Niewiadomski Zygmunt, Czynności przygotowawcze podejmowane przed podjęciem, z inicjatywy organu wykonawczego gminy, uchwały o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany planu miejscowego
Czynności przygotowawcze podejmowane przed podjęciem, z inicjatywy organu wykonawczego gminy, uchwały o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany planu miejscowego
Czynności przygotowawcze podejmowane przed podjęciem, z inicjatywy organu wykonawczego gminy, uchwały o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany planu miejscowego
Czynności przygotowawcze podejmowane przed podjęciem, z inicjatywy organu wykonawczego gminy, uchwały o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany planu miejscowego
Ustawodawca nakłada na organ wykonawczy gminy obowiązek, przed przystąpieniem do prac planistycznych w zakresie uchwalenia lub zmiany planu miejscowego, podjęcia i przeprowadzenia czynności o charakterze analitycznym. Wprawdzie zakres tych czynności pozostaje poza kontrolą legalności postępowania w sprawie uchwalenia planu miejscowego (Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2013, s. 150), jednakże ich przeprowadzenie ma niebagatelne znaczenie dla zakresu podejmowanych prac planistycznych. Pozwala w pierwszym rzędzie rozstrzygnąć, czy faktycznie istnieje potrzeba uchwalenia lub zmiany planu miejscowego. Po wtóre, daje podstawy m.in. do zidentyfikowania na wstępnym etapie, obszarów, dla których zmiana ich przeznaczenia może rodzić konflikty społeczne. Ustawodawca enumeratywnie wymienia czynności, które wykonać winien organ wykonawczy gminy, co nie pozostawia organowi swobody w tym względzie.
Realizacja wymagań określonych w przepisie art. 14 ust. 5, w przeciwieństwie do sporządzenia projektu miejscowego planu, nie została sformalizowana w przepisach prawa, a także nie nałożono obowiązku sporządzenia dokumentacji z przeprowadzenia i przedstawia tych czynności wojewodzie na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. (vide teza Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 stycznia 2012 r., II OSK 2232/11, LEX nr 1121214).
Oczywiście burmistrz osobiście nie dokonuje analizy dotyczącej zasadności przystąpienia do sporządzenia planu, lecz za pośrednictwem pracowników merytorycznie do tego przygotowanych. (teza 2
Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 9 czerwca 2011 r., II SA/Sz 381/11, LEX nr 1086703).
Poza czynnościami o charakterze analitycznym, czynności poprzedzające podjęcie uchwały o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany planu miejscowego obejmują także przygotowanie materiałów geodezyjnych, które posłużą do opracowania planu.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: realizacja uprawnień wynikających z władztwa planistycznego
Ustawodawca przypisuje gminie uprawnienie w postaci samodzielnego kształtowania i prowadzenia na swoim terytorium polityki przestrzennej - samodzielność planistyczną. W ramach władztwa planistycznego przysługującego gminie, jej organy uprawnione są m.in. do podjęcia rozstrzygnięcia w sprawie przystąpienia do uchwalenia lub zmiany planu miejscowego (na temat władztwa planistycznego vide Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2013, s. 28 i nast.).
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, należy do zadań własnych gminy.
Krok: podjęcie czynności przygotowawczych
Zważywszy, iż ustawodawca przypisuje organowi wykonawczemu gminy, uprawnienie wystąpienia z inicjatywą uchwałodawczą w sprawie przystąpienia do uchwalenia lub zmiany planu miejscowego (art. 14 ust. 4 u.p.z.p.), zatem zasada racjonalności postępowania wymaga, aby taka inicjatywa była poprzedzona analizą zasadności przystąpienia do prac planistycznych (T. Bąkowski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Komentarz, Kraków 2004, s. 85).