Ziółkowski Paweł, Podróż służbowa a podróż szkoleniowa
Podróż służbowa a podróż szkoleniowa
Podróż służbowa a podróż szkoleniowa
Podróż służbowa a podróż szkoleniowa
Czy podróż szkoleniowa to podróż służbowa? To pytanie zadają sobie często pracodawcy. Problem jest o tyle istotny, że w zależności od odpowiedzi na to pytanie inaczej kształtują się prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika oraz obowiązują inne zwolnienia podatkowo-ubezpieczeniowe. Podstawowe różnice, to:
1. Podróż służbowa i podróż szkoleniowa to dwa różne typy podróży pracowniczych.
2. Zwolnienia podatkowo-ubezpieczeniowe przy podróżach służbowych są limitowane.
3. Zwolnienia podatkowo-ubezpieczeniowe przy podróżach szkoleniowych nie są limitowane.
3. Z tytułu podróży służbowej pracownikowi należą się określone świadczenia.
4. Z tytułu podróży szkoleniowej pracownikowi mogą być przyznane określone świadczenia.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: skierowanie pracownika na wyjazd pracowniczy
Podróże pracownicze mają różny charakter i różny cel. Pomijając podróże pracowników mobilnych, u których wykonywanie pracy polega na przemieszczaniu się (np. kierowca ciężarówki, motorniczy pociągu), podróż ma najczęściej charakter delegacji (podróży służbowej). Delegacją nazywane są też często wyjazdy powiązane z nauką. Tymczasem okazuje się, że każdy z tych wyjazdów ma inny charakter, cel, podstawę prawną, zasady ustalania świadczeń itd.
Krok: podróż służbowa
Ogólno obowiązujące przepisy nie zawierają definicji podróży służbowej (delegacji). Stanowią one jedynie, że pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową (art. 775 § 1 k.p.).
WAŻNE!
Na podróż służbową składają się 3 elementy:
1) pracownik musi otrzymać polecenie wyjazdu służbowego,
2) podczas wyjazdu musi wykonywać zadanie służbowe,
3) wyjazd musi być poza siedzibę lub inne miejsce wykonywania działalności gospodarczej.