Śliwka Marcin, Umiejętność przekazywania informacji na linii lekarz – pacjent. Uwagi na tle wystąpienia Rzecznika Praw Pacjenta z 29 listopada 2011 r.
Umiejętność przekazywania informacji na linii lekarz – pacjent. Uwagi na tle wystąpienia Rzecznika Praw Pacjenta z 29 listopada 2011 r.
Polski system prawny gwarantuje pacjentom prawo do przystępnej informacji o ich stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych. Często prawo to pozostaje martwe. W wystąpieniu do Ministra Zdrowia Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził: „W związku z często pojawiającymi się sygnałami pacjentów, skarżącymi się na problemy w pokonaniu bariery braku zrozumienia w komunikacji pomiędzy nimi a lekarzami, udzielającymi świadczeń zdrowotnych, a także dotyczącymi naruszania prawa pacjentów do zrozumiałej informacji o procesie leczenia – zwracam się (...) o podjęcie inicjatywy zmierzającej do wprowadzenia w systemie nauczania studentów uczelni medycznych metodyki dokumentowania zdarzeń medycznych w dokumentacji oraz informowania pacjentów o przebiegu leczenia”. Celem niniejszego komentarza jest nakreślenie aktualnych ram prawnych, w ramach których poruszać się muszą osoby wykonujące zawody medyczne, oraz wskazanie podstawowych konsekwencji nieumiejętnego informowania pacjenta.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX