0113-KDIPT1-1.4012.91.2024.1.WL - Zwolnienie limitowe z VAT – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.91.2024.1.WL Zwolnienie limitowe z VAT – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 6 lutego 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT w związku z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Począwszy od... r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Podstawowym przedmiotem działalności jest PKD 77.21.Z - Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi związane z wynajmem sprzętu sportowego.

Ponadto, od. Wnioskodawca rozszerzył działalność o wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywanie audytów energetycznych budynków - 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest wpisany do rejestru Ministerstwa Rozwoju i Technologii osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej, działalność obejmie sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej. Oprócz tego, do podstawowego charakteru działalności wchodzi sporządzanie audytów energetycznych budynków.

Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z doradztwem technicznym, a jedynie wykonuje badania i analizy techniczne w postaci sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej oraz audytów energetycznych, których forma, zakres i sposób obliczeń jest ściśle określony w ustawach i rozporządzeniach:

1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 o charakterystyce energetycznej budynków.

2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Celem audytu jest określenie ilości i struktury zużywanej energii. Powinien on zawierać między innymi inwentaryzację instalacji zużywających energię, opis właściwości cieplnych budynku oraz określenie, jaka jest charakterystyka energetyczna budynku, stwierdzenie na jakie sposoby można zmniejszyć zużycie energii, wyliczenie opłacalności każdej z metod, celem porównania i wyłonienia, które z nich są optymalne dla rozpatrywanego obiektu. Obliczenia te prowadzone są ściśle wg wytycznych Rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r.

Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w... r. i od tego momentu korzysta ze zwolnienia od zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Wybrał opodatkowanie na zasadach ogólnych - KPiR. Wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w 2022 oraz 2023 r. podatkowym nie przekroczyła kwoty 200.000 zł rocznie - w 2022 r. limit liczony proporcjonalnie dla części roku.

Ponadto, w ramach świadczenia usług w przedmiocie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych - Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy zgodnie z art. 113 ust. 1-12 ustawy o VAT zachodzi możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do zwolnienia z podatku VAT w zakresie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Jak wskazano na wstępie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od... roku. Na ten moment Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie świadczył usług w zakresie doradztwa, ani wykonywał innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto, wartość dokonywanej sprzedaży nie przekroczyła dotąd limitów, o których mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie świadectw charakterystyki energetycznej budynków (stwierdzający stan faktyczny/zaistniały budynków) oraz wykonywania audytów energetycznych - może on korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z doradztwem technicznym, a jedynie wykonuje badania i analizy techniczne w postaci sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej oraz audytów energetycznych, których forma, zakres i sposób obliczeń jest ściśle określony w ustawach i rozporządzeniach:

1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 o charakterystyce energetycznej budynków.

2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Celem audytu jest określenie ilości i struktury zużywanej energii. Powinien on zawierać miedzy innymi inwentaryzację instalacji zużywających energię, ocenę właściwości cieplnych budynku oraz określenie, jaka jest charakterystyka energetyczna budynku, stwierdzenie na jakie sposoby można zmniejszyć zużycie energii, ocenę opłacalności każdej z metod, wskazanie które z nich są optymalne dla rozpatrywanego obiektu. Obliczenia te prowadzone są ściśle wg wytycznych Rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. Z powyższego wynika, że Wnioskodawca nie udziela porady, ale sporządza dokument zawierający konkretne obliczenia i wskaźniki.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności doradczych (ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy), a wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego za rok 2023 r. na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do lat następnych Wnioskodawca będzie miał prawo korzystać ze zwolnienia od podatku do chwili, gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji zgodnie z treścią art. 96 ust. 3 ustawy, nie będzie miał obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT, do chwili utraty zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT odpowiednio na podstawie art. 113 ust. 1 oraz art. 113 ust. 9 ustawy - dla świadczonych usług w zakresie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)

transakcji związanych z nieruchomościami,

b)

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)

usług ubezpieczeniowych

)

jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)

dokonujących dostaw:

a)

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

)

energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

)

wyrobów tytoniowych,

)

samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)

terenów budowlanych,

e)

nowych środków transportu,

f)

następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

)

preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

)

komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

)

urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

)

maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)

hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

)

pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

)

motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)

świadczących usługi:

a)

prawnicze,

b)

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)

jubilerskie,

d)

ściągania długów, w tym factoringu;

3)

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że od... roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Podstawowym przedmiotem działalności jest PKD 77.21.Z - Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi związane z wynajmem sprzętu sportowego. Od... - 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne. Od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej korzysta Pan ze zwolnienia od zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w 2022 oraz 2023 r. podatkowym nie przekroczyła kwoty 200.000 zł rocznie - w 2022 r. limit liczony proporcjonalnie dla części roku. W ramach świadczenia usług w przedmiocie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych nie będzie Pan wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów wskazuje, że skoro wartość Pana sprzedaży nie przekroczyła, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022 r., kwoty 200.000 zł oraz - jak Pan wskazał - w związku z rozszerzeniem działalności o wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywanie audytów energetycznych budynków nie będzie Pan wykonywał czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym nie wykonuje Pan usług doradztwa, to w 2023 r., po rozszerzeniu działalności o wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywanie audytów energetycznych budynków, mógł Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż wartość Pana sprzedaży w 2023 r. nie przekroczyła kwoty 200.000 zł, to nie utracił Pan tego prawa.

Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Pana wartość sprzedaży w kolejnych latach (ze wszystkich segmentów działalności) przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 200.000 zł, lub wykona Pan jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pan prawo do korzystania z tego zwolnienia od podatku.

Zatem, oceniając Pana stanowisko, należało uznać je za nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględnia ono faktu, że zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy dotyczy wszystkich segmentów prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm. dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl