0112-KDSL2-1.440.299.2023.9.AP - WIS USŁUGA - projektowanie przez wspólników spółki cywilnej - PKWiU 2015 - 74 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-1.440.299.2023.9.AP WIS USŁUGA - projektowanie przez wspólników spółki cywilnej - PKWiU 2015 - 74 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 21 lipca 2023 r. (data wpływu 21 lipca 2023 r.), uzupełnionego pismami z dnia 18 września 2023 r. (data wpływu 18 września 2023 r.), z dnia 4 października 2023 r. (data wpływu 4 października 2023 r.) oraz z dnia 28 marca 2024 r. (data wpływu 29 marca 2024 r.), w związku z decyzją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. 0110-KSI2-1.441.55.2023.3.AR, uchylającą w całości decyzję Organu pierwszej instancji z dnia 6 października 2023 r., nr 0112-KDSL2-1.440.299.2023.4.AP i przekazującą sprawę do ponownego rozpatrzenia, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - projektowanie (...) przez wspólników spółki cywilnej

Opis usługi: Wspólnicy spółki cywilnej wykonują usługi (...). Wspólnicy spółki figurują jako współtwórcy na powstałej dokumentacji (...). Projekt odznacza się oryginalnym i twórczym charakterem. Projekt nie jest produktem szablonowym ani często spotykanym. Projekt powstaje na indywidualne zamówienie Klienta, odpowiadając jego preferencjom estetycznym, możliwościom finansowym, jest dopasowany do konkretnej bryły i charakteru budynku, w którym ma być zlokalizowany, nie jest możliwe powielanie go, ani stworzenie drugiego takiego samego Projektu. Wspólnicy mają swobodę w kształtowaniu ostatecznego kształtu tego Projektu.

Za wykonany projekt wspólnicy są wynagradzani w formie honorarium. W celu wykonania projektu Wnioskodawca wykonuje następujące czynności: (...). Przedmiotowa usługa jest wykonywana bez nadzoru autorskiego.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 74

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Pismem z dnia 18 września 2023 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek poprzez: wskazanie, że pismo z dnia 21 lipca 2023 r. nie stanowi uzupełnienia wniosku, a jego złożenie; wskazanie adresu do korespondencji z uwagi na zawężony zakres pełnomocnictwa; doprecyzowanie przedmiotu wniosku, przesłanie umowy spółki oraz wzoru umowy na wykonanie przedmiotowej usługi. Natomiast pismem z dnia 4 października 2023 r. Wnioskodawca wskazał nr rachunku bankowego do zwrotu nienależnej opłaty za wydanie WIS. Z kolei pismem z dnia 28 marca 2024 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek poprzez doprecyzowanie opisu usługi oraz pełnomocnictwo.

Dotychczasowy przebieg postępowania

W dniu 6 października 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dla Wnioskodawcy wiążącą informację stawkową znak 0112-KDSL2-1.440.299.2023.4.AP.

Wnioskodawca pismem z dnia 20 października 2023 r. (data nadania 25 października 2023 r.) wniósł odwołanie od ww. wiążącej informacji stawkowej.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej decyzją z dnia 24 stycznia 2024 r., znak 0110-KSI2-1.441.55.2023.3.AR uchylił w całości zaskarżoną decyzję z dnia 6 października 2023 r., znak 0112-KDSL2-1.440.299.2023.4.AP i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Wskutek powyższego, wniosek Wnioskodawcy w zakresie określenia klasyfikacji według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług i stawki podatku od towarów i usług dla usługi projektowania (...) przez wspólników spółki cywilnej, wymaga ponownego rozpatrzenia przez tutejszy organ.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

Wspólnicy spółki cywilnej wykonują usługi (...) - dalej jako: "projekt". Projekt wykonywany przez Wspólników posiada indywidualny charakter.

Wspólnicy spółki wykonują projekt jako twórcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1062). Wykonywany przez wspólników projekt ma cechy utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Za wykonany projekt wspólnicy są wynagrodzeni w formie honorarium. Z chwilą dokonania płatności honorarium dochodzi do udzielenia licencji do praw autorskich do projektu.

W celu wykonania projektu Wspólnicy wykonują następujące czynności:

1. Przygotowanie koncepcji - przed przystąpieniem do projektu (...) przeprowadzany jest wywiad z klientem w celu analizy jego potrzeb i wymogów. Wywiad jest przeprowadzany za pomocą wypełnionej przez Klienta ankiety. Klient przesyła również własne inspiracje dotyczące stylu. W oparciu o wcześniej przeprowadzony wywiad następuje przygotowanie w formie uproszczonego projektu kilku wariantów układu funkcjonalnego pomieszczenia. Pokazanie kilka różnych rozwiązań dotyczących układu i rozmiaru mebli, zagospodarowania wnęk, itp.

2. Przygotowanie wizualizacji - graficzne przedstawienie pomysłu - opracowane za pomocą programu do projektowania przestrzennego 3D. Wizualizacja powstaje na bazie przeprowadzonego wywiadu oraz układu funkcjonalnego. Wizualizacja przedstawia proponowaną kolorystykę, układ funkcjonalny, wyposażenie, dodatki dopasowane do konkretnej bryły budynku oraz budżetu klienta i preferowanego przez niego stylu. Wizualizacja zawiera pomieszczenia, rzeczywiste wymiary pomieszczenia, rzeczywiste wymiary przedmiotów stanowiących element wyposażenia lub aranżacji, rozmieszczenie przyłączy, warunki techniczne oraz ogólny zamysł aranżacji. (...).

3. Rysunki wykonawcze - w ramach projektu są wykonywane rysunki przygotowane dla wykonawców, zawierające wszystkie niezbędne informacje (np. kolorystykę ścian, wymiary (...), kierunek układania płytek i paneli) na podstawie których realizowane są prace wykończeniowe.

4. Rysunki (...) oraz kosztorys - na tym etapie przygotowywane są: wytyczne dla stolarza, kamieniarza, szklarza, i innych, oraz sporządzany jest kosztorys zawierający wszystkie składowe projektu.

W ocenie wspólników stawka podatku jaka będzie miała zastosowanie w niniejszej sprawie to stawka 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a oraz poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy. Wybór określonej formy wspólnego działania, jaką jest spółka cywilna nie przestaje powodować, że faktycznymi wykonawcami utworu są osoby fizyczne. Potwierdza to Wyrok WSA w Łodzi z 12 czerwca 2013 r., I SA/Łd 256/13, LEX nr 1334722 oraz Pismo z dnia 21 października 2020 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP1-1.4012.402.2020.2.KOM,

Pismem z dnia 18 września 2023 r. Wnioskodawca doprecyzował opis usługi o wskazanie, że stan faktyczny opisany we wniosku dotyczy usługi (...). Usługa ta jest wykonywana bez nadzoru autorskiego.

W ramach uzupełnienia wniosku Wnioskodawca przesłał (...)

Pismem z dnia 28 marca 2024 r. Wnioskodawca w odpowiedzi na zadane w wezwaniu z dnia 15 marca 2024 r., nr 0112-KDSL2-1.440.299.2023.7.AP pytania, uzupełnił opis sprawy o następujące informacje:

1. Czy wspólnicy spółki figurują jako współtwórcy na powstałej dokumentacji projektowej (...)?

Odpowiedź:

Tak. Wspólnicy spółki figurują jako współtwórcy na powstałej dokumentacji projektowanej (...).

2. Czy wykonywany przez wspólników spółki projekt (...) odznacza się oryginalnym, twórczym charakterem? Jeżeli tak, na czym ten oryginalny, twórczy charakter polega?

Odpowiedź:

Tak, projekt odznacza się oryginalnym i twórczym charakterem.

Projekt powstaje w oparciu o indywidualne potrzeby funkcjonalne i preferencje wizualne Klienta, które dla każdego człowieka są niepowtarzalne. O oryginalności świadczy to, że projekt (...) nie jest kopiowany i nie opiera się na wzorcach innych projektów. Przedmiotowy projekt jest spersonalizowany, dopasowany do kształtu i wymiarów danego (...) przez co jest niemożliwy do wykorzystania u innych Klientów.

Z pewnością projekt ma charakter twórczy i jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym, niepowtarzalnym i unikatowym charakterze. Projekt jest efektem pracy wspólników, realizacją ich twórczej koncepcji, będącej owocem ich wyobraźni wspartej zawodowym doświadczeniem. Projekt jest efektem długotrwałej pracy Wspólników i wytworem ich intelektu. Całość wykonanych prac ma cechy utworu plastycznego, fotograficznego, wzornictwa przemysłowego, architektonicznego i audiowizualnego.

Tworząc projekt wspólnicy bazują na swoim indywidualnym i niepowtarzalnym stylu jaki wykształcił się podczas ich lat studiów i pracy zawodowej. Jest mieszanką zdobytego wykształcenia i doświadczenia, odbytych podróżny i prywatnej wrażliwości estetycznej, która pozwala tworzyć projekty niepowtarzalne, charakteryzujące się swoim własnym unikalnym stylem.

3. Czy wykonany przez wspólników spółki projekt jest produktem szablonowym, często spotykanym, czy też posiada cechy odróżniające od innych, podobnych produktów? Jeżeli posiada cechy odróżniające, należy je wskazać i opisać.

Odpowiedź:

Projekt nie jest produktem szablonowym ani często spotykanym. Nie ma takiego drugiego projektu. Odróżniające cechy od innych projektów:

* Spełnienie spersonalizowanych potrzeb klienta - to spełnienie spersonalizowanych (subiektywnych) potrzeb klienta, zarówno funkcjonalnych jak i estetycznych.

* Dostosowanie do założeń finansowych klienta - projekt dostosowany jest do założeń finansowych Klienta. Tworzony jest projekt w oparciu o indywidualnie ustalony budżet.

* Indywidualne dopasowanie do konkretnego lokalu - Projekt ten powstaje w określonym (...). Przed przystąpieniem do pracy nad projektem mierzone są (...), aby projekt był indywidualnie dopasowany co do centymetra. Nie da się go później wykorzystać w innym (...), jest stworzony na wymiar.

4. Czy jest statystycznie prawdopodobne sporządzenie w przyszłości takich samych projektów przez inną osobę/zespół osób?

Odpowiedź:

Nie ma takiego drugiego projektu, a prawdopodobieństwo, że inny twórca stworzy taki sam projekt jest bliskie zeru.

Ponieważ projekt powstaje na indywidualne zamówienie Klienta, odpowiadając jego preferencjom estetycznym, możliwościom finansowym, jest dopasowany do konkretnej bryły i charakteru budynku, w którym ma być zlokalizowany, nie jest możliwe powielanie go, ani stworzenie drugiego takiego samego projektu.

5. Czy wspólnicy spółki przy tworzeniu projektu (...) mają swobodę w kształtowaniu ostatecznego kształtu tego projektu (treść, układ, szata graficzna)?

Odpowiedź:

TAK, wspólnicy mają swobodę w kształtowaniu ostatecznego kształtu tego projektu (treść, układ, szata graficzna).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej "Ordynacją podatkową", postanowieniem z dnia 29 kwietnia 2024 r. nr 0112-KDSL2-1.440.299.2023.8.AP tut. organ wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone Wnioskodawcy w dniu 29 kwietnia 2024 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Wnioskodawca nie skorzystał.

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w przypadku gdy stawka podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 63 wskazano, bez względu na symbol PKWiU "Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2509) wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania".

W celu skorzystania z preferencji podatkowej, o której mowa we wskazanej poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy, muszą zostać łącznie spełnione trzy, następujące przesłanki:

1)

usługa wykonywana jest przez twórcę lub artystę wykonawcę w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;

2)

usługa dotyczy utworu w rozumieniu ww. ustawy;

3)

usługodawca otrzymuje honorarium za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

W odniesieniu do pierwszej z wymienionych przesłanek (tj. ustalenie, czy usługa jest wykonywana przez twórcę lub artystę) należy powołać się na fragment uzasadnienia ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1751 z późn. zm.). "Organ podatkowy wydając WIS będzie wskazywał jedynie na klasyfikację towaru według CN albo według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo klasyfikację usługi według PKWiU oraz stawkę podatku właściwą dla tego towaru albo usługi, nie będzie zaś ustalać wszystkich okoliczności w konkretnej sprawie mających również wpływ na wysokość stosowanej w tych okolicznościach stawki podatku (np. spełnienie kryteriów podmiotowych). Przykładowo stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do dostaw wskazanych w ustawie (klasyfikowanych według CN) towarów z kategorii dzieł sztuki, pod warunkiem, że one dokonywane przez ich twórcę lub spadkobiercę twórcy (art. 120 ust. 3 ustawy o VAT) - w takim przypadku organ podatkowy nie będzie ustalał, czy podatnik składający wniosek o WIS jest twórcą lub spadkobiercą twórcy, co warunkuje możliwość stosowania stawki w wysokości 8%" (str. 15 uzasadnienia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, druk nr 3255; pogrubienie Organu).

Z powyższego stanowiska ustawodawcy wynika, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w toku postępowania o wydanie WIS nie ustala wszystkich okoliczności w konkretnej sprawie mających wpływ na wysokość stosowanej stawki podatku (np. spełnienie kryteriów podmiotowych). Organ podatkowy w toku postępowania prowadzonego na podstawie art. 42a oraz art. 42g ust. 2 ustawy nie ustala więc, czy podatnik składający wniosek o WIS jest twórcą, natomiast zbadanie pozostałych przesłanek, o których mowa w poz. 63 zał. nr 3 do ustawy należy już do kompetencji i obowiązku Organu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego - w myśl art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - są utwory:

1)

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2)

plastyczne;

3)

fotograficzne;

4)

lutnicze;

5)

wzornictwa przemysłowego;

6)

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7)

muzyczne i słowno-muzyczne;

8)

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)

audiowizualne (w tym filmowe).

Ustawodawca posłużył się syntetyczną definicją utworu, określając w sposób generalny cechy konieczne, wyróżniające utwór od innych rezultatów działalności człowieka. Utwór musi zatem wykazywać łącznie trzy cechy:

1)

stanowić przejaw działalności człowieka (twórcy);

2)

stanowić przejaw działalności twórczej;

3)

mieć indywidualny charakter.

O ile sens pierwszej z cech nie budzi wątpliwości, dwie pozostałe mają charakter ocenny. Jednakże stwierdzenie, że utwór to przejaw działalności twórczej uwypukla fakt, że utwór powinien stanowić rezultat działalności o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta, niekiedy określana przesłanką "oryginalności" utworu, kładzie nacisk na aspekt przedmiotowy, tj. odnoszący się do samego wytworu ludzkiego umysłu. Spełniona zostaje, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Nie może natomiast być uznany za utwór i objęty ochroną prawa autorskiego taki przejaw ludzkiej aktywności umysłowej, który jest rutynowy, standardowy lub typowy. Podkreśla to konieczność łącznego traktowania obu z wymienionych w pkt 2 i pkt 3 cech. Sam "przejaw działalności twórczej" nie jest warunkiem wystarczającym do zakwalifikowania określonego wytworu jako przedmiotu prawa autorskiego. Konieczne jest, by wytwór taki miał indywidualny charakter, tzn. żeby cechował się indywidualnością. Muszą zatem charakteryzować go dostatecznie doniosłe różnice w porównaniu z uprzednio wytworzonymi produktami intelektualnymi.

Nie każde dzieło (utwór) spełnia przesłanki utworu w rozumieniu ww. ustawy. Dotyczy to w szczególności świadczenia będącego powieleniem innych prac, a więc niebędących rezultatem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, jak również prac typowych, zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania. Świadczenia (utwory) takie nie podlegają ochronie autorsko-prawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Prawo autorskie przewiduje wielość podmiotów uprawnionych z tytułu praw autorskich, zgodnie z art. 9 ust. 1, który stanowi, że współtwórcom przysługuje prawo autorskie wspólnie. Domniemywa się, że wielkości udziałów są równe. Każdy ze współtwórców może żądać określenia wielkości udziałów przez sąd, na podstawie wkładów pracy twórczej.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o prawie autorskim, każdy ze współtwórców może wykonywać prawo autorskie do swojej części utworu mającej samodzielne znaczenie bez uszczerbku dla praw pozostałych współtwórców. Możliwość dysponowania swoim wkładem zależy więc od przyjęcia, że ma on samodzielne znaczenie.

Natomiast w myśl art. 10 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeżeli twórcy połączyli swoje odrębne utwory w celu wspólnego rozpowszechniania, każdy z nich może żądać od pozostałych twórców udzielenie zezwolenia na rozpowszechnianie tak powstałej całości, (...).

Zgodnie art. 16 ustawy o prawie autorskim, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:

1)

autorstwa utworu;

2)

oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo;

3)

nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania;

4)

decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności;

5)

nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

Natomiast stosownie do art. 17 ustawy o prawie autorskim, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Odwołując się do pojęcia "twórcy" w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wskazać należy, że twórcą w jej rozumieniu jest nie tylko jedyny twórca utworu, ale również osoby, które są współtwórcami stworzonego dzieła. Utwór powstały w rezultacie współtwórczości jest zatem przedmiotem wspólnego prawa autorskiego niezależnie od tego, czy dają się w nim wyróżnić części stworzone przez poszczególnych twórców. Wykładnia systemowa zewnętrzna, oparta na zapisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych prowadzi do wniosku, że twórcą jest osoba fizyczna, która wykonała dany utwór sama lub z udziałem innych współtwórców.

Jak wynika z powołanych przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej, ustalony w jakiejkolwiek postaci. Przejawem działalności twórczej jest uzewnętrzniony rezultat działalności twórcy.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl postanowień rozdziału 5 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autorskie prawa majątkowe do utworu mogą przejść na inne osoby na podstawie umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub na podstawie umowy o korzystanie z utworu, zwanej licencją.

Według art. 41 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:

1)

autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy;

2)

nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej.

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej "licencją", obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione (art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

W prawie autorskim mamy do czynienia z dwoma rodzajami praw: autorskimi prawami osobistymi oraz autorskimi prawami majątkowymi. Zasadą jest, iż z utworu może korzystać lub nim rozporządzać tylko osoba uprawniona. Najczęściej będzie to sam twórca lub - jeżeli z mocy ww. ustawy autorskie prawa majątkowe przysługują innej osobie niż twórca, albo osoba, która je nabyła lub na rzecz której została ustanowiona licencja. Drugi rodzaj praw autorskich - prawa majątkowe mogą przysługiwać w niektórych sytuacjach również osobom innym niż twórca utworu z mocy ustawy lub z mocy stosownej umowy cywilnoprawnej.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia "honorarium", zatem można wyjaśnić jego znaczenie posługując się Słownikiem Języka Polskiego (Słownik Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996, str. 309), według którego "honorarium to wynagrodzenie za pracę w wolnych zawodach"; ustawa ta nie definiuje także pojęcia "wolnego zawodu". Nie oznacza to jednak, że wynagrodzenie otrzymane z tytułu udzielenia licencji do utworu, nie stanowi wynagrodzenia za pracę w wolnym zawodzie o charakterze honorarium, a wynagrodzenia za wykonaną pracę nie można utożsamiać z zapłatą za usługę wykonaną w ramach działalności gospodarczej.

Podsumowując, gdy usługi są wykonywane przez twórcę w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych i stanowią przedmiot autorskich praw majątkowych do utworu, a wynagrodzenie w formie honorarium odbywa się z przeniesieniem ww. praw, to z uwagi na nierozerwalność powyższych czynności, tj. sprzedaży usługi oraz praw autorskich, świadczenie to stanowi "Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania", wymienione w poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy.

Dokonując oceny w przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności zaznaczyć należy, że z opisu sprawy wynika, iż "Wspólnicy spółki wykonują projekt jako twórcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (...)".

Zgodnie z art. 860 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, z późn. zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym, przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów.

Spółka cywilna jest zaledwie stosunkiem obligacyjnym łączącym wspólników, którzy zawarli umowę regulującą funkcjonowanie utworzonej przez siebie spółki. W analizowanej sprawie z zawartej między wspólnikami umowy wynika, że zawarli Oni spółkę cywilną w celu prowadzenia działalności gospodarczej (§ 1 umowy z dnia 1 września 2021 r.). Z przedstawionego we wniosku opisu świadczenia wynika natomiast, że oboje wspólnicy są współautorkami projektu (...) i to im przysługują majątkowe prawa autorskie.

Przedmiotem działalności wspólników spółki cywilnej w przedmiotowej sprawie jest (...). Wspólnicy zobowiązani są do dążenia do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony (art. 860 § 1 Kodeksu cywilnego). Z pewnością tworzone w czasie trwania spółki projekty (...) służą osiąganiu wspólnego celu gospodarczego i można domniemywać wspólne prawo wspólników do eksploatowania utworu. Autorami projektu (...) nadal pozostają wspólnicy spółki cywilnej. Wybór określonej formy działania nie powinien przekreślać prawa do uznania wspólników spółki cywilnej za współtwórców utworu.

Utwór, którym jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, może być wytworem jednej lub wielu osób.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 9 ust. 2 prawa autorskiego, współtwórca może wykonywać prawa autorskie do swojej części utworu, pod warunkiem, iż nie wyrządza jednocześnie tym działaniem uszczerbku dla praw pozostałych współtwórców. Co należy rozumieć pod pojęciem "uszczerbku dla praw pozostałych współtwórców" zależy od okoliczności konkretnej sytuacji, rodzaju utworu i wielkości wkładów poszczególnych współtwórców do wspólnego dzieła.

W analizowanej sprawie, jak już wyżej zauważono badanie podmiotowości przy usłudze, o której mowa w poz. 63 załącznika nr 3 ustawy, nie jest zasadne. W związku z czym należy zbadać czy w sprawie są spełnione przesłanki dotyczące powstania utworu oraz otrzymania honorarium za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich.

W przedmiotowej sprawie - jak wskazał Wnioskodawca - wykonywany przez wspólników projekt ma cechy utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Jak wynika z opisu sprawy Wspólnicy spółki figurują jako współtwórcy na powstałej dokumentacji (...). Projekt odznacza się oryginalnym i twórczym charakterem. Projekt powstaje w oparciu o indywidualne potrzeby funkcjonalne i preferencje wizualne Klienta, które dla każdego człowieka są niepowtarzalne. O oryginalności świadczy to, że projekt (...) nie jest kopiowany i nie opiera się na wzorcach innych projektów. Przedmiotowy projekt jest spersonalizowany, dopasowany do kształtu i wymiarów danego (...) przez co jest niemożliwy do wykorzystania u innych Klientów. Ma charakter twórczy i jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym, niepowtarzalnym i unikatowym charakterze. Projekt jest efektem pracy wspólników, realizacją ich twórczej koncepcji, będącej owocem ich wyobraźni wspartej zawodowym doświadczeniem. Tworząc projekt wspólnicy bazują na swoim indywidualnym i niepowtarzalnym stylu jaki wykształcił się podczas ich lat studiów i pracy zawodowej.

Projekt nie jest produktem szablonowym ani często spotykanym. Odróżnia się od innych Projektów spełnieniem spersonalizowanych potrzeb klienta, dostosowaniem do założeń finansowych klienta oraz indywidualnym dopasowaniem do konkretnego lokalu. Z uwagi na fakt, że Projekt powstaje na indywidualne zamówienie Klienta, odpowiadając jego preferencjom estetycznym, możliwościom finansowym, dopasowany jest do konkretnej bryły i charakteru budynku, w którym ma być zlokalizowany, nie jest możliwe powielanie go, ani stworzenie drugiego takiego samego.

Wspólnicy mają swobodę w kształtowaniu ostatecznego kształtu Projektu (treść, układ, szata graficzna).

Za wykonany Projekt wspólnicy są wynagrodzeni w formie honorarium. Z chwilą dokonania płatności honorarium dochodzi do udzielenia licencji do praw autorskich do Projektu.

(...)

Zatem mając na względzie powyższe, tworzony przez wspólników spółki Projekt ma źródło w pracy człowieka (współtwórców), stanowi przejaw działalności twórczej wspólników spółki oraz posiada indywidualny charakter, w związku z czym, zdaniem tut. Organu, w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z utworem w rozumieniu ustawy o prawie autorskim, za przekazanie którego wspólnicy spółki (współtwórcy) są wynagradzani w formie honorarium.

W tym miejscu wskazać należy jednak na przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem na gruncie przepisów ustawy o VAT to spółka cywilna (a nie jej wspólnicy) wykonująca działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy jest podatnikiem VAT. Tym samym to na spółce ciąży obowiązek rozliczania tego podatku, składania deklaracji oraz bieżącego raportowania plików JPK. Oznacza to, że z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług status wspólników spółki jest obojętny, ponieważ to spółka cywilna jest podatnikiem.

Z analizy sprawy wynika, że wspólnicy spółki, którzy współtworzą projekty są współtwórcami. Przedmiot (Projekt) stanowi utwór, za który wspólnicy otrzymują honorarium. Z przedstawionego we wniosku opisu świadczenia wynika natomiast, że oboje wspólnicy są współautorami projektu (...) i to im przysługują majątkowe prawa autorskie. Powyższe jednoznacznie wskazuje, że wspólnicy - współtwórcy nie przenieśli na spółkę cywilną majątkowych praw autorskich do tworzonych projektów. Spółka zatem nie dysponuje prawami do tych projektów, a tym samym wynagrodzenie, które otrzymuje spółka cywilna nie może stanowić honorarium za przeniesienie praw do stworzonych projektów.

W konsekwencji powyższego, mając na względzie przywołane przepisy należy stwierdzić, że ponieważ Wnioskodawca (spółka cywilna) nie jest wynagradzany w formie honorarium (honorarium w związku z brakiem przekazania majątkowych praw do Projektu przez wspólników na spółkę cywilną mogą otrzymywać tylko wspólnicy spółki) w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, to realizowana przez niego usługa nie stanowi usługi, do której odnosi się poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy.

W związku z tym, że wykonywana przez Wnioskodawcę usługa projektowania (...) nie jest usługą, o której mowa w poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy, należy dokonać jej prawidłowej klasyfikacji statystycznej.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem, Sekcja M Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje "USŁUGI PROFESJONALNE, NAUKOWE I TECHNICZNE".

Jak wynika z wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) sekcja M obejmuje:

- usługi prawne,

- usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu,

- usługi doradztwa podatkowego,

- usługi firm centralnych (head offices),

- usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

- usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne,

- usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

- usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych,

- usługi reklamowe,

- usługi badania rynku i opinii publicznej,

- usługi fotograficzne,

- usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych,

- usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne,

- pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej,

- usługi weterynaryjne.

Sekcja ta nie obejmuje:

- usług schronisk dla zwierząt gospodarskich, bez zapewnienia opieki weterynaryjnej, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,

- usług strzyżenia owiec, sztucznego unasienniania, opieki nad stadem, wypasania cudzego inwentarza, trzebienia kogutów, czyszczenia kojców itp., sklasyfikowanych w 01.62.10.0,

- realizacji projektów budowlanych do sprzedaży, sklasyfikowanej w 41.00,

- wydawania map, atlasów i globusów, w formie drukowanej, sklasyfikowanego w 58.11.15.0 i 58.11.16.0,

- usług związanych z produkcją promocyjnych lub reklamowych filmów i nagrań wideo, sklasyfikowanych w 59.11.12.0,

- usług projektowania księgowych systemów informatycznych, sklasyfikowanych w 62.01.1,

- usług holdingów finansowych, sklasyfikowanych w 64.20.10.0,

- usług sporządzania list adresowych i obsługi poczty, sklasyfikowanych w 82.19.12.0,

- usług związanych z organizacją targów, wystaw i kongresów, sklasyfikowanych w 82.30.1,

- prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz prowadzenia państwowych ewidencji, sklasyfikowanego w 84.13.1,

- usług sądów i prokuratury, sklasyfikowanych w 84.23.11.0,

- usług schronisk dla zwierząt domowych, bez zapewnienia opieki weterynaryjnej, sklasyfikowanych w 96.09.11.0.

W sekcji M zawarty jest m.in. dział 74 "POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA". Stosownie do wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) dział ten obejmuje:

- usługi w zakresie specjalistycznego projektowania,

- usługi fotograficzne,

- usługi związane z tłumaczeniami,

- pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Natomiast w dziale 74 "POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA" znajduje się klasa 74.10 "USŁUGI W ZAKRESIE SPECJALISTYCZNEGO PROJEKTOWANIA".

Klasa 74.10 "USŁUGI W ZAKRESIE SPECJALISTYCZNEGO PROJEKTOWANIA" zawiera kategorię 74.10.1 "USŁUGI W ZAKRESIE SPECJALISTYCZNEGO PROJEKTOWANIA WNĘTRZ, PROJEKTOWANIA PRZEMYSŁOWEGO ITP".

Kategoria 74.10.1 "USŁUGI W ZAKRESIE SPECJALISTYCZNEGO PROJEKTOWANIA WNĘTRZ, PROJEKTOWANIA PRZEMYSŁOWEGO ITP" zawiera m.in. pozycję 74.10.11.0 "Usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji", która obejmuje:

- usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji, takie jak: planowanie i projektowanie przestrzeni wnętrz celem zaspokojenia fizycznych, estetycznych i funkcjonalnych potrzeb ludzi,

- rysowanie projektów dekoracji wnętrz,

- dekorowanie wnętrz.

Natomiast grupowanie to nie obejmuje: - usług projektowania architektonicznego, sklasyfikowanych w 71.11.

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 74 "POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że - ponieważ Spółka nie otrzymuje honorarium za przedmiotową usługę w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - do świadczonej przez nią usługi nie ma zastosowania art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy, a tym samym nie ma zastosowania stawka VAT w wysokości 8%.

Opisana we wniosku usługa mieści się w dziale 74 PKWiU "POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA". Usługa ta nie została wymieniona jako usługa, dla której ustawodawca, w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidział obniżoną stawkę podatku. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania tej usługi jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę w treści wniosku o wydanie WIS interpretacji indywidualnej wskazać należy, że rozstrzygnięcie to zostało wydane w indywidualnej sprawie w odniesieniu do świadczenia, którego opis, charakter, przeznaczenie został przedstawiony we wniosku, który stanowił podstawę jej wydania.

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla usługi lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej "Ordynacją podatkową".

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji, stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej, służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP, lub za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl