0114-KDIP2-2.4010.72.2024.2.SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-2.4010.72.2024.2.SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lutego 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych oraz Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i jest podmiotem podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania (polski rezydent podatkowy). Wnioskodawca posiada udziały w spółkach zależnych, które prowadzą działalność gospodarczą m.in. w zakresie (...).

W odniesieniu do spółek zależnych Spółka pełni funkcję tzw. aktywnej spółki holdingowej. Spółka świadczy usługi wsparcia na rzecz spółek zależnych, w tym m.in. w zakresie obsługi administracyjnej, finansowej, księgowej, IT, czy HR. Spółka nabywa także udziały w spółkach zależnych, tj. poszukuje atrakcyjnych spółek do nabycia, przeprowadza ich analizy, prowadzi negocjacje, itp.

Na dzień złożenia niniejszego wniosku, Spółka posiada, co najmniej 10% udziałów w następujących spółkach zależnych (dalej: Krajowa Spółka Zależna, bądź łącznie jako: Krajowe Spółki Zależne):

1. B. sp. z o.o., NIP: (...);

2. C. sp. z o.o., NIP: (...);

3. D. sp. z o.o., NIP: (...);

4. E. sp. z o.o., NIP: (...);

5. F. sp. z o.o., NIP: (...);

6. G. sp. z o.o., NIP: (...);

7. H. sp. z o.o., NIP: (...);

8. I. sp. z o.o., NIP: (...);

9. J. sp. z o.o., NIP: (...);

10. K. sp. z o.o., NIP: (...);

11. L. sp. z o.o., NIP: (...);

12. Ł. sp. z o.o., NIP: (...);

13. M. sp. z o.o., NIP: (...);

14. N. sp. z o.o., NIP: (...);

15. O. sp. z o.o., NIP: (...);

16. P. sp. z o.o., NIP: (...);

17. R. sp. z o.o., NIP: (...);

18. S. sp. z o.o., NIP: (...);

19. T. sp. z o.o., NIP: (...);.

Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia wszystkich udziałów posiadanych w Krajowych Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT (dalej: "Transakcje"). Przy czym Wnioskodawca wskazuje, że zbycie może nastąpić w formie jednej albo kilku transakcji (w różnych odstępach czasowych).

Głównym lub jednym z głównych celów dokonania Transakcji jest osiągnięcie korzyści biznesowej, polegającej na osiągnięciu przez Spółkę zysku ze sprzedaży udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych.

W przyszłości Spółka nabywając kolejne spółki zależne o podobnym profilu działalności i zapleczu aktywów, co Krajowe Spółki Zależne również będzie dokonywać ich zbycia w podobnym modelu, jak wyżej wymienione Transakcje (dalej: Przyszłe Krajowe Spółki Zależne).

Status Krajowych Spółek Zależnych jako krajowej spółki zależnej i spółki zależnej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o CIT

Krajowe Spółki Zależne działają w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, są podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania (tj. podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT).

Na dzień poprzedzający uzyskanie przez Wnioskodawcę przychodów ze zbycia udziałów Krajowych Spółek Zależnych będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat następujące warunki:

a) Wnioskodawca będzie udziałowcem w Krajowych Spółkach Zależnych i będzie posiadał, co najmniej 10% udziałów w każdej Krajowej Spółce Zależnej.

b) Krajowe Spółki Zależne nie będą posiadać tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

c) Krajowe Spółki Zależne nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową.

W przyszłości, gdy Wnioskodawca będzie także zbywać udziały w Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych to również będą one spełniać wyżej wymienione warunki.

Status Wnioskodawcy jako spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT

Na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów przez Wnioskodawcę ze zbycia udziałów Krajowych Spółek Zależnych będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat następujące warunki:

a) Wnioskodawca będzie posiadać w kapitale Krajowych Spółek Zależnych bezpośrednio na podstawie tytułu własności, co najmniej 10% udziałów w każdej Krajowej Spółki Zależnej.

b) Wnioskodawca nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

c) Wnioskodawca nie będzie korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

d) Wnioskodawca będzie prowadził rzeczywistą działalność gospodarczą, tj.: będzie wykonywał faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą, tj.:

* będzie posiadać lokal,

* będzie korzystać z wykwalifikowanego personelu oraz wyposażenia wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej,

* nie będzie tworzyć struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych,

* będzie istnieć współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez Spółkę a faktycznie posiadanym przez tę Spółkę lokalem, personelem lub wyposażeniem,

* zawierane porozumienia będą zgodne z rzeczywistością gospodarczą, będą mieć uzasadnienie gospodarcze i nie będą w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi tej Spółki,

* samodzielnie będzie wykonywać swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających, a także korzystając z usług podmiotów zewnętrznych.

Powyższe warunki zostaną również spełnione w zakresie Przyszłych Krajowych Spółek Zależnych.

e) Bezpośrednimi udziałowcami Wnioskodawcy aktualnie są i na moment upływu okresu, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT będą dwie osoby fizyczne, zamieszkałe w Polsce, polscy rezydenci podatkowi.

Bezpośrednimi udziałowcami Wnioskodawcy na moment zbycia udziałów w Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych będą także osoby fizyczne, zamieszkałe w Polsce, polscy rezydencji podatkowi.

Aktywa Krajowych Spółek Zależnych

Wszystkie Krajowe Spółki Zależne prowadzą taką samą działalność gospodarczą oraz posiadają zbliżoną strukturę aktywów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Krajowe Spółki Zależne posiadają sieci światłowodowe wraz ze związanymi z nimi elementami aktywnymi i pasywnymi położonymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: "Sieci światłowodowe"). Sieci światłowodowe to zarówno urządzenia pasywne (np. kable, przełącznice, a także osprzęt niezbędny do fizycznego funkcjonowania infrastruktury, np. (...).

Działki gruntu, na których położone są Sieci światłowodowe wraz ze związanymi z nimi elementami aktywnymi i pasywnymi są przedmiotem dzierżawy, służebności lub - w odniesieniu do Sieci światłowodowych położonych w pasie drogowym - decyzji administracyjnej. Krajowe Spółki Zależne nie posiadają praw własności do gruntów.

Sieci światłowodowe będące aktywami Krajowych Spółek Zależnych składają się z:

* Kabla położonego w gruncie w kanalizacji własnej lub dzierżawionej od podmiotów trzecich,

* Kabla naziemnego zawieszonego na słupach własnych (wartość słupów własnych nigdy nie przekroczy 50% wartości aktywów danej Krajowej Spółki Zależnej lub Przyszłej Krajowej Spółki Zależnej) lub dzierżawionych od podmiotów trzecich.

Sieci światłowodowe Krajowych Spółek Zależnych ostatecznie przyłączone są do domów jednorodzinnych, bądź bloków mieszkalnych.

Jednocześnie, Sieci światłowodowe w każdym przypadku stanowią ponad 50% wartości (rynkowej oraz bilansowej) wszystkich aktywów posiadanych przez Krajowe Spółki Zależne.

Planuje się, że Przyszłe Krajowe Spółki Zależne będą posiadać podobny zasób aktywów, co Krajowe Spółki Zależne. Nie będą posiadać własnych gruntów, a wartość ww. Sieci światłowodowych przekroczy 50% wartości aktywów tych spółek.

Krajowe Spółki Zależne posiadają także majątek związany z prowadzonym przez nie przedsiębiorstwem, tj. w szczególności należności (w tym handlowe), a także środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym.

Jednocześnie Wnioskodawca planuje, iż na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych oraz Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych, złoży właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT.

Pytania (sformułowane ostatecznie w piśmie z 11 kwietnia 2024 r.)

1) Czy Spółka spełni warunek uprawniający ją do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych, o którym mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT?

2) Czy Spółka spełni warunek uprawniający ją do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym zbycia udziałów w Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych, o którym mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT?

3) Czy dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę w związku z Transakcjami będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki:

1. W odniesieniu do pytania 1:

Spółka spełniła (winno być "spełni" - dop organu) warunek uprawniający ją do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych, o którym mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT.

2. W odniesieniu do pytania 2:

Spółka spełniła (winno być "spełni" - dop organu) warunek uprawniający ją do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym zbycia udziałów w Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych, o którym mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT.

3. W odniesieniu do pytania 3:

Dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę w związku z Transakcjami będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 oraz 2:

Zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

W myśl art. 24o ust. 3 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 ustawy stosuje się odpowiednio.

Przepis art. 3 ust. 4 stosowany odpowiednio przewiduje, że wartość aktywów, o której mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT, ustala się na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania przychodu z tytułu zbycia udziałów w krajowych spółkach zależnych.

Treść art. 24o ust. 3 ustawy o CIT odnosi się do wartości aktywów, których definicja nie została uregulowana w ustawie o CIT. Zdaniem Spółki, pomocniczo można odwołać się w tym zakresie do przepisów ustawy o rachunkowości (dalej: UoR), w szczególności do definicji aktywów wskazanej w art. 3 ust. 1 pkt 12 UoR.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 12 UoR przez aktywa rozumie się kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. a UoR, środki trwałe to także rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, do których zalicza się m.in. nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego.

Pojęcie nieruchomości również nie zostało zdefiniowane ani w ustawie o rachunkowości, ani w ustawie o CIT, stąd zdaniem Wnioskodawcy, w celu właściwego odkodowania rozumienia tego pojęcia, należy odwołać się do znaczenia przyjętego w innych aktach prawnych.

I tak, pojęcie "nieruchomości" zdefiniowane zostało w art. 46 § 1 ustawy - Kodeks cywilny (dalej: "Kodeks cywilny"). W myśl powyższego przepisu nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Z kolei, stosownie do art. 48 Kodeksu cywilnego - z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Z powyższych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, wynika, że na gruncie polskiego prawa cywilnego, nieruchomościami mogą być jedynie grunty (w tym prawa użytkowania wieczystego gruntu) oraz budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W ocenie Wnioskodawcy, dla celów odkodowania pojęcia "nieruchomości", o którym mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT nie powinno się natomiast brać pod uwagę przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 70; dalej: "UPOL"). Przepisy UPOL nakładają opodatkowanie podatkiem od nieruchomości na grunty, budynki i budowle. Niemniej, pozostają one bez wpływu na definicję "nieruchomości", jako że definiują jedynie przedmiot opodatkowania innym podatkiem. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje m.in. potwierdzenie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nr 0114-KDIP2-1.4010.410.2019.2.JC wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "Dyrektor KIS") z dnia 19 grudnia 2019 r., w której organ podatkowy stwierdził, że:

"nieruchomość zdefiniowana w k.c. nie jest tożsama z przedmiotem podatku od nieruchomości. Każdy obiekt budowlany (z wyjątkiem obiektów małej architektury) podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nawet wówczas, gdy nie stanowi nieruchomości ani też jej części składowej. Wobec tego należy przyjąć, że przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest szerszy niż definicja "nieruchomości", o której mowa w art. 46 k.c., tj. przedmiotem podatku są budynki, budowle i grunty, bez względu na to czy stanowią nieruchomość w rozumieniu art. 46 k.c.".

Zgodnie z powyższym stanowiskiem Wnioskodawcy, pojęcie "nieruchomości" powinno być definiowane zgodnie z art. 46 w zw. z art. 48 Kodeksu cywilnego.

Jednocześnie, pozostałe elementy Sieci światłowodowych, które nie są trwale związane z gruntem, stanowią ruchomości (urządzenia) należące do Krajowych Spółek Zależnych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy Sieci światłowodowe nie spełniają definicji "nieruchomości" w rozumieniu k.c., jako że ich związek z gruntem nie ma charakteru stałego. Sieci światłowodowe należące do Krajowych Spółek Zależnych można wykopać (w odniesieniu do Sieci światłowodowych położonych w gruncie) lub zdemontować (w odniesieniu do Sieci światłowodowych zawieszonych na słupach) i z powodzeniem położyć je w innej lokalizacji i dalej używać (bez uszczerbku dla właściwości tych sieci).

Krajowe Spółki Zależne mogą posiadać słupy, niemniej po pierwsze tak jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, stanowią one zawsze mniej niż 50% wartości aktywów Krajowej Spółki Zależnej, a po drugie zgodnie z zasadą "superficies solo cedit", jako obiekty trwale związane z gruntem pozostają one na gruncie cywilnym własnością właściciela gruntu (a Krajowe Spółki Zależne nie posiadają własnych gruntów).

W odniesieniu do Krajowych Spółek Zależnych oraz Przyszłych Krajowych Spółek Zależnych:

* Z punktu widzenia prawa cywilnego, Sieci światłowodowych nie można uznać za odrębne nieruchomości - nie można ich bowiem zaliczyć ani do nieruchomości gruntowych, ani do nieruchomości budynkowych czy lokalowych.

* Wartość Sieci światłowodowych (zarówno bilansowa jak i rynkowa), które nie są elementem trwale związanym z gruntem, stanowi więcej niż 50% łącznej wartości majątku (Przyszłych) Krajowych Spółek Zależnych. Sieci światłowodowe to zarówno urządzenia pasywne (np. kable, przełącznice, a także osprzęt niezbędny do fizycznego funkcjonowania infrastruktury (...), jak i aktywne (OLT - lokalne urządzenia aktywne, konwertery, węzły - urządzenia aktywne typu serwerownie), które w przeważającej części można bez uszczerbku dla ich konstrukcji i funkcjonalności zdemontować. Nie można zatem uznać całości Sieci światłowodowej za elementy trwale związane z gruntem.

Tym samym, mając na uwadze powyższą argumentację, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie spełniała warunek uprawniający ją do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych a także w Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych, o którym mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT. Mianowicie, na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania dochodu ze zbycia udziałów w Krajowych Spółek Zależnych, bądź Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych, wartość aktywów bezpośrednio lub pośrednio nie będą stanowić nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 3:

Zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

W myśl art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przez krajową spółkę zależną rozumie się spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT spółka zależna oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)

co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b)

(uchylony),

c)

nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)

nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)

(uchylony);

W myśl art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT przez spółkę holdingową należy rozumieć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)

posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)

nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)

nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)

prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)

udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

* wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

* wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

* z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Stosownie do art. 24m ust. 2 ustawy o CIT przepisy niniejszego rozdziału 5b ("Opodatkowania spółek holdingowych") stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, Krajowe Spółki Zależne jak i Przyszłe Krajowe Spółki Zależne działające w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, są (będą) podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania. W momencie Transakcji, Wnioskodawca będzie posiadał co najmniej 10% udziałów w każdej Krajowej Spółce Zależnej i Przyszłej Krajowej Spółce Zależnej.

Nadto na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów Krajowej Spółki Zależnej lub Przyszłej Krajowej Spółki Zależnej będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat następujące warunki:

a) Wnioskodawca będzie udziałowcem w Krajowych Spółkach Zależnych/Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych i będzie posiadał, co najmniej 10% udziałów w każdej Krajowej Spółce Zależnej/Przyszłej Krajowej Spółce Zależnej.

b) Krajowe Spółki Zależne/Przyszłe Krajowe Spółki Zależne nie będą posiadać tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

c) Krajowe Spółki Zależne/Przyszłe Krajowe Spółki Zależne nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową.

Tym samym, należy stwierdzić, że po stronie Krajowych Spółek Zależnych oraz Przyszłych Krajowych Spółek Zależnych na ww. dzień będą zachodzić wszystkie warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d w związku z ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Ponadto, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów Krajowych Spółek Zależnych lub Przyszłych Krajowych Spółek Zależnych będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat następujące warunki:

a) Wnioskodawca będzie posiadać w kapitale Krajowych Spółek Zależnych/Przyszłych

a) Krajowych Spółek Zależnych bezpośrednio na podstawie tytułu własności, co najmniej 10% udziałów w każdej Krajowej Spółki Zależnej / Przyszłej Krajowej Spółki Zależnej.

b) Wnioskodawca nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

c) Wnioskodawca nie będzie korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

d) Wnioskodawca będzie prowadził rzeczywistą działalność gospodarczą, tj.: będzie wykonywał faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą, tj.:

* będzie posiadać lokal,

* będzie korzystać z wykwalifikowanego personelu oraz wyposażenia wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej,

* nie będzie tworzyć struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych,

* będzie istnieć współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez Spółkę a faktycznie posiadanym przez tę Spółkę lokalem, personelem lub wyposażeniem,

* zawierane porozumienia będą zgodne z rzeczywistością gospodarczą, będą mieć uzasadnienie gospodarcze i nie będą w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi tej Spółki,

* samodzielnie będzie wykonywać swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających, a także korzystając z usług podmiotów zewnętrznych:

W przyszłości, gdy Wnioskodawca będzie także zbywać udziały w Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych, również zostaną spełnione powyższe warunki.

Jednocześnie, tak jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza złożyć właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych oraz Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych, oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, zgodnie z wymogami formalnymi przewidzianymi w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT.

Tym samym, należy stwierdzić, że Spółka na ww. dzień będzie spełniała podstawowe warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. a-d ustawy o CIT. Ponadto poniżej przestawiona została argumentacja przemawiająca za spełnieniem przez Spółkę także warunku określonego w art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT.

Udziałowcy pośredni - (warunek z art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, aktualnie są i na moment upływu okresu, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT będą spełnione okoliczności w zakresie posiadania udziałów, tj. bezpośrednimi udziałowcami Wnioskodawcy będą dwie osoby fizyczne zamieszkałe w Polsce, polscy rezydencji podatkowi.

"Mała klauzula antyabuzywna"

Zgodnie z art. 22c ustawy o CIT:

1. Przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

1)

sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2)

głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

2. Na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Tak jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, podstawowym celem przeprowadzenia Transakcji jest osiągnięcie przez Spółkę zysku. Transakcja polega na zbyciu udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych oraz Przyszłych Spółkach Zależnych, które posiadają Sieci światłowodowe. Spółka jako podmiot holdingowy, miała za zadanie wspierać Krajowe Spółki Zależne i Przyszłe Krajowe Spółki Zależne w realizacji inwestycji, utrzymywaniu inwestycji i docelowo w zwiększeniu jej wartości rynkowej. Wnioskodawca obecnie poszukuje inwestora, który będzie podmiotem niepowiązanym ze Spółką. Należy zatem uznać, że głównym lub jednym z głównych celów dokonania Transakcji nie będzie zatem skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, lecz realizacja celu biznesowego - osiągnięcie zysku.

Na moment Transakcji, Spółka będzie posiadała udziały w Krajowych Spółkach Zależnych przez co najmniej 2 lata. Spółka nie dokonywała dotychczas, ani też nie zamierza w przyszłości przed Transakcją dokonywać czynności, w tym w szczególności działań o charakterze reorganizacyjnym. Nie można zatem uznać, aby sposób działania Spółki był sztuczny, w rozumieniu art. 22c ust. 2 ustawy o CIT. Taki też cel będzie służył zbyciu udziałów w Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych.

Dodatkowo, tak jak Spółka to szczegółowo rozwinęła powyżej, celem wprowadzenia zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT jest zachęcenie inwestorów do lokowania w Polsce holdingów, w tym holdingów regionalnych. Spółka pełni taką funkcję w grupie kapitałowej, do której należy i jako taki podmiot wyraża chęć skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze zbycia udziałów w ramach planowanej Transakcji. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, skorzystanie ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT nie będzie sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem i celem tego przepisu.

Konsekwentnie, zdaniem Spółki, wyłączenie z możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, o którym mowa w art. 22c ustawy o CIT nie znajdzie w przypadku Transakcji zastosowania.

Podsumowanie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka spełnia wszystkie warunki uznania jej za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, w szczególności w zakresie warunku wskazanego w art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, a Krajowe Spółki Zależne oraz Przyszłe Krajowe Spółki Zależne za krajową spółkę zależną w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o CIT.

Tym samym, Wnioskodawca pragnie wskazać, że w związku ze spełnieniem warunków, o których mowa w art. 24m ust. 1 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 24o ust. 1-3 oraz art. 22c ustawy o CIT, Spółka jest uprawniona do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od dochodu osiągniętego z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych oraz Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych w ramach planowanej Transakcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem zapytania. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy lub własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: "ustawa nowelizująca", "Polski Ład") od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT" lub "udpop") szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. "Polskiego Ładu" od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Zmiany te miały na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest kierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), ponieważ spółki zależne spółek holdingowych, ani spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180, dalej jako "Ustawa Nowelizująca").

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy Nowelizującej:

Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

W myśl art. 24m ust. 1 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1)

krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1;

2)

spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)

posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)

nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)

nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)

prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)

udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

* wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

* wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

* z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

3)

spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)

co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b)

(uchylony)

c)

nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)

nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)

(uchylony)

4)

zagranicznej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)

ma osobowość prawną,

b)

podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)

nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

* wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

* wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

* z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT,

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Na podstawie art. 24o ustawy o CIT:

1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)

imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)

nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)

wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)

planowaną datę zawarcia umowy.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o CIT:

Wartość aktywów, o której mowa w ust. 3 pkt 4, ustala się na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania przychodu, o którym mowa w tym przepisie. W przypadku spółek będących emitentami papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym wartość aktywów może być ustalana na podstawie aktywów bilansowych ujętych w raportach okresowych publikowanych na koniec ostatniego kwartału poprzedzającego kwartał roku kalendarzowego, w którym doszło do uzyskania przychodu.

Adresatem powołanej normy prawnej jest spółka holdingowa, która zbywa udziały (akcje) spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego pod warunkiem złożenia stosowanego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii ustalenia, czy spełnią warunki uprawniające do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych oraz Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych, ze szczególnym uwzględnieniem art. 24o ust. 3 ustawy o CIT.

Jak wynika z treści wniosku, Krajowe Spółki Zależne działają w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Na dzień poprzedzający uzyskanie przez Państwa przychodów ze zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych będą spełnione przez okres co najmniej 2 lat następujące warunki:

* Będą Państwo udziałowcem w Krajowych Spółkach Zależnych i będą posiadać co najmniej 10% udziałów w każdej Krajowej Spółce Zależnej.

* Krajowe Spółki Zależne nie będą posiadać tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

* Krajowe Spółki Zależne nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową.

Te same warunki będą również spełnione jeśli w przyszłości będą Państwo zbywać udziały w Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych w odniesieniu do ww. Spółek Zależnych.

Ponadto, na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych będą Państwo spełniać nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat następujące warunki:

* posiadanie w kapitale Krajowych Spółek Zależnych bezpośrednio na podstawie tytułu własności, co najmniej 10% udziałów w każdej Krajowych Spółek Zależnych.

* nie będą Państwo wchodzić w skład podatkowej grupy kapitałowej.

* nie będą Państwo korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

* będą Państwo prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą, tj.: będą wykonywać czynności faktycznie stanowiące działalność gospodarczą, tzn. będą Państwo posiadać lokal, będą korzystać z wykwalifikowanego personelu oraz wyposażenia wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej; nie będą tworzyć struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych; będzie istnieć współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez Spółkę a faktycznie posiadanym przez tę Spółkę lokalem; personelem lub wyposażeniem; zawierane porozumienia będą zgodne z rzeczywistością gospodarczą, będą mieć uzasadnienie gospodarcze i nie będą w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi tej Spółki; samodzielnie będą Państwo wykonywać swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających, a także korzystając z usług podmiotów zewnętrznych.

Powyższe warunki zostaną również spełnione w zakresie Przyszłych Krajowych Spółek Zależnych, w przypadku ich sprzedaży w przyszłości.

Ponadto jak wskazują Państwo, bezpośrednimi udziałowcami w Państwa Spółce aktualnie są i na moment upływu okresu, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT będą dwie osoby fizyczne, zamieszkałe w Polsce - polscy rezydenci podatkowi.

Jak wynika z wniosku, wszystkie Krajowej Spółki Zależne prowadzą tożsamą działalność gospodarczą oraz posiadają zbliżoną strukturę aktywów. Spółki te posiadają Sieci Światłowodowe wraz ze związanymi z nimi elementami aktywnymi i pasywnymi położonymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Sieci Światłowodowe to zarówno urządzenia pasywne (kable, przełącznice, osprzęt niezbędny do fizycznego funkcjonowania infrastruktury, np. (...), jak i aktywne (OLT - lokalne urządzenia aktywne, konwertery, węzły - urządzenia aktywne typu serwerownie). Wartość elementów składających się na wartość Sieci Światłowodowych (bilansowa oraz rynkowa), które nie są elementem trwale związanym z gruntem stanowi/będzie stanowić więcej niż 50% łącznej wartości aktywów w odniesieniu do Każdej z Krajowych Spółek Zależnych (i Przyszłych Krajowych Spółek Zależnych). Grunty na których położone są Sieci Światłowodowe wraz ze związanymi z nimi elementami aktywnymi i pasywnymi są przedmiotem dzierżawy, służebności lub decyzji administracyjnej. Krajowe Spółki Zależne nie posiadają praw własności do gruntów. Zgodnie z treścią umów zawieranych przez każdą z Krajowych Spółek Zależnych (i Przyszłych Krajowych Spółek Zależnych), związanych z korzystaniem z cudzych gruntów nie zostaną spełnione następujące warunki, o których mowa w art. 3 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, tj.:

* Przeniesienie własności przedmiotu umowy na korzystającego po zakończeniu okresu na jaki została zawarta,

* Nabycie przedmiotu umowy przez korzystającego, po zakończeniu okresu na jaki została zawarta, po cenie niższej od wartości rynkowej z dnia nabycia,

* Okres na jaki została zawarta umowa, odpowiada w przeważającej części przewidywanemu okresowi ekonomicznej użyteczności środka trwałego lub prawa majątkowego, przy czym nie może być on krótszy niż 3/4 tego okresu. Prawo własności przedmiotu umowy może być, po okresie, na jaki umowa została zawarta, przeniesione na korzystającego,

* Suma opłat, pomniejszonych o dyskonto, ustalona w dniu zawarcia umowy i przypadająca do zapłaty w okresie jej obowiązywania, przekracza 90% wartości rynkowej przedmiotu umowy na ten dzień. W sumie opłat uwzględnia się wartość końcową przedmiotu umowy, którą korzystający zobowiązuje się zapłacić za przeniesienie na niego własności tego przedmiotu. Do sumy opłat nie zalicza się płatności na rzecz finansującego za świadczenia dodatkowe, podatków oraz składek na ubezpieczenie tego przedmiotu, jeżeli korzystający pokrywa je niezależnie od opłat za używanie,

* Przyrzeczenie finansującego do zawarcia z korzystającym kolejnej umowy o oddanie w odpłatne używanie tego samego przedmiotu lub przedłużenia umowy dotychczasowej, na warunkach korzystniejszych od przewidzianych w dotychczasowej umowie,

* Przewidzenie możliwości jej wypowiedzenia, z zastrzeżeniem, że wszelkie powstałe z tego tytułu koszty i straty poniesione przez finansującego pokrywa korzystający,

* Przedmiot umowy został dostosowany do indywidualnych potrzeb korzystającego. Może on być używany wyłącznie przez korzystającego, bez wprowadzania w nim istotnych zmian.

W art. 24o ust. 3 u.p.d.o.p. znajduje się odniesienie do "wartości aktywów", jednak ustawa o CIT nie zawiera takiej definicji.

Pomocniczo można odwołać się do regulacji zawartej w ustawie o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.). W myśl art. 3 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o aktywach - rozumie się przez to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera także definicji "nieruchomości". Zgodnie jednak z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 2964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm. dalej "k.c."):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Ponadto zgodnie z art. 48 k.c.

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Natomiast w myśl art. 49 § 1 k.c.:

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Zgodnie z Państwa wnioskiem, Sieci Światłowodowe można wykopać (w odniesieniu do Sieci położonych w gruncie) lub zdemontować (w odniesieniu do Sieci zawieszonych na słupach) i z powodzeniem położyć w innej lokalizacji używając je bez uszczerbku dla nich. Ponadto wskazali Państwo, że Spółki Zależne mogą posiadać słupy, zawsze stanowią one mniej niż 50% wartości aktywów danej Spółki Zależnej. Jak stwierdzili Państwo we wniosku, zgodnie z treścią umów zawieranych przez każdą z Krajowych Spółek Zależnych (i Przyszłych Krajowych Spółek Zależnych) z podmiotami trzecimi, a związanych z korzystaniem z cudzych gruntów, nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 3 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Wartość elementów składających się na wartość Sieci Światłowodowych (bilansowa oraz rynkowa), które nie są elementem trwale związanym z gruntem stanowi/ będzie stanowić więcej niż 50% łącznej wartości aktywów w odniesieniu do każdej z Krajowych Spółek Zależnych (oraz Przyszłych Krajowych Spółek Zależnych).

Zatem w odniesieniu do Krajowych Spółek Zależnych (oraz Przyszłych Krajowych Spółek Zależnych - przy założeniu że spełnione zostaną warunki jakie deklarują Państwo w przedmiotowej sprawie) należy uznać, że spełnią Państwo warunek wskazany w art. 24o ust. 3 u.p.d.o.p., uprawniający do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym zbycia udziałów w ww. Spółkach - tzn. na wartość aktywów Spółek Zależnych nie będą składać się co najmniej w 50%, bezpośrednio lub pośrednio, nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Państwa stanowisko w zakresie pytań 1 i 2 jest prawidłowe.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego spełnią Państwo (oraz Krajowe Spółki Zależne i Przyszłe Krajowe Spółki Zależne) wszystkie warunki, zgodnie z którymi będą mogli zostać Państwo uznani za Spółkę holdingową (w myśl art. 24m ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.), zaś Krajowe Spółki Zależne oraz Przyszłe Krajowe Spółki Zależne będą mogły zostać uznane za krajowe spółki zależne (zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 u.p.d.o.p.). Wszystkie powyższe warunki będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów w Spółkach Zależnych.

Dodatkowo, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych oraz Przyszłych Krajowych Spółkach Zależnych, złożą Państwo właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT. Ponadto, jak wykazano w uzasadnieniu odpowiedzi na pytania nr 1-2, spełniony zostanie warunek uprawniający Państwa do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym zbycia udziałów w Spółkach Zależnych, o którym mowa w art. 24o ust. 3 u.p.d.o.p. (z uwzględnieniem treści art. 3 ust. 4 ustawy o CIT). Ponadto z treści wniosku wynika, że głównym lub jednym z głównych celów dokonania zbycia udziałów w Spółkach Zależnych jest osiągnięcie korzyści biznesowej, polegającej na osiągnięciu przez Spółkę zysku ze sprzedaży udziałów w Krajowych Spółkach Zależnych. Tym samym nie znajdzie zastosowania wyłączenie opisane w art. 22c ustawy o CIT, zgodnie z którym art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeśli skorzystanie ze zwolnienia było sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tego przepisu lub było głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji, a sposób działania był sztuczny.

Zgodnie z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytanie nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego, podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.),

albo * w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl