Domańska Monika i in., Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego

Artykuły
Opublikowano: EPS 2014/4/54-64
Autorzy:
Rodzaj: przegląd orzeczn.

Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego

Postanowienie TK z 26.02.2014 r. (K 52/12)

Celem europejskiego prawa zamówień publicznych nie jest przyznanie instytucjom zamawiającym uprawnienia do samodzielnego zaspokajania potrzeb publicznych, lecz jedynie zapewnienie wolnej konkurencji. Wynikająca z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości (dalej jako TS) możliwości wprowadzania zamówień bezpośrednich (ang. „in house”) nie oznacza zakazu wprowadzania przez ustawodawcę krajowego procedur przetargowych mających na celu wyłonienie wykonawcy określonego zadania publicznego. Dopiero w sytuacji gdy prawo krajowe przewiduje możliwość wykonywania zadań publicznych przez władzę publiczną samodzielnie, z wyłączeniem podmiotów prywatnoprawnych, instytucja zamawiająca może posłużyć się zamówieniem bezpośrednim.

Z wnioskiem do TK wystąpiła Rada Miejska Inowrocławia, wnosząc o zbadanie zgodności art. 6d ustawy z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , dodanego ustawą z 1.07.2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX