Niewiadomski Zygmunt, Rozpatrzenie uwag do projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 11 września 2015 r.
Autorzy:

Rozpatrzenie uwag do projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane

Rozpatrzenie uwag do projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane

Rozpatrzenie uwag do projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane

Uwagi wnoszone do projektu uchwały ws. zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane (uchwały reklamowej) traktować należy jako jeden z instrumentów przewidzianych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym służących rozwiązywaniu konfliktów społecznych, jakie rodzi planowanie przestrzenne w ogólności. Możliwość wniesienia uwag do projektu procedowanej uchwały stanowi jeden z przejawów partycypacji społecznej w procesie uchwałodawczym. Uwagi składane do projektu uchwały należy traktować jako wyraz dezaprobaty dla postanowień zawartych w projekcie. Przedmiotem uwag jest treść projektu procedowanej uchwały.

Rozpatrzenie uwag do projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane wójt, burmistrz, prezydent miasta wójt, burmistrz, prezydent miasta rozpoznanie uwag uwzględnienie uwagi nie uwzględnienie uwagi sporządzenie listy nieuwzględnionych uwag wpłynięcie uwagi analiza formalna uwag uwagi przyjęte do rozpoznania uwagi pozostawione bez rozpoznania każdy każdy wniesienie uwagi zasadne niezasadne wniesione w terminie wniesione po terminie

Krok: wniesienie uwagi

Ustawodawca nie określa zakresu podmiotowego osób, którym przyznaje prawo wniesienia uwag do projektu uchwały. Zaważywszy jednak, że uprawnienie do wnoszenia uwag do projektu studium oraz planu miejscowego przysługuje każdemu podmiotowi, zatem wydaje się, że także w przypadku uwag do uchwały takie uprawnienie winno służyć wszystkim. Per analogiam także nie ma podstaw do żądania wykazania się interesem prawnym ani faktycznym podmiotów uwagi wnoszących. Stosując analogię, warunkiem wystarczającym uznania pisma za uwagę jest zakwestionowanie w jego treści ustaleń przyjętych w projekcie uchwały (tak wypowiedział się Sąd Administracyjny w odniesieniu do charakteru uwag do mpzp; por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 lutego 2012 r., II SA/Wr 911/11, LEX nr 1139038). Ustawa nie rozstrzyga o formie wnoszenia uwag. Wydaje się zatem, iż uwagi do procedowanej uchwały może wnieść w każdej formie, byleby była możliwa do utrwalenia.

Krok: wpłynięcie uwagi

Organ administracyjny, do którego uwaga wpłynęła zobligowany jest utrwalić jej treść, w razie gdyby została złożona w innej formie niż pisemna. Środkiem służącym utrwaleniu uwagi winien być protokół.