0112-KDIL2-2.4011.147.2023.3.MM - Rozliczanie PIT w związku z zakwaterowaniem obywateli Ukrainy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.147.2023.3.MM Rozliczanie PIT w związku z zakwaterowaniem obywateli Ukrainy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 20 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 20 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 20 kwietnia 2023 r. (wpływ 20 kwietnia 2023 r.), pismem z 29 kwietnia 2023 r. (wpływ 29 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 8 maja 2023 r. (wpływ 8 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność agroturystyczną pod nazwą (...), która wpisana jest do rejestru Wójta Gminy (...) innych obiektów noclegowych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Pana dochody uzyskane z tytułu prowadzonego gospodarstwa agroturystycznego są wolne od podatku dochodowego.

Od miesiąca marca 2022 r. do swojego obiektu przyjął Pan 8 osób posiadających status uchodźców (...), które przebywają w Pana obiekcie do chwili obecnej na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług o finansowaniu przez Powiat (...) zadań w ramach polecenia Wojewody. Liczba zakwaterowanych osób ulegała zmianie (marzec 8 osób, kwiecień - 5 do 8 osób, maj - 7 osób, czerwiec - od 5 do 8 osób, lipiec - od 5 do 7 osób, sierpień - od 5 do 7 osób, wrzesień - od 5 do 7 osób, październik - od 5 do 8 osób, listopad - 8 osób, grudzień - 8 osób, styczeń 2023 - 10 osób do nadal).

Umowa zawarta z Powiatem (...) dotyczy zapewnienia miejsc czasowego pobytu osób przybyłych na terytorium RP z terenu Ukrainy, objętego konfliktem zbrojnym (...). Za zakwaterowanie, zapewnienie dostępu do sanitariów wraz z wyżywieniem starosta (...) przekazuje Panu jako wykonawcy (na podstawie wystawionych faktur - tzw. rachunków uproszczonych), dofinansowanie stanowiące iloczyn liczby osób i kosztu osobodnia, które na chwilę obecną wynosi 70 zł, a które przekazywane jest na konto bankowe.

Koszty związane z przedmiotowym świadczeniem to m.in. artykuły spożywcze, środki czystości i higieny, media, takie jak energia elektryczna, woda użytkowa, ogrzewanie, usługi transportu do urzędów i inne związane z funkcjonowanie obiektu, który w całości zajmują rodziny z Ukrainy.

Przedmiotowe świadczenie otrzymywane ze Starostwa Powiatowego to świadczenie otrzymywane w ramach art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terenie tego Państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583), a które realizowane jest na podstawie art. 12.1 przez Wojewodę.

Otrzymywane świadczenie zgodnie z art. 52zh oraz 52zi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnione z podatku oraz nie stanowi przychodu prowadzonej działalności, a poniesione w tym zakresie koszty nie stanowią kosztów Pana działalności agroturystycznej.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Na podstawie jakich przepisów ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 103 z późn. zm.) zawarł Pan umowę ze Starostwem Powiatowym?

Umowę ze Starostwem Powiatowym zawarł Pan w oparciu o przepisy art. 13 ustawy z dnia 22 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Kiedy (dzień, miesiąc, rok) zawarł Pan umowę?

Pierwsza umowa została zawarta w dniu 21 kwietnia 2022 r.

Czy zostało potwierdzone na piśmie przez Pana oraz Starostwo Powiatowe wykonanie przez Pana usług, będących przedmiotem wniosku?

Wykonanie przez Pana usług, będących przedmiotem wniosku zostało potwierdzone poprzez złożenie informacji o wykorzystanych miejscach noclegowych w danym okresie i liczbie osobodni, stanowiącej załącznik nr 2 do umowy oraz imienny wykaz osób przebywających w obiekcie, stanowiący załącznik nr 3 do umowy.

W jakim okresie ponoszone były przez Pana wydatki wskazane w opisie sprawy w związku z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem osób z Ukrainy?

Wydatki wskazane w opisie sprawy w związku z zakwaterowaniem i wyżywieniem osób z Ukrainy ponoszone przez Pana były począwszy od dnia 14 marca 2022 r. do 6 kwietnia 2023 r.

Co należy rozumieć pod pojęciem "innych kosztów związanych z funkcjonowaniem obiektu", które ponosił/ponosi Pan w związku z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem osób z Ukrainy i w jakim okresie były one ponoszone?

"Inne koszty związane z funkcjonowaniem obiektu", które ponosił Pan w związku z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem osób, to koszty związane z awarią urządzeń powstałą w użytkowaniu obiektu, np. awaria tzw. "kółek" (rolek) kabiny prysznicowej, oderwana tzw. "opaska" drzwi, uszkodzona klamka drzwi, uszkodzenia deski sedesowej, uszkodzenia elewacji ścian wewnętrznych itp.

Czy towary/usługi, o których mowa we wniosku, nabywa i wykorzystuje Pan w celu pomocy osobom z Ukrainy, tj. w celu zakwaterowania i wyżywienia tych osób?

Towary/usługi, o których mowa we wniosku, nabywał i wykorzystywał Pan wyłącznie w celu pomocy osobom z Ukrainy, tj. w celu zakwaterowania i wyżywienia tych osób.

Czy towary/usługi, o których mowa we wniosku, nabywa i wykorzystuje Pan w celu zaspokojenia potrzeb prywatnych osób z Ukrainy?

Towary/usługi, o których mowa we wniosku, nabywał i wykorzystywał Pan w celu zaspokojenia potrzeb prywatnych osób z Ukrainy.

Czy wypłata świadczenia pieniężnego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia osobom z Ukrainy nastąpiła na Pana wniosek, o którym mowa w art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa?

Wypłata świadczenia pieniężnego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia osób z Ukrainy nastąpiła na Pana wniosek, o którym mowa w art. 13 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Czy udostępnianie Pana obiektu osobom z Ukrainy następuje:

- w celach zarobkowych - tj. w celu zapewnienia określonego dochodu, a nie wyłącznie w celu zaspokojenia Pana własnych potrzeb,

- w sposób ciągły - tj. z zamiarem powtarzania tej czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku,

- w sposób zorganizowany - tj. w ramach uporządkowanych, celowych czynności?

Udostępnienie obiektu osobom z Ukrainy:

- nie nastąpiło w celach zarobkowych, tj. w celu zapewnienia określonego dochodu oraz nie nastąpiło wyłącznie w celu zaspokojenia Pana własnych potrzeb, udostępnienie obiektu miało charakter pomocowy uchodźcom w związku z sytuacją na terytorium Ukrainy,

- nie następuje w sposób ciągły z zamiarem powtarzania tej czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku,

- nie następuje w sposób zorganizowany, tj. w ramach uporządkowanych, celowych czynności, udostępnianie obiektu tym osobom miało charakter jednorazowej akcji pomocy w związku z konfliktem zbrojnym na Ukrainie.

Czy w odniesieniu do Pana działań polegających na udostępnianiu obiektu osobom z Ukrainy spełnione następujące przesłanki:

- odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie tych czynności - z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych - ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

- czy czynności te są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

- czy ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z ww. działaniami?

W odniesieniu do działań polegających na udostępnieniu obiektu osobom z Ukrainy spełnione są przesłanki w zakresie:

- odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie tych czynności - z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych - ponosi zlecający wykonanie tych czynności, tj. Starosta (...),

- czynności wykonywane były pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego czyli Starostę (...),

- nie ponosi Pan ryzyka gospodarczego związanego z ww. działaniami, wszelkie koszty związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem były pokrywane w ramach otrzymanych świadczeń pieniężnych od starostwa Powiatowego w (...).

Ponadto w piśmie z 8 maja 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że w przypadku konieczności opodatkowania byłby Pan zainteresowany opodatkowaniem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (uregulowanego w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.).

Pytania

1. Czy zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego Państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583) oraz art. 52zi i 52zh Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymywane świadczenie (dofinansowanie) na podstawie zawartej umowy z powiatem (...) realizującym zadania wojewody jest zwolnione z podatku dochodowego?

2. Czy poniesione koszty na realizację zawartej umowy stanowią koszty tylko tej umowy i nie są zaliczone do kosztów pozostałych Pana działalności?

3. Czy otrzymane świadczenie stanowi przychód/dochód, który należy wykazać w zeznaniu rocznym?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem - w zakresie pytania nr 1 - otrzymane świadczenie jest zwolnione z podatku dochodowego.

Pana zdaniem - w zakresie pytania nr 2 - poniesione koszty na realizację umowy są związane jedynie z kosztami tej umowy, nie są zaliczone do kosztów pozostałej działalności.

Pana zdaniem - w zakresie pytania nr 3 - świadczenie nie stanowi dochodu/przychodu podlegającego wykazaniu w zeznaniu rocznym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

- najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Literalne brzmienie tej regulacji wskazuje, że podatnik uzyskujący dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych korzysta z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,

* budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone powinny być na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,

* przedmiotem usług musi być najem pokoi gościnnych wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku,

* liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć 5.

W świetle przedstawionego przez Pana opisu sprawy wskazuję, że w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu udostępniania lokali uchodźcom nie może Pan skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy omawianego art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ wynajmując pokoje na rzecz uchodźców z Ukrainy nie jest spełniony jeden z warunków zawartych w tym przepisie, tj. najem pokoi gościnnych nie odbywa się na rzecz osób przebywających na wypoczynku.

Zgodnie natomiast z art. 52zi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwalnia się od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, z późn. zm.).

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 103 z późn. zm.; dalej: ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy):

Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obywatelu Ukrainy, rozumie się przez to także nieposiadającego obywatelstwa ukraińskiego małżonka obywatela Ukrainy, o ile przybył on na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa i nie jest obywatelem polskim ani obywatelem innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy:

Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:

1)

zakwaterowaniu;

2)

zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;

3)

zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;

4)

finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;

5)

zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;

6)

organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;

7)

zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 - w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;

8)

podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.

Zgodnie natomiast z art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy:

Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, jest świadczeniem pieniężnym przyznanym na wniosek podmiotu, w szczególności osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi w tamtym kraju oraz obywatelom Ukrainy posiadającym Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Świadczenie to może być przyznane na okres nie dłuższy niż 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, natomiast w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres wypłaty świadczenia może być przedłużony.

Tym samym od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione zostały wyłącznie świadczenia pieniężne, o których mowa w art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.

To zwolnienie nie znajduje zastosowania do przychodów wynikających z realizacji pomocy obywatelom Ukrainy, w trybie przepisów art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Na jego podstawie wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy polegającą m.in. na zakwaterowaniu czy zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego. W związku z realizacją tych zadań wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące m.in. organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zadania nałożone w trybie wydanego polecenia są realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

Jeżeli zatem podatnik uzyskuje przychody z tytułu świadczenia usług związanych z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, a usługi te są realizowane w trybie przepisów art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, na podstawie umowy zawartej z organem samorządu terytorialnego, to przychody te nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 52zi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślam, że świadczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, nie stanowi wynagrodzenia za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców. Otrzymane świadczenie ma charakter wtórny do czynności realizowanych nieodpłatnie na rzecz obywateli Ukrainy. Nie występuje zatem zależność między wykonanymi na rzecz uchodźców czynnościami a wysokością otrzymywanej kwoty świadczenia. Dotyczy sytuacji, w której wypłata środków pieniężnych następuje na wniosek podmiotu udzielającego pomocy stanowiącego zwrot poniesionych kosztów.

Natomiast sytuacja, w której podmiot zapewniający zakwaterowanie zawiera z jednostką samorządu terytorialnego umowę, na podstawie której wykonuje określone świadczenia związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla uchodźców z Ukrainy i w zamian za to otrzyma ustalone zgodnie z umową wynagrodzenie (jako wykonawca) uregulowana jest w art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.

We wniosku wskazał Pan, że prowadzi Pan działalność agroturystyczną. Od marca 2022 r. do swojego obiektu przyjął Pan 8 osób posiadających status uchodźców (...). W kolejnych miesiącach roku 2022 i 2023 liczba zakwaterowanych osób ulegała zmianie. Osoby te przebywają w Pana obiekcie na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług o finansowaniu przez Powiat (...) zadań w ramach polecenia Wojewody. Umowa dotyczy zapewnienia miejsc czasowego pobytu osób przybyłych na terytorium RP z terenu Ukrainy objętego konfliktem zbrojnym. Za zakwaterowanie, zapewnienie dostępu do sanitariów wraz z wyżywieniem Starosta (...) przekazuje Panu jako wykonawcy (na podstawie wystawionych faktur - tzw. rachunków uproszczonych) dofinansowanie stanowiące iloczyn liczby osób i kosztu osobodnia, które wynosi 70 zł i przekazywane jest na konto bankowe.

Zatem w Pana sytuacji zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 52zi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania.

Z opisu sprawy wynika również, że udostępnienie Pana obiektu osobom z Ukrainy nie nastąpiło w celach zarobkowych, tj. w celu zapewnienia określonego dochodu oraz nie nastąpiło wyłącznie w celu zaspokojenia Pana własnych potrzeb, udostępnienie obiektu miało charakter pomocowy uchodźcom w związku z sytuacją na terytorium Ukrainy, nie następuje w sposób ciągły z zamiarem powtarzania tej czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku, nie następuje w sposób zorganizowany, tj. w ramach uporządkowanych, celowych czynności, udostępnianie obiektu tym osobom miało charakter jednorazowej akcji pomocy w związku z konfliktem zbrojnym w Ukrainie. W odniesieniu do działań polegających na udostępnieniu obiektu osobom z Ukrainy odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie tych czynności - z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych - ponosi zlecający wykonanie tych czynności, tj. Starosta (...), czynności wykonywane były pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego czyli Starostę (...), nie ponosi Pan ryzyka gospodarczego związanego z tymi działaniami, wszelkie koszty związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem były pokrywane w ramach otrzymanych świadczeń pieniężnych od starostwa Powiatowego w (...).

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ponadto, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przepis ten koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącym źródła przychodów, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Zatem najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy). W przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą albo najem jest przedmiotem tej działalności, wynajmowanie nieruchomości zaliczane jest do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Aby daną działalność uznać za działalność gospodarczą, musi ona być prowadzona we własnym imieniu i łącznie spełniać warunki:

* celu zarobkowego,

* ciągłości,

* zorganizowanego charakteru.

Działalność zarobkowa to działalność taka, która daje możliwość wygenerowania zysku i ma na celu zapewnienie określonego dochodu. Jednak nawet ewentualna strata będąca wynikiem działalności nastawionej na zysk nie pozbawia jej takiego charakteru, gdyż istotny jest tu sam zamiar osiągnięcia dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast czynności nastawione wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb osoby, która je podejmuje.

Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Wiąże się z planowym charakterem działań i realizacją w sposób ciągły zamierzeń ukierunkowanych na osiąganie i zwiększanie zysków. Przesłanki ciągłości nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy - do jej zachowania wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikała intencja powtarzania określonego zespołu konkretnych czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Prowadzenie działalności w sposób zorganizowany oznacza działanie metodyczne, systematyczne, uporządkowane, przebiegające według planu, przy udziale specjalnie dobranych środków, służących uzyskaniu dochodu. O takim zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) także niektóre czynności, jak na przykład wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług.

Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy sytuacji faktycznej. Przy tym decydującego znaczenia nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione.

W tej sytuacji otrzymane przez Pana wynagrodzenie stanowi przychód ze źródła, jakim jest najem, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że jest Pan zainteresowany opodatkowaniem uzyskanych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dlatego odniosę się do przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.)

W myśl art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o podatku dochodowym".

Według art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień - w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Zatem otrzymane wynagrodzenie z tytułu zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy podlega opodatkowaniu - w Pana przypadku - jako przychód z najmu nieruchomości.

Jednocześnie podkreślam, że zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatek zryczałtowany, o którym mowa w ust. 1, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zatem skoro uzyskiwane przez Pana przychody stanowią dla Pana przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które podlegają opodatkowaniu na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie może Pan pomniejszyć tych przychodów o koszty uzyskania przychodów.

Reasumując - otrzymywane przez Pana wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy z Powiatem (...) realizującym zadania wojewody nie jest zwolnione z podatku dochodowego.

Wynagrodzenie to należy kwalifikować do źródła przychodów z najmu nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro przychody te w 2022 r. jest Pan zainteresowany opodatkować na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, powinien Pan złożyć zeznanie roczne (PIT-28) od dochodów z najmu i zapłacić z tego tytułu podatek. Natomiast za 2023 r. powinien Pan przychody te opodatkować na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie ma Pan również możliwości pomniejszenia uzyskanych przychodów o koszty uzyskania przychodów, ponieważ przychody te podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl