0112-KDIL3.4012.475.2021.3.LS - Zwolnienie z VAT dzierżawy gruntu przeznaczonego na cele rolnicze

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.475.2021.3.LS Zwolnienie z VAT dzierżawy gruntu przeznaczonego na cele rolnicze

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części jest prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2021 r. wpłynął Pani wniosek z 16 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT dzierżawy gruntu przeznaczonego na cele rolnicze - jest prawidłowe,

* braku obowiązku rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług z datą sprzedaży pierwszej działki - jest nieprawidłowe.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 10 marca 2022 r. (wpływ 16 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Dnia (...) maja 2021 r. przed notariuszem w (...) zawarła Pani umowę sprzedaży oraz umowę ustanowienia służebności gruntowej w formie aktu notarialnego, dotyczącej nieruchomości położonej w (...) - KW (...) a cenę (...) zł. Nieruchomość nabyła Pani na podstawie umowy przekazania własności gospodarstwa rolnego w 1990 r., będąc wówczas stanu wolnego. Na dzień (...) maja 2021 r. pozostawała Pani w związku małżeńskim, w którym obowiązywał ustrój wspólności majątkowej i do dnia dzisiejszego pozostaje Pani w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój wspólności majątkowej, nie zmieniony żadną umową majątkową małżeńską ani orzeczeniem sądu.

Przedmiotem umowy są niezabudowane działki o numerach: 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, o łącznym obszarze (...) ha.

Z wypisu z rejestru gruntów, wydanego dnia (...) marca 2021 r. z upoważnienia Starosty (...) wynika, że działki te w opisie użytków określane są jako "pastwiska trwałe".

Na nieruchomości położonej w (...) ustanowiła Pani nieodpłatną i na czas nieoznaczony służebność gruntową, polegająca na prawie swobodnego przechodu i przejazdu przez działkę 31 w celu zapewnienia nieruchomości władnącej dostępu do drogi publicznej oraz polegająca na prawie przeprowadzenia przez działkę numer 31 wszelkich mediów.

Do aktu dołączono oświadczenie (...) o zwolnieniu spod przysługującego jej dożywotniego i bezpłatnego użytkowania działek prawa oraz o wyrażeniu zgody na ich bezciężarowe odłączenia z księgi wieczystej KW (...).

Działki znajdują się na obszarze, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ani nie została dla nich wydana decyzja o warunkach zabudowy. Dnia (...) maja 2017 r. na Pani wniosek Wójt Gminy (...) ustalił dla działki oznaczonej nr ewid. A o łącznym obszarze (...) ha - z której wydzielono miedzy innymi sprzedane działki o numerach: 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, o łącznym obszarze (...) ha warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie zespołu do 29 budynków rekreacji indywidualnej oraz budynku handlowo-gastronomicznego w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej.

Dnia (...) czerwca 2021 r. przed notariuszem w (...) zawarła Pani umowę sprzedaży oraz umowę ustanowienia służebności gruntowej w formie aktu notarialnego, dotyczącej nieruchomości położonej w (...) - KW (...) a cenę (...) zł. Nieruchomość nabyła Pani na podstawie umowy przekazania własności gospodarstwa rolnego w 1990 r., będąc wówczas stanu wolnego. Na dzień (...) czerwca 2021 r. pozostawała Pani w związku małżeńskim, w którym obowiązywał ustrój wspólności majątkowej i do dnia dzisiejszego pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój wspólności majątkowej, nie zmieniony żadną umową majątkową małżeńską ani orzeczeniem sądu.

Przedmiotem umowy jest niezabudowana działka o numerze: 28 o obszarze (...) ha. Z wypisu z rejestru gruntów, wydanego dnia (...) czerwca 2021 r. z upoważnienia Starosty (...) wynika, że działka w opisie użytków określana jest jako "pastwiska trwałe" i "grunty orne". Na nieruchomości położonej w (...) ustanowiła Pani na rzecz każdoczesnego właściciela nieruchomości nieodpłatną i na czas nieoznaczony służebność gruntową, polegająca na prawie swobodnego przechodu i przejazdu przez działkę 31 w celu zapewnienia nieruchomości władnącej dostępu do drogi publicznej oraz polegającą na prawie przeprowadzenia przez działkę numer 31 wszelkich mediów.

W akcie dodano informację o dołączonym oświadczeniu (...) do aktu notarialnego z dnia (...) maja 2021 r. o zwolnieniu spod przysługującego jej dożywotniego i bezpłatnego użytkowania działek prawa oraz o wyrażeniu zgody na ich bezciężarowe odłączenia z księgi wieczystej KW (...).

Działka znajduje się na obszarze, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ani nie została dla nich wydana decyzja o warunkach zabudowy. Dnia (...) maja 2017 r. Wójt Gminy (...) ustalił dla działki numer A, z której wydzielono miedzy innymi działkę o numerze: 28, o obszarze (...) ha. Warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie zespołu do 29 budynków rekreacji indywidualnej oraz budynku handlowo-gastronomicznego w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej.

Dnia (...) listopada 2019 r. została wydana przez Wójta Gminy (...) decyzja nr (...) o zatwierdzeniu projektu podziału nieruchomości położonej w (...) obejmującej działkę ozn. nr ewid. A o powierzchni (...) ha KW (...) na działki:

* 1 - o powierzchni (...) ha,

* 2 - o powierzchni (...) ha,

* 3 - o powierzchni (...) ha,

* 4 - o powierzchni (...) ha,

* 5 - o powierzchni (...) ha,

* 6 - o powierzchni (...) ha,

* 7 - o powierzchni (...) ha,

* 8 - o powierzchni (...) ha,

* 9 - o powierzchni (...) ha,

* 10 - o powierzchni (...) ha,

* 11 - o powierzchni (...) ha,

* 12 - o powierzchni (...) ha,

* 13 - o powierzchni (...) ha,

* 14 - o powierzchni (...) ha,

* 15 - o powierzchni (...) ha,

* 16 - o powierzchni (...) ha,

* 17 - o powierzchni (...) ha,

* 18 - o powierzchni (...) ha,

* 19 - o powierzchni (...) ha,

* 20 - o powierzchni (...) ha,

* 21 - o powierzchni (...) ha,

* 22 - o powierzchni (...) ha,

* 23 - o powierzchni (...) ha,

* 24 - o powierzchni (...) ha,

* 25 - o powierzchni (...) ha,

* 26 - o powierzchni (...) ha,

* 27 - o powierzchni (...) ha,

* 28 - o powierzchni (...) ha,

* 29 - o powierzchni (...) ha,

* 30 - o powierzchni (...) ha,

* 31 - o powierzchni (...) ha.

Warunkiem zatwierdzenia podziału działki nr A było wykonanie przez Panią wszystkich prac związanych z wydzieleniem dróg wewnętrznych. Działka nr 15 - została zaopatrzona w energie elektryczną przez utworzenie przyłącza do istniejącej sieci.

Dnia (...) kwietnia 2021 r. zawarła Pani umowę dzierżawy gruntu niezabudowanego (... ha) jest to część działki nr 15 o powierzchni (...) ha, znajdująca się w (...), KW (...), pod budowę farmy słonecznej. Nieruchomość tą otrzymała Pani na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego w roku 1990. Działka znajduje się na obszarze, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ani nie została dla niej wydana decyzja o warunkach zabudowy. Na gruncie tym dzierżawca - spółka z o.o. - zamierza wybudować farmę fotowoltaiczną oraz eksploatować ją przez okres dzierżawy tj. okres 29 lat. Oznacza to, że grunt rolniczy zostanie wykorzystany przez dzierżawcę na cele pozarolnicze. Z tytułu tej umowy Pani będzie uzyskiwać w przyszłości przychód, będący czynszem dzierżawy, w wysokości (...) zł netto za 1 HA, płatny za okresy roczne. Zgodnie z warunkami umowy wszelkie przygotowania zmierzające do rozpoczęcia działania elektrowni fotowoltaicznej leżą po stronie dzierżawcy - w tym przygotowanie projektu budowlanego, instalację stosownej konstrukcji z panelami, położenie sieci kablowych, wybudowanie niezbędnych dróg dojazdowych i innych wszelkich prac budowlanych mających na celu rozpoczęcie inwestycji a także po zakończeniu okresu dzierżawy późniejszy demontaż i przywrócenie terenu do stanu pierwotnego. Rozpoczęcie działania elektrowni powinno nastąpić w okresie 5 lat od dnia podpisania umowy, dlatego na ten moment nie mam możliwości określenia daty uzyskania pierwszego przychodu wynikającego z zawarcia tej umowy. W tym czasie zgodnie z warunkami umowy zobowiązałam się do użytkowania terenu tylko dla celów rolniczych. Ma terenie tym nie prowadziłam żadnych prac mających na celu przygotowanie gruntu do sprzedaży.

W przyszłości zamierza Pani zawierać umowy na dzierżawę pozostałych niezabudowanych działek wydzielonych z działki o nr ewid. nr A (dzierżawcami będą osoby nieprowadzące działalności gosp. wykorzystujące teren np. w celach rekreacyjnych, prywatnych lub tez osoby wykorzystujące nieruchomość do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą).

W grudniu 2021 zamierza Pani zawrzeć umowę dzierżawy działki niezabudowanej wydzielonej z działki nr A, będącej częścią otrzymanego gospodarstwa (brak warunków zabudowy i miejscowego planu zagospodarowania (...) grudnia otrzymam przychód z tego tytułu - (...) zł za rok) z rolnikiem ryczałtowym, który będzie wykorzystywał teren na cele rolnicze.

Od momentu zawarcia umowy przekazania gospodarstwa na obszarze tym była prowadzona wyłącznie działalność rolnicza a grunty były użytkowane tylko i wyłącznie dla celów rolniczych. W okresie od (...) lipca 1998 r. do (...) września 2004 r. prowadziła Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, NIP (...) - (...) i była Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W działalności pozarolniczej nie były jednak wykorzystywane grunty, które otrzymała Pani na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego.

W uzupełnieniu wniosku z 10 marca 2022 r. w odpowiedzi na pytania:

1) Czy wystąpiła Pani o warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla działek nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28? Jeśli tak, to jakie jest przeznaczenie tych działek wynikające z tego dokumentu (odrębnie należy wskazać do każdej działki).

2) Czy w obiegu prawnym funkcjonuje decyzja umożliwiająca zabudowę ww. działek (nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28)?

3) Czy decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydana dla działki nr A nadal obowiązuje?

4) Czy decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydana dla działki nr A również jest obowiązująca dla działek nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28?

5) Czy podział działki nr A spowodował utratę ważności ww. decyzji i gdyby ktoś zamierzał realizować budowę na działkach nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28 musiałby wystąpić o wydanie nowej decyzji czy też mógłby ją realizować w oparciu o decyzję wydaną dla działki nr A?

6) Czy nabycie przez Panią działki nr A z której powstały działki nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28 zostało dokonane w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (należy jednoznacznie określić, czy była to czynność opodatkowana, tj. czy został naliczony podatek VAT, czy zwolniona)?

7) Czy przy nabyciu przez Panią działki nr A z której powstały działki nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28 przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego?

8) Czy działka nr A z której powstały działki nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28 przez cały okres użytkowania przez Panią była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

9) Czy jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

10) Czy osoba, której sprzedała Pani działki w maju i w czerwcu 2021 r. jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalność gospodarczą lub rolnikiem ryczałtowym?

11) Czy osoba, z którą zawarła Pani umowę dzierżawy jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub rolnikiem ryczałtowym?

12) Czy wogóle posiada Pani kasę rejestrującą? Czy obecnie ewidencjonuje Pani sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej? Jeśli nie, prosimy wskazać z jakiego powodu?

13) Jaki jest symbol PKWiU, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), oraz nazwa grupowania dla usług świadczonych przez Panią (dzierżawa), które opisała Pani we wniosku?

14) Czy świadczenie usług (dzierżawa) w całości zostało/zostanie udokumentowane fakturą lub czy otrzyma/otrzymała Pani w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odbowiednio na Pani rachunek bankowy lub na Pani rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest Pani członkiem) oraz czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła ta zapłata?

15) Czy dokonuje Pani sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, wymienionych w § 4 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442) tzn. czy świadczy Pani usługi lub dokonuje Pani dostawy towarów objętych bezwzględnym obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej?

16) Czy w latach poprzednich wykonywała Pani działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2, w zw. z ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym działalność rolniczą?

17) Czy w poprzednich latach korzystała Pani ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy Pani obroty z tytułu prowadzonej działalności z lat poprzednich przekroczyły kwotę 200 000 zł?

18) Czy utraciła Pani ww. zwolnienie lub zrezygnowała z ww. zwolnienia? Jeśli tak, to należy podać dokładną datę utraty tego zwolnienia lub rezygnacji z tego zwolnienia.

19) Jakiego rzędu obrót uzyska Pani ze sprzedaży, dzierżawy?

20) Czy obrót z tytułu dzierżawy pod fotowoltaikę przekroczy kwotę 200 000 zł?

- wskazała Pani:

"Ad 1. Nie wystąpiłam o warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla działek nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28.

Ad 2. W obiegu prawnym nie funkcjonuje decyzja umożliwiająca zabudowę działek nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28.

Ad 3. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydana dla działki nr A nie obowiązuje.

Ad 4. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydana dla działki nr A nie jest obowiązująca dla działek nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28.

Ad 5. Podział działki nr A spowodował utratę ważności ww. decyzji i gdyby ktoś zamierzał realizować budowę na działkach nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28 musiałby wystąpić o wydanie nowej decyzji.

Ad 6. Działkę nr A nabyłam na podstawie przekazania gospodarstwa rolnego w 1990 r. Nie został naliczony podatek VAT.

Ad 7. Przy nabyciu działki nr A nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ad 8. Działka nr A była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej.

Ad 9. Nie jestem zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ad 10. Nie posiadam wiedzy czy osoby, które zakupiły nieruchomość w maju i czerwcu na moment sprzedaży prowadziły działalność gospodarczą lub były rolnikami ryczałtowymi.

Ad 11. Osoba ta jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad 12. Obecnie nie posiadam kasy rejestrującej i nie ewidencjonuje sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Uznałam, że nie mam takiego obowiązku - nie przekroczyłam kwoty 20 tys. zł obrotu w 2021 ani w latach poprzednich. A sprzedaż działek w maju i czerwcu nie wliczamy do limitu.

Ad 13. Dzierżawa dotyczy gruntu rolnego a dzierżawcą jest rolnik ryczałtowy i wykorzystuje grunt na cele rolnicze - uprawa ziemi. Symbol PKWIU to 68,20.1.

Ad 14.

Świadczenie usług (dzierżawa) nie zostało udokumentowane fakturą. Zapłata została dokonana gotówką.

Ad 15. Na ten moment mam podpisaną umowę dzierżawy (grudzień 2021, otrzymałam zapłatę gotówką.... tys. zł) z rolnikiem ryczałtowym, który wykorzystuje teren na cele rolnicze. Żadnych innych usług i sprzedaży towarów objętych bezwzględnym obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej nie dokonuję na rzecz osób fizycznych lub rolników ryczałtowych.

Ad 16. Z treści wydanej interpretacji indywidualnej dnia (...) wynika, że zawarta umowa dzierżawy, która trwała od 1992 r. do 2018 r. spowodowała utratę przez działkę nr A charakteru prywatnego. Uznano, że była wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym, wypełnia definicje działalności gospodarczej.

Ad 17. W poprzednich latach obroty z tytułu prowadzonej działalności nie przekroczyły kwoty 200 000 zł.

Ad 18. Nie utraciłam zwolnienia i nie zrezygnowałam ze zwolnienia - art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad 19. Precyzyjnie nie jestem w stanie określić jaki będzie obrót na dany rok. Zakładam, że powyżej 200 000 zł.

Ad 20. Obrót z tytułu dzierżawy pod fotowoltaikę nie przekroczy 200 000 zł rocznie.

Pytanie

1. Czy z tytułu zawartej umowy dzierżawy gruntu w grudniu 2021 z rolnikiem ryczałtowym otrzymany przychód może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ustawie o podatku od towarów i usług? (pytanie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z 10 marca 2022 r.)

2. Czy w związku ze sprzedażą działek w maju i czerwcu 2021, zawarciem umowy dzierżawy (...) 04.2021, otrzymaniem przychodu z tytułu dzierżawy działki rolnikowi ryczałtowemu powinnam zarejestrować się jako podatnik do VAT z datą sprzedaży pierwszej działki w maju? Czy limit zwolnienia podmiotowego na rok 2021 będzie wynosił 200 tys. zł? (pytania sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z 10 marca 2022 r.)

Pani stanowisko w sprawie

Odpowiedź na pytanie 1 ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu do wniosku z 10 marca 2022 r.)

W Pani ocenie, z tytułu zawartej umowy dzierżawy w grudniu 2021 jednej z pozostałych niezabudowanych działek rolniczych rolnikowi ryczałtowemu na cele rolnicze może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku ustawy o podatku od towarów i usług-w związku z wykorzystywaniem działki przez rolnika ryczałtowego na cele rolnicze - na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień - § 3 pkt 1 ust. 2.

Odpowiedź na pytanie 2 ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu do wniosku z 10 marca 2022 r.

- sprzedaż działek w maju i czerwcu jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane (nie są to tereny budowlane zgodnie z wydaną interpretacją z dnia 8 listopada 2021 r.), nie wlicza się do limitu 200 tys. zł,

- otrzymana kwota z tytułu zawarcia umowy dzierżawy (...) kwietnia 2021 na fotowoltaikę zwolniona od podatku - art. 113 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT,

- uzyskanie przychodu z tytułu dzierżawy działki rolnikowi ryczałtowemu na cele rolnicze - zwolnienie na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień § 3 pkt 1 ust. 2.

W związku z powyższym nie ma obowiązku rejestracji do VAT I składania deklaracji VAT - art. 96 pkt 3 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku:

* jest prawidłowe w zakresie zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT dzierżawy gruntu przeznaczonego na cele rolnicze

* jest nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług z datą sprzedaży pierwszej działki.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Uwzględniając powyższe przepisy stwierdzić należy, że opodatkowanie danej czynności podatkiem od towarów i usług uwarunkowane jest łącznym spełnieniem dwóch przesłanek. Po pierwsze więc, konkretna czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, po wtóre - musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe przepisy, należy stwierdzić, że dzierżawa wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy, definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywana jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy dzierżawy mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe).

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 82 ust. 3 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

1)

specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;

2)

przebieg realizacji budżetu państwa;

3)

potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;

4)

przepisy Unii Europejskiej.

W tym miejscu wskazać należy, że na podstawie ww. art. 82 ust. 3 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 z późn. zm.).

Zgodnie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień:

Zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Przy czym usługa dzierżawy gruntu przeznaczonego na cele rolnicze korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, pod warunkiem łącznego spełnienia przesłanek co do przedmiotu i celu takiej umowy. Podatnik podatku VAT będzie mógł zatem skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania omawianej usługi podatkiem od towarów i usług, jeśli zawarta zostanie umowa dzierżawy gruntu, która w swojej treści zawierać będzie m.in. postanowienia, z których w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że dzierżawiony grunt jest przeznaczony wyłącznie na cele rolnicze.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia "cele rolnicze". W związku z tym, przy ocenie zakresu ww. zwolnienia należy odwołać się do pojęcia "działalności rolniczej" zdefiniowanego w art. 2 pkt 15 ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych;

Posiłkując się zapisem powyższej definicji, uznać należy, że gruntem przeznaczonym na cele rolnicze jest grunt, który może być wykorzystany do ww. działalności rolniczej. Zatem, gruntem przeznaczonym na cele rolnicze będzie grunt przeznaczony przez dzierżawcę do działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 15 ustawy.

Analiza powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że o zastosowaniu zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, decydować będzie wykorzystanie dzierżawionych gruntów na cele rolnicze. Bez znaczenia pozostaje status podatkowy dzierżawcy, jak również przeznaczenie wydzierżawianego gruntu wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub innych dokumentów wskazujących na ich przeznaczenie. Jedynym warunkiem, który pozwala na skorzystanie z ww. zwolnienia, jest cel, na jaki grunty te są wydzierżawiane.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy z tytułu zawartej umowy dzierżawy gruntu w grudniu 2021 z rolnikiem ryczałtowym otrzymany przychód może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności stwierdzić należy, że decydujące znaczenie w kwestii możliwości zwolnienia od podatku czynności dzierżawy gruntów jest ich faktyczne przeznaczenie przez dzierżawcę oraz wykorzystanie przez niego gruntów na cele rolnicze. Jednocześnie cel ten musi być wskazany jednoznacznie w zawartej umowie dzierżawy.

W niniejszej sprawie wskazała Pani, że w grudniu 2021 zawarła Pani umowę dzierżawy działki niezabudowanej wydzielonej z działki nr A, będącej częścią otrzymanego gospodarstwa (brak warunków zabudowy i miejscowego planu zagospodarowania) z rolnikiem ryczałtowym, który będzie wykorzystywał teren na cele rolnicze.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach przedmiotowej sprawy dzierżawa przez Panią ww. gruntu wypełnia definicję świadczenia usług zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowe usługi będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

W związku z tym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Kolejne Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku ze sprzedażą działek w maju i czerwcu 2021, zawarciem umowy dzierżawy (...) kwietnia 2021 r., otrzymaniem przychodu z tytułu dzierżawy działki rolnikowi ryczałtowemu, powinna się Pani zarejestrować się jako podatnik do VAT z datą sprzedaży pierwszej działki w maju oraz czy limit zwolnienia podmiotowego na rok 2021 będzie wynosił 200 tys. zł.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z przytoczonego przepisu wynika, że obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dotyczy podmiotów, które są uznane za podatnika podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższy obowiązek nie dotyczy jednak podmiotów korzystających ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jak też wykonujących wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1.

Jak wskazuje bowiem art. 96 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zatem w przypadku podmiotów korzystających ze zwolnienia określonego art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zwolnienia podmiotowego, albo wykonujących wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług jest fakultatywne.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)

transakcji związanych z nieruchomościami,

b)

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych; 3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl ust. 4 powyższego artykułu:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)

dokonujących dostaw:

a)

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)

terenów budowlanych,

e)

nowych środków transportu,

f)

następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

* preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

* komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

* urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

* maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)

hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

* pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

* motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)

świadczących usługi:

a)

prawnicze,

b)

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)

jubilerskie,

d)

ściągania długów, w tym factoringu;

3)

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że dokonała Pani sprzedaży niezabudowanych działek w maju i czerwcu 2021 r., zawarła Pani umowę dzierżawy gruntu niezabudowanego (...) kwietnia 2021 r. pod budowę farmy słonecznej oraz zawarła Pani umowę dzierżawy w grudniu 2021 r. działki niezabudowanej z rolnikiem ryczałtowym, który będzie wykorzystywał teren na cele rolnicze.

Odnosząc się tym samym do okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż odpłatne usługi w zakresie dzierżawy gruntu nie korzystają z wyłączenia z art. 113 ust. 13 ustawy.

Jednak w tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych.

Z powyższego przepisu wynika, że podatnicy dokonujący dostawy gruntu, w postaci terenów budowlanych nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zatem w tej sprawie koniecznym jest rozstrzygnięcie czy działki, które Pani sprzedała są terenami budowlanymi.

W art. 2 pkt 33 ustawy wprowadzono definicję terenu budowlanego. Zgodnie z tą definicją przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę".

Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Przez tereny budowlane - zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Przepis art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego lub wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

We wniosku wskazała Pani, że Działki (nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28) znajdują się na obszarze dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ani nie została dla nich wydana decyzja o warunkach zabudowy. nie występowała Pani z wnioskiem o warunki zabudowy dla poszczególnych działek. Ponadto wskazała Pani, że decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydana dla działki nr A nie obowiązuje. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydana dla działki nr A nie jest obowiązująca dla działek nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28 oraz, że podział działki nr A spowodował utratę ważności ww. decyzji i gdyby ktoś zamierzał realizować budowę na działkach nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28 musiałby wystąpić o wydanie nowej decyzji.

W konsekwencji dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie spełnia definicji terenu budowlanego zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, sprzedaż przedmiotowych działek nie spowoduje utraty zwolnienia podmiotowego, na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy.

Zatem żadna z wykonywanych przez Panią czynności nie obligowała do obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny (nie wykluczała możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego).

W tym miejscu należy wskazać, że limit sprzedaży uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie bierze się pod uwagę m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem transakcji związanych z nieruchomościami, jeżeli nie mają one charakteru transakcji pomocniczych (art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy).

Jak rozstrzygnięto powyżej, usługa dzierżawy działki niezabudowanej na cele rolnicze będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (wydanego na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy).

W celu rozstrzygnięcia zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy sprzedaży niezabudowanych działek o numerach: 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28 wskazać należy, że 14 czerwca 2013 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną znak PT10/033/12/207/WLI/13/RD-58639. Została ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 18 czerwca 2013 r. poz. 14.

Interpretacja ta dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów usług dostawy terenów niezabudowanych w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu

Z interpretacji tej jednoznacznie wynika, że dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Wskazać także należy, że ustawodawca zarówno w akcie zasadniczym, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy nie zdefiniował pojęcia charakter "pomocniczy". W takim przypadku w pierwszej kolejności stosuje się wykładnię językową, w taki bowiem sposób ustawodawca komunikuje się z podatnikiem jako adresatem normy. Dopiero gdy wykładnia językowa nie prowadzi do jednoznacznych rezultatów, dopuszczalne jest skorzystanie z pozajęzykowych dyrektyw interpretacyjnych. Według internetowego słownika synonimów (strona internetowa - http://synonim.net/synonim/pomocniczy), synonimami do słowa "pomocniczy" są pojęcia: "pomocny, wspierający, poboczny, akcesoryjny, dodatkowy, dopływowy, posiłkowy, subsydialny, subsydiarny, uzupełniający, wspomagający".

Transakcje pomocnicze zatem to takie, które nie są związane z zasadniczą działalnością podatnika, a przychody z ich tytułu nie są bezpośrednim, stałym i koniecznym uzupełnieniem tej działalności. Tak więc, aby ocenić, czy dana czynność może być uznana za pomocniczą, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim to, czy stanowi ona uzupełnienie zasadniczej działalności gospodarczej podatnika. Jeżeli dana działalność stanowi stały i niezbędny element wbudowany w funkcjonowanie przedsiębiorstwa podatnika, to transakcje takie nie mogą być uznane za pomocnicze.

Zatem, aby ocenić, czy świadczona usługa ma charakter "pomocniczy", należy wziąć pod uwagę to, czy stanowi ona uzupełnienie zasadniczej działalności gospodarczej podatnika.

Jak wynika z opisu sprawy, w maju 2021 r. dokonała Pani sprzedaży działek nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 za kwotę (...) zł. W dniu (...) czerwca 2021 r. zawarła Pani umowę sprzedaży działki nr 28 za kwotę (...) zł. Dodatkowo w kwietniu 2021 r. zawarła Pani umowę dzierżawy gruntu pod budowę farmy słonecznej oraz w grudniu 2021 r. zawarła Pani umowę dzierżawy działki z rolnikiem ryczałtowym, który będzie wykorzystywał teren na cele rolnicze.

Tym samym z okoliczności sprawy nie wynika, aby sprzedaż działek i usługa najmu (dzierżawy) gruntu na cele rolnicze były usługami pomocniczymi.

Sprzedaż działek i usługi najmu (dzierżawy) stanowią Pani przedmiot działalności gospodarczej.

Zatem w przedmiotowej sprawie obroty z tytułu sprzedaży działek jak również z dzierżawy nieruchomości na cele rolnicze - które to transakcje korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT - jako transakcje związane z nieruchomościami, które nie mają charakteru czynności pomocniczych powinny być wliczone do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy powinna Pani również wliczyć obrót uzyskany z dzierżawy gruntu pod budowę farmy słonecznej.

W tym miejscu jeszcze raz należy wskazać, że zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 oblicza wartość sprzedaży proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie jak wynika z opisu sprawy, w maju 2021 r. dokonała Pani sprzedaży działek nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 za kwotę (...) zł, w dniu (...) czerwca 2021 r. zawarła Pani umowę sprzedaży działki nr 28 za kwotę (...) zł.

Dodatkowo uzyskuje Pani obroty z dzierżawy nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że mogła Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy do wysokości przekroczenia obrotu liczonego w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej.

Ponieważ Pani wie już, że wartość sprzedaży przekracza limit uprawniający do zwolnienia podmiotowego, a żadna z czynności korzystających ze zwolnienia przedmiotowego (sprzedaż działek, jak również dzierżawa na cele rolnicze) nie może zostać wyłączona z limitu 200 000,00 zł, to z momentem przekroczenia limitu wyliczonego proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności gospodarczej utraciła Pani zwolnienie podmiotowe (związane z uzyskanym obrotem).

Jednak skoro sprzedając działki i wydzierżawiając grunt na cele rolnicze wykonywała Pani tylko czynności zwolnione od podatku, tym samym, w świetle art. 96 ust. 3 ustawy nie musiała się Pani rejestrować. Jednak w związku z dzierżawą działki pod budowę farmy fotowoltaicznej była/jest/będzie Pani zobowiązana zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług, ze względu na utratę wcześniej zwolnienia podmiotowego i fakt, że czynność ta nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z VAT tylko jest czynnością opodatkowaną.

Tym samym stanowisko, w zakresie pytania nr 2 uznano całościowo za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, własnego stanowiska które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT dzierżawy gruntu przeznaczonego na cele rolnicze,

* braku obowiązku rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług z datą sprzedaży pierwszej działki

Natomiast w zakresie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy sprzedaży niezabudowanych działek o numerach 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28, obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl