dniem złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy, w którym podatnik informuje organy o wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje poparcie również w wielu innych interpretacjach indywidualnych, z których na szczególną uwagę zasługują: pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 kwietnia 2021 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.115.2021.1.DP, pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 22 sierpnia 2019 r., Znak: DPP13.8221.9.2019.CPIJ oraz pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 grudnia 2020 r. Znak: 0114-KDIP2- 1.4010.365.2020.1.JF.

W sytuacji Wnioskodawcy:

1)

uchwała o zmianie umowy spółki w zakresie roku podatkowego została dokonana jeszcze w "starym" roku podatkowym (20 grudnia 2021 r.);

2)

wniosek o wpis zmian w KRS został zgłoszony w tym samym dniu, w którym podjęto ww. uchwałę, tj. 20 grudnia 2021 r.;

3)

zmiana umowy spółki została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym 17 stycznia 2022 r., a więc przed poinformowaniem organu o zmianie roku podatkowego, tj. przed terminem złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT;

4)

w terminie ustawowym Wnioskodawca poinformuje o zmianie roku podatkowego zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o CIT.

Oznacza to, że rozpoczęty 1 stycznia 2022 r. rok obrotowy zakończy się w dniu 31 sierpnia 2023 r. Kolejne lata podatkowe dla Spółki będą natomiast trwać 12 miesięcy od 1 października (winno być: 1 września) do 31 sierpnia następnego roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl