Mazurczak-Jasińska Eliza, Podział władz - władza sądownicza - sędzia - miejsce służbowe sędziego - przeniesienie sędziego - Minister Sprawiedliwości - decyzja publiczna - prospektywne działanie uchwały Sądu Najwyższego. Glosa do uchwały SN z dnia 28 stycznia 2014 r., BSA I-4110-4/13

Glosy
Opublikowano: OSP 2015/3/24
Autor:
Rodzaj: glosa
Notka bibliograficzna: częściowo krytyczna

Podział władz - władza sądownicza - sędzia - miejsce służbowe sędziego - przeniesienie sędziego - Minister Sprawiedliwości - decyzja publiczna - prospektywne działanie uchwały Sądu Najwyższego. Glosa do uchwały SN z dnia 28 stycznia 2014 r., BSA I-4110-4/13

Dla pracowniczych stosunków służbowych charakterystyczne jest osłabienie funkcji pracodawcy, który niekiedy jest pozbawiony możliwości nawiązania, zmiany, jak również rozwiązania nominacyjnych stosunków pracy. Również na gruncie ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych doszło do podmiotowego rozdzielenia kompetencji pomiędzy organem zatrudniającym sędziego (sądem), a organem dokonującym jego nominacji oraz zmiany stosunku służbowego. W tym przypadku kompetencje te zostały przez ustawodawcę przekazane na rzecz Prezydenta RP oraz Ministra Sprawiedliwości. Kompetencje Prezydenta RP w zakresie stosunku służbowego sędziego zostały ograniczone tylko do jednej, aczkolwiek bardzo doniosłej czynności. Prezydent powołuje sędziów do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim (funkcja desygnacyjna). Kompetencje Ministra Sprawiedliwości na gruncie ustawy zostały bardziej rozbudowane niż prezydenckie, jednak jedną z najistotniejszych z nich jest funkcja modyfikacyjna....

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX