DR8/KNA/521/46/3/DBX/10/767 - Zasady wyboru przez organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe podmiotu uprawnionego do badania tych sprawozdań.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2010 r. Komisja Nadzoru Audytowego DR8/KNA/521/46/3/DBX/10/767 Zasady wyboru przez organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe podmiotu uprawnionego do badania tych sprawozdań.

Pragnę poinformować Pana Przewodniczącego, iż na mocy postanowień art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649) powołana została Komisja Nadzoru Audytowego, której zadaniem jest sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta, działalnością podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz działalnością Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Z informacji napływających m.in. z samorządu biegłych rewidentów wynika, iż zdarzają się nieprawidłowości przy wyborze podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, za poprzednie lata, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, wynikające z niedostosowania statutów samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (spzoz) do obowiązujących przepisów.

Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej posiadające osobowość prawną, zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzania sprawozdań finansowych i ich badania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), z uwzględnieniem przepisów szczególnych wynikających z ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.).

Kwestię wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych regulują przepisy art. 66 ust. 4 ustawy o rachunkowości. W wyniku dokonanej nowelizacji tych przepisów, wprowadzonej art. 105 pkt 2 lit. b) ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym, wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych do wykonywania badania lub przeglądu sprawozdania finansowego dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut, umowa lub inne wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej. Zarząd jednostki nie może dokonać takiego wyboru.

Powyższa regulacja uwzględnia zatem fakt, iż celem badania sprawozdania finansowego jest wyrażenie bezstronnej i niezależnej opinii o sprawozdaniu finansowym, za którego sporządzenie odpowiada kierownik jednostki.

Pragnę zaznaczyć, iż w myśl dokonanej zmiany art. 66 ust. 4 ustawy o rachunkowości, obowiązującej od dnia 6 czerwca 2009 r., organ zatwierdzający nie może scedować na kierownika jednostki uprawnień w zakresie wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego. A zatem statut lub umowa jednostki nie powinny stanowić inaczej.

Pomimo, iż przepis wprost wymienia jedynie zarząd jako kierownika jednostki, który nie może dokonać takiego wyboru, to z brzmienia wszystkich przepisów powołanych powyżej oraz podstawowej zasady wyrażenia przez biegłego rewidenta niezależnej opinii wynika, iż wyboru biegłego rewidenta nie może dokonać żaden organ będący kierownikiem jednostki.

Doceniając rolę, doświadczenie, dorobek, kompetencje oraz skuteczność w działaniu Regionalnych Izb Obrachunkowych (RIO), niezależnych organów kontroli i nadzoru jednostek samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki finansowej i: zamówień publicznych, zwracam się z uprzejmą prośbą do Pana Przewodniczącego o przekazanie powyższych informacji do poszczególnych RIO, celem zapoznania się z nimi jednostek samorządu terytorialnego nadzorowanych przez RIO. Jednostki samorządu terytorialnego, będące organami założycielskimi samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej powinny dostosować statuty spzoz do obowiązujących przepisów w zakresie procedur wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych.

Opublikowano: www.zielonagora.rio.gov.pl