Wilbrandt-Gotowicz Martyna, Badanie przesłanek odmowy udostępnienia informacji publicznej
Badanie przesłanek odmowy udostępnienia informacji publicznej
Badanie przesłanek odmowy udostępnienia informacji publicznej
Badanie przesłanek odmowy udostępnienia informacji publicznej
Przez „odmowę udostępnienia informacji publicznej” należy rozumieć sytuację, w której organ posiada informację o charakterze publicznym, ale jej nie udostępnia, ponieważ prawo do informacji jest na przykład ograniczone przepisami o informacji niejawnej oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych lub w innych przypadkach określonych w art. 5 u.d.i.p (wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 lipca 2014, II SAB/Kr 146/14, LEX nr 1490758).
Prawo do informacji publicznej nie ma charakteru bezwzględnego, a ustawowe ograniczenia korespondują z treścią art. 61 ust. 3 Konstytucji (ograniczenie prawa do informacji może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku prawnego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego), jak również z ustanowioną w art. 31 ust. 3 Konstytucji zasadą proporcjonalności w odniesieniu do ograniczeń w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw. W związku z powyższym, organ administracji zobowiązany jest ad casum dokonać z urzędu oceny istnienia ustawowych przesłanek odmowy udostępnienia informacji publicznej. Ze względu na ich pewną niedookreśloność, w wielu wypadkach konieczne jest wyważenie z punktu widzenia mechanizmu proporcjonalności kolidujących ze sobą wartości: prawa do informacji i np. prawa do prywatności. Przesłanki odmowy udostępnienia informacji publicznej nie mogą być bowiem interpretowane rozszerzająco.
Co istotne, odmowa udostępnienia informacji następuje w formie decyzji (art. 16 ust. 1 u.d.i.p.), co sprawia, że jej wydanie wymaga przeprowadzenia postępowania w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej, do którego stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (por. M. Jaśkowska, Dostęp do informacji publicznych w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002, s. 60).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: przystąpienie do badania przesłanek odmowy udostępnienia informacji
Podmiot zobowiązany z urzędu bada wystąpienie ustawowych przesłanek odmowy udostępnienia informacji.
Wstępna kwalifikacja wniosku o udostępnienie informacji do postępowania zmierzającego w kierunku wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej wymaga wszczęcia przez podmiot zobowiązany postępowania w tym przedmiocie prowadzonego w trybie kodeksu postępowania administracyjnego, w którym przeprowadza się postępowanie wyjaśniające dotyczące wystąpienia ustawowych przesłanek odmowy.
Krok: badanie wystąpienia przesłanki odmowy udostępnienia informacji
Badanie wystąpienia przesłanek odmowy udostępnienia informacji powinno następować w konkretnej sprawie zgodnie z zasadą prawdy obiektywnej. Katalog tych przesłanek został określony w art. 5 ust. 1, 2, 2a i 2b u.d.i.p.
Należą do nich ograniczenia jawności o charakterze podmiotowym - prywatność osoby fizycznej, tajemnica przedsiębiorcy, oraz przedmiotowym - informacje niejawne, informacje związane z postępowanie restrukturyzacyjnym przed jego zakończeniem, informacje związane z zastosowaniem rządowych instrumentów stabilizacji finansowej przed ustaniem określonych okoliczności i inne tajemnice ustawowo chronione (por. G. Sibiga, Dostęp do informacji publicznej a prawa do prywatności jednostki i ochrony jej danych osobowych, Sam. Teryt. 2003, nr 11, s. 7).
Organ powinien ocenić, czy w danej sprawie nastąpiła realizacja zarówno materialnych, jak i formalnych elementów danej przesłanki odmowy udostępnienia informacji publicznej (szerzej: M. Jaśkowska, Materialne i formalne przesłanki tajemnic publicznoprawnych [w:] Jawność i jej ograniczenia, G. Szpor (red.), t. IV, Znaczenie orzecznictwa, M. Jaśkowska (red.), Warszawa 2014, s. 2 i n.).