IPPB2/415-135/12-2/MK - Obowiązek banku dotyczący wystawiania informacji rocznych IFT-3R zgodnie z art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-135/12-2/MK Obowiązek banku dotyczący wystawiania informacji rocznych IFT-3R zgodnie z art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych wynikających z przepisu art. 42c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązku sporządzenia informacji IFT-3/IFT-3R dla podmiotów, o których mowa w art. 42c ust. 4 ww. ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych wynikających z przepisu art. 42c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązku sporządzenia informacji IFT-3/IFT-3R dla podmiotów, o których mowa w art. 42c ust. 4 ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące stan faktyczny

Spółka S.A. (dalej: "Bank") w ramach prowadzonej działalności otwiera rachunki bankowe m.in. klientom będącym niemieckimi spółkami komandytowymi-niem. Kommanditgesellschaft (dalej jako Spółki KG"). Spółki KG podobnie jak polskie spółki osobowe nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wspólnikami spółek KG (podatnikami) najczęściej są osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w innych niż Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej. Z tytułu prowadzonych rachunków bankowych (rachunki rozliczeniowe i lokat terminowych) Spółki KG otrzymują odsetki. Odsetki stawiane są do dyspozycji/wypłacane Spółkom KG, ponieważ to one są stroną umów rachunków bankowych. Spółki KG przekazują odsetki wraz z pozostałymi zyskami wspólnikom w momencie podziału wyniku za dany rok obrotowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, tj. gdy ze zgromadzonych informacji wynika, że wspólnikami Spółek KG są osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w innych niż Polska państwach członkowskich UE Bank powinien traktować Spółki KG jako "pośrednich odbiorców" zgodnie z art. 42c ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (u.p.d.o.f.) i wystawiać zgodnie z art. 42c ust. 1 pkt 1 tej ustawy informacje roczne IFT-3R.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółki KG, których wspólnikami są osoby fizyczne powinny być traktowane jako "pośredni odbiorcy" w rozumieniu art. 42c ust. 4 u.p.d.o.f., w związku z czym Bank powinien sporządzić informację IFT-3R na te spółki wskazując je właśnie jako pośrednich odbiorców.

Zgodnie z art. 42c ust. 4 u.p.d.o.f. pośrednim odbiorcą jest podmiot, któremu są wypłacane lub stawiane do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w art. 42c ust. 5 u.p.d.o.f. (czyli także odsetki z rachunków bankowych), osiągane przez faktycznego odbiorcę, chyba że udokumentuje podmiotowi wypłacającemu, że:

1.

jest osobą prawną inną niż spółki jawne i komandytowe utworzone według prawa Królestwa Szwecji (handelsbolag (HB) i kommanditboiag (KB) i Republiki Fińskiej (ayoin yhtiö (Ay) i kommandiittiyhtib (Ky)/öppet bolag i kommanditboiag) lub

2.

jego dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, lub

3.

jest funduszem inwestycyjnym, lub

4.

na podstawie wydanego przez właściwy organ zaświadczenia, jest traktowany jako fundusz inwestycyjny.

Opierając się na wykładni gramatycznej ww. przepisu należy stwierdzić, iż Spółki KG w opisanym stanie faktycznym:

* są podmiotem, któremu są wypłacane lub stawiane do dyspozycji odsetki (słowo "podmiot" należy w tym rozumieć jako osoby fizyczne, spółki nie posiadające osobowości prawnej oraz spółki jawne i komandytowe utworzone według prawa Królestwa Szwecji (handelsbolag (HB) i kommanditbolag (KB) i Republiki Fińskiej (ayoin yhtiö (Ay) i kommandflttiyhtiö (Ky)/öppet bolag i kommanditbolag);

* osiągającym ostatecznie (faktycznie) przychody odsetkowe są wspólnicy, ponieważ nie tylko są podatnikami, ale również rzeczywistym odbiorcą tych przychodów w momencie podziału zysku Spółki KG za dany rok;

* dochody Spółek KG nie podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej,

* Spółki KG nie są funduszami inwestycyjnymi, ani nie są traktowane w ten sposób na podstawie wydanego przez właściwy organ.

Wykładnia gramatyczna (literalna) prowadzi zatem do konkluzji, iż Spółki KG spełniają wszystkie ww. przesłanki, zatem należy je traktować jako pośrednich odbiorców odsetek wypłacanych przez Bank.

Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie również w wykładni celowościowej. Zdaniem Wnioskodawcy, celem ustawodawcy była identyfikacja podmiotów, poprzez które osoby fizyczne z innych państw członkowskich UE osiągają przychody określone w art. 42c ust. 5 u.p.d.o.f. - ekonomicznych właścicieli odsetek (por. również Preambułę oraz Art. 1 i 4 Dyrektywy Rady UE 2003/48/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności wypłacanych w formie odsetek)

Zakładając taki cel należy stwierdzić, iż Spółki KG są właśnie wehikułem inwestycyjnym za pośrednictwem których osoby fizyczne mogą osiągać określone przychody, w tym także odsetkowe. Spółka KG jako posiadająca zdolność prawną może skutecznie zakładać rachunki bankowe, z których przychody odsetkowe finalnie (ekonomicznie) nie tylko podlegają opodatkowaniu przez wspólników, ale również są rzeczywiście (fizycznie) przekazywane tym osobom przy podziale zysków Spółek KG. Celem wprowadzonych regulacji było identyfikowanie przez podmioty wypłacające przychody odsetkowe (głównie banki) właśnie takich wehikułów, za pośrednictwem których osoby fizyczne z krajów członkowskich UE prowadzą swoje inwestycje osiągając przychody odsetkowe. Z tego względu należy stwierdzić, iż stanowisko Banku znajduje uzasadnienie również w wykładni celowościowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl