Czy organizator wyścigów samochodowych wykorzystujący zużyte opony samochodowe jako bariery ochronne do zabezpieczenia niebezpiecznych miejsc na trasie rajdu powinien uzyskać zezwolenia na przetwarzanie odpadów poza instalacjami?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Rudnicka Anna
Odpowiedzi udzielono: 17 maja 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Organizator wyścigów samochodowych wykorzystuje zużyte opony samochodowe jako bariery ochronne do zabezpieczenia niebezpiecznych miejsc na trasie rajdu. Trasa wyścigu biegnie tylko po drodze publicznej krajowej - bariery ustawiane są tylko w obrębie pasa drogowego. Wyścigi odbywają się od kilkunastu lat regularnie 2 razy w roku i trwają 2-3 dni. Po zakończeniu rajdu opony zabierane są z trasy i "magazynowane" na działce osoby fizycznej (nie prowadzącej działalności gospodarczej) w sąsiedztwie trasy. Szacunkowa ilość zużytych opon wynosi około 400 sztuk w różnych rozmiarach.

Czy takie zbieranie i magazynowanie odpadów powinno zostać uregulowane w postaci zezwolenia w oparciu o ustawę o odpadach? Jednakże nie ma tu instalacji. Czy może ma tu zastosowanie rozporządzenie w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami? W punkcie 8 załącznika wskazano że odpady 16 01 03 w procesie R11 mogą być wykorzystane jako odbijacze. O ile bariery ochronne z opon w czasie trwania rajdu można by uznać za odbijacze, to jednak po jego zakończeniu opony są zabierane i magazynowane w innym miejscu i nie pełnią już takiej roli. W zasadzie tę funkcję odbijaczy pełnią tylko przez około 4 - 5 dni w roku. Organizator nigdy nie występował o zezwolenie na przetwarzanie tego rodzaju odpadów.

Czy powinny zostać podjęte działania wskazane w art. 26 u.o. w związku ze składowaniem lub magazynowaniem odpadów w miejscu do tego nie przeznaczonym?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX