IBPBI/2/423-1490/09/CzP - Ustalenie właściwości miejscowej organu skarbowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1490/09/CzP Ustalenie właściwości miejscowej organu skarbowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 2 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu obliczania wysokości przychodów netto z tytułu sprzedaży wyrobów, towarów i usług w celu ustalenia właściwości organu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu obliczania wysokości przychodów netto z tytułu sprzedaży wyrobów, towarów i usług w celu ustalenia właściwości organu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 9b pkt 7 ustawy o urzędach i izbach skarbowych "dużym urzędom" podlegają osoby prawne, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.

Spółdzielnia sporządza Rachunek Zysków i Strat w wariancie porównawczym, gdzie w 2008 r. wykazano:

A. Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi, w tym: 21.532.210,88 zł

I.

Przychody netto ze sprzedaży produktów 14.693.223,21 zł

II.

Zmiana stanu produktów -25.108,71 zł

III.

Koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki 6.864.096,38 zł

IV.

Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów 0,00 zł

W pozycji koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki ujęto wartość prac remontowo-konserwacyjnych wykonanych przez Zakład Wykonawstwa Własnego Spółdzielni na zasobach własnych.

Kwota 5 mln euro na dzień 31 grudnia 2008 r. odpowiada kwocie 20.862.000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z prezentacją w Rachunku Zysków i Strat metodą porównawczą przychodów netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi, w kwocie powiększonej o pozycje zrównane z przychodami, tj.: koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki oraz o zmianę stanu produktów, Spółdzielnia jest zobowiązana do zmiany właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Spółdzielni, wartości "kosztów wytworzenia produktów na własne potrzeby" oraz "zmiany stanu produktów" nie należy wliczać do przychodów stanowiących podstawę ustalenia właściwości urzędu skarbowego zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych. Przepis ten mówi o osiągniętym w ostatnim roku podatkowym przychodzie netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług.

W 2008 r. Spółdzielnia osiągnęła przychód netto ze sprzedaży produktów w wysokości 14.693.223,21 zł, zatem nie osiągnęła przychodów w wartości co najmniej 5 mln euro i nie jest zobowiązana do zmiany właściwości urzędu skarbowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.), wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności: osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.

Natomiast na podstawie art. 5a ust. 2 powołanej ustawy, spełnienie warunku, o którym mowa w cytowanym art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) stwierdza się na podstawie danych wynikających z zatwierdzonego sprawozdania finansowego za ostatni rok podatkowy. Naczelnik urzędu skarbowego może stwierdzić z urzędu w trakcie czynności sprawdzających, kontroli podatkowej albo postępowania podatkowego spełnienie warunku, o którym mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) i poinformować o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Wobec kryterium określonego w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a), ustawy o urzędach i izbach skarbowych, "dużym" urzędom skarbowym mają podlegać osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro. Przychodem netto w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) jest generalnie kwota netto ze sprzedaży materiałów, towarów i produktów gotowych (wyrobów i usług), a więc po pomniejszeniu o rabaty, upusty, skonta oraz o - wynikający z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - należny podatek od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż "zmiana stanu produktów" oraz "koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby" nie są w istocie rzeczy przychodem netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług, tym samym nie należy brać pod uwagę wspomnianej pozycji rachunku zysków i strat (wariant porównawczy) przy określaniu przychodu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług dla celów ustawy o urzędach i izbach skarbowych.

Ponadto należy stwierdzić, iż na podstawie pozostałych danych zawartych w rachunku zysków i strat (wariant porównawczy) jest możliwe ustalenie wysokości przychodu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług stosownie do treści art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a), ustawy o izbach i urzędach skarbowych.

Reasumując powyższe, wskazuje się iż, o ile wysokość przychodu netto ze sprzedaży wyrobów, towarów i usług wg przepisów ustawy o rachunkowości - bez uwzględnienia kwoty zmiany stanu produktów oraz kosztu wytworzenia produktów na własne potrzeby - według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego po kursie średnim z końca roku nie przekroczy w przeliczeniu kwoty 5 milionów euro oraz w przypadku gdy nie zachodzą inne przesłanki określone w art. 5 ust. 9b pkt 1-7 ww. ustawy skutkujące zmianą właściwości organu podatkowego, Spółdzielnia nie będzie zobowiązana do zmiany właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa do badania, czy w danej sytuacji zachodzi okoliczność skutkująca zmianą właściwości organu podatkowego, tym samym niniejsza interpretacja nie może być traktowana jako rozstrzygnięcie co do właściwości danego organu podatkowego, a jedynie jako wskazówka do prawidłowego określenia takiej właściwości.

Stanowisko wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl